Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 19:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: mod af rørforstærker. katode modstand. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
spasmus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 25 November 2008 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

hej med jer, jeg har brug for noget kvalificeret hjælp.

det drejer sin og en el 34 rørforstærker der kører i pentode drift.

katode modstanden til pin 8 er jo den der er med til at gøre at man kan beregne sig til bias strømmen, men jeg har også fået fortalt at den modstand kan fjernes efter justering af bias, og pin 8 kan forbindes direkte til stel. katode modstanden er jo også sikringen til hvis røret skulle kortslutte, men hvis man nu fjerner katode modstanden og istedet for monteret en sikring, hvor mange MA & V skal sikringen så være på. 

hele balladen er fordi det efter signe skulle give bedre lyd med ingen modstand til katoden, men en sikring det vil jeg have på.  

håber der er nogle der lige har styr på det. ;-) 

bias strøm ligger på 0,024A

V-DC over pin8 og stel er 0,12V

katode modstandene er 5,3ohm.

jeg kommer til at tænke, biasstrømmen ændre sig vel ik selv om modstanden ændres !?, så det er vel kun de 2 andre værdier der ændre sig, altså modstanden falder " fordi den fjernes" og spændingen kan man så regne sig frem til ?? 

Til top Vis spasmus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spasmus

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 25 November 2008 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

En sikring burde være dårligere end en modstand... Men du kan da koble en 1000µF lyt og en 100nF kondensator i parallel med modstanden, hvis du mener den er skadelig (jeg tvivler).

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

spasmus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 25 November 2008 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:
En sikring burde være dårligere end en modstand... Men du kan da koble en 1000µF lyt og en 100nF kondensator i parallel med modstanden, hvis du mener den er skadelig (jeg tvivler).

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

jeg skal ærlig sige, jeg er nybegynder inde for faget. men jeg har selv målt efter på sikringerne, og det holder ik. de viser 8 ohm for en 200MA sikring. og det er jo ringere end 5,3Ohms modstand. og ved opvarmning stiger modstanden på sikringer til 13-15ohm så det er udelukket.

ikke i det modstanden er skadelige, de er der jo som en sikring, til hvis røret skulle kortslutte.  men jeg har bare fået fortalt af en meget dygtig person at ved at bypasse dem, kunne man opnå endnu finere lyd. men ved at fjerne dem fjerner man jo også sikringen ;-) og det er jeg bestemt ikke interesseret i, men hvis mine 0,2A sikringer har en højere modstand. så er det jo totalt ligegyldig at gøre.

men hva skulle de 2 lytter gøre da ?

Til top Vis spasmus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spasmus

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 November 2008 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Men hvis Du fjerner katode modstanden hvordan har Du da kontrol med gitterspændingen?

Ikke at jeg skal gøre mig klogere her! mere nysgerrig.

Det med min manglende forståelse for Indgang til Gitteret og sammes, nå ja, gitterspænding. Jeg ved det faktisk ikke.

Kjell B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2008
Lokalitet: Norge
Sendt: 27 November 2008 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Katodemotstanden har i dette tilfelle ingenting med gitterforspenningen å gjøre a) da verdien er så lav, og b) da moderne gode power amps benytter en separat uavhengig negativ gitterforspenning - denne er justerbar og justerer "bias" i effektrørene.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes