Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 15:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forstærker defekt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Paggee
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 16 Februar 2009 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Min forstærker stoppede lige pludselig i går med at give signal til højttalerne. Det skete under en sang hvor den pludselig mutede. Der er stadig strøm på, men ingen lyd. Den gav sågar et lille klik fra sig da det skete.

Jeg slukkede forstærkeren 5 min og tændte igen, og så virkede det. Der gik dog kun 2 minutter og så skete det igen.

Sådan fortsætter det nu, men jeg er kommet frem til at der ikke sker noget hvis volumen er meget lav. Så snart den kommer op på normalt lytteniveau, så går det galt.

Det er uanset kilden; dvs. både med CD og via AUX sker det her.

Det er som om der ryger en sikring eller noget, men det kan vel ikke være tilfældet hvis den virker bagefter igen?

Nogle der har et bud på hvad der kan være galt?

Forstærkeren er en NAD C370.
Til top Vis Paggee's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Paggee

Mathias Bak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 16 Februar 2009 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

hvis den lyser rød i pæren, plejer den at skulle stå slukket i fem minuter og så tænd den igen, så burde den virke. 
Til top Vis Mathias Bak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mathias Bak Besøg Mathias Bak's Websted

Chris Cornell
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2008
Sendt: 16 Februar 2009 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Det lyder som om den bliver for varm, har den 10 cm. luft over sig?

Til top Vis Chris Cornell's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chris Cornell

Alland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 16 Februar 2009 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Uden at være den helt store teknikker, kunne det også lyde som en kortslutning et sted på højttalerkablet.. Fx. et af de der kabelsøm der er gået
igennem..

//Allan
Til top Vis Alland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alland

Chris Cornell
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2008
Sendt: 16 Februar 2009 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Det kan ikke være en kortslutning, da forstærkeren spiller fint ved lav volumen.

Til top Vis Chris Cornell's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chris Cornell

Paggee
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2009 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

hvis den lyser rød i pæren, plejer den at skulle stå slukket i fem minuter og så tænd den igen, så burde den virke.

Jeps - den virker også bagefter. Indtil jeg skruer op :)

Det lyder som om den bliver for varm, har den 10 cm. luft over sig?

Den har mindst 10 cm., ja - så det kan heller ikke være det?

Tak for svarene indtil videre!

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 16 Februar 2009 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Paggee skrev:
Min forstærker stoppede lige pludselig i går med at give signal til højttalerne. Det skete under en sang hvor den pludselig mutede. Der er stadig strøm på, men ingen lyd. Den gav sågar et lille klik fra sig da det skete.

Jeg slukkede forstærkeren 5 min og tændte igen, og så virkede det. Der gik dog kun 2 minutter og så skete det igen.

Sådan fortsætter det nu, men jeg er kommet frem til at der ikke sker noget hvis volumen er meget lav. Så snart den kommer op på normalt lytteniveau, så går det galt.

Det er uanset kilden; dvs. både med CD og via AUX sker det her.

Det er som om der ryger en sikring eller noget, men det kan vel ikke være tilfældet hvis den virker bagefter igen?

Nogle der har et bud på hvad der kan være galt?

Forstærkeren er en NAD C370.

Det klik du hører er et relæ der slår fra. Relæet styres af det indbyggede sikringskredsløb. Sikringskredsløbet føler på forskellige tilstande i udgangsforstærkerne og aktiveres ved for høj strøm, skæv DC-balance eller for høj temperatur. Der kan være forskellige årsager til at de nævnte fejl opstår. Der kan være en fejl i din forstærker. Der kan være en fejl i en højttaler. Du kan have en (delvis) kortslutning på dine højttalerkabler. Forstærkeren kan have for lidt plads så den ikke kan komme af med varmen. For at lokalisere fejlen kan du evt. gøre flg :

Start med at kontrollere dine højttalerkabler i begge ender. Der må ikke være løse enkelttråde der kan kortslutte. De afisolerede ender må ikke være så lange så de kan kortslutte eller røre bagpladen på forstærkeren.

Prøv at spille ved lav styrke og lyt til dine højttalere. Spiller de ens og spiller alle enhederne ?

Prøv at spille med en højttaler ad gangen. Kan du evt. spille normalt med den ene højttaler ?

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

EyeOfBeauty
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 Februar 2009 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Kunne man ikke tænke sig at han ikke monterede HT-ledningerne og så tog et par hørebøffer på - det kunne vel pege på om det er udgang eller HT der er problemet?

Formoder den har en udgang til hørebøffer!

Hilsen EyeOfBeauty
Til top Vis EyeOfBeauty's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af EyeOfBeauty

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 16 Februar 2009 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

EyeOfBeauty skrev:
Kunne man ikke tænke sig at han ikke monterede HT-ledningerne og så tog et par hørebøffer på - det kunne vel pege på om det er udgang eller HT der er problemet?

Kun hvis den slår fra alligevel, da han så kan udelukke højttalerne. Der er dog størst sansynlighed for at den spiller fint med hovedtelefoner, da de ikke belaster mere end når han spiller med lav styrke, og så er han jo lige vidt.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Paggee
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2009 kl. 07:19 | IP-adresse registreret  

Tak for de fine svar - jeg vil prøve de forskellige ting af når jeg kommer hjem lidt senere i dag, og så vende tilbage til jer.

Sætter stor pris på hjælpen!

Paggee
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2009 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Juhuuu!!

Jeg havde koblet alt fra hinanden og kløet mig i nakken, før jeg opdagede at en enkelt ledning var hoppet væk fra sin plads i højttaleren. Jeg har bi-wire kabler og havde ikke set det med det samme, da det var de nederste kabler den var gal med.

Jeg nåede endda at optage en lille video af, hvordan det oplevedes da den slog fra.

http://peecee.dk/upload/view/155526

Men det spiller fint nu, og min bas lyder som den skal nu :) Jeg nåede ikke at lægge rigtigt mærke til det, men det var kun bassen i den ene højttaler der spillede, netop pga. det kabel.

Så tak til jer allesammen :)

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 17 Februar 2009 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Chris Cornell skrev:
Det kan ikke være en kortslutning, da forstærkeren spiller fint ved lav volumen.

Og du sagde...? Ej, der er bare gas.

Mange forstærkere kan godt spille med meget lav modstand, det betyder bare at den lukker mere effekt ud pga. lavere modstand.
På et tidspunkt vil den bare ramme "max" effekt, bare meget tidligere end normalt, hvilket jo passer godt med, at forstærkeren slår af ved normal volumen.

Paggee
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2009 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Dan R. Hansen skrev:
Chris Cornell skrev:

Og du sagde...? Ej, der er bare gas.

Mange forstærkere kan godt spille med meget lav belastning, det betyder bare at den lukker mere effekt ud pga. lavere modstand.
På et tidspunkt vil den bare ramme "max" effekt, bare meget tidligere end normalt, hvilket jo passer godt med, at forstærkeren slår af ved normal volumen.

Og dette er også fuldstændig rigtigt. Jeg skilte min forstærker ad, da den blev utroligt varm i venstre side. Da jeg åbnede den fattede jeg intet, men nu er det tydeligt for mig, at den venstre kanal blev så varm pga. kortslutningen. Da den nåede max temperaturen slog relæet fra, og det virkede fint lidt efter da den var kølet ned. Simpelt, faktisk.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes