Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 19:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Stereoforstærker med sub (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sjeppesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 21 Januar 2009 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der kan dele ud af lidt råd angående brug af en analog forstærker sammen med 2 kompakthøjtalere og en subwoofer. Skal det være en surroundreceiver for at kunne kobles til en aktiv sub, eller kan man også koble en aktiv sub til en gammeldags analog forstærker. Næste spørgsmål er selvfølgelig om man kan koble er passiv sub til en analog forstærker simpelthen som en ekstra højtaler, håber nogen har lidt gode råd, også selv om mit spørgsmål måske virker helt hen i skoven :-)

Til top Vis sjeppesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sjeppesen

sjeppesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2009 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Virkelig ikke nogen der har et råd, det må da være børnelærdom, for de fleste af jer

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 22 Januar 2009 kl. 04:35 | IP-adresse registreret  

Dit spørgsmål er lidt komplekst da det ikke kan besvares generelt.

En aktiv sub kan forbindes til en alm forstærkers effektudgang (den du bruger til højtalerne) hvis den pågældende aktive sub har "speaker in" terminaler. Ikke alle subs har dette. Speaker ind er en indgang der tager et forstærket signal og neddrosler det til linie signal styrke, der kan bruges af den aktive subs egen effektforstærker.

Hvis du ønsker at tilkoble en aktiv sub på dentraditinelle vis, dvs med linie indgange så kræver det at din kontrol forstærker, surround eller alm 2 kanal har et linie signal output. Hvis det er en integreret forstærker du har så kan dette signal findes ved "pre out" hvis den har det. Har den ikke så skal subben tilkoblkes ved "speaker in" på subben, hvis din aktive sub ikke har speaker in så er du lidt på den.

Du kan godt tilkoble en passiv sub til en forstærker, det er meningen, da den passive sub ikke selv har en indbygget forstærker. Dog kræver det at der er indbygget delefilter i den passive sub, da den ellers også vil forsøge at spille mellemtone og diskant.

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 22 Januar 2009 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

hej,

med denne lille smarte dims kan du koble både aktive og passive subs til dit anlæg.

http://www.jumon-audio.dk/reckhorn.html

hvis du har en passiv sub, kræver det, at du har en ekstra (effekt)forstærker til at drive sub'en. og hvis din sub er aktiv, er det bare at køre derud ad.

dimsen fungerer som delefilter og forforstærker for sub'en. kvaliteten kan jeg ikke sige noget om, da jeg ikke selv har prøvet maskinen. men går ud fra den er fin, da jumon-audio generelt leverer gode hifi-komponenter.

mvh

og velkommen til forummet iøvrigt.

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 Januar 2009 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Ja, du kan sagtens tilslutte en subwoofer.

Har du købt subwoofer? Hvis ikke så skal du som Hasselhof siger, sørge for at den kan det som der er behov for.

Hvad er det for en forstærker du har?

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

sjeppesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2009 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Tak for rådene, jeg har en gammel JVC AX-311 forstærker, som jeg gerne ville bruge til et par nye Mentor 1 højtalere, jeg synes dog jeg mangler lidt dybde, hvilket vel giver sig selv, da Mentor 1'eren er så lille, så jeg overvejede at købe Mentor Sub'en til. Det er jo en bekostelig affære, hvis jeg derudover også skal ud at købe ny forstærker.

Hvis det kunne lade sig gøre uden, ville jeg starte ud med denne løsning og skifte forstærkeren senere hen.

Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Sendt: 22 Januar 2009 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Hvad med at finde et par Mentor 2 i stedet?
(Personligt har jeg ikke meget fidus til subs i stereo setups)
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000

sjeppesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2009 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Du har ret, men konen er vældig glad for Mentor 1's størrelse, jeg kan jo også senere skifte til en surround forstærker. Men hifiklubben anbefaler selv kombinationen, så det er vel ikke helt i skoven at kombinere de 2 - eller hvad :-)

Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Sendt: 22 Januar 2009 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

sjeppesen skrev:
Du har ret, men konen er vældig glad for Mentor 1's størrelse, jeg kan jo også senere skifte til en surround forstærker. Men hifiklubben anbefaler selv kombinationen, så det er vel ikke helt i skoven at kombinere de 2 - eller hvad :-)

Hvis jeg kunne sælge en sub til 12k, ville jeg nok også anbefale det...
Ville nok vente til nogen af de mere erfarne brugere kom med nogle kommentarer, men synes bare det virker lidt som en ny dille med sub+"satellitter" - Med det udvalg af højttalere på markedet, tænker jeg bare at det burde være muligt at finde noget som passer til ens lytterum (igen min personlige mening)!
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2009 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

sjeppesen skrev:

12.000 kr. er meget for en sub. I det hele taget er det et meget dyrt sæt højttalere ift. forstærkere. Hvad med din CD afspiller? Jeg spørger fordi jeg har på fornemmelsen du bruger pengene lidt forkert. Mange tror fejlagtigt, at der næsten ikke er forskel på forstærkere og CD afspillere.

Tilbage til subwoofer: Du kan ikke bruge Dali Mentor med din fortærker. JVC'en har ikke pre-out, og subben har ikke high level input. Da Mentor 1 har en 5" bas, som trods alt spiller rimeligt dybt, kan du sagtens lave rigtig fin lyd med en sub. Den behøver ikke været specielt kraftig eller dyr, hvis du spørger mig. Nogle vil gerne have meget bas, og de skal have en stor og kraftig bas. Andre vil have dyb bas, og de kan godt nøjes med en lidt mindre kraftig subwoofer.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2009 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

Jeg spiller selv med 4" bas/mellemtone og 2 stk 6½" subwoofer, og jeg savner ikke bas.

Jeg har dog også et avanceret digitalt delefilter, så jeg har fuld kontrol over lyden.

Svenske XTZ laver er der hedder XTZ 99 W12 DSP. Den er også ret avanceret og sandsynligheden for god tilpasning er derfor stor. Jeg har ikke hørt den, men der får pæne ord med på vejen rundt omkring

sjeppesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2009 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Tak for alle rådene, enden blev en helt anden og jeg er nu igang med at overveje om jeg allerede nu skal overveje et skift af forstærker som følge af jeres råd.

Jeg endte med at købe en brugt Jamo Concert 8 istedet, jeg var i hifiklubben i lørdags og lytte til 4 forskellige højtalere

Mentor 1 og 2

B&W CM1 og CM7

Jeg synes Mentor 1 stadig manglede noget bund selv med deres 25000 kr's forstærker, B&W skuffede mig generelt ift Dali og Mentor 2 var klart den der efter min smag havde det bedste lydbillede, jeg synes dog faktisk ikke den var helt så flot i lyden i toppen som Mentor 1.

Jeg besluttede mig som forstås ikke, men var ude at høre en brugt Jamo Concert 8 om søndagen, og den faldt jeg pladask for, den har simpelthen noget af den bedste lyd jeg har hørt, så det blev valget uden betænkning.

Sælgeren var lidt bekymret mht strømtrækket fra min gamle JVC forstærker og rådede mig til evt at købe en kraftigere forstærker for at få det bedste ud af mine nye højtalere. Han havde selv et sæt Denon til salg til en rimelig penge som en mulighed (Forstærker PMA-1500R, CD-afspiler, DCD-1450AR, Tuner TU-1500RD).

Hvad er jeres holdning til eller erfaring med forstærker til en Jamo Concert 8 højtaler?

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2009 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Jeg bryder mig ikke om deres forstærkere. De er generelt lidt hårde i lyden, og det bliver trættende i længden. Jamoen har jeg ikke hørt, men det skulle være en aldeles fremragende højttaler.

Jeg har dog en fornemmelse af at Cyrus ville væer et godt match

http://www.scalahifi.dk/index.php?id=produkter&produktty pe=20

Cyrus er engelsk, men ikke så tilbagelænet i lyden som Rega. Lyden er kendetegnet ved ro og detaljer uden af være hård og aggresiv.

sjeppesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2009 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Hej Kjeldsen,

Har du et konkret bud på en passende Cyrus forstærker, jeg er nok nødt til at kigge efter noget brugt, da den økonomiske situation ikke fordrer det helt store indkøb.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2009 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

Et styk glimrende forstærker (kan opgraderes med bedre strømforsyning senere)

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=58070829

Et styk glimrende CD.

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=58286950

sjeppesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2009 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

Tak for alle rådene, jeg endte op med et Thuleanlæg til trods for nogens advarsler. Det blev et sæt 150b og cd150b og det spiller formidabelt, nu håber jeg selvfølgelig ikke der bliver en masse problemer med det, men det må tiden jo vise.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes