Forfatter |
|
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min nad S300 er begyndt at drille med at suge enhederne på venstre højtaler ind og jeg kan måle en spænding på -3.0 V på udgangen, nogle som har en ide om hvad det kan være eller hvor jeg skal kigge?
|
Til top |
|
|
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du ved noget om elektronik, kan du godt starte med at måle forsyningsspændinger for at se, om de er i balance. Hvis du ikke ved, hvad jeg taler om, så skal du have den hen til et værksted - og lade være med at prøve selv.
__________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
Til top |
|
|

Rabu Acoustics
|
Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forsyningsspænding på højre kanal som virker perfekt er:
+57V Stel -57V
Venstre kanal:
+60V Stel -54V
De samme 3V forskydning som også findes på udgangen.
|
Til top |
|
|
rohs Udelukket fra forum

Dobbeltprofil
Bruger siden: 23 August 2008 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 79
|
Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kunne være en dårlig forbindelse til stel i den ene kanal....
|
Til top |
|
|
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja, eller nulpunktet som har flyttet sig.
Jeg læste om forstærkeren, at det er en "dual mono". Gælder det også strømforsyningen?
Det ligger også lidt i baghovedet, om der skulle være noget DC-servo, der ligger og driller - evt. strømforsyningen hertil?
__________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
Til top |
|
|

Rabu Acoustics
|
Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja den er dual mono hele vejen igennem og jeg har derfor god mulighed for at kryds tjekke, men indtil videre har det ikke ført til noget, jeg er kommet nærmere men jeg kan simpelthen ikke finde problemet.
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor måler du de forsyningsspændinger ? Er det direkte på de store ladeelektrolytter. ?
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
Forsyningsspænding på højre kanal som virker perfekt er:
+57V Stel -57V
Venstre kanal:
+60V Stel -54V
De samme 3V forskydning som også findes på udgangen.
|
|
|
Hvis disse spændinger er målt på elektrolytterne og med belastning på udgangen (højtaler) ligner det en fejl i indgangs differential trinnet. Det er her DC balancen bestemmes.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
Til top |
|
|

Rabu Acoustics
|
Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 23:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er nye måleresultater, forskellen mellem plus og minus ligger nu på -47 V (aner ikke hvorfor, har ikke rørt den siden sidst)
målt på lytter: +57 Stel -57
Målt fra plusterminal til lytter: +10 V Stel = -47 V -104 V
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

|
Sendt: 17 Oktober 2008 kl. 00:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja men den er bare ved at gå helt i stykker og jeg tror stadig fejlen kommer fra indgangs-trinnet. Jeg kan se den har HT relæ i hver udgang. Det undrer mig hvis de begge trækker.
Kan du ikke lige måle fra -terminalen til lytternes stel...der skulle gerne være 0V
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
Til top |
|
|
smølfen Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 66
|
Sendt: 17 Oktober 2008 kl. 09:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
For mig lyder det somom at din ene forsyning er ved at klappe sammen. Jeg villle nok prøve at bytte om på lytterne og se om problemet flytter sig med...
Hilsen Martin
|
Til top |
|
|
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
Sendt: 17 Oktober 2008 kl. 10:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
Der er nye måleresultater, forskellen mellem plus og minus ligger nu på -47 V (aner ikke hvorfor, har ikke rørt den siden sidst)
|
|
|
Forsyningen klapper ikke bare sådan sammen. Det understreges også ved at du på lytterne kan måle en fint symmetrisk spænding.
Fejlen ligger i forstærker-kredsløbet. Det kan være i indgangstrinnet, eller udgangstrinnet eller alt der i mellem. Her er mit bud: I og med du er gået fra et offset på -3V til -47V kunne være at den negative udgangstransistor og derefter den negative driver transistor er gået til de evige silicium marker. Det kan godt ske uden at du 'gør' noget, for når der opstår den slags ubalance så trækker tomgangsstrømmen tingene i stykker. (drivertransistoren prøver at æde hele udgangstrinnets tomgangsstrøm og det kan den ikke holde til i længden uden udgangstransistoren)
Men det er rent gætteri uden diagram og mange flere målinger.
(....du må iøvrigt have byttet om på noget + og - i din sidste måling - de 104V må være mellem udgangen og + terminalen, hvis du har -47V i forhold til stel.)
Hvis du føler du har mod på det, kan du jo godt købe dig et diagram, og begynde at kontrolmåle, lodde transistorer ud, bestille nye osv. Det er spændende nok i sig selv, men man skal selvfølgelig holde hovedet koldt, og vide hvad man roder med. Du kan også bare indlevere den til professionel reparation, som nok bliver dyrere, men så har du den til gengæld hurtigere tilbage i anlægget og du er sikker på at alt er som det skal være.
|
Til top |
|
|

Rabu Acoustics
|
Sendt: 17 Oktober 2008 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
NriK skrev:
kappen skrev:
|
|
|
Forsyningen klapper ikke bare sådan sammen. Det understreges også ved at du på lytterne kan måle en fint symmetrisk spænding.
Fejlen ligger i forstærker-kredsløbet. Det kan være i indgangstrinnet, eller udgangstrinnet eller alt der i mellem. Her er mit bud: I og med du er gået fra et offset på -3V til -47V kunne være at den negative udgangstransistor og derefter den negative driver transistor er gået til de evige silicium marker. Det kan godt ske uden at du 'gør' noget, for når der opstår den slags ubalance så trækker tomgangsstrømmen tingene i stykker. (drivertransistoren prøver at æde hele udgangstrinnets tomgangsstrøm og det kan den ikke holde til i længden uden udgangstransistoren)
Men det er rent gætteri uden diagram og mange flere målinger.
(....du må iøvrigt have byttet om på noget + og - i din sidste måling - de 104V må være mellem udgangen og + terminalen, hvis du har -47V i forhold til stel.)
Hvis du føler du har mod på det, kan du jo godt købe dig et diagram, og begynde at kontrolmåle, lodde transistorer ud, bestille nye osv. Det er spændende nok i sig selv, men man skal selvfølgelig holde hovedet koldt, og vide hvad man roder med. Du kan også bare indlevere den til professionel reparation, som nok bliver dyrere, men så har du den til gengæld hurtigere tilbage i anlægget og du er sikker på at alt er som det skal være.
|
|
|
Den sidste måling er nu god nok og den giver fint mening for mig: +50V = +10 V Stel = -47 V -50V = -104 V Jeg har ledt med lys og lygte efter et diagram men uden held, har nu skrevet til nad for at høre hvordan man anskaffer sig et. reparation er jeg også bange for bliverer dyrer end jeg har lyst til at ofre. Det er muligt at det er driveren, tror dog ikke at den har nappet en udgangstransistor, da jeg kan måle forskydningen før den.
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

|
Sendt: 17 Oktober 2008 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
Det er muligt at det er driveren, tror dog ikke at den har nappet en udgangstransistor, da jeg kan måle forskydningen før den.
|
|
|
Der kan du godt blive snydt. Hvis der er DC-fejl i en LF-udgang, vil du normalt kunne måle den overalt i udgangen. Jeg er dog enig med Tube Mania :
tube mania skrev:
Hvis disse spændinger er målt på elektrolytterne og med belastning på udgangen (højtaler) ligner det en fejl i indgangs differential trinnet. Det er her DC balancen bestemmes.
|
|
|
Normalt når man måler spændinger på en forstærker, måler man i forhold til stel. D.v.s. du hænger den ene måleledning ( - ) på chassiset med et krokodillenæb. Hvis du måler i forhold til et "flydende" punkt som f.eks. plusterminalen, forvirrer det ofte mere end det gavner. Jeg kan se at det også er tilfældet i denne tråd. 
|
Til top |
|
|

Rabu Acoustics
|
Sendt: 17 Oktober 2008 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
kappen skrev:
Det er muligt at det er driveren, tror dog ikke at den har nappet en udgangstransistor, da jeg kan måle forskydningen før den.
|
|
|
Der kan du godt blive snydt. Hvis der er DC-fejl i en LF-udgang, vil du normalt kunne måle den overalt i udgangen. Jeg er dog enig med Tube Mania :
tube mania skrev:
|
|
|
Normalt når man måler spændinger på en forstærker, måler man i forhold til stel. D.v.s. du hænger den ene måleledning ( - ) på chassiset med et krokodillenæb. Hvis du måler i forhold til et "flydende" punkt som f.eks. plusterminalen, forvirrer det ofte mere end det gavner. Jeg kan se at det også er tilfældet i denne tråd. 
|
|
|
Jeg lagde jo netop begge målinger ind sådan så man kunne "se problemet" hvis jeg bare havde smidt dem med chassis som reference ind kunne man intet se. Men jeg smutter ned i hifi-klubben og hører dem ad idag.
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

|
Sendt: 17 Oktober 2008 kl. 13:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
smølfen skrev:
For mig lyder det somom at din ene forsyning er ved at klappe sammen. Jeg villle nok prøve at bytte om på lytterne og se om problemet flytter sig med...
Hilsen Martin
|
|
|
Så ville den sende SOS med helt pæne røgskyer ...eller brumme kraftigt med 100Hz. Nej...med de målte spændinger giver det ingen mening at mistænke forsyningen.
|
Til top |
|
|
rohs Udelukket fra forum

Dobbeltprofil
Bruger siden: 23 August 2008 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 79
|
Sendt: 17 Oktober 2008 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Målingerne er udført forkert. Du skal ikke måle mellem plusterminalen og lytterne. Så vil DC på udgangen nemlis se ud som e skæv forsyning.
Du skal måle mellem minusterminalen, der jo er stel og så til lytterne. Så tror jeg du vil se en helt symetrisk forsyning. Mit bud er enten en dårlig stelforbindelse eller måske endda mere oplagt: Et DC-justerings-pot-meter med en dårlig forbindelse.
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

|
Sendt: 17 Oktober 2008 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
målt på lytter: +60V Stel -54V
Disse målinger er udført som du vil have det og det passer fint med en skævhed og et lille forbrug (højtaleren )på -spændingen. Og da det er en AB forstærker stiger spændingen lidt på den positive del for der er intet forbrug på den grundet AB princippet.
|
Til top |
|
|
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1946
|
Sendt: 17 Oktober 2008 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eller noget trækker strøm i den negative halvdel og trækker spændingen ned? Men så burde en kompont eller 2 blive halvlunken.
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

|
Sendt: 17 Oktober 2008 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
Jeg lagde jo netop begge målinger ind sådan så man kunne "se problemet" hvis jeg bare havde smidt dem med chassis som reference ind kunne man intet se.
|
|
|
Det mener jeg nu godt at man kunne. Du har målt dette i forhold til chassis/stel :
Det viser at dine forsyningsspændinger er ok, så vi kan udelukke elektrolytterne.
Så har du målt dette :
Hvis du istedet havde foretaget 1 måling på plusterminalen, stadig med chassis som reference, ville den have vist +47 V. Oprindeligt havde du -3 V samme sted. Det viser det samme som dine 3 målinger, men virker efter min mening mindre forvirrende. Jeg synes at andre indlæg i tråden viser at andre også er i tvivl om hvad du egentlig måler. Det er dog muligt at du når samme konklusion som mig, vi tænker nok bare forskelligt. 
|
Til top |
|
|