Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 18:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: hvilken crown forstærker til hifi (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
TC25
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2007
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 13 Januar 2009 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

hej allesammen !

Jeg går og overvejer, om jeg skal prøve en ny effektforstærker, min nuveærende er en Atoll AM 200. Den jeg har i tankerne er en crown effekt, til min lector Zoe rørforforstærker. Men er der nogle der har erfaringer med hvilken en Crown model, der gør sig bedst til alm. hifi lytning ? jeg spiller forresten på DLS M60 højtalere.

Evt: hvad er de lydmæssige forskelle på de forskellige modeller der er værd at snakke om. Jeg har aldrig hørt en Crown, men ud fra hvad jeg har læst, skulle den have en lidt varm (røragtig) lyd. det er vigtigt at den ikke på nogen måder befordre skarpe s-lyde, da det jeg søger er det modsatte. En effekt der blødgøre de skarpe s-t lyde lidt. det skal helst være en model der er billigere end reference modellen

Til top Vis TC25's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TC25

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 Januar 2009 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Eneste rør agtige, lidt varme Crown jeg kender er DC300a, sådan en står pt og fungerer som pc forstærker. CE1000 samt  CTS 1200 lyder stort set identisk hermed.

Powertech og Studioreference modellerne er meget nautrale, ultradynamiske, og med solidt greb i bunden. Microtech forstærkere skulle lyde tæt på powertech, men da jeg ikke har haft en hjemme, kan jeg ikke udtale mig 100% sikkert omkring det.

CTS 2/3000 er lidt i samme dur, men grundet et meget anderledes kredsløb, har de et uhyggeligt godt greb i bunden. misforstå mig ikke, Studio reference har en baskontrol jeg aldrig har hørt hos andre forstærkere, men CTS 2/3000 er bare langt mere kontant.

CE 4000 og K2 er udelukkende basforstærkere, og selvom de kan bruges til alm stereo, så er det ikke der deres force ligger.

Du skal være hjerteligt velkommen her i stuen hvor der kan bydes på Studioreference II, CE4000, CTS3000, DC300a, K2 og powertech 2.1.

Jeg har en ekstra powertech 2.1 stående du kan låne et par måneder hvis du gerne vil prøve en derhjemme.

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Januar 2009 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

TC25 skrev:
Men er der nogle der har erfaringer med hvilken en Crown model, der gør sig bedst til alm. hifi lytning ?

Så bør det nok være en af de to Studio Reference modeller du skal gå efter. Om det virker sammen med din Lector og resten af dit anlæg, det må komme an på en prøve. Har selv prøvet PowerTech 2.1 uden større succes, og en Reference er tilmed til at betale.

Der er vist i øvrigt en Ref. til salg på KSB. 

TC25
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2009 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

kim Olsen og Chr.R:

tak for svaret ! Skal jeg forstå det sådan at du/i vil anbefale CTS 2/3000 til hifibrug ? Hvordan  står det til med larm fra blæserne, er det et irritationsmoment, eller lægger man ikke mærke til det ?

tak for tilbuddet om at høre og låne din Crown Kim  jeg er lige midt i husbyggeri, så det kan være at jeg vil benytte mig af tilbuddet lidt senere

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Januar 2009 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Jeg kører med Powertech 2.1 i øjeblikket og har valgt den fremfor CTS1200. CTS er lidt mere mørk og mere tilbagelænet end powertech, men jeg har i flere situationer noteret mig at Powertech kan have en tendens til en lidt for kontant diskant, hvilket endda er sket på et par DLS R55. Udover det, så er den meget dyanmisk og med en fremragende kontrol i bunden som Kim O også siger.

Kim er uden tvivl mere Crown-expert end mig, men du er velkommen til at komme her forbi hvis det er nemmere. Jeg har både CTS og Powertech til at stå i øjeblikket.

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

Tylle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 13 Januar 2009 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger selv Reference II i mit setup og den har en super lyd ift. de MT1200 jeg brugte før, især diskanten er rigtig god. Dette skyldes, at den ikke er lige så skarp i det, men samtidig får man langt flere detaljer med. Men i det hele taget er det en rigtig fed amp som virkelig har styr på højtalerne, så kan kun anbefale den

Setup: Crown Studio Reference II, Crown K1, Audiolab 8000C, H/K HD970, Cerwin Vega AT-100, 18" sub
Til top Vis Tylle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tylle

TC25
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2009 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

mastervol:

Tak for tilbuddet om at høre din Crown. jeg har familie i århus, så hvis jeg skal forbi dem inden længe sender jeg dig lige en PM, så vi kan aftales ved   

Tylle:

jeg har læst rigtig meget godt om Reference II, og den er helt sikkert også en kandidat, som jeg skal have lyttet til

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Januar 2009 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

TC25 skrev:

mastervol:

Tak for tilbuddet om at høre din Crown. jeg har familie i århus, så hvis jeg skal forbi dem inden længe sender jeg dig lige en PM, så vi kan aftales ved   

Tylle:

jeg har læst rigtig meget godt om Reference II, og den er helt sikkert også en kandidat, som jeg skal have lyttet til

Det gør du bare, så finder vi tid til det.

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Januar 2009 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

TC25 skrev:
Hvordan  står det til med larm fra blæserne, er det et irritationsmoment, eller lægger man ikke mærke til det ?

Tror mig, du skal nok opdage når blæseren går i gang !!! 

Heldigvis sker det så kun på ekstrem varme dage, vistnok ved rumtemperatur over 27 grader for en Ref, og jeg har endnu ikke "spiller den varm". PowerTech 2.1 dumpede herhjemme pga. kraftig brum og en del støj, så var glad for at det ikke var den jeg havde købt. Desuden lyder Reffen langt mere musikalsk 

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Sendt: 13 Januar 2009 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Chr. R. skrev:

Jeg sidder ca 3 meter fra min, og har aldrig haft det problem.

Chr. R. skrev:
PowerTech 2.1 dumpede herhjemme pga. kraftig brum og en del støj, så var glad for at det ikke var den jeg havde købt. Desuden lyder Reffen langt mere musikalsk 

Jeg havde en powertech i halvandet år, og kan overhovedet ikke genkende det du skriver.

Ja, der er lidt trafobrum, men overhovedet ikke på et niveau man ligger mærke til, andet end når musikken er helt slukket.

Definer venligst musikalsk?

Ja, Reffen har mere af det hele, men reffen "lyder" meget lidt anderledes end en Powertech.

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Januar 2009 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:
Chr. R. skrev:

Jeg sidder ca 3 meter fra min, og har aldrig haft det problem.

Så har du ikke haft et rumtemperatur der er høj nok. Jeg vågnede endda en enkelt gang, da blæseren gik i gang kl. l***

kim olsen skrev:
Chr. R. skrev:
PowerTech 2.1 dumpede herhjemme pga. kraftig brum og en del støj, så var glad for at det ikke var den jeg havde købt. Desuden lyder Reffen langt mere musikalsk 

Jeg havde en powertech i halvandet år, og kan overhovedet ikke genkende det du skriver.

Ja, der er lidt trafobrum, men overhovedet ikke på et niveau man ligger mærke til, andet end når musikken er helt slukket.

Definer venligst musikalsk?

Ja, Reffen har mere af det hele, men reffen "lyder" meget lidt anderledes end en Powertech.

Med ordret musikalsk, så mener jeg såmænd at der med en Ref opnåes en lydgengivelse der svinger mere naturligt. Lydbilledet er meget lig PowerTech 2.1, og så alligevel ikke. Svært at beskrive i ord, men jeg var ikke i tvivl om hvilken forstærker jeg foretræk efter at have sammenlignet. 

Trafobrum var i mit tilfælde både hørtbart og meget generende, desværre uanset (normal) lydstyrke og kvalificeret forsøg på at afhjælpe problemet (med afkoblinger og jord).   

hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2003
Sendt: 15 Januar 2009 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Til TC25: Hvis du har mulighed for at låne en PowerTech burde det give dig et godt fingerpeg om lyden. Lyden er i samme boldgade
som Studio Reference, og så alligevel ikke. De er opbygget efter samme princip, men Ref. er bedre., så hvis du kan lide
PowerTech'en, vil du elske Ref'en.

Hvis du har mulighed for at få et lyt hos Kim, er det selvf. en oplevelse der er værd at tage med. Men Kim har et tri-ampet
Crown-setup med nogle, til hjemmebrug, lidt "alternative" højttalere, så det er nok ikke noget du bliver vildt meget klogere
af. Det er bedre hvis du kan låne en forstærker.

Jeg havde engang en PowerTech til låns. Jeg havde ingen tekniske problemer med brum osv. som Chr. R., men blæseren
gik mig på nerverne og jeg blev ikke _helt_ overbevist af lyden. Om det er reelt eller bare en psykologisk effekt af at
have set sig sur på blæseren skal jeg ikke kunne sige.

Nu har jeg en Studio Ref. II og den er jeg glad for! Jeg er holdt op med at lede efter forstærker efter jeg har fået den, i
1.5 år ind til videre. Blæseren er ikke noget problem overhovedet, den kører slet ikke med mindre jeg spiller mega højt.

Lyden er _ikke_ røragtig, og S-lyde bliver ikke nedtonet, der er fuldt hul igennem fra bund til top. Men lad dig ikke
skræmme af det. Den spiller så klokke-rent, at det ikke er nødvendigt at nedtone noget. Alle detaljer går rent og
ubesværet igennem. Man kan sige at den gør det let at lytte til musik, fordi man ikke skal anstrenge sig for at lytte.
Og så gør det selvf. ikke noget, at den har en bund så stram og slagkraftig at langt de fleste hifi forstærkere godt kan
gå hjem og lægge sig

God fornøjelse med det.
Til top Vis hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansen

TC25
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2009 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

hansen:

Jamen det lyder jo efterhånden som om at jeg bliver nødt til at få lyttet til Studio REF II  Det er abselut også et stort pluds at den har et jerngreb om bunden, da det er et af de steder mit setup godt kunne bruge et skub i den rigtige retning 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes