| Forfatter |
|
pede-mannen Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 86
|
| Sendt: 27 Januar 2009 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej.
jeg har hørt noget om af mp3 filer skader højtaleren på længere sigt pågrund af frekvens området er for stort eller sådan noget? af mp3 filen afspiller nogen lyde som højtaleren ikke kan eller noget lignene.
ville bare høre om der er nogen der ved noget om det? __________________ <3Disco<3
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3670
|
| Sendt: 27 Januar 2009 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke noget jeg nogensinde her hørt om, det lyder meget besynderligt hvor har du hørt det?
MP3 har faktisk et frekvensområde der går fra 20-20.000 Hz ligesom en almindelig CD. Forskellen er hvor mange bits i sekundet der bliver afspillet. CD'en afspiller 1411.2 kbp/s og MP3-formatet kan afspille op til 320 kbp/s. Ergo er MP3 formatet på ingen måde mere "bredbåndet" end CD. Desuden skulle der ikke findes nogen frekvenser som skulle beskadige en højttaler. 
|
| Til top |
|
| |
kennlh Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 988
|
| Sendt: 27 Januar 2009 kl. 18:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mastervol skrev:
Det er ikke noget jeg nogensinde her hørt om, det lyder meget besynderligt hvor har du hørt det?
MP3 har faktisk et frekvensområde der går fra 20-20.000 Hz ligesom en almindelig CD. Forskellen er hvor mange bits i sekundet der bliver
afspillet. CD'en afspiller 1411.2 kbp/s og MP3-formatet kan afspille op til 320 kbp/s. Ergo er MP3 formatet på ingen måde mere "bredbåndet" end CD.
Desuden skulle der ikke findes nogen frekvenser som skulle beskadige en højttaler.  |
|
|
Afspiller en CD ikke "op til" 1411.2 kbp/s eller..?
Grunden til jeg spørgerer er, når jeg ripper mine CD'er i iTunes i lossless kvali så svinger bitraten fra ca 850 til de der 1411 kbp/s
|
| Til top |
|
| |
Anda8000 Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1416
|
| Sendt: 27 Januar 2009 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
kennlh skrev:
Mastervol skrev:
MP3 har faktisk et frekvensområde der går fra 20-20.000 Hz ligesom en almindelig CD. Forskellen er hvor mange bits i sekundet der bliver
afspillet. CD'en afspiller 1411.2 kbp/s og MP3-formatet kan afspille op til 320 kbp/s. Ergo er MP3 formatet på ingen måde mere "bredbåndet" end CD.
Desuden skulle der ikke findes nogen frekvenser som skulle beskadige en højttaler.  |
|
|
Grunden til jeg spørgerer er, når jeg ripper mine CD'er i iTunes i lossless kvali så svinger bitraten fra ca 850 til de der 1411 kbp/s |
|
|
Ripper du i *.wav vil den være 1411,2kbps - Med ALAC/FLAC er det lidt anderledes pga. den måde de pakkes på > Præcis hvordan det fungerer ved jeg desværre ikke
|
| Til top |
|
| |
pede-mannen Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 86
|
| Sendt: 27 Januar 2009 kl. 18:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har bare hørt det fra en af mine venner og bliv lidt urolig;.b
__________________ <3Disco<3
|
| Til top |
|
| |
Niels_arl Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 446
|
| Sendt: 27 Januar 2009 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det tror jeg ikke du skal være nervøs for...
Det skader ikke højtalerne, at de spiller "for" lyse toner. Mht til de dybe toner, så er det kun et problem, hvis der spilles meget højt.
Det passer i øvrigt ikke at frekvensområdet er "for stort", det er ikke anderledes end ved f.eks. CD, DVD e.lign.
|
| Til top |
|
| |
flpdk Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 919
|
| Sendt: 27 Januar 2009 kl. 19:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frekvensområdet er vel tværtimod mindre end ved CD, så at det skader højttalerne kan jeg ikke lige se.
Typisk tilføjer konverteringen til MP3 øget klipning og andre dårlige ting, men om det skader højttalerne ved jeg ikke. __________________ Mvh Flemming
|
| Til top |
|
| |
BjarkeHedegaard Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1575
|
| Sendt: 27 Januar 2009 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er vist bare en skrøne. Som sagt er det netop et ret begrænset frekvensområde der bliver formidlet på CD'en. LPer har et større frekvensområde.. f.eks. kan plader lave nogle sjove udsving i bassen hvilket jeg har bakset med, men det skadede nu ikke højttalerne.
__________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 27 Januar 2009 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
kennlh skrev:
Grunden til jeg spørgerer er, når jeg ripper mine CD'er i iTunes i lossless kvali så svinger bitraten fra ca 850 til de der 1411 kbp/s |
|
|
"lossless kvali" er stadig komprimeret. Der bruges bare tabsfri komprimering, så bitraten afhænger af indholdet. Stilhed kan f.eks. komprimeres ret kraftigt uden tab af kvalitet  Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
kennlh Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 988
|
| Sendt: 27 Januar 2009 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
mcs_5 skrev:
kennlh skrev:
|
|
"lossless
kvali" er stadig komprimeret. Der bruges bare tabsfri komprimering, så bitraten afhænger af indholdet. Stilhed kan f.eks. komprimeres ret kraftigt
uden tab af kvalitet Venlig hilsenMikkel C. Simonsen |
|
|
Okay..? jamen super, så blev jg så klog..
|
| Til top |
|
| |