| Forfatter |
|
Divad89 Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2008 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 45
|
| Sendt: 28 Februar 2009 kl. 23:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har denne her NAD 2155 effektforstærker hvor man kan vælge om det skal være 4 eller 8 ohm, og ville blot høre hvor meget dette betyder, jeg har nemlig både en sæt højttalere med ren 4 ohm og et andet sæt med 4 ohm diskant og 8 ohm mellemtone/bas, og da jeg ikke vil brænde forstærkeren af, ville jeg høre hvor meget dette betyder, da det er besværligt at indstille den til det rigtige hver gang man skifter højttaler.
--- David
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 01 Marts 2009 kl. 10:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så lad den stå i 4 ohm...den kan få hedeslag hvis den belastes med 4ohm indstillet til 8ohm. Det eneste der sker ved den bliver brugt med 8ohm HT indstillet til 4ohm er en lidt lavere udgangs-effekt. Forstærkere som uden indstilling accepterer 4ohm er at foretrække og burde være bedre.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
Poul-erik Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 903
|
| Sendt: 02 Marts 2009 kl. 05:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og den smule effekt du mister ved at lade den stå i 4 ohm kan du ikke høre, jeg har rodet meget med NAD 2155 & 3155.
Og ja, det er dog den mest irriterende knap der findes på en NAD forstærker.
Heldigvis har NAD 2155 relæ, så skulle den blive mishandlet så slår den fra, eller lad mig sige det sådan at det virkede på mine NAD 2155 da jeg ville køre brokoblet på et sæt DC-12. __________________ NAD 7600 2*150 watt, + Højtaler Cerwin Vega AL-1000.
|
| Til top |
|
| |
FinnC Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 372
|
| Sendt: 03 Marts 2009 kl. 00:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Poul-erik skrev:
Og den smule effekt du mister ved at lade den stå i 4 ohm kan du ikke høre, jeg har rodet meget med NAD 2155 & 3155.
Og ja, det er dog den mest irriterende knap der findes på en NAD forstærker.
Heldigvis har NAD 2155 relæ, så skulle den blive mishandlet så slår den fra, eller lad mig sige det sådan at det virkede på mine NAD 2155 da jeg ville køre brokoblet på et sæt DC-12. |
|
|
Undskyld jeg hopper ind  Er i øvrigt enig med Poul-Erik. Er interesseret i info om din 3155 Poul-Erik - hvordan fungerede den og lød den - hvad var din oplevelse ? Har en 3155, der ikke er i drift, og ved ikke om det er umagen værd, at få den koblet på anlægget. Jeg mangler ikke lyd, men er nysgerrig. __________________ Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
|
| Til top |
|
| |
ole post Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 124
|
| Sendt: 03 Marts 2009 kl. 08:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
poul erik du skriver at en nad forstærker ved at lade den stå i 4 ohm mister en smule effekt? mig bekendt yder de fleste forstærkere mere i 4 ohm eller er der noget jeg har misforstået. har selv en yamaha og den har jeg stillet til 4 ohm da mine dali skyline 2000 er 6 ohm. eller skulle den helst stå i 8 ohm?
mvh ole post
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 03 Marts 2009 kl. 09:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
ole post skrev:
|
poul erik du skriver at en nad forstærker ved at lade den stå i 4 ohm mister en smule effekt? mig bekendt yder de fleste forstærkere mere i 4 ohm eller er der noget jeg har misforstået. har selv en yamaha og den har jeg stillet til 4 ohm da mine dali skyline 2000 er 6 ohm. eller skulle den helst stå i 8 ohm?
mvh ole post
|
|
|
Ren teori fra min side, så må vi se havd Poul Erik siger. For at blive stabil i 4 ohm og dermed også kunne klare lidt dyk ned til 2 ohm, droslet der sikkert lidt ned for forsyningsspændingen?
Det er korrekt at en godt dimensioneret forstærker har flere watt i 4 ohm end 8 ohm (gælder dog ikke rørforstærkere), men det er i sidste ende højttaleren der trækker strømmen ud af forstærkeren.
I tilfældet her med en 8 ohm bas og en 4 ohms diskant kan det sagtens være at den samlede impedans i snit er over 6 ohm. En diskant har stigende impedans med frekvensen, så hvis ikke der er impedanskorrigeret bliver de 4 ohm hurtigt til mere.
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
| Sendt: 03 Marts 2009 kl. 12:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
NAD lavede i sin tid knappen til skift mellem de to impedanser for at kunne imødekomme kravene til en bestemt måde at måle forstærkeres effekt på. Et emne der var meget diskuteret i den periode.
Ved at skifte til 8 ohms positionen måler forstærkerne bedre i forhold til den nye norm der var på tale, men samtidig bliver den også noget mere påvirkelig af variende/lave impedanser, ofte i sådan en grad den står af. Det så vi ofte fra ejere der havde stille den i 8 ohms positionen "fordi det stor der jo bag på deres højttaler". Desværre var det en sandhed med modifikationer for de fleste højttaleres vedkommende, så forstærkeren stod af fordi højttaleren ikke var 8 ohm og ofte slet ikke i nærheden af det trods det lille skilt på bagsiden.
I al sin enkelthed skiftes der mellem to forskellige outputs på trafoen, lidt som på udgangstrafoen på en rør forstærker, blot her i forhold til strømforsyningen. Den kan med andre ord afgive fler ampere i 4 ohms positionen end i 8 ohms stillingen, og derfor være mere stabil i lave/varierende belastninger af udgangene. Af samme grund som er årsag til at den står af ved forkert belastning lyder den ofte også noget bedre i 4 ohms stillingen. Indstillingen passer bedre til den reaktive belastning som en højttaler udgør. I 8 ohms positionen leverer forstærkeren til gengæld målbart bedre, i forhold til en given norm.
Keine hexerei, nur behændichheit!¨
__________________ mvh sund,
Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.
De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
|
| |
Divad89 Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2008 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 45
|
| Sendt: 03 Marts 2009 kl. 16:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker for de mange svar, og tror bare jeg vil lade den være i 4 ohm, så den ikke bliver overbelastet.
--- David
|
| Til top |
|
| |
Poul-erik Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Marts 2009 kl. 16:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uanset så er den knap irriterende mener jeg, jeg har prøvet disse forstærkere i 8 ohm og i 4 ohm og med så mange forskellige højtalere så i mine øre er det totalt umuligt at høre at der skulle være mere eller mindre effekt.
Jeg har aldrig har kunne, for det første høre at der skulle være mere eller mindre effekt uanset hvad den står i, og hvad højtaler angår så har jeg aldrig oplevet at den er ustabil ved at stå i 8 ohm stilling og så drive 4 ohm´s højtalere, eller at den skulle slå hurtigere fra.
En ting de modeller her ikke kan er at køre brokoblet på 4 ohm´s højtalere uanset om knappen står i 4 ohm, der skal ikke meget volume til før de slukker.
Nu måler en NAD 2155/3155/7155 kun 68watt i 4ohm og 70watt i 8 ohm, så det er jo ikke ligefrem noget muskel bundt, men af en eller anden årsag formår den at gøre mere ud af sig end målingerne viser.
Om man skal begynde at reppe på en NAD 3155 er et svært spørgsmål, så at sige så fungere næsten alle mine 108-stk NADér, og opdager jeg der er en der er noget med så bliver den ordnet, men det er jo kun fordi jeg er samler, havde det været til daglig brug så havde jeg noget andet.
Til Ole post::
Jeg tror også at jeg udtaler mig forkert, hvis man har en 8 ohm højtaler ( som jo næsten er umulig at finde), så skulle man ved at stille den i 8 ohm positionen kunne få lidt mere ud af den, men jeg har alså meget svært ved at mærke/høre det på dem, jeg har brokoblet på alverdens ting og prøvet utroligt meget med disse modeller, og uanset om de er i 4 eller 8 ohm position.
__________________ NAD 7600 2*150 watt, + Højtaler Cerwin Vega AL-1000.
|
| Til top |
|
| |
Poul-erik Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Marts 2009 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er lidt sjovt hvorfor man pludselig skal have denne impedans swits monteret.
Lige i starten af 80érne kommer NAD 2140/3140/7140, de har ikke den omskifter knap til 8 & 4 ohm, de bliver så i 1983 afløst af NAD 2150/3150/7150 som pludselig har denne omskifter, og det har så serien 2155/3155/7155 også.
Så i 1985 kommer NAD med der NAD 2200PE, den har ikke denne mulighed, men er det fordi det er en billigere måde at opbygge forstærkeren på, det med 8 & 4 ohm´s swits, eller skulle det være for at forbedre lyden.
Afløseren til NAD 2200PE som hedder NAD 2600PE har så pludselig denne mulighed med en impedans omskifter fra 8 til 4 ohm igen, og hvorfor har en NAD 2600PE så igen den mulighed med omskifter, en NAD 2600PE er indvendig en tro kopi af en NAD 2200PE.
jeg kan ikke rigtigt se meningen med den omskifter, så har den ene forstærker og så har den anden ikke.
__________________ NAD 7600 2*150 watt, + Højtaler Cerwin Vega AL-1000.
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 08 Marts 2009 kl. 11:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Poul-erik; jeg kan ikke rigtigt se meningen med den omskifter, så har den ene forstærker og så har den anden ikke
Heller ikke jeg...det tyder bare på en billig konstruktion man lige skal prøve at presse lidt mere effekt ud af med en 8ohm belastning.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
| Sendt: 08 Marts 2009 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Konstruktionen er god nok, men diskussionen om hvad og hvordan man skulle måle, gjorde at NAD lavede en knap der kan få den til at måle godt i den ene position, men spille i den virkelige verden i den anden.
Meget smart, og kort tid efter døde diskussionen, uden at det nødvendigvis kan tilskrives NAD's knap, og så forsvandt knappen også.
Jeg så det mest som en reaktion på akademiske obstruktioner fra nogen der ikke kunne/ville lave ordentlige forstærker, og det gør jeg nok stadig. __________________ mvh sund,
Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.
De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
|
| |