Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 18:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Skift af relæ (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sambora
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Februar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 11 November 2008 kl. 08:05 | IP-adresse registreret  

Hvad vil I tro det koster at få skiftet et relæ i en Denon forstærker?

Er ved at købe en hvor den ene kanal har et problem og sælgeren siger det formentlig er et relæ der er gået. Gåd udfra den skal en tur forbi HIFI-klubben.
Til top Vis Sambora's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sambora

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 11 November 2008 kl. 08:17 | IP-adresse registreret  

Reparationspriser kan variere meget, så det er lidt farligt at gætte på. I din situation ville jeg nok regne med omkring 1000,- kr . Nu skriver du ikke hvad problemet er, men hvis der er tale om periodiske udfald i den ene kanal, lyder det meget sansynligt at det skyldes relæet. Ellers kan det jo også skyldes andre ting.

Du kan jo også prøve at spørge her : service@hifiklubben.dk . Så skal du nok også lige skrive hvilken model det er.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Sambora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2008 kl. 08:31 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

Reparationspriser kan variere meget, så det er lidt farligt at gætte på. I din situation ville jeg nok regne med omkring 1000,- kr . Nu skriver du ikke hvad problemet er, men hvis der er tale om periodiske udfald i den ene kanal, lyder det meget sansynligt at det skyldes relæet. Ellers kan det jo også skyldes andre ting.

Du kan jo også prøve at spørge her : service@hifiklubben.dk . Så skal du nok også lige skrive hvilken model det er.

Det er en Denon POA-T2... i den ene HT udgang er det åbenbart kun den ene kanal der spiller og sælger mener det er relæ'et der skal skiftes i den. Det er mere hvis det er en beskostelig affære af få sådan en skiftet så kan det jo snart ikke betale sig... og ja, men ved jo ikke om det nu også er det der er problemet.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2008 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

Hvis den spiller ok på det ene sæt udgange, kan fejlen kun ligge mellem udgangsforstærkerne og terminalerne. Der sidder ingen dele som er dyrere end relæerne, så jeg tror ikke at det går helt galt hvis du regner med 1000,- kr. til reparation.

Om det kan betale sig, afhænger jo meget af hvilken pris I kan blive enige om for forstærkeren.

Sambora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2008 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

Takker for input... 

B ugangen fungerer som den skal... han skriver blot selv at det muligvis skyldtes et defekt relæ. Men han ved jo nok ikke bedre. Det gør jeg så heller ikke, troede der var et relæ for hver udgang. Men ja, det kan jo blot være en defekt terminal.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2008 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

Sambora skrev:

B ugangen fungerer som den skal... han skriver blot selv at det muligvis skyldtes et defekt relæ. Men han ved jo nok ikke bedre. Det gør jeg så heller ikke, troede der var et relæ for hver udgang. Men ja, det kan jo blot være en defekt terminal.

Jeg tror du misforstår mig. Jeg tror også mest på at det skyldes relæet. Relæerne sidder også i signalvejen mellem udgangsforstærkerne og terminalerne. Jeg mente bare at hvis det viser sig at det ikke er et dårligt relæ, bliver det ikke dyrere af den grund, da der ikke sidder andre dyre komponenter i det område.
Du har nok også ret i at der sidder et relæ for sæt A og et for sæt B, det er ret almindeligt

Sambora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2008 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Så er jeg med... 

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 November 2008 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Normalt anvendes kun eet Relæ. (hvorfor skulle man dog anvende 2?), jeg mener ______ Startermotor og Start relæ i en bil, eller de Relæer, som vel normalt sidder ude i nærheden af Forlygterne (måske) gælder sådanne regler nu heller ikke.

Evt. finde en som kan håndtere en loddekolbe og selv gå i gang, jeg mener så komplicerede er Relæer altså heller ikke.

Og hvis samme ikke passer så brug ledninger mellem relæ og printplade. Blot ikke pindene rører noget (Gaffatape!), resten af relæet er vel i Plastik. og kan sidde hvorsomhelst.

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 12 November 2008 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Det kan skyldes kontaktslagger, som kan opstå mellem kontaktfladerne. Nogle relæer kan åbnes med lidt forsigtighed, og hvis dit kan det, kan du prøve at rense kontaktfladerne med et acetonefugtet kaffefilter som er foldet omkring et hobbyknivsblad (det skal have en vis stivhed, men må ikke være for tykt)

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 November 2008 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

osprey skrev:

Normalt anvendes kun eet Relæ. (hvorfor skulle man dog anvende 2?)

Det kommer an på konstruktionen. Nogle gange laver man det med et relæ efterfulgt af en mekanisk højttaleromskifter. Andre gange kombinerer man de to funktioner, så man har et relæ til sæt A og et andet relæ til sæt B. Derved sparer man den store højttaleromskifter. Begge konstruktioner er ret almindelige.

osprey skrev:

, jeg mener ______ Startermotor og Start relæ i en bil, eller de Relæer, som vel normalt sidder ude i nærheden af Forlygterne (måske) gælder sådanne regler nu heller ikke.

??????????

osprey skrev:

Evt. finde en som kan håndtere en loddekolbe og selv gå i gang, jeg mener så komplicerede er Relæer altså heller ikke.

Og hvis samme ikke passer så brug ledninger mellem relæ og printplade. Blot ikke pindene rører noget (Gaffatape!), resten af relæet er vel i Plastik. og kan sidde hvorsomhelst.

Det er da en mulighed, men jeg tror nu godt at Hifiklubben kan lave det lidt pænere med et originalt relæ. Det er jo heller ikke alle der har mod på at rode med den slags selv, eller kender en der kan.

Sambora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2008 kl. 06:41 | IP-adresse registreret  

Nej, den ryger direkte ned i HIFIklubben... 

Sambora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2008 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

Det viste sig blot at være terminalerne der er slidte... så kan bare bruge B-kanaler. Ligger HIFI-klubben inde med originale Denon terminaler?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes