Forfatter |
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 07 Februar 2009 kl. 09:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
... er måske et lidt mærkeligt spørgsmål med det presse på efter at jeg har stiftet bekendkab med mærket Rotel
Nogle mærker har jeg en ret præcis opfattelse af - fx. synes jeg at mange Denon CD maskiner har en tendens til at lyde lidt skingert - NAD - især 3020 som jo er ret hyped - lyder mørkt så den næsten hiver livsglæden ud af musikken - andre mærker kan være sløve, svampede, fremme i skoen osv. ... og om disse udsagn passer eller slet ikke passer er jo alt efter hvis ører der lytter
tilbage til Rotel - jeg kender ikke mærket og har kun lyttet til en RA-970BX en uges tid - men her oplever jeg for første gang at slå mig på lyden!
Den gør i og for sig det den skal - gode detaljer masser dynamik etc. men det er som at sætte sig i en flot formgivet stol blot for at finde ud af det er en kunstner der har lavet en kopi af stolen i støbejern - som at blive strøge gennem håret af en idustri-robotarm - som at have sovet en sommerbrændert ud på en bænk i parken .... er dette helt uforståeligt - men kort sagt lyden er så hård at man slår sig på den - den giver ikke lyttetræthed men lytte bank
Dette er ikke et angreb på Rotel, jeg har kun hørt denne ene model! og de fleste ved nok også at mine lydpreferencer hører til i vintage afdelingen af hifialls debatforum - men sig frem hvis i har prøvet noget tilsvarende
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 10 Februar 2009 kl. 00:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
er der slet ingen der har "slået sig på lyd"?
|
Til top |
|
|
Tweaker Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1750
|
Sendt: 10 Februar 2009 kl. 00:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg havde den tilsvarende forforstærker for en del år siden. Den lød på samme måde 
Tror de har skiftet lydfilosofi siden da.
|
Til top |
|
|
FireRooster Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 50
|
Sendt: 10 Februar 2009 kl. 01:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
er der slet ingen der har "slået sig på lyd"? |
|
|
Jo da, jeg har tit fået nogen på ørerne, når jeg har været til koncert 
De dersens PA anlæg kan være temmelig hårde i filten.
Mvh. Hansen
|
Til top |
|
|
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
Sendt: 10 Februar 2009 kl. 01:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det rotel jeg har hørt, har nu ikke været helt tosset, jeg synes faktisk de er undervurderet og noget af det bedste til prisen, men nu har jeg heller ikke hørt den model du nævner.
|
Til top |
|
|
6000JGA Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 293
|
Sendt: 10 Februar 2009 kl. 09:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kommer selvfølgelig an på hvilken højtaler man har spændt til foran .. Med en lys højtaler kan det være perfekt med noget der hænder lidt mod det varme ect ect. har selv en rotel RA-970BX. For mig er den lidt til den kolde side. Den går det rigtigt godt og der er styr på bassen! den har saft og kraft men er ikke så god til at håndtere diskant området. Det nok fordi jeg har en meget afsløgrende højtaler som godt kan virke lidt for lys i toppen med det forkerte grej.
Så man kan jo sige at Rotel er godt ligesom så meget andet, men at det i bund og grund handler om at parre 2 gode kombinationer sammen så det bare klinger i sin rette smag!
Man kan selvfølgelig også finde amps som slet ikke spiller godt i forhold til andet, og det kan nogen gange også godt have meget med prisen at gøre, producenten og kvalitet.
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 10 Februar 2009 kl. 09:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg skal lige sparke ind at min tråd ikke var et angreb på rotel - har som dagt kun den ene - så sprøgsmålet om at slå sig på lyd er mere generelt - og her skal slå sig ses i forhold til de andre mere høre-definerede udtryk som varm,kold,analytisk,mørk, bamset etc. lyd
|
Til top |
|
|
FinnC Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 372
|
Sendt: 10 Februar 2009 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
...tilbage til Rotel - jeg kender ikke mærket og har kun lyttet til en RA-970BX en uges tid - men her oplever jeg for første gang at slå mig på lyden! .........
|
|
|
Har kendt deres forstærker langt langt tilbage i tiden.. men for de gamle modeller husker jeg intet opsigtsvækkende - alm. japansk gennemsnit fra en sidegren af mere kendte navne. Men din forstærker samt efterfølgeren 971 var vist i test et godt køb den gang  Har til gengæld haft en Rotel til min vinyl i en del år (remdrev), og den spillede stabilt uden kny. Lidt som pre Rega eller Planar 2 med RB250. Brutal eller hård lyd... nej ikke i mit tilfælde. Kan huske der var noget vrøvl med hastighedsregulering for nogle modeller, men jeg havde ikke problemet. Som nogle med remdrev måtte jeg kyle min Rotel ud engang 198x/1990 - det var totalt umuligt at skaffe en ny rem. Vinyl var færdig, død og begravet og kasette, Walkman mm. var nu verdens nye åbenbaring  Det var ikke min opfattelse, så jeg triller stadig med min vinyl __________________ Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
|
Til top |
|
|
Tweaker Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1750
|
Sendt: 10 Februar 2009 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den 970 forforstærker jeg havde husker jeg tydeligt. Fyldt med Black Gates og andre fine komponenter. Men den lød forfærdeligt, så meget for tests  . Den spillede helt igennem farvet og unaturligt. Diskanten var hård og øretrættende, og fuldstændigt blottet for detaljer og opløsning. Mellemtonen havde et lag sirup over sig. mellembassen var fremhævet, og dybbassen eksisterede ikke. Nok den mest elendige forforstærker jeg nogensinde har hørt.
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 11 Februar 2009 kl. 00:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan være helt tryg - den Rotel kommer kun til at stå på mit lager som "tester" af
om indkommende udstyr er funktionsdueligt - den har klart spillet sin sidste tone indendøre  __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
FinnC Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 372
|
Sendt: 11 Februar 2009 kl. 02:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tweaker skrev:
Den 970 forforstærker jeg havde husker jeg tydeligt. Fyldt med Black Gates og andre fine komponenter. Men den lød forfærdeligt, så meget for tests . Den spillede helt igennem farvet og unaturligt. Diskanten var hård og øretrættende, og fuldstændigt blottet for detaljer og opløsning. Mellemtonen havde et lag sirup over sig. mellembassen var fremhævet, og dybbassen eksisterede ikke. Nok den mest elendige forforstærker jeg nogensinde har hørt. |
|
|
Tror nu nok det var den der 'mellemtonen med sirup samt fremhævet mellembas' der trak en del af fluerne til sig  nogle har smag for sligt. Min smag (også) den gang gik en anden vej. __________________ Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
|
Til top |
|
|
Ulrik77 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1339
|
Sendt: 11 Februar 2009 kl. 06:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Har ikke hørt den omtalte model - men har selv meget gode erfaringe med rotel..
Men lidt sjovt du sige slå sig på lyd.
Har testet mine hjemmebyggede højtalere på en Zappulse 2.3 og en rotel RMB990 - den første lød totalt forfærtelig men rotellen der lyder det helt kanon..
men på et par dali 850 der er det zappulsen der lyder bedst - selvom den går i knæ efter 30 min, men det er jo noget andet...
|
Til top |
|
|