Forfatter |
|
Bungi Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2007 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 341
|
Sendt: 15 Oktober 2008 kl. 23:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Folkens!  Jeg har gået og tænkt lidt over det med at ændre på ohm tallet ved forstærkere (Eller hvordan man nu siger det?) For om ikke så længe får jeg mig en crown 402 forstærker, som yder 260 watt i 8 ohm og 400 watt i 4 ohm (Så derfor vil jeg gerne have den derned  ) Men for det SKAL man så smække en forstærker sammen med den? eller er der en anden udvej? Selvfølgelig kan højttaleren være i 4 ohm og dermed give de 400 watt, men er der ikke andet man kan gøre? Og i tilfælde af at man brokobler to forstærkere, hvilken forstærker giver så effekten? eller er det dem begge på en eller anden måde regnes sammen og sådan noget? jeg har ikke kunne finde nogen der har spurgt om sådan noget som det her, så jeg tænkte også på om jeg har misforstået noget?  På forhånd tak for svaret/svarene. (Og undskyld min lille roman  ) Mvh Bungi
|
Til top |
|
|
Serritzlev Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2008 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 323
|
Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 00:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Bungi Forum Bruger

|
Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 00:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svaret, så må jeg bare købe en forstærker mere hvis det ikke er nok
|
Til top |
|
|
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 01:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er højttaleren der "bestemmer" antallet af ohm. antallet svinger ift. den frekvens der skal gengives. typisk vil antallet af ohm falder med frekvensen, men det er ikke sikkert som amen i kirken.
jeg går ud fra at det er en XLS 402 forstærker du snart skal have? de yder 300 i begge kanaler, ved 8 ohm og 450 watt per kanal i 4 ohm. det er mere end rigeligt til det meste. hvis du vælger at brokoble, får du 900 watt i en kanal. __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
Til top |
|
|
Bungi Forum Bruger

|
Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 01:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg tror sådan set også de 260-300 watt er nok her i starten? (jeg er jo kun vandt til 110 watt )
Men jeg kom til at tænke på om jeg også skal have specielle kabler med? (xlr) eller om "Skrueterminaler" som der står, er dem som sidder i hjemmehøjttalere?
(Nu lød det lidt som om du ved lidt omkring crown^^)
Og igen tak for svaret 
|
Til top |
|
|
kim olsen Forum Bruger

|
Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 02:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
signalet er ganske rigtigt med XLR tilslutning. du kan enten få kabler til det, eller bruger en "konverter" der laver signalet om så du kan bruge normale RCS kabler.
højttaler kabler tilsluttes med bananstik, hvis du ikke har nogle kan de fåes biligt hos nærmeste hififorhandler.
Om antallet af watt er nok afhænger af dine højttalere. og kun du kan afgøre om det er nok (det afhænger af hvordan du bruger det).
Mine erfaringer med XLS begrænser sig til et par XLS 602 brokoblet såvel som i stereo. En enkelt er nok til at drive Cervin Vega's CLSC 215 tilfredsstillende.
Jeg har prøvet at drive mine JBL LSR6332 med en enkelt XLS602 ved lejlighed, det gik bedre end forventet, de drivers til dagligt af en Studio RefenceII og en CTS3000. __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
Til top |
|
|
alterego Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 198
|
Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 04:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citat: Og i tilfælde af at man brokobler to forstærkere, hvilken forstærker giver så effekten? eller er det dem begge på en eller anden måde regnes sammen og sådan noget?
Ved brokobling 'stabler' man forstærkerne oven på hinanden - populært sagt  D.v.s at to forstærkere forsynet med +/- 50V, kommer til at svare til en enkelt forstærker med +/- 100V. Det giver, i teorien, en 4-dobling af en enkelt forstærkers effekt - i praksis en del mindre, mest fordi strømforsyningen skal være tilsvarende overdimensioneret.
Jeg brokoblede engang to hjemmestrikkede 45W forstærkere - de begyndte at klippe signalet ved 140W, trods en voldsom strømforsyning
|
Til top |
|
|
Bungi Forum Bruger

|
Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarene folkens
Så må jeg nok hellere få bestilt noglebananstik hvis jeg skal kunne bruge forstærkeren  http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehoer/hoejttaler/arg on_5452_bananstik_tilbehoer.htm Det må vel være dem her? Skal de forresten siddes i forstærkeren eller hvordan? (Jeg ved intet til PA systemer )
|
Til top |
|
|
kim olsen Forum Bruger

|
Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja, de er ganske udemærkede, og ikke alt for dyre. den spidse ende skal ind i ht terminalerne, og højttalerkablet skal sættes fast i den anden ende. Jeg er sikker på at ekspedienterne i Hifiklubben gerne vil hjælpe dig hvis du er i tvivl om noget.
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
Til top |
|
|
Bungi Forum Bruger

|
Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
men så skal jeg vel både have xlr stik og bananstik?
(Jeg har forresten alt for langt til en hifibutik, den nærmeste ligger et godt stykke herfra og jeg har spurgt om nogen skulle forbi engang eller om vi ikke kunne tage ud og kigge det sidste halvandet år, men det er ikke rigtig blevet til noget endnu )
|
Til top |
|
|
kim olsen Forum Bruger

|
Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja. det skal du. men hvis du er meget i tvivl om hvordan tingene skal sættes på osv. så ville jeg måske finde en anden hifi nørd i dit lokal område der vil hjælpe dig, så du får tingene helt rigtigt fra starten af  __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
Til top |
|
|
Bungi Forum Bruger

|
Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var rent faktisk en go ide, jeg har en onkel der har haft mobilt diskotek. Mange tak for hjælpen
|
Til top |
|
|
Bungi Forum Bruger

|
Sendt: 17 Oktober 2008 kl. 10:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så kom forstærkeren, et flot vidunder ^^ Men jeg kom til at tænke på hvordan jeg skal koble den til computeren? Jeg skal vel bruge et kabel der går fra Xlr 3 pol til et audikabel hun stil (da jeg selv har et audikabel fra han til jackstik) nogen der har et link til sådan et stik? Eller en anden ide? Jeg ville have spurgt min onkel først, men han har ikke forstand på stik der har noget med computere at gøre.
|
Til top |
|
|
kim olsen Forum Bruger

|
Sendt: 17 Oktober 2008 kl. 11:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
du skal have et minijack fra computeren, der splitter sig til stereo phono/RCA. så skal du bruge en rca til XLR konverter til at forbinde til forstærkeren. Hvis du har en guitar forretning i nærheden kan de hjælpe dig.
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 17 Oktober 2008 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Bungi Forum Bruger

|
Sendt: 17 Oktober 2008 kl. 11:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay det var måske det nemmeste 
jeg siger igen mange tak for hjælpen
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 17 Oktober 2008 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bungi skrev:
Okay det var måske det nemmeste  jeg siger igen mange tak for hjælpen |
|
|
Vær dog opmærksom på det er stor jack, ikke mini-jack så der skal en lille adapter på
|
Til top |
|
|
Bungi Forum Bruger

|
Sendt: 17 Oktober 2008 kl. 11:21 | IP-adresse registreret
|
|
|