| Forfatter |
|
Fournais Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 846
|
| Sendt: 11 Februar 2004 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle entusiaster derude 
Omkring den tekniske del af HiFi er jeg pænt grøn, så jeg vil høre hvad folk mener om standbytid og opvarmning på en forstærker. Kort sagt: Står jeres forstærker altid tændt eller slukker i den hver gang i trykker stop på CD-afspilleren? Og hvor lang tid vil i mene en forstærker skal varme op før den spiller optimalt?
På forhånd tak __________________ "If music is the fruit of love, give me access."
William H. Shakespeare.
Mit stereo
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
| Sendt: 11 Februar 2004 kl. 21:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej fournais
Min elektronik står konstant tændt. Døgnet og året rundt.............Efter bedste overbevisning gør det en stor forskel om grejet er varmt eller ej. Ingen tvivl om at forvarmet setup, spiller langt mere frigjort og musikalsk, end et netop tændt grej......................
Mht. forvarmningstid inden man opnår det optimale, vil jeg tro det svinger fra setup til setup..........Men personligt foretrækker jeg et lille døgns tid, blot for at være på den gode side......har dog aldrig taget tid.............................
|
| Til top |
|
| |
schrez Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 374
|
| Sendt: 17 Februar 2004 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej fournais
der skal helst være spænding på forstærkeren hele tiden. den holder sig dermed varm. dette har betydning dels for lyde men også for holdbarheden af forstærkeren. mit eget står ALTID tændt
|
| Til top |
|
| |
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
Bruger siden: 25 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5619
|
| Sendt: 17 Februar 2004 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
mine grejer står som minimum altid i standby, kun slukket helt når de skal flyttes. mht til opvarmning, så synes jeg min forstærker er bedst efter 2-3timers opvarmning, jeg har dog ikke prøvet at lade den være tændt i et døgn før brug...
|
| Til top |
|
| |
ost. Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2003 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 75
|
| Sendt: 22 Februar 2004 kl. 00:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
En forstærker har bedst af at stå konstandt med tomgangsstrøm. mvh Ost
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 22 Februar 2004 kl. 08:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter ca. 2 timers opvarmning af anlægget, kan jeg ikke høre nogen definerbar forskel længere, på om anlægget har været tændt 2 timer eller 2 døgn, men der er klar forskel på at anlægget lige er tændt og efter 2 timer.
mvh Gorm
|
| Til top |
|
| |
brorlille Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 319
|
| Sendt: 22 Februar 2004 kl. 09:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej
gennemvarmt grej er klart bedst (er enig med den gamle), men mine effekktrin og luftpumpen til grammofonen er slukket om natten - resten er tændt hele tiden.
jeg kan/vil jo ikke planlægge, når jeg vil lytte til musik, så det må bare være klart, når jeg vil (lidt li'ssom pigerne )
jeg har en idé om, at det man sparer i strøm bruges til rep. som følge af "koldstarter"
mvh krydsmads
|
| Til top |
|
| |
Phat Simon Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 383
|
| Sendt: 22 Februar 2004 kl. 09:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Agrippa Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2003 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 52
|
| Sendt: 23 Februar 2004 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er også av den oppfattning at utstyret låter bedre varmt og at komponentene generelt har godt av å være på hele tiden. Imidlertid er jeg usikker når det gjelder min nye effektforsterker i ren klasse A. Siden den hele tiden trekker max fra nettet og innvendig ligger på ca. 50C, vil ikke dette medføre en større belastning på komponentene i forhold til vanlige konstruksjoner og derfor en forkortet levetid?
Agrippa
|
| Til top |
|
| |
Phat Simon Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 383
|
| Sendt: 23 Februar 2004 kl. 18:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Agrippa skrev:
|
Jeg er også av den oppfattning at utstyret låter bedre varmt og at komponentene generelt har godt av å være på hele tiden. Imidlertid er jeg usikker når det gjelder min nye effektforsterker i ren klasse A. Siden den hele tiden trekker max fra nettet og innvendig ligger på ca. 50C, vil ikke dette medføre en større belastning på komponentene i forhold til vanlige konstruksjoner og derfor en forkortet levetid?
Agrippa
|
|
|
Jeg er meget sikker på at eftersom det er en klasse-A forstærker du har, vil det uden tvivl være bedst at lade den stå tændt hele tiden. Den er lavet til det.
Ørstrøm bruger sin som varmeapperat. 
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=6780&KW =T%E6ndt __________________ The freaks come out at 9 - and its
20 to 10
|
| Til top |
|
| |
Agrippa Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2003 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 52
|
| Sendt: 23 Februar 2004 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt å høre! Min egen Vincent SP-61 har også i stor grad bidratt til å holde vinterkulden ute de siste måneder... 
Agrippa
|
| Til top |
|
| |