Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 14:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Justering af DC offset (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 14 Februar 2009 kl. 07:52 | IP-adresse registreret  

Kan jeg få en venlig sjæl til at komme og justere DC offset på min Trends TA 10.1? Den er begyndt at komme med grimme klik i højttalerne, når den tændes.

Jeg har hverken evner eller værktøj til at gøre det selv.  Jeg giver gerne en flaske vin for besværet og en kop kaffe mens arbejdet udføres. Jeg bor på Frederiksberg.

Send mig evt. en PB.

Tak.

Til top Vis Den Blå Fisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Den Blå Fisk

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 14 Februar 2009 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

Det er vist ikke vildt svært, man kan få et til formålet rimeligt multimeter til 149,95 kr, og en skruetrækker til 15 kr.

Så plopper man målepindene ind i højttalerudgangene og drejer på de blå dimser, en kanal ad gangen.

Der er billeder og beskrivelser her: http://6moons.com/audioreviews/trends/ta10_2.html

Det er iøvrigt helt fair du ikke har lyst til at gøre det selv, men eftersom det nok er noget du skal gøre jævnligt er det måske fornuftigt nok at få det lært.

Lidt offtopic:

Jeg har iøvrigt lånt en kopi af sådan en Trends, en "Topping mk. II", en kollega har købt en for under 500 kr incl forsendelse da dollaren var ekstra lav: http://cgi.ebay.com/Indeed-Class-T-Amp-Integrated-Amplifier- Tripath-TA2024_W0QQitemZ250372029660QQcmdZViewItemQQptZLH_De faultDomain_0?hash=item250372029660&_trksid=p3286.c0.m14 &_trkparms=72%3A1205|66%3A2|65%3A12|39%3A1|240%3A1318|30 1%3A1|293%3A1|294%3A50

Lige når man hører sådan en første gang bliver man da lidt overrasket, men i standardudgaven er den noget øretrættende. Med batteridrift bliver det langt bedre, og jeg kan forestille mig at en lidt mere audiofil udgave som Trends er helt overbevisende.
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2009 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Ok. Skal det gøres jævnligt, kan jeg vel lige så godt få det lært. Kan jo ikke tigge om hjælp her, hver gang det skal gøres......

Kender ikke topping mk. II, men synes bestemt ikke TA 10.1 er øretrættende i standardudgaven. Den lukker meget mere op for især lydbilledet, når den kører på batterier, men det gør den meget sjældent hos mig. Den bruges kun som sekundær forstærker på kontoret, så den skal bare distribuere lidt baggrundsstøj når jeg arbejder.

Til top Vis Den Blå Fisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Den Blå Fisk

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2009 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Formoder det skal gøres en gang i mellem, det driver jo åbenbart lidt. Held og lykke med det.

Jeg tror ikke den Topping er lige så gennemarbejdet lydmæssigt i detaljen som en Trends, men der er jo også mange modificerings ideer til Trends, som man også kan bruge på den Topping vil jeg tro.

F.eks. her: http://www.michael.mardis.com/sonic/start.html
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2009 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Ja der er mange muligheder for at tune dem.

Problemet i mine øjne er, at så begynder prisen altså også at rykke opad. Det fascinerende ved de her små tændstikæsker er pris/ydelsesforholdet, og det bliver gevaldigt forskubbet hvis man pludselig bruger en masse penge og/eller tid på at rode med dem.

Den er stadigvæk kun på 2x10W, har kun en indgang og ingen fjernbetjening osv., så den vil i de flestes øjne - undertegnede inklusiv - være uinteressant som primærforstærker, uanset lydkvalitet.

Men fascinerende er de sgu. Fruen har døbt den "aluminiumstændstikæsken".

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Februar 2009 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Den Blå Fisk skrev:

Den er stadigvæk kun på 2x10W, har kun en indgang og ingen fjernbetjening osv., så den vil i de flestes øjne - undertegnede inklusiv - være uinteressant som primærforstærker, uanset lydkvalitet.

Joh, men i mit tilfælde med højttalere der kan drives af små rørforstærkere, er effekten ikke noget problem der. Og jeg kan også se, at det tit er brugere af små rørforstærkeder der åbenbart falder for lyden.

Der jeg MÅSKE ser fidusen, er at man kan bruge dem til at bi eller triampe højttalerne.
Indgangs kondensatoren kan nemt skiftes, så man deler ved f.eks 400 hz med 6 db, og vupti er man fri for det delefilter på højttaleren. Måske kan det filter der sidder i udgangen også ændres så man ligepludselig har en forstærker med den ønsked båndpass egenskab til en mellemtone.

Man kan købe ret billige kits fra f.eks. www. 41Hz.com, og bly gel batterier er jo heller ikke dyre. Når man ser hvilken anmeldelse en Red Wine Audio får: http://6moons.com/audioreviews/redwine8/302.html er det noget der kan friste til efterfølgelse.

Jeg er vel nødt til at købe en selv og eksperimentere med...................

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes