Tilbage til HIFI4ALL.DK 31. maj 2025 | 16:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Valg af rør forstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jan v j
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Hej alle.

Jeg var ikke helt sikker på om emnet hører under her....... Men here goes!!

Jeg er blevet ret vild med rørforstærkere, nok grundet deres flotte udseende samt lyd. Lyden husker jeg egentligt som varm og blød, men dette var fra mine unge dage da jeg spille guitar, så jeg er ikke klar over hvordan det vil lyde foran et par højtalere. Så vidt jeg ved er der ikke en forhandler i nærheden af viborg der har sådanne forstærkere så derfor ville det være rart med et info og erfaringer omkring rørforstærker.

En helt anden grund er at min denon 2807 fungere fint i surround men er ikke meget bevendt i stereo. ( Min mening  ) Ville det være utopi at bruge flere rørforstærker til evt. et surround setup eller ???

Jeg har kigget lidt på denne http://www.gmsound.dk/ny_side_11.htm men vil jeg kunne bruge den sammen med min denon forstået på den måde at man bruger den som ren "effekt forstærker" ? evt. andre forslag ?

Ud fra den rørforstærker jeg har kigget kan jeg se den laver 2 x 35 watt i 8 ohm, sammen lignet med min denon er det jo ikke meget, men jeg er dog ikke i tvivl rørforstærkeren sandsynligvis er mere kraftig. Forstået på den måde man jo sikkert ikke kan sammenligne de 2.

Er det ellers muligt at få disse til en fornuftig pris ?  som den jeg har set på ?

Eller vil det være bedre at tænke i helt andre baner ?

Billede - PX80 42".
Blu ray - BD30.
Lyd - Dali Ikon serie + sub.
Formidler - Denon 2807.
Samsung HD selector.
Til top Vis Jan v j's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan v j

HenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Hej jan.
Den ser lækker ud, og med de rigtige rør kommer man langt, men skal den bruges med din dennon, skal sinaglet jo sendes derigennem, med mulihed for tab, men det er da en mulighed.

og ang. watt ;-) jeg har 2x9, og du må godt låne nogle...man kan ikke sammenligne watt sådan ((SS))>Stereo, da jeg (og de andre rørmensker jeg kender) kan spille SINDSYGT højt med mine 9, så det skal du ikke være bange for.

Art Gallery at
http://picasaweb.google.dk/henrikjust/
Til top Vis HenJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HenJ Besøg HenJ's Websted

Jan v j
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Hej Hen J.

Okay jeg har dog ikke en egentligt cd afspiller, andet end min DB30. Men vil helt sikkert anskaffe mig en som kun er decieret afspiller 

Ang. mit forslag omkring surround (Hvilket dog kun ville være aktuelt hvis jeg faldt over en masse penge lige nu eller det kunne komme med tiden) Her tænker jeg på at det kunne da være blæret/lækkert at have 3 af disse på række  Men vil det overhovedet være nødvendigt, da jeg egentligt kun savner god lyd på Stereo siden.

Kan man på nogen måde, lave et setup således man kan bruge de samme højtalere til 2 forskellige forstærkere således man er fri for at skifte ledninger omme bag på højtaleren hver gang man vil høre musik eller se film.

Ang. watt så tænkte jeg nok man ikke kunne sammen ligne

Billede - PX80 42".
Blu ray - BD30.
Formidler - Denon 2807.
Samsung HD selector.

HenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Jan v j skrev:

Hej Hen J.

Okay jeg har dog ikke en egentligt cd afspiller, andet end min DB30. Men vil helt sikkert anskaffe mig en som kun er decieret afspiller 

Ang. mit forslag omkring surround (Hvilket dog kun ville være aktuelt hvis jeg faldt over en masse penge lige nu eller det kunne komme med tiden) Her tænker jeg på at det kunne da være blæret/lækkert at have 3 af disse på række  Men vil det overhovedet være nødvendigt, da jeg egentligt kun savner god lyd på Stereo siden.

Kan man på nogen måde, lave et setup således man kan bruge de samme højtalere til 2 forskellige forstærkere således man er fri for at skifte ledninger omme bag på højtaleren hver gang man vil høre musik eller se film.

Du bruger bare Pre. ud(front ht) på ((SS)) og ind i rørfætteren, og så styeres fronterene, men igen, sinalet skal igennem 'fremmede kredsløb (og det kan både være godt og skidt) og bedst hvis det kørte i Stereo alene

Ang. watt så tænkte jeg nok man ikke kunne sammen ligne

Du ville blive overrasket, men jeg ved jo ikke om din spiller godt, men kender til en lille 'fatman, og den spiller højt af en lille amp at være.

Men der jo ikke andet forat prøve, se om du kan gi den et lyt først.

Art Gallery at
http://picasaweb.google.dk/henrikjust/
Til top Vis HenJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HenJ Besøg HenJ's Websted

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Jan v j skrev:
Ud fra den rørforstærker jeg har kigget kan jeg se den laver 2 x 35 watt i 8 ohm, sammen lignet med min denon er det jo ikke meget, men jeg er dog ikke i tvivl rørforstærkeren sandsynligvis er mere kraftig. Forstået på den måde man jo sikkert ikke kan sammenligne de 2.

Du kan sagtens sammenligne de to. 35W er 35W. Forskellen er at en transistorforstærker typisk klipper hårdt når du når til grænsen. Det lyder ikke særligt "pænt", og afliver tit diskantenheder. Rørforstærkere begynder typisk bare at forvrænge mere jo længere du skruer op. På et tidspunkt begynder det at lyde dårligt, og så skruer du nok ned igen - men diskantenhederne har sikkert overlevet forsøget. Grunden til jeg skriver "typisk" to gange, er at der findes undtagelser i begge lejre.

Men 35W er sikkert rigeligt. Det kan også være 3,5W er mere end rigeligt - det afhænger af dine højttalere. Kan en bilradio med 2*6W forstærker f.eks. trække dem?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

zico
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Marts 2004
Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Jeg kan varmt anbefale Rouge Audios Temptes integ. forstærker. Den sparker så meget røv og høvler mange andre i samme prisklasse og dyrer af banen.

Held og lykke med jagten.

http://www.rogueaudio.com/manuals/Tempest_II_Manual.pdf

Slurp... http://www.soundscapeav.com/rogue/tempest.jpg

Jan v j
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:

Men 35W er sikkert rigeligt. Det kan også være 3,5W er mere end rigeligt - det afhænger af dine højttalere. Kan en bilradio med 2*6W forstærker f.eks. trække dem?

Så vidt jeg husker anbefaler dali en forstærker fra 25 watt til 250 watt  til Ikon 7.

Billede - PX80 42".
Blu ray - BD30.
Formidler - Denon 2807.
Samsung HD selector.

Jan v j
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

zico skrev:

Jeg kan varmt anbefale Rouge Audios Temptes integ. forstærker. Den sparker så meget røv og høvler mange andre i samme prisklasse og dyrer af banen.

Den ser lækker ud! Hvordan er lyden og ikke mindst prisen ????

Billede - PX80 42".
Blu ray - BD30.
Formidler - Denon 2807.
Samsung HD selector.

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Jan v j skrev:
Så vidt jeg husker anbefaler dali en forstærker fra 25 watt til 250 watt  til Ikon 7.

Det kan du ikke bruge til så meget. Det vigtige er hvor meget effekt du har brug for - så du er nødt til selv at prøve dig frem

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Maximusoptimus
Branchemedlem
Branchemedlem
AudioConcept

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

hvis jeg var dig ville jeg købe denne copland, som godt nok er brugt

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=95680

mvh marthin

Til top Vis Maximusoptimus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maximusoptimus

zico
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Jan v j skrev:
zico skrev:

Den ser lækker ud! Hvordan er lyden og ikke mindst prisen ????

Tja lyden er god, der er styr på sagerne og man savner ikke bund, som man ofte gør med rørforstærkerer. Her er nok af det hele. Den kan vist købes for 30 tusser fra ny af. Jeg fandt dog min til 12 kilo brugt. Er det vassego hifi der har den!?

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

zico skrev:

Det ligner en af dem hvor udgangsrørene sidder klods op af strømforsyningslytterne. Dårlig idé - køb hellere en af de modeller der "ligner" en rørforstærker.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

zico
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:
zico skrev:

Det ligner en af dem hvor udgangsrørene sidder klods op af strømforsyningslytterne. Dårlig idé - køb hellere en af de modeller der "ligner" en rørforstærker.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 17 Oktober 2008 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:

zico skrev:
Det ligner en af dem hvor udgangsrørene sidder klods op af strømforsyningslytterne. Dårlig idé - køb hellere en af de modeller der "ligner" en rørforstærker.Venlig hilsenMikkel C. Simonsen

Du har vidst aldrig hørt den model!!!! den er SUPER god:-)

MVH
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 17 Oktober 2008 kl. 00:36 | IP-adresse registreret  

don dario skrev:

Hørt? Hvad har det med sagen at gøre? Jeg ville da ikke bruge mine surt sammensparede skillinger på en potentielt upålidelig forstærker. Kig på billedet her: http://www.rogueaudio.com/images/enlarged/TEMPESTInside.jpg

Det er ikke en sund konstruktion. Rørene opvarmer de andre komponenter, hvilket forkorter levetiden væsentligt. De andre Rogue forstærkere er en meget bedre investering.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

zico
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2008 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2008 kl. 00:52 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:

don dario skrev:
Hørt? Hvad har det med sagen at gøre? Jeg ville da ikke bruge mine surt sammensparede skillinger på en potentielt upålidelig forstærker. Kig på billedet her: http://www.rogueaudio.com/images/enlarged/TEMPESTInside.jpgDet er <span style="font-weight: bold;">ikke</span> en sund konstruktion. Rørene opvarmer de andre komponenter, hvilket forkorter levetiden væsentligt. De andre Rogue forstærkere er en meget bedre investering.Venlig hilsenMikkel C. Simonsen

Det er da ikk mere slemt end så mange andre mærke.. vi ved jo heller ik hvor hårdt de rør er belastet og hvor varme de bliver?
Flere firmaer går op i så meget varme som muligt der lyder det bedst osv osv.. alt ialt gør det mig ikk så meget bare det lyder godt og produktet er velkendt på meget godt.. tror ikk pludseligt Rouge laver noget l**t bare lige ups:-)

MVH

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 17 Oktober 2008 kl. 01:13 | IP-adresse registreret  

don dario skrev:
Det er da ikk mere slemt end så mange andre mærke..

Jeg har ikke set så mange eksempler der er lige så slemme. De fleste firmaer sørger for at afskærme rørene fra resten på grund af varmen.

Citér:
vi ved jo heller ik hvor hårdt de rør er belastet og hvor varme de bliver?

Hvis du har været i nærheden af KT88 rør i drift, ved du hvor varme de bliver.

Citér:
Flere firmaer går op i så meget varme som muligt der lyder det bedst osv osv..

Rørene må gerne blive varme - resten må ikke.

Citér:
alt ialt gør det mig ikk så meget bare det lyder godt og produktet er velkendt på meget godt.. tror ikk pludseligt Rouge laver noget l**t bare lige ups:-)

Hvorfor ikke? Der er mange firmaer der har lavet upålideligt l**t gennem tiderne. Det er ikke så sært Rogue har valgt denne opbygning. Forstærkeren ser pæn ud (WAF), og den er billig at lave. At det er upålideligt er ikke så svært at regne ud. Her er lidt data på en typisk 105° lyt:

Levetid ved 40°: 300000 timer
Levetid ved 105°: 3000 timer

Så køb en af de Rogue modeller der er bedre konstrueret mekanisk, eller en forstærker fra et af de mange andre firmaer der laver rørforstærkere.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

zico
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2008 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2008 kl. 00:52 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:

don dario skrev:
Det er da ikk mere slemt end så mange andre mærke..
Jeg har ikke set så mange eksempler der er lige så slemme. De fleste firmaer sørger for at afskærme rørene fra resten på grund af varmen.
Citér:
vi ved jo heller ik hvor hårdt de rør er belastet og hvor varme de bliver?
Hvis du har været i nærheden af KT88 rør i drift, ved du hvor varme de bliver.
Citér:
Flere firmaer går op i så meget varme som muligt der lyder det bedst osv osv..
Rørene må gerne blive varme - resten må ikke.
Citér:
alt ialt gør det mig ikk så meget bare det lyder godt og produktet er velkendt på meget godt.. tror ikk pludseligt Rouge laver noget l**t bare lige ups:-)
Hvorfor ikke? Der er mange firmaer der har lavet upålideligt l**t gennem tiderne. Det er ikke så sært Rogue har valgt denne opbygning. Forstærkeren ser pæn ud (WAF), og den er billig at lave. At det er upålideligt er ikke så svært at regne ud. Her er lidt data på en typisk 105° lyt:Levetid ved 40°: 300000 timerLevetid ved 105°: 3000 timerSå køb en af de Rogue modeller der er bedre konstrueret mekanisk, eller en forstærker fra et af de mange andre firmaer der laver rørforstærkere.Venlig hilsenMikkel C. Simonsen

jeg har nærmet mig mange KT88 rør mn der er en del forskel på varmen på dem. Eks tag en Rouge 150 og de rør bliver kun lune, du kan nemt holde hånden på dem!?
Jeg vil prøve næste gang jeg besøger Rene at mærke på de rør:-)
Jeg vil hellere have en forstærker der lyder godt i 3000 timer (så sætter vi bare nogle nye lyttere i hvis du tror de kun holder så længe) end en forstærker der lyder knap så godt selvom den spiller 300000 timer:-)

Jeg tør æde mit hat på at den forstærker spiller i mange mange år uden nogen problemer eller nedsat god lyd i forhold til andre mærker:-)
God week herfra.-)

MVH

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum