Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 23:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Bias af Copland rørforstærker, hjælp... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Pingel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 03 Februar 2009 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Jeg har brug for hjælp til at justere bias på min nyindkøbte Copland CTA 401 integrerede rørforstærker. Jeg har læst lidt frem og tilbage, og er nu mest i tvivl om:

- hvilket punkt skal jeg måle med den røde (!!!) - den sorte måler jeg på 0- højttalerudgangen, ikke? (det er ikke umiddelbart de skruer der er at se foran rørene...).

Og hvad skal multimeteret indstilles på?

Det er El-34 rør, så jeg regner med at det skal være omkring 0,4 Volt...

Mvh.

Til top Vis Pingel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pingel

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Februar 2009 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Du skal finde katode-modstandene og så måle over dem. Har du værdien på disse modstande og den målte spændning over dem, ja så er det bare Ohm's-lov, I=U over R  så har du strømmen i røret. 2 volt Dc området er fint såfremt dit instrument har det område.

Hvis du er sikker på at der skal ligge 0.40 volt over modstandene, så er jeg sikker på at dine katode-modstande er 10 Ohm, de 0.40 volt er så lig med 40mA. Hvis du ved anode-spændningen, kan du nemt regne anodetabet ud også. Jeg skyder på at anode-spændningen er ca. 500 volt, de 500V ganger du med 0.040 Ampere = 20 Watt i anodetab, hvilket er fint, da et EL34 rør har et maximalt  anodetab på 28 watt-

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

Pingel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2009 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Tak tak tak... Det blev meget teknisk, og ikke helt det jeg havde håbet på

Det jeg søger er hvor jeg rent fysisk på skal måle henne på denne forstærker. Jeg har tidligere haft en lignende, men der var der udover de små justeringsskruer også små huller til hvert enkelt rør - det er der ikke her. De tre små blå firkanter med en hvid cirkel på printet, er benævnt "bias balance" for de to til henholdsvis venstre og højre kanal, og så er den ude til højre benævnt som "bias adjust".

Jeg mangler at finde ud af hvor jeg skal sætte den røde pind fra multimeteret, og så egentlig også en forklaring på de tre justeringsskruer (balance og adjust).

Er der eks nogle der ligger inde med noget omkring denne forstærker?

Mvh.

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 03 Februar 2009 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Pingel skrev:
Tak tak tak... Det blev meget teknisk, og ikke helt det jeg havde håbet på

Det jeg søger er hvor jeg rent fysisk på skal måle henne på denne forstærker. Jeg har tidligere haft en lignende, men der var der udover de små justeringsskruer også små huller til hvert enkelt rør - det er der ikke her. De tre små blå firkanter med en hvid cirkel på printet, er benævnt "bias balance" for de to til henholdsvis venstre og højre kanal, og så er den ude til højre benævnt som "bias adjust".

Jeg mangler at finde ud af hvor jeg skal sætte den røde pind fra multimeteret, og så egentlig også en forklaring på de tre justeringsskruer (balance og adjust).

Er der eks nogle der ligger inde med noget omkring denne forstærker?

Mvh.

Beklager den tekniske gennemgang, jeg prøver igen. Den røde pind skal du du sætte på en katode-modstands varme ende, det er den der har direkte forbindelse til EL 34 rørets katode, som er ben 8. Den sorte pind skal forbindes til stel, du kan bruge stel-punktet på udgangen som du gør nu, eller forbinde den til den anden ende af en katode-modstand, da den også er forbundet direkte til stel.

Den trimmer der hedder adjust er selve bias justeringen, på den kan du øge bias eller sænke bias. Bias = "negativ-forspændning" på dine udgangs-rør, jo større forspændning du måler i  -volt dc jo mindre strøm trækker dine rør, og virse versa.

De to andre timmere benævnt balance, bruges til at udligne ubalance de to rør imellem, så de trækker lige meget strøm, den ene til venstre kanal den anden til højre kanal.

Det at den kun har en trimmer benævnt (adjust) gør det nødvendigt at du benytter rør som er udmålte, du skal derfor købe et sæt kvartetter, som er 4 stk ens udmålte rør, havde den haft en adjust for hver kanal, var det ikke nødvendigt at købe parrede rør.

Mvh

Torben

Pingel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2009 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Nååh på den måde... Jeg prøver engang i morgen, og så må vi se om jeg kan hitte ud af det - ellers vender jeg tilbage.

Tak for nu

Pingel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2009 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg tror at jeg fik fat i det. Men så udviklede et - i forvejen - brummende rør sig til et ikke lysende rør, og jeg afventer nu levering af en ny kvartet. Det var noget møg, da rørene ikke var særlig brugte. Til gengæld ligger jeg inde med nogle slidte Sovtek, som jeg kan bruge til at øve mig på imens - for det ville sgu være godt selv at kunne foretage proceduren...

Derfor har jeg lige et par spørgsmål til, så jeg er helt med:

- Skal jeg berøre modstanden, eller skal jeg måle med luft imellem?
- Jeg går ud fra at det er de modstande der her er benævnt r31 og r32, og at den varme ende er ude til højre?
-Skal jeg starte med at balancere rørene, og så skrue op/ned for bias?

Det var vidst det for nu, men flere ? kan jo dukke op...

Steen Thorhauge
Branchemedlem
Branchemedlem

Thorhauge Audio

Bruger siden: 02 Juni 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 04 Februar 2009 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Hej Pingel

Du skal skal ned og måle på enden af de fire modstande, det ser ud til at måle punktet er til venstre på modstandene, du justerer så balancen, så der er ens spænding på de to 10  ohms modst.

( sort ledning til stel) derefter justerer du bias med den anden trimmer til ca 0,4-0,5 v.

over 10 oms modstandene.

men skift lige de fire 10 ohms modstande, det ser ud til at være fire forskellige typer, brug 1 w. typer.

MVH Steen

Til top Vis Steen Thorhauge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Steen Thorhauge

Pingel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2009 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Ja, det kan jeg godt se - det må jeg få en til at gøre på et tidspunkt. Men du mener altså at jeg skal måle der hvor de to små streger er at se?

Jeg prøvede her før at måle på mine gamle slidte rør, og jeg synes at der var stor ubalance i målingerne. De skiftede minut for minut - uden at jeg havde rørt ved noget. Kan det have med at gøre, at de på ingen måde var udmålte og var isat alt efer forgodtbefindende?

Jesper

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 04 Februar 2009 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Lige en sidste ting inden du sætter nye rør i. Du skal sørge for at du har skruet helt op for den negative-forspændning = bias som du justere på trimmeren der står adjust på, dette vil sikre at du ikke kommer til at beskadige dine nye rør, da de ikke vil trække ret meget strøm.

Her er diagrammet over din Copland http://www.audiokit.it/ITAENG/UpElettr/COPLCTA401/Sch401-1-1 .jpg

Mvh

Torben

Pingel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2009 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Tusinde tak for hjælpen. Så må vi se hvordan det spænder an når de nye rør lander...

Hvis ikke I hører fra mig igen, så gik det vidst ikke så godt

Pingel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2009 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Ja, her går det fremad - men meget stille og roligt. Jeg var nede omkring Anders i Audio Consult, og han nævnte lige henkastet at det godt kunne tage en 5-10 timer at få justeret rørene ind. Lige nu er det der jeg er; at rørene har kørt en 10 timer fordelt på 3 sessioner (tid og planlægning...) og hele vejen igennem har målingerne kørt op og ned:
Når jeg måler henover modstandene er det svært at få et stabilt tal (det daler gerne), og når jeg vender tilbage fra at have målt på den ene modstand til den anden, ja så er målingen en helt anden end før - og det uden at jeg har justeret. Egentlig er det så svingenede, at jeg stadig ikke helt har fundet ud af om jeg skruer op eller ned når jeg drejer trimmeren med uret

Jeg prøver at fortsætte, og ser lige om jeg kan få fat i et andet multimeter - men den spiller egentlig meget godt.

Men hvor hysterisk skal jeg være og hvor meget må målingerne svinge?

Et enkelt lille stød i morges (hvilket fik min kæreste til at hæve øjenbrynene, og kigge på mig som om jeg ikke anede hvad jeg foretog mig) - men jeg er her stadig...

Pingel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2009 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg fjernet alt der var forbundet til forstærkeren(...) og skiftet el-snøre ud med en standard uden jord og målte igen. Lige pludselig var tallene meget mere stabile - ja hvad ved jeg?

Derudover havde jeg fundet et indlæg i et andet forum, hvor han referede til en manual til en CTA 501 som jeg kunne se havde det samme bias-setu -p diyAudio Forums Archive - Trouble biasing Copland CTA-501 .Så det prøvede jeg at følge of jeg tror sgu at jeg er mål (i første omgang). De to balance-trimmere står i neutral, og adjust står i klokken ti pos.

Nu får det lov at køre en dag og så ser vi på det igen.

Puuuuh, nogle gange skal man altså lige gøre forarbejdet rigtigt første gang.

Mvh

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Sendt: 07 Februar 2009 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Pingel skrev;Et enkelt lille stød i morges (hvilket fik min kæreste til at hæve øjenbrynene, og kigge på mig som om jeg ikke anede hvad jeg foretog mig) - men jeg er her stadig...

------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------ ----------------------

Hun har vel ikke noget imod at du kommer i 'stødet'

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

Pingel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2009 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Ok, den bad jeg så selv om...

Status er i øvrigt, at der stadig er et stykke til stabil bias

Pingel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2009 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Ja, så må jeg altså have mere hjælp....

Værdier er højst ustabile: målingerne ændrer sig alt efter om jeg er i berøring af kabinettet og om jeg har berøring af multimeterets ledninger.

Jeg har kun koblet højttalerne til og kører på seperat strømudtag, så jeg ved ikke hvad der er galt.

Jeg kunne forsøge mig med at kortslutte højttalerudgangene som jeg ser at nogen anbefaler, men er lidt i tvivl om hvordan jeg gør det?

Multimeteret skulle fungere fint, det er tjekket med måling på batteri.

Mvh

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 08 Februar 2009 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

Pingel skrev:
Ja, så må jeg altså have mere hjælp....

Værdier er højst ustabile: målingerne ændrer sig alt efter om jeg er i berøring af kabinettet og om jeg har berøring af multimeterets ledninger.

Jeg har kun koblet højttalerne til og kører på seperat strømudtag, så jeg ved ikke hvad der er galt.

Jeg kunne forsøge mig med at kortslutte højttalerudgangene som jeg ser at nogen anbefaler, men er lidt i tvivl om hvordan jeg gør det?

Multimeteret skulle fungere fint, det er tjekket med måling på batteri.

Mvh

Der vil altid være ændringer i hvor meget et rør trækker, det vil aldrig forblive helt stabilt, dette skyldes røret selv, samt netspændnings-ændringer.

Jeg går udfra at du måler de omtalte 0,40 volt over katodemodstandene, denne spændning kan sagtens falde til 0.35 eller stige til 0.45 volt plus minus lidt mere.

Hvor meget svinger spændningen?

Mvh

Torben

Pingel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2009 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg måler over katodemodstandene, og hvis mine arme ikke berører forstærkeren er det lykkedes mig at få det mere stabilt, men jeg er i tvivl om at det er de tal jeg skal satse på...

Jeg er pt mest bekymret over om jeg måler på den rigtige måde; skal jeg have berøring med forstærkeren eller skal jeg "svæve" over vandene, for der er stor forskel på resultaterne. Forsøger jeg at måle med 0 på højttalerudgangen og plus over katoden er det ikke de samme tal, som når jeg kun måler over modstanden.

Kortslutte udgangene, en idé og hvordan?

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 08 Februar 2009 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Pingel skrev:
Ja, jeg måler over katodemodstandene, og hvis mine arme ikke berører forstærkeren er det lykkedes mig at få det mere stabilt, men jeg er i tvivl om at det er de tal jeg skal satse på...

Jeg er pt mest bekymret over om jeg måler på den rigtige måde; skal jeg have berøring med forstærkeren eller skal jeg "svæve" over vandene, for der er stor forskel på resultaterne. Forsøger jeg at måle med 0 på højttalerudgangen og plus over katoden er det ikke de samme tal, som når jeg kun måler over modstanden.

Kortslutte udgangene, en idé og hvordan?

Den rigtige måde er at måle over modstandene, glem alt om 0 på udgangen.

Du må under ingen omstændigheder kortslutte udgangene, men for at være god ved din forstærker, så forbind et par modstande på 8 Ohm eller deromkring på udgangene, de skal selvfølgelig være på nogle watt. Du må ikke have signal på indgangen af din forstærker, derimod må du gerne kortslutte indgangene, så du derved udgår indstråling.

Om du rører ved kabinettet under målingerne burde ikke have indflydelse på resultatet.

Prøv lige at sætte dit multimeter i 20 volt området, derved undgår du at det aflæste cykler vildt op og ned, aflæsningen bliver meget nemmere.

Mvh

Torben

Pingel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2009 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Ja, nu ved jeg ikke hvor meget interesse det kan have, men jeg må da lige binde en lille sløjfe på denne historie:

Efter at have levet med en noget ujævn (!!!) måling af bias, fik jeg kigget på trimmerne og så at det var de gode Bourne som tidligere anbefalet, hmmm. Så jeg fik købt mig nogle nye modstande og gik over på den anden side af gården til min far som havde hevet loddekolben frem. Hmm det kunne jeg vidst selv have gjort lige så flot, finesse er ikke lige ham (meget store fingre!).

Nåh, men sagen er nu den at biasmålingen står klippefast, i en sådan grad at jeg troede det var løgn. Det er jo godt og jeg er glad, og lydbilledet er altså blevet mere skarpt - men hvem, og hvorfor vælger at udskifte modstande så de ikke matcher hinanden? Den forrige ejer havde fået skiftet rør hos professionel, hvilket får en til at undres...

Mvh. og endnu en gang tak for hjælpen...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes