Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 13:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Musikelskende søger indsigt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
R.T.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 26 Januar 2009 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Undertegnede nybegynder (og kæreste) har tænkt følgende:
"Ok, vi skal have et stereoanlæg. Har godt nok ikke så mange penge, men heldigvis er vi to om det, så lad os sige ca. 10.000,-. Der er ingen
behov for tuner og mon ikke æblecomputeren kan sende lyden til forstærkeren (sikkert via noget smart, som jeg p.t. prøver at regne ud ved at
glo forumposter om samme spørgsmål igennem), så der heller ikke umiddelbart er brug for CD-afspiller. Vi skal derfor bruge en forstærker og
nogle højtalere."
Idet det trods alt er mig, som er manden, har jeg (ikke uden en vis stolthed ) påtaget mig opgaven og følgende luret på brugtmarkedet,
slået produkter op på forummet, tjekket gamle anmeldelser, læst guides, etc. Meeeen lige et spørgsmål:
     Hvordan dælen ved jeg som hi-fi-begynder, om det hele passer sammen og til en fair pris?!

Her er, hvad jeg umiddelbart overvejer:

Forstærker:
Holfi Integra 8, 3.500,- Se: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=106121

Højtalere:
B&W DM 604 S3, 6.000,- Se: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=105238
el.
Heco Celan 700, 6.000,- Se: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=105585
el.
TJL3W, 6.000,- Se: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=103322
el.
BKS 128, 6.000,- Se: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=105188
el.
JBL 4312, 6.000,- Se: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=103491

Håber, I vil hjælpe mig lidt på vej. For kan på den ene side godt se, at vi får mere for pengene ved at købe brugt, men på den anden er det
svært at gå efter lyden, hvis forstærkeren står halvvejs i Tyskland og højtalerne på vej til Sverige.
I øvrigt god mandag,
Rasmus    
Til top Vis R.T.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af R.T.

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 26 Januar 2009 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

Jeg vil gerne anbefale samme forstærker som jeg selv har: Cayin 153b. - Den er ikke så avanceret.  Dvs. meget lydkvalitet for pengene, men man får ikke en masse fine tekniske løsninger til at sætte iPod og andet isenkram til.

Overvejet en DAC? De laver det digitale signal fra computeren om til et analogt signal til forstærkeren, og netop på denne måde, kan man få en lydkvalitet som en rimelig dyr CD-afspiller. - I hvert fald hvis man hører musik der ikke er så komprimeret.

Med højttalerne er det lidt sværere, for vil i bare ha' 2 gulvhøjttalere? Eller skal det være med subwoofer? Og skal det være små reolhøjttalere eller gulv?

Personligt synes jeg, jeg har fået kanon meget vellyd for pengene. Du kan jo kigge forbi på linket i bunden.

madklub
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juli 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 Januar 2009 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

Software:
Music to make love to Radio
http://www.last.fm/listen/globaltags/music%20to%20make%20love%20to

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 Januar 2009 kl. 00:59 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg ville vælge denne uden at tøve:
http://www.vassagohifi.com/products//avi/avi_adm91.html

Den har alt du skal bruge:

Højttaler
forforstærker
forstærker
DAC til din æble
Analoge og digitale indgange
kabler

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Januar 2009 kl. 01:58 | IP-adresse registreret  

De der JBL 4312 er særlig gode kva kandtophæng i pap, ikke i gummi. Gummi smuldre med tiden. Legandariske. Holder prisen / stiger i pris - de øvrige kan kun falde i pris.

Mht forstærker, tiden går lidt mod analogt, vinyl, en kvalitets analog receiver fra ultimo 70érne med indbygget RIAA, 2 x phono indgange, tuner etc ? Ca. 2.000.

Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2009 kl. 03:03 | IP-adresse registreret  

A127 skrev:
Mht forstærker, tiden går lidt mod analogt, vinyl, en kvalitets analog receiver fra ultimo 70érne med indbygget RIAA, 2 x phono indgange, tuner etc ? Ca. 2.000.

Det har jeg set dig skrive et par gange nu, og hvad bygger du det på? Tiden går da bestemt ikke mod analog, jeg ved ikke hvordan du er nået frem til denne ontologi.

Jeg har selv leget med 70er grej ved siden af den primære konfiguration, og jeg kan ikke se hvordan det kan forsvares det skulle være bedre. Til gengæld kan der være en masse problemer med støj og fejlende komponenter som resultat af aldringsprocessen. Jeg synes sgu det er lidt afsporet at anbefale manden 70er grej.

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 27 Januar 2009 kl. 05:42 | IP-adresse registreret  

BjarkeHedegaard skrev:

A127 skrev:

Det har jeg set dig skrive et par gange nu, og hvad bygger du det på? Tiden går da bestemt ikke mod analog, jeg ved ikke hvordan du er nået frem til denne ontologi.

Jeg har selv leget med 70er grej ved siden af den primære konfiguration, og jeg kan ikke se hvordan det kan forsvares det skulle være bedre. Til gengæld kan der være en masse problemer med støj og fejlende komponenter som resultat af aldringsprocessen. Jeg synes sgu det er lidt afsporet at anbefale manden 70er grej.

Præcis. Selvom LP-salget har kraftigt "boom" er dette jo kun set ifht. hvordan det så ud før. Det er taget ud af den store sammenhæng der er det totale antal solgte albums (CD, SACD, .mp3, etc.). Det samlede pladesalg er og vil kun blive matematisk ubetydeligt ifht. det samlede salg af musik.

LP er noget man samler på fordi man går op i det. Ikke fordi man vil have noget fremtidssikkert.

R.T.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2009
Sendt: 27 Januar 2009 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres svar!
Bjarke, Jeg har godt nok set på den 153b og kan læse i mine noter, at den bør jeg kraftigt overveje. Tog den dog ikke med i mit indlæg, fordi jeg
ikke kunne finde den brugt. Hvad koster sådan en brugt? 3-4.000,-? og er de ofte til salg?
Mht. højtalerne skal de kunne spille rigtig godt også ved lav lydstyrke (idet vi ofte hører musik, når vi læser). Har egentlig ikke tænkt så meget
over, om det skulle være gulv eller reol, idet der er plads til begge løsninger. Rummet, de skal spille i er ca. 15kvm.
Er der nogle af de højtalere, jeg har listet, som ville passe godt til en sådan 153b? Jeg listede højtalerne i prioriteret rækkefølge og er derfor lidt
interesseret i at vide, hvad I synes om B&W'erne.

Milu, Er det vigtigt med en forforstærker mellem computeren og forstærkeren?

A127, Jeg har tjekket lidt på audioreview.com og så vidt jeg kan se, er JBL'erne på KSB prissat en hel del for højt. Kan det passe?

Tak for jeres hurtige svar,
Rasmus
Til top Vis R.T.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af R.T.

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Sendt: 27 Januar 2009 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

A127 skrev:

De der JBL 4312 er særlig gode kva kandtophæng i pap, ikke i gummi. Gummi smuldre med tiden.

Gummikanter smuldrer ikke, skumkanter gør.

hendrix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2007
Sendt: 27 Januar 2009 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Uha, ville selv gå efter disse dali ihvertfald: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=106280

Ved ikke hvordan i har det med en forstærker uden fjernbetjening, kan man ikke få fjernbetejening til æblen? i så fald er denne forstærker et godt bud: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=106274

Sættet passer lige til jeres cirka pris, og her får i topklasselyd garanteret

Kenneth_P
Branchemedlem
Branchemedlem
Anmelder i Fidelity og på nomono.dk

Bruger siden: 03 Maj 2007
Sendt: 27 Januar 2009 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

I din situation ville jeg kraftigt overveje, at købe et sæt Sonus Faber Toy Speaker. Dem kan du få for 6.000 kr. for et par, og det er endda som nye, så kan du også komme ud og lytte på dem først (hos f.eks. Omega Audio i KBH).

Derefter ville jeg kigge efter en god brugt forstærker. Disse højttalere kræver ikke de helt store strømmængder. Det kan du gøre uden at overskride dit budget (10.000 kr.) med mere end et par tusinde, og måske endda slet ikke.

Held og lykke!

Skribent/anmelder i Fidelity og på nomono.dk/.se
Til top Vis Kenneth_P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth_P Besøg Kenneth_P's Websted

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 Januar 2009 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Som kilde kan du sagtens bruge en Airport Express (de er også til at finde brugt). Den skulle virke rigtig godt med din mac, har en nogenlunde lyd og kan samtidig opgraderes (med en ekstern DAC) hvis lysten og pengene skulle blive til det

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2009 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

R.T. skrev:
Er det vigtigt med en forforstærker mellem computeren og forstærkeren?
Rasmus

Nej det skal du ikke have. Du skal bare have et stik der går fra minijack til RCA:

http://www.hifiklubben.dk/produkter/kabel/div_kabeladaptor/a rgon_5005_kabel_1,5_meter.htm

En forforstærker er kun nødvendig hvis du bruger en effektforstærker eller aktive højttalere.

Cayin 153b går typisk for 3500 kr, og de er regelmæssigt til salg. Jeg skulle ikke vente mere end et par uger, men det kan være jeg var heldig. Har selvsagt ikke undersøgt markedet siden jeg købte.

Jensiman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2008
Sendt: 27 Januar 2009 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:

Hej.

Jeg ville vælge denne uden at
tøve:http://www.vassagohifi.com/products//avi/avi_adm91.html

Den har alt du skal bruge:

HøjttalerforforstærkerforstærkerDAC til din æbleAnaloge og digitale indgangekabler

Mvh.

Det ville jeg bestemt også overveje hvis det var mig. Specielt når man primært kører fra æble. Det har fået nogle rigtig gode anmeldelser og det
har høj WAF. I øvrigt kan man se at de har nedsatte priser pga. den lave pund.

Ellers ville jeg også overveje noget XTZ-grej, for at blive ved nyt udstyr

http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/TradePoint/B2C/UI/Cata log/ItemView.aspx?Key=6769
http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/TradePoint/B2C/UI/Cata log/ItemView.aspx?Key=5719

Med den lave svenske krone holder dette sæt også under budgettet

Jens      
Til top Vis Jensiman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensiman

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 Januar 2009 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Ja jeg kan fortælle så meget at de spiller fremragende sammen med en MacBook over Airport Express og så digitalt ind i højttaleren, så er der alt hvad der skal bruges og ja WAF er høj men vigtigst af alt så spiller de forrygende og er fyldt med power.

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes