| Forfatter |
|
vibe Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 747
|
| Sendt: 05 Marts 2009 kl. 11:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej hififolk
ved ikke om det er et skørt spørgsmål, men man hører så meget i disse moderne tider.
har helt nye rørforstærkere en tilspilningsfase, som f.eks. højttalere? ved godt at højttalere skal bearbejdes gennem rent fysisk bevægelse, men ved ikke om rør eller andre elektronik komponenter har brug for at blive varmet igennem over tid, før de yder optimalt.
mvh __________________ setup:
cd-afspiller: rotel rcd-06
forstærker: rega brio3
højttaler: audio note az-one
diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 05 Marts 2009 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
25-200 timer, brug musik!
|
| Til top |
|
| |
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
| Sendt: 05 Marts 2009 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
vibe Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2009 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
det tager jeg så som et ja. 
tak for svarene.
mvh __________________ setup:
|
| Til top |
|
| |
osprey Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1053
|
| Sendt: 05 Marts 2009 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Personer som har investeret i Rørforstærkere, har ingen hørt om man kan anvende det at tænde for en sådan. Tænde i 2 trin eller step. Båden hensyn til Anodespændinger og selve glødestrømmen til Rørene? Ikke at jeg ved hvordan dette skulle ske i praksis!
__________________ Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 05 Marts 2009 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
KimHRasmussen skrev:
Indkøringsperiode er især gælende for højtalere, rør og plasma-TV.
|
|
|
Desuden gælder det for: Pickup'er, cdafspillere, forstærkere og kabler. Mvh. Niels
|
| Til top |
|
| |
vibe Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2009 kl. 20:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
KimHRasmussen skrev:
|
|
|
Desuden gælder det for: Pickup'er, cdafspillere, forstærkere og kabler.
Mvh. Niels
|
|
|
hvad kan over tid ændres i et kabel? __________________ setup:
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 05 Marts 2009 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
vibe skrev:
Nilau skrev:
KimHRasmussen skrev:
|
|
|
Desuden gælder det for: Pickup'er, cdafspillere, forstærkere og kabler.
Mvh. Niels
|
|
|
hvad kan over tid ændres i et kabel? |
|
|
der sidder en masse små grønne mænd inde i et kabel med lyserøde sko og røde alpehuer på - når kablet er brugt over længre tid flyver huerne af og så begynder mændene at løbe efter dem med deres små lyserøde sko - og jo mere de løber jo grønnere bliver de i hovedet og... og nej nu kan jeg ikke lige huske resten af forklaringen  men det er meget videnskabeligt og verificeret af institut von Gesamtgehören i Baden Baden __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
vibe Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2009 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
hehe... der kan man bare se.
troede selv det var nogle audiofile aber der løb afsted på et løbebånd, som var tilsluttet en dynamo. og jo bedre form aberne kom i, jo hurtige kunne de løbe, og jo mere strøm producerede dynamoen. dynamoen drev så en purificeringsmaskine, som afholdt metallet i kablet fra at oxidere og endvidere drev en elektronladningsgenerator, så strømmen af frie ladninger altid var tilstrækkelig.  __________________ setup:
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 Marts 2009 kl. 15:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alt skal "køres til"!
Ang. rørforstærkeres opstart, så er det en fordel at tænde for glødespændingen et par minutter før anodespændingen. Af hensyn til rørenes levetid. De fleste rørforstærkere har ikke den feature!!!
|
| Til top |
|
| |
HIFI IS FUN Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 355
|
| Sendt: 07 Marts 2009 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
tænk bare svineriet og spil MUSIK.
der er derfor du har købt apparatet.
slut prut finale.det gør jeg.
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 07 Marts 2009 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
| Ang. rørforstærkeres opstart, så er det en fordel at tænde for glødespændingen et par minutter før anodespændingen. Af hensyn til rørenes levetid. De fleste rørforstærkere har ikke den feature!!! |
|
|
Nej, for de fleste rør tager ikke skade af den manglende "softstart". Senderrør og lignende skal varmes op inden anodespændingen slåes til - de almindelige smårør er ligeglade. Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
Zeus Zore Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 35
|
| Sendt: 07 Marts 2009 kl. 18:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
der sidder en masse små grønne mænd inde i et kabel med lyserøde sko og røde alpehuer på - når kablet er brugt over længre tid flyver huerne af og så begynder mændene at løbe efter dem med deres små lyserøde sko - og jo mere de løber jo grønnere bliver de i hovedet og... og nej nu kan jeg ikke lige huske resten af forklaringen men det er meget videnskabeligt og verificeret af institut von Gesamtgehören i Baden Baden
|
|
|
HAHAHA og LOL og ROTFLMAO og til dig Vibe !! fede forklaringer !! 
og en Rør forstærker uden soft start er ikke en rigtig rørforstærker :)
det gode ved "soft start" er man kan lige tænde lidt inden man starter op og så er rørende klar !
og skal man lige i kiosken slår man den også over på opvarmning og så er den klar og rørerne er glade og man bruge mindre strøm og man skal ikke vente 15 sek før der er ordenlig hul igennem.
og tilkøring af højtalere er faktum, resten er vist ikke bevist videnskabeligt eller vel dokumenteret. men jeg har så den holdning at alt skal være drift varm før det virker ordenlig, lige som en bil. under 60 grader olie temp og over 100 grader er IKKE godt men 90 det dur !! at folk så kigger efter vandtemp, som er det der er standard monteret i de fleste biler er så noget andet for den stiger og når drift temp ca 5-10 gang hurtigere end olien.
man derfor dur bilen jo, men som jeg har det med hifi, så køre den ikke under optimale forhold og vil ikke yde optimalt. man kan vel sige det skal være termisk stabil/optimal temp, før det yder som det vil gøre om 24 hvis man startet nu med at spille nu.

__________________ Sound Should be a reproduction of the recording, Not a production of the produced record!.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 Marts 2009 kl. 14:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja Mikkel; jeg skal da ærligt indrømme, at jeg ikke har spurgt rørene om de er glade eller ligeglade!
|
| Til top |
|
| |
jesper olsen Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1076
|
| Sendt: 11 Marts 2009 kl. 14:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
[He-He det gælder også kvinder!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
QUOTE=F.Christians]
Alt skal "køres til"!
Ang. rørforstærkeres opstart, så er det en fordel at tænde for glødespændingen et par minutter før anodespændingen. Af hensyn til rørenes levetid. De fleste rørforstærkere har ikke den feature!!! [/QUOTE]
|
| Til top |
|
| |
David Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 968
|
| Sendt: 11 Marts 2009 kl. 14:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja, jeg mener nu alt, der har en brydelig forbindelse, lige skal have en dag eller to med strøm på, før man lytter seriøst.
Det gælder alt elektronik, der har nye lodninger eller "dårlige" elektriske forbindelser, såsom RCA-stik og bananstik, men også nye rør, der lige er sat i soklerne, skal "sætte" sig.
Mange fabrikanter skriver også i manualen, at apparaterne bør stå tændt 24-72 timer, før man vurderer lydkvaliteten.
Højttalerenheder skal have "massage" for at blødgøre ophæng og spider. Egenresonansen rykker sig meget de første 200 timer. Her kan fysisk massage af spideren afkorte tilspilningstiden.
Men 1000 timers tilspilning af black gate elektrolytter er en værre gang vrøvl i nin verden. Klassisk story telling.
|
| Til top |
|
| |
Svend88 Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 14 December 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 491
|
| Sendt: 13 Marts 2009 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alt mit HIFI grej blev bedre bedre i lyden efter det blev spillet til Eks. lød mine Grado som nye hårde i diskanten og bas var der ikke meget af. Efter et stykke tid blev diskanten klar, detaljeret og afrundet og nu er der en god bund i bassen.
Derfor er det også en god ide at undersøge et bestemt produkt i anerkendte tests samt i seriøse HIFI forums inden man hører det hos forhandleren, for lyden vil ændre sig med tiden. Selv om man hører en god tilspillet demo model, så vil det jo osse lyde anderledes hjemme i stuen. Så det er rart at vide hvilken lyd man er til for at pejle sig ind på et produkt før man lytter på det ved forhandleren.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 14 Marts 2009 kl. 16:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend88; sårn var det også med mine Grado´er (SR125)!
|
| Til top |
|
| |