| Forfatter |
|
HansAL Lukket konto

Eget ønkse!
Bruger siden: 10 Maj 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 96
|
| Sendt: 13 November 2008 kl. 23:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg er ejer af en rørforstærker med 8stk EL34 rør i udgangen. Da jeg skal ud og ha invisteret i nye rør vil jeg gerne lige ha noget på plads først..
Spørgsmål - Kan man bruge KT88/KT90 rør istedet?
Spørgsmål - Hvis, skal man så justerer Bias hvergang man skifter frem og tilbage???
Spørgsmål - Hvilken andre rørtyper kan man bruge i disse sokler??
Spørgsmål - Og hvilken fordele/ulemper er der ved de forskellige rørtyper(altså om jeg opnår mere effekt(watt) ved at skifte til en anden/dyrere rørtype)??
P.S min forstærker er en Ming Da MC34-AB(se link for mere info)
http://www.coemaudio.com.au/Amplifiers/Integrated-Amplifiers /136/
Håber i vil kunne hjælpe mig med disse spørgsmål
Mvh Hans
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 14 November 2008 kl. 00:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
HansAL skrev:
| Jeg er ejer af en rørforstærker med 8stk EL34 rør i udgangen. Da jeg skal ud og ha invisteret i nye rør vil jeg gerne lige ha noget på plads først..
Spørgsmål - Kan man bruge KT88/KT90 rør istedet? |
|
|
Nej, ikke generelt. De skal bruge 1,8A glødestrøm pr. rør - det kan nettrafoen måske ikke klare.
Citér:
| Spørgsmål - Hvis, skal man så justerer Bias hvergang man skifter frem og tilbage??? |
|
|
Ja.
Citér:
| Spørgsmål - Hvilken andre rørtyper kan man bruge i disse sokler?? |
|
|
KT66, KT77, 6CA7, div. 6L6/5881/7581 typer. Måske. KT77 og 6CA7 kan bruges, da de har ca. samme data som EL34. De andre typer skal bruge højere indgangssignal, så det er ikke sikkert det vil fungere så godt...
Citér:
| Spørgsmål - Og hvilken fordele/ulemper er der ved de forskellige rørtyper(altså om jeg opnår mere effekt(watt) ved at skifte til en anden/dyrere rørtype)?? |
|
|
Fordele og ulemper er lyden. Du skal ikke regne med at få meget mindre/mere effekt. Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
HansAL Lukket konto

Eget ønkse!
Bruger siden: 10 Maj 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 96
|
| Sendt: 14 November 2008 kl. 00:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 14 November 2008 kl. 01:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja. KT77 var GEC's "Kinkless Tetrode" version af EL34.
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
spasmus Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 94
|
| Sendt: 14 November 2008 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
JJ laver også KT77 som kan erhverves for en ca 100usd med fragt. af hva man kan læse sig frem til, skulle det være et super EL34 rør, og skulle kunne afgive 15 % mere effekt fra sig.. og skulle kunne klare spændinger på op til 600V istedet for EL34`s 450V
men nogle skriver også at de brænder af hurtigt.. men hva det skyldes er der ikke nogle oplysninger om..
men jeg skal personligt selv afprøve kt 77 endag ved lejlighed.
|
| Til top |
|
| |
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1263
|
| Sendt: 14 November 2008 kl. 10:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
spasmus skrev:
|
JJ laver også KT77 som kan erhverves for en ca 100usd med fragt. af hva man kan læse sig frem til, skulle det være et super EL34 rør, og skulle kunne afgive 15 % mere effekt fra sig.. og skulle kunne klare spændinger på op til 600V istedet for EL34`s 450V
men nogle skriver også at de brænder af hurtigt.. men hva det skyldes er der ikke nogle oplysninger om..
men jeg skal personligt selv afprøve kt 77 endag ved lejlighed.
|
|
|
I gamle dage kunne et el34 klare 800 Volt, så et eller andet må der være galt med de nyproducerede rør, et godt gæt er at vakummet i røret er for dårligt, hvilket resultere i overslag elektroderene i mellem.
Mvh
Torben
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 14 November 2008 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
spasmus skrev:
| JJ laver også KT77 som kan erhverves for en ca 100usd med fragt. |
|
|
For 4 stk? Det skulle du da også kunne få dem til i Danmark. De er ikke meget dyrere end de "normale" EL34/E34L rør...
Solvin skrev:
I gamle dage kunne et el34 klare 800 Volt, så et eller andet må der være galt med de nyproducerede rør, et godt gæt er at vakummet i røret er for dårligt, hvilket resultere i overslag elektroderene i mellem. |
|
|
EL34 har aldrig kunnet klare 800V i andet end pentodekobling. De fleste forstærkere bruger jo triode- eller UL-kobling, og der ligger grænsen ved ca. de 450V. KT77 kan klare op til 800V, hvis man kan stole på JJ's datablad. Dårligt vakuum er der også, men det går mest ud over holdbarheden. Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
spasmus Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 94
|
| Sendt: 24 November 2008 kl. 11:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
de koster 530kr plus afgift. som så vil være ca 125kr..
de koster i danmark ca 1100kr.. + fragt, så der er da noget at spare.. ;-)
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 24 November 2008 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du handler de forkerte steder. Du kan sagtens få dem til 600 kr. i Danmark...
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
David Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 968
|
| Sendt: 24 November 2008 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
JJ laver suverænt de dårligste rør på markedet.
Jeg har hørt om en effekt med 4 stk. EL34 pr. kanal, der under "normale" (Electro Harmonix) omstændigheder gav ca. 115W pr. kanal, men efter skift til JJ, var effekten kun 60W pr. kanal.
Jeg har målt på flere JJ ECC82 og ECC81, som slet ikke overholder specs. En af gangene var på en jackson-rørtester hos Solvin. Der røg der 3 stk. sprit nye ECC81 i skraldespanden, da disse kun målte 20% af hvad et nyt rør skal, hvorfor de heller ikke trækker den strøm, de skal, og derfor ikke er lineære, da det valgte arbejdspunkt ikke opnåes. Et tilsvarende nyt rør fra Reflektor (Genelex, Sovtek, Electro Harmonix, Tung-sol) målte 110-130%, hvor 100% er "normalt" for et nyt rør. Mange gamle brugte rør måler stadig over 100%.
Skal man købe JJ rør, skal man huske at købe dem matchede, og dette gerne efter lang indbrænding - fejlraten er alt for stor.
Det svarer også fint til at de fleste JJ ECC81/ECC82/ECC83 spiller slasket bas, totalt udynamisk og markeret top.
Sjovt nok synes jeg deres KT88 lyder rigtig godt, deres ECC99 ligeledes. Resten undgår jeg konsekvent.
|
| Til top |
|
| |