| Forfatter |
|
Tejs Dragheim Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 44
|
| Sendt: 22 Juli 2008 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej... og Hjælp!
For nogle dage siden fik jeg den fixe ide at skifte min El skinde til en Spare skinde, så skulle man kun tænde et sted ( forforstærkeren ) og vupti.... og det kan ikke anbefales!!!
Da jeg tænder for anlægger frøste gang går de helt galt, en havl stort brag lyder i Højtaleene og en ret stort lysglimt bag mit grej... jeg skynder mig at slukke for alt, og for åbnet min forforstærker og ser en stor sort plet midt på print pladen og en tilsvarende i bunden af kabinettet. og min jordforbindelse ( radiater ) ledning er helt sort... altser noget strøm skulle til jord...
Jeg sender så min forforstærker til rep. og låner en gammel Reciver af en kammerat, den sætter jeg så til min Nad 214 ( som stadig sagtens kunne tænde uden ballade, eller støj ) og sætter phono kabler til osv osv. og lige inden jeg tænder for det hele tænker jeg, aar jeg må hellere lige smide det det til min radiator(jord)..... og smak! en ligeså stort blåt lys mellem jord og forstærker som sidst!?! og det var så den Recever, indnu 500.- på min "dumme regning"
Det skal siges at min NAD 214 nu slet ikke vil tænde, dog er sikringen ikke sprunget?
Hjælp! hvad gør jeg galt? ( og nej jeg har IKKE sat noget forkert sammen, så som Jord til phono, eller jord til anden end kabinetet, eller eff. til en indgang eller lign. )
Jeg har ikke råd til at dumme mig mere! min NAD 214 er på vej til rep. med min Nad 116...
Men nogle gode bud på hvad der er sket?
__________________ KontraJazz
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 Juli 2008 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glemte at sige at: NEJ den stod IKKE brokoblet! :-)
__________________ KontraJazz
|
| Til top |
|
| |
Chewbacca Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 255
|
| Sendt: 22 Juli 2008 kl. 16:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
prøv uden radiatoren
|
| Til top |
|
| |
Ulrik77 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1339
|
| Sendt: 22 Juli 2008 kl. 16:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du må helst ikke bruge radiatoren til jord - du kan ikke regne med at den giver en jordforbindelse..
Har du HPFI relæ foran dine sikringer??
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 22 Juli 2008 kl. 16:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Havde du Antennekabel tilsluttet fra kabel-tv? Det er måske et jord-potentiale det er galt med?.
Hvilket produktnavn har din el-spareskinne? Bare så vi er advaret.
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
| Sendt: 22 Juli 2008 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
hejsa .. radiator(jord).. har du andre jord spyd .. for har fået at vide at man kun skal holde sig til det som er ved el tavlen .. da der kan opstå en spænding imellem to spyd..
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 Juli 2008 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er også planen! 
Men det virkede fint indtil Spare skinden kom på banen!? __________________ KontraJazz
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 Juli 2008 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ulrik77 skrev:
|
Du må helst ikke bruge radiatoren til jord - du kan ikke regne med at den giver en jordforbindelse..
|
|
|
Har du andre foreslag til jord? jeg bor på 2. sal?
Det ved jeg ikke men det vil jeg lige undersøge, når jeg siger sikringer så mener jeg også dem i strømforsynigen, i henholdsvis 214 og 116. de var alle intakte! __________________ KontraJazz
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 Juli 2008 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mik112 skrev:
|
Havde du Antennekabel tilsluttet fra kabel-tv? Det er måske et jord-potentiale det er galt med?.
Hvilket produktnavn har din el-spareskinne? Bare så vi er advaret.
|
|
|
Jeg har ikke noget Tv, kun en radio, og den er sat til uden antenneforstærker!
El spare skinden er købt i føtex, finder lige et navn og evt. et Billede! __________________ KontraJazz
|
| Til top |
|
| |
Ulrik77 Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juli 2008 kl. 06:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tejs Dragheim skrev:
Ulrik77 skrev:
|
|
|
|
Det ved jeg ikke men det vil jeg lige undersøge, når jeg siger sikringer så mener jeg også dem i strømforsynigen, i henholdsvis 214 og 116. de var alle intakte!
|
|
|
Du har nok jord i dit komfur eller i dit badeværelse..
Jeg har selv tidligere lavet jord i en stikkontakt ved anlægget ved at el tavlen var lige på den anden side af væggen - så blev der boret en ledning igennem. Her ska der siges jeg er elektrikker.
Det kan være at ved at du har brugt radiatoren og lige præsis din strøm skinde sender en støj når den tænder - at det har gjort det hele...
Har du mulighed for at måle på spændingerne i stikkontakten( mellen fase og nul + fase og radiatoren)
Mulighederne er mange.
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3923
|
| Sendt: 23 Juli 2008 kl. 09:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du ikke kan give dit hifi-anlæg eget jordspyd, så glem alt om at jorde anlæget. Det med at hente jordforbindelse fra andre forbrugsgenstande i lejligheden er ikke en god ide, evt støj fra disse genstande ledes i dit anlæg og det gavner ikke. Husk de forbrugs genstande som er koblet til jord i din lejlighed er det for at fejlstrøms relæet skal slå ud inden man rør stæld ved evt. fejl i lednings næt i de pågældende genstande, nu er det jo ikke derfor vi vil ha jord på vores anlæg, det er jo for at opnå bedere lyd.
hvis du vil gøre noget på forsynings siden anbefaler jeg at du prøver nogle bedre powerkabler og hvis du virkelig vil bruge nogle penge på ren strøm, så prøv en af de her produktor som renser strømmen og levere en stabil forsynig da forsyningen i en lejlighed ikke altid er den mest stabile. __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Juli 2008 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ulrik77 skrev:
Tejs Dragheim skrev:
Ulrik77 skrev:
|
|
|
|
Det ved jeg ikke men det vil jeg lige undersøge, når jeg siger sikringer så mener jeg også dem i strømforsynigen, i henholdsvis 214 og 116. de var alle intakte!
|
|
|
Jeg har selv tidligere lavet jord i en stikkontakt ved anlægget ved at el tavlen var lige på den anden side af væggen - så blev der boret en ledning igennem. Her ska der siges jeg er elektrikker.
Det kan være at ved at du har brugt radiatoren og lige præsis din strøm skinde sender en støj når den tænder - at det har gjort det hele...
Har du mulighed for at måle på spændingerne i stikkontakten( mellen fase og nul + fase og radiatoren)
Mulighederne er mange.
|
|
|
Ka jeg lige få den med at måle EN gang til? og så på "N00b" sprog? jeg har nemlig mulighed for at låne et "potentiometer" <- tror jeg der hedder? ihvertfald et der kan måle Volt, Amp. og Ohm, osv....
Forresten lykkedes det at lave min gamle 116 selv! en lille klat lodetin så var der hul igennem !
Jeg har så bare været ret huritg og skaffe en ny, så nu har jeg 2 øv! så når det hele skal sættes til igen så har jeg en "test" forforstærker.. hehe (dog lidt dyrt!)
ellers tak for de mange svar... __________________ KontraJazz
|
| Til top |
|
| |
Ulrik77 Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juli 2008 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE]
Mulighederne er mange.
[/QUOTE]
Ka jeg lige få den med at måle EN gang til? og så på "N00b" sprog? jeg har nemlig mulighed for at låne et "potentiometer" <- tror jeg der hedder? ihvertfald et der kan måle Volt, Amp. og Ohm, osv....
Forresten lykkedes det at lave min gamle 116 selv! en lille klat lodetin så var der hul igennem !
Jeg har så bare været ret huritg og skaffe en ny, så nu har jeg 2 øv! så når det hele skal sættes til igen så har jeg en "test" forforstærker.. hehe (dog lidt dyrt!)
ellers tak for de mange svar...
[/QUOTE]
Cool dejligt at høre det virker igen..
Hvis du stikker den ene pind i stikkontakten ( måle instrumentet ska være på volt op til 230 volt.) den anden pind holder du på radiatoren - den forskels spænding der er der kan være en masse støj fra en masse andet..
du kan også måle den skinne igennen du har købt dig før - her unden strøm sat til, så måler du gennemgang og modstand igennem..
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Juli 2008 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak Ulrik77
Det vil jeg prøve!
Mvh Tejs __________________ KontraJazz
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juli 2008 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
drop nu bare den jordforbindelse, det kan jo for den sags skyld være din nabo der laver pjatrøv med dig ved at forbinde støjende komponenter til hans/hendes rediator.En ting er sikkert jordforbindelsen i din el-instalation eller din rediator giver ikke andet en støj i dit anlæg.Du SKAL ha en jord forbindelse kun til hifi hvis det skal gavne noget.
__________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
Ulrik77 Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juli 2008 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juli 2008 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror hurtig at vi kan blive enig om at rediatoren ikke lovlig og jeg mener heller ikke at den er egnet da man aldrig ved hvad naboen kan finde på at lave bevist/ubevist.
Så er der lejligheds forsyningen med tilhørende jord hvis det da ikke er nulling(det var det der jeg bode i lejlighed),div. forbrugs genstande som er tilsluttet jord støjer også og det ledes tilbage til anlæget hvid det er forbundet til samme jord.Nu har du så fundet et tidsskrift som mener at der er mere at hente en tabe ved at bruge den normale jordforbindelse, hmm. jeg der findes altså også mange der siger det modsatte, så det er vel et spørgsmål om at prøve med og uden jordforbindelse og så høre hvad der er best,personlig tror jeg ikke det gavner.
Der er dog en ting som var skrevt i annoncen som jeg lige vild fremhæve, det med at forbinde stæld på div. komponenter i hifi anlæget virker altså selv om det ikke er jordforbundet. Kan evt. gøres ved at bruge net kabler med jord+stikdåse med jord som så ikke har forbindelse til jord.
Ulrik77 jeg kan ikke som sådan modbevise det der står i annoncen, jeg har faktisk ikke hørt om nogen der har anbefalet det der står skrevet, jo måske i hifi & elektroniks unge dage men ellers ikke, derimod har jeg hørt en del snak om emnet og ved også jeg har set det på tryk et eller endet sted hvor anbefalingen går til den anden side. ps. er selv elektrikker. __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
Exxtreme Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1694
|
| Sendt: 24 Juli 2008 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er p***e ulovligt at bruge sin radiator som jordforbindelse, og jeg vil håbe for dig at der ikke er en af dine naboer der får stød af deres egen radiator når du leger elektriker...
|
| Til top |
|
| |
osprey Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1053
|
| Sendt: 25 Juli 2008 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Exxtreme
Ekstreme stærke ord.
Jeg var af den opfattelse at "Sikkerheds kredsløb" i stil med HFI, HPFI eller Fejlspændingsrelæer skulle koble til, hvis man tilsluttede slige forkerte Jordforbindelser.
Men meget kan ændres. Jeg blev engang virkeligt p***ed på et Institutions Elkomfyr hvis HFI relæ frakoblede. Her burde have være et Fejlspændingsrelæ. Men sådan er der så meget. __________________ Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
|
| Til top |
|
| |
osprey Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1053
|
| Sendt: 25 Juli 2008 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er nok muligt det er ulovligt, men som sagt er det kun levende væsener som SKAL eller kan beskyttes.
Tingene blive altså svitset godt og grundigt af.  __________________ Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
|
| Til top |
|
| |