| Forfatter |
|
rskriver Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
| Sendt: 29 September 2008 kl. 09:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej drenge
Har for nyligt købt mig et sæt Dali 18 mkII.. Og da min elskede Sheng-Ya er for svag til at trække Dalierne fornuftigt sidder
jeg nu og overvejer at udskifte forstærkeren, da jeg synes Dalierne spiller kanon
Min tanke er at Bi-ampe dem vertikalt, hvilket jeg havde tænkt mig at gøre enten med:
1. Rørforstærker (Har sådan nogen overhovedet pre-out e.l.?) til diskant/mellemtone & kraftig effekttrin til bunden
2. intrg. forstærker til diskant/mellemtone & kraftig effekttrin til bunden
Mit spørgsmål ligger i om dette er en god ide eller om den er helt til hest??
Har desværre ikke så meget forstand på sagerne, så håber folk herinde kan hjælpe? ved ikke om det er en fejl at hver del
af højttalerne ikke får samme mængde power m.m.
Mvh Skriver
|
| Til top |
|
| |
Brian321 Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 774
|
| Sendt: 29 September 2008 kl. 09:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt at høre at du er tilfreds med de nye gamle Dali'er 
Så længe du kan styre niveauet uafhængigt på de to effekter kan du da snildt bi-ampe som du beskriver. Og effekten til "toppen" behøver heller ikke være synderligt stærk, da LANGT størstedelen af effekten alligevel bruges til de to basser (her antager jeg at det er de to basser, der har deres egen terminal).
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

|
| Sendt: 29 September 2008 kl. 10:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svaret!
Bas-enhederne i Dali 18 kræver en ordentlig forstærker for at spille, men så spiller de også fantastisk.
Ville bare sikre mig at jeg ikke ville få faseproblemer e.l. ved ikke at give dem den samme effekt :)
Så det jeg skal sørge for ved effektrinet er at jeg kan justere gain før at denne opsætning kan lykkes?
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Brian321 Forum Bruger

|
| Sendt: 29 September 2008 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
rskriver skrev:
|
Så det jeg skal sørge for ved effektrinet er at jeg kan justere gain før at denne opsætning kan lykkes?
Mvh
|
|
|
Det var ihvertfald en løsning.
Mht. fasefejl, så må jeg lige skynde mig at sige at jeg ikke ved om det kan forekomme at alm. gængse effekter fra forskellige fabrikater kunne tænkes at spille i modsat fase. Hvis det kan forekomme vil du få det problem. Jeg har prøvet med to forskellige Onkyo effekter, og her var der ingen fasefejl.
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

|
| Sendt: 29 September 2008 kl. 11:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ah, og hvordan sikrer jeg mig at de ikke spiller i modsat fase? noget jeg måske kunne afgøre udfra manualen?
|
| Til top |
|
| |
Brian321 Forum Bruger

|
| Sendt: 29 September 2008 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pas!
Men igen - det er muligt at det slet ikke er en problemstilling i praksis - men jeg ved det simpelthen ikke.
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

|
| Sendt: 29 September 2008 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alright
Jamen tak for hjælpen Brian321..
Så prøver jeg det
Medmindre nogen har noget at tilføje?
|
| Til top |
|
| |
Bevensee Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 334
|
| Sendt: 29 September 2008 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nem test for modfase: Hvis de to forstærkere spiller i modfase, vil der være mindre output i crossover området. Dvs en tilbagelænet øvre bas. Afhængig af din stues akkustik, kan det faktisk være en fordel, men det er bare at bytte om på plus og minus på enten bas eller mellem/diskant. Så kan du jo prøve dig frem med hvad du bedts kan lide. Det er jo det der tæller.
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

|
| Sendt: 29 September 2008 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Overbelaster det ikke forstærkeren eller noget at det står i modfase?
|
| Til top |
|
| |
heltny Udelukket fra forum

Cujo m.fl.
Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1336
|
| Sendt: 29 September 2008 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
rskriver skrev:
Overbelaster det ikke forstærkeren eller noget at det står i modfase?  |
|
|
Nej nej, slet ikke............. Men for at finde ud af om det er i fase eller ej, var det da noget nemmere at sætte den ene forstærker til bassen i den ene HT og den anden forstærker til bassen i den anden HT....... Så ved du hvad der er + og - (nogle forstærkere vender jo fasen). Når du har fundet ud af hvad der er + og - flytter du jo bare HT-kablet hen til mellemtone/diskantterminalerne  Faseproblemet, mht niveauerne............. Der skal jo bare justeres, så der er det bund i forhold til top, som du nu synes om. Lyt lyt lyt lyt og vær glad for det du hører
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

|
| Sendt: 29 September 2008 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for hjælpen drenge
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Clinton Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 136
|
| Sendt: 29 September 2008 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du vil bi-ampe med 2 forskellige forstærkere, skal du gøre det horisontalt. Ved vertikal bruger du en stereo forstærker til hver højtaler. Det kan kun lade sig gøre med to ens forstærkere.
__________________ Arcam AVR 300
Denon 1730
Sharp LC-37 skærm
Audiovector M1
Audiovector AV3C
System Audio 1070
|
| Til top |
|
| |
Brian321 Forum Bruger

|
| Sendt: 29 September 2008 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Clinton skrev:
| Hvis du vil bi-ampe med 2 forskellige forstærkere, skal du gøre det horisontalt. Ved vertikal bruger du en stereo forstærker til hver højtaler. Det kan kun lade sig gøre med to ens forstærkere. |
|
|
Det har før været diskuteret hvad man kalder hvad - men trådstarter har jo præcist forklaret hvordan forstærkerne tilsluttes højttalerne, så der er jo ikke noget at være i tvivl om her 
|
| Til top |
|
| |
Brian321 Forum Bruger

|
| Sendt: 29 September 2008 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltny skrev:
| (nogle forstærkere vender jo fasen). |
|
|
Det var jo netop dette jeg frygtede KUNNE være tilfældet, men jeg vidste det ikke.
At man så kan lytte sig til et modfase problem som det omtalte, er jo en no-brainer, men jeg havde opfattet rskrivers spørgsmål som gående på om man kunne læse sig til det inden man havde anskaffet sig en potentielt modfasespillende effekt 
|
| Til top |
|
| |
sunaudio Branchemedlem

Sun Audio, Aalborg
Bruger siden: 18 Marts 2008 Lokalitet: Aalborg
|
| Sendt: 30 September 2008 kl. 08:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan sagtens bi ampe med et stort effekttrin til bunden og en rør eller integreret til topsektionen, men jeg mener det er en dårlig ide.
Et er de elektriske forhold som i diskuterer, men en god højttaler er udviklet til at gengive homogent & lineært, og du vil opleve forskellig klang fra de to frekvensområder og dette er jo ikke meningen.
Hvis du vil køre bi amping bør du benytte to identiske effekttrin eller integreret forstærker + effekttrin fra samme producent. Tilgengæld er bi amping en god måde at opnå bedre kontrol og åbenhed fra højttalerne, og man kan købe forstærkerene af flere omgange. ( Hvis du starter med en integreret og senere effekttrin.)
__________________ " Vi tre kunne hejse 10 flag, men vi blev kun født en dag"
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

|
| Sendt: 30 September 2008 kl. 09:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
sunaudio skrev:
og man kan købe forstærkerene af flere omgange. ( Hvis du starter med en integreret og senere
effekttrin.) |
|
|
Det var umiddelbart planen. Pt. har jeg kig på en HK970, men i såfald jeg køber mig sådan en bandit, så ville det være mest
hensigtsmæssig hvis mit effekttrin også er en HK? og i såfald hvorfor har mærket noget at sige?
|
| Til top |
|
| |
reenberg Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 466
|
| Sendt: 30 September 2008 kl. 10:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mine erfarinmger med Bi-amping er ikke så positive.
Har prøvet at Bi-am,pe mine Martin Logan'er med rør i toppen og en accuphase i bunden, men det kom aldrig til at lyde ordentligt. Så selv om ide'en lyder tiltalende er det måske ikke så let som det lyder hvis det skal være rigtigt godt.
Hvis jeg skal prøve igen blir det med to ens forstærkere, tror det er letere at få det til at spille ordentligt.
|
| Til top |
|
| |
sunaudio Branchemedlem

Sun Audio, Aalborg
|
| Sendt: 30 September 2008 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fordi det er vigtigt at begge forstærkere har præcist samme lyd, ellers vil du opleve som reenberg siger, at det ikke bliver ordentligt. ( lyden )
En god højttaler vil afsløre klangforskellene på to forskellige fabrikater forstærkere. __________________ " Vi tre kunne hejse 10 flag, men vi blev kun født en dag"
|
| Til top |
|
| |
heltny Udelukket fra forum

Cujo m.fl.
Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1336
|
| Sendt: 30 September 2008 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
sunaudio skrev:
Fordi det er vigtigt at begge forstærkere har præcist samme lyd, ellers vil du opleve som reenberg siger, at det ikke bliver ordentligt. ( lyden )
En god højttaler vil afsløre klangforskellene på to forskellige fabrikater forstærkere. |
|
|
AARH, nu er der jo altså forskel på den lyd der kommer ud UNDER 800 Hz og den der kommer ud OVER 800 Hz. Og det er der delefrekvensen ligger på de HT
|
| Til top |
|
| |
sunaudio Branchemedlem

Sun Audio, Aalborg
|
| Sendt: 30 September 2008 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltny skrev:
sunaudio skrev:
|
En god højttaler vil afsløre klangforskellene på to forskellige fabrikater forstærkere.
|
|
|
AARH, nu er der jo altså forskel på den lyd der kommer ud UNDER 800 Hz og den der kommer ud OVER 800 Hz. Og det er der delefrekvensen ligger på de HT
|
|
|
jeg er ikke helt sikker på hvad du mener?
Skal det forståes sådan, at du mener, at man ikke kan høre klangforskelle på musik under 800 Hz?
- Jeg har prøvet med fx. Electrocompaniet AE 250 på bunden af Dali 40 & Lectron JH 50 til toppen med dårligt resultat. Onkyo M 508 på bunden/ Nakamichi Pa5II på toppen af B&W Matrix 801S3 og med dårlige resultater. Jeg har prøvet med gode resultater med bla. Nakamichi PA7II + PA 5II, Linn LK 280+LK 100, Linn Klout + Klout, Roksan Caspian integreret + Power, Roksan monopower+ power, Cambridge A 500 + P 500.
Min erfaring er at der tydelig forskel på om man benytter to forskelligt lydende forstærkere iforhold til man benytter to forstærkere med samme design. Ideen er jo egentligt god nok med en stor brutal transistor til bunden og en klasse A rør ting til toppen, men jeg har kun dårlig erfaring med det. Lidt ligesom hybride højttalere med dynamisk bas og topsektion der enten er elektrostatisk ( Martin-logan ) eller magnetostatisk ( Acoustat ) __________________ " Vi tre kunne hejse 10 flag, men vi blev kun født en dag"
|
| Til top |
|
| |