Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 18:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: effektforstærker... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
eldadan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 05 Februar 2004 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige et par spørgsmål vedr. effektforstærkere...

Hvad gør den helt nøjagtigt...?

Forstærker den bare lyden op...?

Eller bliver lyden også bedre...?

Og til sidst...

Er det nødvendigt til et par dali 8008...?  (jeg har en marantz sr5200 reciever)

Til top Vis eldadan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af eldadan

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 05 Februar 2004 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

eldadan skrev:

Jeg har lige et par spørgsmål vedr. effektforstærkere...

Hvad gør den helt nøjagtigt...? Du kan vælge at forstærker signalet fra din afspiller gennem en effektforstærker, feks. hvis din reciever har preout.

Forstærker den bare lyden op...? Ja ..... det kan man godt sige

Eller bliver lyden også bedre...? Måske, hvis din reciever har svært med at trække dine højtalere så vil du højstandsynligt opleve en bedre lydgengivelse.

Og til sidst...

Er det nødvendigt til et par dali 8008...?  (jeg har en marantz sr5200 reciever) Jeg kender ikke de nævnte højtalere, derfor kan jeg ikke udtale mig om dette

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 09 Februar 2004 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

jeg har dali 909 som er storebror til 8008's forgænger, 808.

Jeg har prøvet med en mindre effektforstærker på 2x125 w til at starte med, den var dog for lille og jeg måtte skifte til en effektfostærker på 2x200w så blev resultat tilgengæld perfekt.

Hvis du kan låne en, så prøv det. Men forskellen kan kun høres hvis du spiller højt ellers er det spild af penge.

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Sendt: 09 Februar 2004 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Hej eldadan,

En effektforstærker er det dumme muskelbundt og den er jo altid integreret i en receiver. Dens funktion er primært at kunne levere strøm hvor en forforstærker primært arbejder med spændinger. I en receiver er effektdelen normalt ikke helt så "strømstærk" som ved en ren effekt forstærker løsning, men der findes undtagelser (der findes også "dårlige" efektforstærkere).

En forforstærker har til opgave at forstærke svage signaler  (egentligt ikke så aktuelt efter at CD er blevet den normale signal kilde) og tilpasse niveauet (der er oftest tale om at dæmpe signalet) samt tilbyde mulighed for omskiftning imellem flere signalkilder (evt. med indgange tilpasset for disse som feks. RIAA til gramofon). Eventuelt også signalmodificering som tonekontrol.

Normalt leverer en signalkilde som en CD et signal på max 2V (ved fuld udstyring - max lydsignal). En tuner kan ligge ned omkring 0.75V max signal og en pickup helt nep på 2mV (eller mindre).

En effekt forstærker bliver typiskt fuldt udstyret ved et signal på indgangen på 0,75 til 1,5V

Dvs. at en 250W forstærker med udstyrring ved 0,75V leverer alle 250W ved et signal på 0,75V. En 50W forstærker (med samme udstyringsspænding) vil "kun" afgive sine 50W ved samme spænding. En højere spænding vil bare medføre klipning og det lyder skidt.

Effektforstærkeren er lige som en regnemaskine. Et signal ind giver et tilsvarende større signal ud. Da der normalt er tale om spændingsforstærkning sammen med en meget lav udgangsmodstand (impedans) vil forskellige højtalere belaste forstærkeren forskelligt hvilket kan gøre at der opstår klipning før de 0.75V er nået på indgangen.

Ovenstående skal forståes sådan at effektforstærkeren altid forstærker indgangssignalet op med den samme faktor spændingsmæssigt (der findes andre metoder men mig bekendt er det det mest normale). Dvs. at 0,75V feks vil blive til 50V og 0,5V vil blive til 33V. Pga. højtalerens impedans vil det være lidt svært at sige hvormeget effekt forstærkeren leverer da et fast spændingsfald jo giver forskellig effekt over forskellige modstande (Ohm's lov).

Hvis din højtaler dykker væsentligt under 8ohm kan den trække en mindre strømstærk forstærker i knæ og da det typiskt er mindre strømstærke forstærkere der sidder i receivere vil der kunne opnåes forbedringer ved at skifte til en "rigtig" effektbamse. Men da 10W er nået af det maksimale de fleste lyttere benytter (på nær enkelte dynamiske pulser) er det ofte mere et spørgsmål om lyden fra forstærkeren og dens evne til at kontrollere enheden (dæmpningsfaktor feks). Så her må dine ører råde da de data man opgiver i dag ikke siger så meget om hvordan den lyder..

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm

mortenkongsfelt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 15 Marts 2007 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Dali 8008 BLUE serien, mener jeg bestemt er 4 ohm. Og nu er din SR5200 jo heller ikke jordens kraftigste reciever, så du vil nok kunne høre det. Men som Granholm så fint skrev, så er det ikke nødvendigvis fordi du mangler "MAXeffekt".

Har du mulighed for at låne en effekt? Det ville være en god start... Og trækker den SS-reciever også andre højtalere, eller kører den kun stereo?

Arcam DV-88
Tara Labs, Nordost, QED, Dali Biwire...
Til top Vis mortenkongsfelt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mortenkongsfelt

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Sendt: 15 Marts 2007 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

hæhæhæ......hva' SÅ Morten ?...er tiden stået stille i kjøwenhavnstrup ? ....indlægget er 3 år gammelt......håber da ikke at eldadan har afventet med sit forstærker valg SÅ længe 

mvh

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 Marts 2007 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Vi fortsætter lige i Analog forum
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 Marts 2007 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Ja og NU opdager jeg så at indlæget er så gammelt
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes