Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 19:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Kan andre rør bruges i en EL34 sokkel? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
HansAL
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønkse!

Bruger siden: 10 Maj 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 13 November 2008 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg er ejer af en rørforstærker med 8stk EL34 rør i udgangen. Da jeg skal ud og ha invisteret i nye rør vil jeg gerne lige ha noget på plads først..

Spørgsmål  -  Kan man bruge KT88/KT90 rør istedet?

Spørgsmål  -  Hvis, skal man så justerer Bias hvergang man skifter frem og tilbage???

Spørgsmål  -  Hvilken andre rørtyper kan man bruge i disse sokler??

Spørgsmål  -  Og hvilken fordele/ulemper er der ved de forskellige rørtyper(altså om jeg opnår  mere effekt(watt) ved at skifte til en anden/dyrere rørtype)??

P.S min forstærker er en Ming Da MC34-AB(se link for mere info)

http://www.coemaudio.com.au/Amplifiers/Integrated-Amplifiers /136/

Håber i vil kunne hjælpe mig med disse spørgsmål

Mvh Hans

Til top Vis HansAL's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HansAL

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 14 November 2008 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

HansAL skrev:
Jeg er ejer af en rørforstærker med 8stk EL34 rør i udgangen. Da jeg skal ud og ha invisteret i nye rør vil jeg gerne lige ha noget på plads først..

Spørgsmål  -  Kan man bruge KT88/KT90 rør istedet?

Nej, ikke generelt. De skal bruge 1,8A glødestrøm pr. rør - det kan nettrafoen måske ikke klare.

Citér:
Spørgsmål  -  Hvis, skal man så justerer Bias hvergang man skifter frem og tilbage???

Ja.

Citér:
Spørgsmål  -  Hvilken andre rørtyper kan man bruge i disse sokler??

KT66, KT77, 6CA7, div. 6L6/5881/7581 typer. Måske. KT77 og 6CA7 kan bruges, da de har ca. samme data som EL34. De andre typer skal bruge højere indgangssignal, så det er ikke sikkert det vil fungere så godt...

Citér:
Spørgsmål  -  Og hvilken fordele/ulemper er der ved de forskellige rørtyper(altså om jeg opnår  mere effekt(watt) ved at skifte til en anden/dyrere rørtype)??

Fordele og ulemper er lyden. Du skal ikke regne med at få meget mindre/mere effekt.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

HansAL
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønkse!

Bruger siden: 10 Maj 2007
Sendt: 14 November 2008 kl. 00:22 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret

Så jeg ville godt kunne montere disse rør uden problemer(selvfølgelig en bias justering)

http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p3144 _Genalex-Gold-Lion-KT77---QUAD.html

Mvh Hans

Til top Vis HansAL's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HansAL

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 14 November 2008 kl. 01:12 | IP-adresse registreret  

Ja. KT77 var GEC's "Kinkless Tetrode" version af EL34.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

spasmus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 14 November 2008 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

JJ laver også KT77 som kan erhverves for en ca 100usd med fragt.  af hva man kan læse sig frem til, skulle det være et super EL34 rør, og skulle kunne afgive 15 % mere effekt fra sig.. og skulle kunne klare spændinger på op til 600V istedet for EL34`s 450V

men nogle skriver også at de brænder af hurtigt.. men hva det skyldes er der ikke nogle oplysninger om..

men jeg skal personligt selv afprøve kt 77 endag ved lejlighed.

Til top Vis spasmus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spasmus

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 November 2008 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

spasmus skrev:

JJ laver også KT77 som kan erhverves for en ca 100usd med fragt.  af hva man kan læse sig frem til, skulle det være et super EL34 rør, og skulle kunne afgive 15 % mere effekt fra sig.. og skulle kunne klare spændinger på op til 600V istedet for EL34`s 450V

men nogle skriver også at de brænder af hurtigt.. men hva det skyldes er der ikke nogle oplysninger om..

men jeg skal personligt selv afprøve kt 77 endag ved lejlighed.

I gamle dage  kunne et el34 klare 800 Volt, så et eller andet må der være galt med de nyproducerede rør, et godt gæt er at vakummet i røret er for dårligt, hvilket resultere i overslag elektroderene i mellem.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 14 November 2008 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

spasmus skrev:
JJ laver også KT77 som kan erhverves for en ca 100usd med fragt.

For 4 stk? Det skulle du da også kunne få dem til i Danmark. De er ikke meget dyrere end de "normale" EL34/E34L rør...

Solvin skrev:
I gamle dage  kunne et el34 klare 800 Volt, så et eller andet må der være galt med de nyproducerede rør, et godt gæt er at vakummet i røret er for dårligt, hvilket resultere i overslag elektroderene i mellem.

EL34 har aldrig kunnet klare 800V i andet end pentodekobling. De fleste forstærkere bruger jo triode- eller UL-kobling, og der ligger grænsen ved ca. de 450V. KT77 kan klare op til 800V, hvis man kan stole på JJ's datablad.

Dårligt vakuum er der også, men det går mest ud over holdbarheden.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

spasmus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 24 November 2008 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

de koster 530kr plus afgift. som så vil være ca 125kr..

de koster i danmark ca 1100kr.. + fragt, så der er da noget at spare..  ;-)

Til top Vis spasmus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spasmus

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 24 November 2008 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Du handler de forkerte steder. Du kan sagtens få dem til 600 kr. i Danmark...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Sendt: 24 November 2008 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

JJ laver suverænt de dårligste rør på markedet.

Jeg har hørt om en effekt med 4 stk. EL34 pr. kanal, der under "normale" (Electro Harmonix) omstændigheder gav ca. 115W pr. kanal, men efter skift til JJ, var effekten kun 60W pr. kanal.

Jeg har målt på flere JJ ECC82 og ECC81, som slet ikke overholder specs. En af gangene var på en jackson-rørtester hos Solvin. Der røg der 3 stk. sprit nye ECC81 i skraldespanden, da disse kun målte 20% af hvad et nyt rør skal, hvorfor de heller ikke trækker den strøm, de skal, og derfor ikke er lineære, da det valgte arbejdspunkt ikke opnåes. Et tilsvarende nyt rør fra Reflektor (Genelex, Sovtek, Electro Harmonix, Tung-sol) målte 110-130%, hvor 100% er "normalt" for et nyt rør. Mange gamle brugte rør måler stadig over 100%.

Skal man købe JJ rør, skal man huske at købe dem matchede, og dette gerne efter lang indbrænding - fejlraten er alt for stor.

Det svarer også fint til at de fleste JJ ECC81/ECC82/ECC83 spiller slasket bas, totalt udynamisk og markeret top.

Sjovt nok synes jeg deres KT88 lyder rigtig godt, deres ECC99 ligeledes. Resten undgår jeg konsekvent.

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes