| Forfatter |
|
Weissbier Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 395
|
| Sendt: 17 Januar 2009 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej teknikere (og andet godtfolk) 
Når min 12 år gamle effektforstærker, en Rotel RB-990BX, knitrer i venstre kanal, så er det fordi, at ladeelektrolytterne lækker til jord, er det ikke? Knitret ophører, når jeg rører ved kabinettet, men vender tilbage så snart, jeg slipper. Det er særlig slemt, når den er kold, og jeg fornemmer, at det langsomt bliver værre og værre, som tiden går.
Er min diagnose rigtig?  __________________ Martin Hinge
Lyngdorf TDAI 2200 RP
Denon DCD-3300/DVD-3800BD
Pioneer CT-959/PDR-555RW
Thorens TD 318 Mk III
Samsung PS64D8005
Dali Helicon 300 mk II
Beyerdynamic DT 770/DT 880
Kimber 4TC/8TC
|
| Til top |
|
| |
Ulrik77 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1339
|
| Sendt: 17 Januar 2009 kl. 12:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyder meget rigtigt
Den er nok ved at trænge til nye lytter - ellers en dejlig forstæker synes jeg.
MVH Ulrik
|
| Til top |
|
| |
Weissbier Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Januar 2009 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Ulrik
Tak for dit svar. Jeg kan se, at du besidder samme produkt! Også jeg har været tilfreds, men denne knitren er efterhånden lidt irriterende. Jeg vil næppe ofre en reperation. I stedet overvejer jeg, om jeg ikke skulle købe en klasse D forstærker fra Rotels nye 15-serie. Så er jeg (formentlig) ude over problemet med elektrolytter, der bliver "trætte". Ellers er der jo stadig deres "gammeldaws" RB-1080. Jeg må se, hvad det ender med. __________________ Martin Hinge
Lyngdorf TDAI 2200 RP
Pioneer CT-959/PDR-555RW
Thorens TD 318 Mk III
Samsung PS64D8005
Dali Helicon 300 mk II
Kimber 4TC/8TC
|
| Til top |
|
| |
Ulrik77 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1339
|
| Sendt: 17 Januar 2009 kl. 16:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Weissbier skrev:
|
Hej Ulrik
Tak for dit svar. Jeg kan se, at du besidder samme produkt! Også jeg er har været tilfreds, men denne knitren er efterhånden lidt irriterende. Jeg vil næppe ofre en reperation. I stedet overvejer jeg, om jeg ikke skulle købe en klasse D forstærker fra Rotels nye 15-serie. Så er jeg (formentlig) ude over problemet med elektrolytter, der bliver "trætte". Ellers er der jo stadig deres "gammeldaws" RB-1080. Jeg må se, hvad det ender med.
|
|
|
Det var så lidt. hvis du vælger at skifte kunne det jo værre man måtte byde ind på den gamle 
den nye rotel skulle være ganske gode - har ikk selv hørt den og har ikk råd til den. de "gamle" er jo til at få endnu, personligt synes jeg de er bedre til at drive tunge højtalere.
Men sådan er vi jo så forskelige til at vurdere lyd og indtryk.
MVH Ulrik
|
| Til top |
|
| |
Hasselhof Branchemedlem

Direktør, Earthquake Danmark
Bruger siden: 29 Juni 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 955
|
| Sendt: 19 Januar 2009 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Siden du ved nok om elektronik til at lave sådan en diagnose, tror jeg bestemt også at du kan smide et par nye lyttere i selv. 200 kr så burde du være oppe og køre igen ?  __________________ Thomas Mygind
|
| Til top |
|
| |
Weissbier Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Januar 2009 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Seneste bulletin:
Det bliver næppe til nogen ny effektforstærker alligevel for mit vedkommende. Her i eftermiddags blev min forstærker "indlagt" hos JJ-Teknik i Farum. Min indledende teori om lækkende ladeelektrolytter er formentlig forkert.
Efter samtale med teknikeren lyder den foreløbige diagnose nu på en dårlig stelforbindelse i linjetrinnet i stedet, og det er (i så fald) en reparation i en helt anden (og væsentligt lavere) prisklasse. En udskiftning af elektrolytterne ville givet fald have kostet mig kr. 4-5.000 alt efter prisen på "dåserne", som der er fire (pænt store) af i min model. 
Jeg skal understrege, at den endnu ikke har været til "forundersøgelse", så den endelige diagnose foreligger ikke på nuværende tidspunkt, men jeg får et gratis tilbud, og det skulle egentlig undre mig, om jeg ikke tog imod det. Jeg har jo været meget tilfreds med forstærkeren.  __________________ Martin Hinge
Lyngdorf TDAI 2200 RP
Pioneer CT-959/PDR-555RW
Thorens TD 318 Mk III
Samsung PS64D8005
Dali Helicon 300 mk II
Kimber 4TC/8TC
|
| Til top |
|
| |
Weissbier Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Januar 2009 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hasselhof skrev:
|
Siden du ved nok om elektronik til at lave sådan en diagnose, tror jeg bestemt også at du kan smide et par nye lyttere i selv. 200 kr så burde du være oppe og køre igen ? 
|
|
|
Hej Hasselhof
Tak for din tillid og tiltro til mine evner med en loddekolbe! Kendsgerningen er dog, at sidste gang, jeg loddede noget som helst, var i 8. klasse, da jeg havde elektronik som valgfag. Har du intimt kendskab til min forstærker, vil du nu måske argumentere med, at lodning slet ikke er nødvendig, da forbindelserne elektrolytterne faktisk sker ved skruer (se billede), men alligevel: "nej tak!" 
Som skrevet i mit foregående indlæg skulle en udskiftning af elektrolytterne nu under alle omstændigheder (formentlig) være uaktuel.

__________________ Martin Hinge
Lyngdorf TDAI 2200 RP
Pioneer CT-959/PDR-555RW
Thorens TD 318 Mk III
Samsung PS64D8005
Dali Helicon 300 mk II
Kimber 4TC/8TC
|
| Til top |
|
| |
Weissbier Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2009 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
I dag har jeg fået min forstærker hjem fra værkstedet, og nu knitrer den ikke mere. Årsagen til problemet viste sig at være noget kontaktlim omkring nogle kondensatorer i indgangstrinnet, der var blevet sort/forurenet og med tiden elektrisk ledende. Det blev renset af, og forstærkeren blev justeret (bias og DC-offset), så nu tager den forhåbentlig 12 år mere! 
Operationen kostede mig kr. 1.700, hvilket var som forventet. Min anbefaling af www.jjteknik.dk er herved givet videre. __________________ Martin Hinge
Lyngdorf TDAI 2200 RP
Pioneer CT-959/PDR-555RW
Thorens TD 318 Mk III
Samsung PS64D8005
Dali Helicon 300 mk II
Kimber 4TC/8TC
|
| Til top |
|
| |