| Forfatter |
|
lisborg Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 256
|
| Sendt: 23 Januar 2009 kl. 08:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige købt en vincent forforsærker + effekt, er der nogle der kan fortælle mig hvor længe det vare at spille dem til :)
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 23 Januar 2009 kl. 08:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
er det rør eller transistor ?
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
christian m Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 406
|
| Sendt: 23 Januar 2009 kl. 09:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lad den stå tændt med radio kørende i ca 3 uger,så er det ved at være brændt til,men hvis du ikke kan lide lyden nu,så kan du heller ikke om 3 uger  __________________
|
| Til top |
|
| |
lisborg Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Januar 2009 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er en Transistor, det er Vincent SA-31 + SP-993
christian m skrev:
Lad den stå tændt med radio kørende i ca 3 uger,så er det ved at være brændt til,men hvis du ikke kan lide lyden nu,så kan du heller ikke om 3 uger |
|
|
Ved detsværde ikke hvordan den lyder da den ikke er kommet ind af døren i nu,
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 23 Januar 2009 kl. 12:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er meget forskelligt. Men du skal nok regne med en måned eller 2, medmindre du bare lader det stå og spille i nogle uger.
|
| Til top |
|
| |
Morten A Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 869
|
| Sendt: 23 Januar 2009 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Transistorbaseret/IC baseret grej ændrer ikke karakter ved tilspilning men kan lyde forskelligt alt efter om det er koldt eller varmt.
Rørbaseret grej kan ændre sig ved tilspilning og i særdeleshed ved opvarmning. Tilspilning af rør er en logisk konsekvens af ældningsprocessen. Rør skal jo også udskiftes med årene.
Hjernen skal også tilvendes den "nye" lyd -måske er det her den største forandring sker? eller det kan være en kombination af begge dele.
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 23 Januar 2009 kl. 13:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Morten A skrev:
Hjernen skal også tilvendes den "nye" lyd -måske er det her den største forandring sker? eller det kan være en kombination af begge dele.

mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 10:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
ALT ændre karakter gennem en tilspilning, jeg har ikke oplevet noget der ikke gør.
|
| Til top |
|
| |
lisborg Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarene C:
|
| Til top |
|
| |
Morten A Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 869
|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
gli- skrev:
ALT ændre karakter gennem en tilspilning, jeg har ikke oplevet noget der ikke gør. |
|
|
Der overdrives ofte vildt i den forskel der opleves mellem utilspillet og tilspillet. Så meget så folk ind imellem fejlagtigt tror at en forstærker der lyder ad helvede til utilspillet kommer til at lyde godt når den er tilspillet. Det er ikke virkeligheden.
Nogle producenter og forhandlere overfører tilspilningsnødvendigheden til komponenter som ikke har den nødvendighed. De bruger det som dårlig undskyldning for at det lyder skidt.
|
| Til top |
|
| |
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 18:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
lisborg skrev:
| Jeg har lige købt en vincent forforsærker + effekt, er der nogle der kan fortælle mig hvor længe det vare at spille dem til :) |
|
|
½ time. Det er sikkert overdrevet 100 gange. Jeg har endnu ikke set noget videnskabeligt bevis for at elektriske komponenter skulle opføre sig anderledes efter en halv time med strøm på til mange uger. Måske du ville kunne høre en forskel om 10 år, når elektrolytkapacitorerne er ved at være modne til udskiftning. EDIT: Der kan naturligvis være en forbindelse mellem temperaturen og lyden på forstærkeren idet alle elektriske komponenter er mere eller mindre temperaturfølsomme. Dette har til gengæld intet at gøre med hvad folk kalder for "tilspilning" af elektronik. Ydermere har rør det forresten også med at ændre karaktér som de bliver ældre (slidte), men det tager igen lang tid. __________________ Mit Surround: SA & Primare.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
til spilning skal tages med et gran salt
Hvis du lytter til det nu med dine favorit højtalre og så stiller det i et lukket rum og lade det spille uden at lytte til det i fx. 3 uger på et sæt andre højtalere - slukker det - og tænder det dagen efter igen med dine favorit højtalere er der stor chance for at det lyder akurat som da du købte det.
mekaniske dele er nemmere at spore "tilspilning" på som fx højtalerophæng og ophæng på pickupper
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
bittermand Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1294
|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 20:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
KimHRasmussen skrev:
| Jeg har endnu ikke set noget videnskabeligt bevis for at elektriske komponenter....osv. |
|
|
Det er der godt nok også mange her i dette forum, som er bedøvende ligeglade med - hvilket jeg bliver lige rystet over, hver gang jeg oplever det.
|
| Til top |
|
| |