Forfatter |
|
Pingel Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 298
|
Sendt: 17 Oktober 2008 kl. 16:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er den lykkelige indehaver af en Audio Note rør pre, samt en Sugden transistor effekt. Problemet er bare det, at jeg har utroligt lidt råderum på volumekontrollen. Drejer jeg mere end klokken otte, ja så er det virkelig højt!!!
Det kunne være rart at kunne justere lyden lidt bedre, samt - bilder jeg mere ind - at hive lidt mere ud af effekten...
Jeg har knaldet de rør med lavest gain ind muligt, så der er ikke mere at hente der.
Skal der loddes en modstand ind et sted, eller hvad?
Jeg kender folk der kan lodde, men selv er jeg pænt handicappet på den front...
Mvh. Jesper
|
Til top |
|
|
lexus Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1037
|
Sendt: 17 Oktober 2008 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
har du prøvet at snakke med anders
fra audio consult??

|
Til top |
|
|
Pingel Forum Bruger

|
Sendt: 17 Oktober 2008 kl. 16:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Næh, ikke for nylig - men det er jo last resort ikke? Det skulle jo gerne kunne fikses for en femmer - og nu er der jo så mange kyndige elektronikfyre her på siden
|
Til top |
|
|
lexus Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1037
|
Sendt: 17 Oktober 2008 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
du har helt ret.....desværre ikke selv den
kyndige elektronikfyr......
|
Til top |
|
|
mbull Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2006 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 512
|
Sendt: 17 Oktober 2008 kl. 17:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
Sendt: 17 Oktober 2008 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilke rør drejer det sig om?
Mvh.
|
Til top |
|
|
Pingel Forum Bruger

|
Sendt: 17 Oktober 2008 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi snakker Ecc83/82/81, jeg er ned på 82´eren hele vejen...
|
Til top |
|
|
Tonni Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
Sendt: 17 Oktober 2008 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
To modstande pr kanal burde kunne klare det...
Hvis det er DIY-kabler ville jeg smide en modstand mellem centerlederen i kablet og midterbenet på stikket forsøgsvis på ca 82Kohm og så en på ca 27Kohm mellem nidterbenet og skærmen... Prøv med et billigt kabel først... Og husk at forbinde det modificerede stik i Sugden'en. Ellers ville en løsning evt være et ekstra volumenpotmeter i indgangen på samme Sugden. Ofte kaldet en indgangsattenuator Eller master-volumen
__________________ Bare det GLØDER...
|
Til top |
|
|
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
Sendt: 17 Oktober 2008 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der et diagram man kan studere et sted? Hvis du ikke kan dæmpe forstærkningen, kan du enten dæmpe signalet på indgangen eller på udgangen. Hvis du dæmper på indgangen får du mere støj, og hvis du dæmper på udgangen får du mere forvrængning. Mere forvrængning er sikkert det bedste valg, da overstyringsmarginen burde være rigeligt stor. For at få denne dæmpning til at virke bedst muligt, skal du dæmpe indgangsfølsomheden på effektforstærkeren med et par modstande. Hvis du ikke vil pille i effektforstærkeren, kan du montere modstandene i kablet (stikket i effekt-enden). [edit]Og Tonni fik lige foreslået det samme, mens jeg skrev mit svar  [/edit] Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
Til top |
|
|
Pingel Forum Bruger

|
Sendt: 17 Oktober 2008 kl. 18:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for rådene, det lyder som noget jeg kan gå videre med - når jeg får fat i min elektronikkyndige ven... Det kommer nok til at koste mig et par flasker vin, men det går jo nok. Jeg er bare glad for at I ikke ryster på hovedet af ideen. Det med at dæmpe på udgangen er nok det mest fornuftige, for jeg har masser af effekt at gøre godt med - og støj er der nok af
|
Til top |
|
|
mbull Forum Bruger

|
Sendt: 17 Oktober 2008 kl. 19:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du regner rødvin og stumer til diy kablet samen, ryger det formentlig op på samme pris som for den attennuator jeg har linket til ovenfor.
Stikkene monteres i effektforstærkerens indgang og du får iøvrigt mindre støj, da den dæmpes tilsvarende som signalet.
Jeg mener ikke at ecc83/82/81 er indbyrdes kompatible. Hvis din forstærker anvender ecc83 fra "fødslen" ville jeg prøve med 5751, det har lavere forstærkning end ecc83, men er kompatibelt med dette.
Du kan se lidt beskrivelse af de forskellige rørtyper her: http://www.audiotubes.com/12ax7.htm
ecc83 = 12ax7, de øvrige har deres eget afsnit. __________________ Mvh
Steen
Mit anlæg...
|
Til top |
|
|
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
Sendt: 17 Oktober 2008 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
mbull skrev:
Hvis du regner rødvin og stumer til diy kablet samen, ryger det formentlig op på samme pris som for den attennuator jeg har linket til ovenfor. |
|
|
Du kan få mange stumper til 400 kr.
Citér:
Stikkene monteres i effektforstærkerens indgang og du får iøvrigt mindre støj, da den dæmpes tilsvarende som signalet. |
|
|
Du opnår jo præcis det samme med de to modstande. Og de 10dB attenuatoren dæmper tror jeg slet ikke er nok.
Citér:
Jeg mener ikke at ecc83/82/81 er indbyrdes kompatible. |
|
|
Det er de heller ikke. Men hvis forforstærkeren bruger normale jordet katode trin vil alle tre typer fungere (mere eller mindre godt). Men du har ret i at 5751 kunne være et godt alternativ til ECC83. Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
Til top |
|
|
ML_CLS Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1187
|
Sendt: 17 Oktober 2008 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er temmeligt vigtigt at kende indgangsimpedansen på den Sugden samt udgangsimpedansen på AN'en, før der kan sættes værdier på dæmpeleddet (hvis det ønskes pladseret mellem apperaterne) ellers kan det resultere i et hørbart diskant tab hvilket du ikke ønsker 
Hvad er det for typer af AN og Sudgen ? 
jeg har muligvis begge diagrammer i hvertfald det til AN 
__________________ Fort Lauderdale, Florida
|
Til top |
|
|
Pingel Forum Bruger

|
Sendt: 17 Oktober 2008 kl. 23:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har bestilt de der Rothwell - synes at det er værd at prøve... Jeg har en AN "the preamp kit" og har faktisk haft svært ved helt at finde ud af hvilke indgangsrør der origianlt har siddet i den. Jeg har derfor prøvet mig frem, og finder at der er alverdens kombinations muligheder med de nævnte rørtyper (og der har også været 5751, 5814 0g 6072´ere indover). Dog skal der ikke være for meget spænding over hele linien, hvilket forstærkeren fortæller mig gennem knald fra relæet  Jeg har gennem det sidste stykke tid kørt med ECC81 i linedelen, og så ECC83 i phonodelen hvilket jeg har været tilfreds med rent lydmæssigt. DOg hælder det lidt til den lyse side og jeg har for stor gainforskel. Et diagram vil være velkomment, og så bliver det da spændende med de attenuatorer. Jesper
|
Til top |
|
|
mbull Forum Bruger

|
Sendt: 17 Oktober 2008 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citér:
Du kan få mange stumper til 400 kr. |
|
|
Jaa... men det afhænger jo så også at hvad der lægges i "et par flasker god rødvin"
Citér:
Du opnår jo præcis det samme med de to modstande. Og de 10dB attenuatoren dæmper tror jeg slet ikke er nok. |
|
|
Enig, men man slipper for selv at lodde og disse attennuatorer er faktisk rigtig gode og de skræddersys efter behov. Jeg har selv fået lavet et sæt med 20 db dæmpning til en indgangsimpedans på 50k. Yderligere opnås den fordel at effektforstærkeren får en højere indgangsimpedans ved brug dæmpeleddet, og da rørforforstærkere typisk har ganske høj udgangsimpedans, fås en på alle måder bedre forbindelse.
__________________ Mvh
Steen
Mit anlæg...
|
Til top |
|
|
ML_CLS Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1187
|
Sendt: 17 Oktober 2008 kl. 23:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Pingel Forum Bruger

|
Sendt: 18 Oktober 2008 kl. 09:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er et kit af samme slags, men måske et lidt ældre. Mit har 2 rør og et ensretterrør i linedelen, og så tre rør i phonodelen...
Til mbull: hvor fik du lavet attenuator der dæmpede med 20db?
Jesper
|
Til top |
|
|
Pingel Forum Bruger

|
Sendt: 18 Oktober 2008 kl. 09:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan vel altid knalde et ekstra sæt ind mellem cd og pre, og så samtidig have et sæt mellem pre og effekt...
|
Til top |
|
|
mbull Forum Bruger

|
Sendt: 18 Oktober 2008 kl. 09:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den fik jeg lavet netop hos Rothwell, jf. linket jeg angav. Jeg sendte en mail til firmaet og de responderede hurtigt. Ud over selve dæmpningen var jeg interesseret i at få sat indgangsimpedancen op til ca. 200k ohm. __________________ Mvh
Steen
Mit anlæg...
|
Til top |
|
|
mbull Forum Bruger

|
Sendt: 18 Oktober 2008 kl. 09:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan sagtens anvende 2 sæt, men hvis du mener at 10 db dæmpninger for lidt, så tag kontakt til Rothwell. Jeg er rimelig sikker på at de gerne ændrer din bestilling til en version med højere dæmpning. Så vidt jeg erindrer betalte jeg samme pris selv om den blev ændret. __________________ Mvh
Steen
Mit anlæg...
|
Til top |
|
|