Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 14:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Hvilken forstærker til cerwin-vega LS-15 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jazzy2tn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 01 September 2008 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Hej Hifi-eksperter :D

Jeg har et par Cerwin-Vega LS-15 højtalere, men mangler en forstærker som kan trække dem. Jeg er helt blank på hvad jeg skal have, så hvis i ville hjælpe mig, ville jeg blive meget glad :)

Jeg har intet mod det er brugt, så i må gerne sige hvis det er noget i "køb/salg/byt" forummet :)
Til top Vis Jazzy2tn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jazzy2tn

MathiasFB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi

Bruger siden: 02 Januar 2008
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 01 September 2008 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Hej.

Hvor er dit budget på?

Jazzy2tn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 September 2008 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

tænker omkring 4k...

Men læste lige om en anden der også har sådan nogle. Der bliver anbefalet at han køber en DAP P1200, så det tænkte jeg måske også på at gøre, medmindre der er andre der har noget :)

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 01 September 2008 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Et godt bud, som ikke er så dyrt som brugt, kunne være NAD 208, 218 eller S200. De har alle en del år på bagen, men er nok det mest vellykkede, NAD har fremstillet indenfor effekttrin. Og så er de gode nok til at følge med dig den dag du måske hellere vil have mere hifi-prægede højttalere end dine CV'er. De har også råstyrke nok (kan levere ampere) til at styre den store bas i LS-15. Det er jo tit sådan at ejere af CV forveksler lav driftseffekt med at der ikke er brug for så meget effekt, eller så meget strøm, fra forstærkeren. Men det passer ikke! CV kan suge utrolige mængder af effekt, nå du virkelig går til den med larmen.

NAD 208 var med MOS-FET effekttransistorer, og er præget af denne opbygning. Den lyder lidt mindre sprælsk og klar i det end 218 og S200, som kom senere og grundlæggende er ens, bortset fra det ydre. Men til gengæld kan nogen godt lide den meget rolige måde, en 208 spiller på. Og der mangler ikke dynamik til at slå fra sig med trommeslagene. 218 og S200 er solgt i store antal, og de ses ofte på brugtmarkedet. Til gengæld er de eftertragtede, og priserne ligger stabilt. Under 3500 kommer du nok ikke for en pæn 218, og noget mere for en S200, som jo er meget dyrere lavet rent kabinet-mæssigt. 208 blev aldrig solgt i samme antal, og ses sjældent som brugt. Jeg kan faktisk ikke huske, hvornår jeg sidst har set en 208 udbudt, men den skal vel koste cirka det samme som en 218.

Der er naturligvis masser af andre mærker og modeller, du kan bruge, men de her ved jeg fungerer til dit behov. Så må andre foreslå noget, de kender.

Jazzy2tn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 September 2008 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

Okay.. Tusind tak.. Det skal bruges til en fredags cafe på min skole, og skal derfor bare spake noget bass ud på alle de små børn :P

Men ville en P1200 ikke være okay til dem? Den fås fra ny af, til 2250 kr :)
http://highlite.omc.net/index.php/highlite/silver.econtent/c atalog/highlite/dap_audio/gear/amplifiers/p_1200_vintage

Delaney
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2007
Lokalitet: Odense
Sendt: 01 September 2008 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Hvis du allerede har besluttet dig for en DAP P1200, kan du jo ligeså godt købe sådan en. 

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 01 September 2008 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Nå på den måde. Det kunne du jo godt have nævnt med det samme, for hifi er jo slet ikke det, du har brug for. Til din fredagscafe skal du naturligvis have noget halv- eller hel-PA, med blæserkøling og hele svineriet. Og vel også med indgangs-attenuatorer, så du kan reducere indgangsfølsomheden og undgå at dummernikker skruer for højt op og ødelægger noget.  Husk at sådan noget grej også lyder meget forskelligt, og papirwatt er ikke altid det samme som rigtige watt. Så prøv om du kan få mulighed for at høre forstærkeren i det reelle system og rum. Lån evt først. Nogle PA-ting er helt uduelige til sådan noget halv-hifi noget, andre er ikke så potente som de lover, og endelig er der nogen, som fungerer. Jeg kender kun effekttrin fra amerikanske Carvin. De kan godt bruges, og er ikke så dyre. Men hvor de forhandles må du selv finde ud af. Den nævnte DAP kender jeg ikke.

Jazzy2tn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 September 2008 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Jeg tror jeg fangede det du skrev :) er ikke den skarpeste hifi-nørd, men prøver da... Men hvad mener du, når du skriver PA-ting? :)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes