Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. maj 2025 | 03:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Balanceret lyd? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
partyalarm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Kan godt være jeg spørge dumt, men nu har jeg læst en del rundt på de forskellige hjemmesider og forums har stødt ordet balanceret ind- og udgange en del gange. Er der ikke nogen som kort kunne forklare mig hvad balanceret lyd er - og hvad
der er positivt/negativt ved denne lydformat?

MVH
Thomas
Til top Vis partyalarm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af partyalarm

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 17 Oktober 2008 kl. 05:20 | IP-adresse registreret  

Hey

I og for sig giver balanceret signal føring et mere støjfrit signal, da signalet bliver delt op i en positiv og et negativt signal som er splittet fra hinanden, og dermed ikke så påvirkelig med hensyn til støj, desuden giver balanceret signalføring ekstra output, nemli 4V mod normalt 2V...

Af dårligdomme man kan tænke sig til er at en balanceret signalvej giver ekstra komponenter i signal vejen, da der skal 2 separate kredsløb til pga det negative og det positive signal, f.eks skal en cd afspiller have 2 dacs..

Balancerede kredsløb er meget brugt i pa verdenen tildels også i industrien, pga de lange træk man ofte laver her og og det ekstra output og støjundertrykkelsen en god ting med kabler i bunker osv..

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 17 Oktober 2008 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Til hjemmebrug behøver du sjældent balancerede kabler - de er nødvendige ved lange kabler. Om de giver bedre lyd afhænger helt af hvordan "balanceringen" er lavet. Hvis du har både balancerede og ubalancerede indgange/udgange på dit udstyr, ville det være en god idé at prøve begge dele - man kan ikke sige generelt at det ene lyder bedre end det andet.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 17 Oktober 2008 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

partyalarm skrev:
Hej alle

Kan godt være jeg spørge dumt, men nu har jeg læst en del rundt på de forskellige hjemmesider og forums har stødt ordet balanceret ind- og udgange en del gange. Er der ikke nogen som kort kunne forklare mig hvad balanceret lyd er - og hvad
der er positivt/negativt ved denne lydformat?

MVH
Thomas

Du har næsten selv svaret på dit eget spørgsmål, og dumme spørgsmål eksisterer ikke .  En balanceret forstærkerkanal består groft sagt af 2 ens forstærkere koblet sammen så den ene tager sig af + (det positive signal) og den anden af - (det negative signal). Højttalerne forbindes mellem de 2 udgange (altså mellem + og -), og IKKE mellem HT udgangen og stel - som normalt. 

Jeg kan ikke se noget negativt i en balanceret konstruktion. Den har stort set kun positive sider, men er selvfølgelig dyrere at producere fordi antallet af komponenter fordobles. Hedengangne Thule Audio var mestre i balancerede Amps herhjemme. 

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes