Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 08:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Nyt setup - kombination? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Heat7
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2009
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 09 Marts 2009 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Hej, håber ikke dette bliver for uoverskueligt, men skal finde ud af noget god lyd til film og musik, det vil sige det skal virke til begge, men går mest op i god kvalitetslyd til musik. Jeg er vandt til dårlig lyd (direkte fra TV og musik fra MP3/computer). Jeg tror jeg starter ud med et stereo setup og så måske udvider til surround på et tidspunkt, men ikke sikkert jeg har lyst/behov og penge til at udvide) Jeg har overvejet nogle af følgende kombinationer eller noget lign.

Jeg har i øjeblikket et CRT TV der inden for en rimelig fremtid bliver udskiftet til en flad, og så en philips 3570H DVD afspiller/recorder samt en PS3.

Mit gæt er at det skal køre sammen med et par Dali Lector 2 på et par standere, eller måske nogle Ikon.

- Onkyo surroundreceiver 506 eller 606 og så en DVD afspiller med godt billed og kan spille lyd f.eks Denon DVD-1740

- NAD C315Bee + NAD T517 eller måske en dedikeret CD afspiller i samme prisklasse, hvis det har fordele.

- Cambridge Azur 340 eller 540 sæt med Forstærker samt CD afspiller.

Mine spørgsmål går lidt på:

- Kan disse systemer alle trække Lector 2/Ikon 2 højtalerne godt nok?

- Hvor store fordele giver en dedikeret CD afspiller overfor en af de nævnte DVD/CD afspiller jeg har nævnt, og hvordan med min Philips 3570 på billede og lyd?

- Hvor gode er Surroundreceivers som jeg har nævnt til at spille stereo lyd i forhold til de stereoforstærkere jeg har nævnt.?

- Kan alle ting som DVD recorder og PS3 sættes til et stereo setup lydmæssigt så jeg kan køre alt lyd over en af de nævnte stereoforstærkere?

Tingene er jo nok på flere måder ikke stærkere end det svageste led, og da mit budget ligger i denne klasse 3-6K på højtalere og <5K på forstærker/afspiller kombination til at starte med, bør evt råd ikke være overkill i forhold til resten.

Men alle råd til et eller spørgsmål ville være rart

Til top Vis Heat7's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heat7

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 10 Marts 2009 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

hej,

du bør vælge om du vil køre stereo eller surround. hvis du skal have god stereolyd ud af et surround anlæg, skal du op i en meget højere prisklasse.

jeg har selv haft dyrt surround, men gik tilbage til stereoanlæg, da det virker fint nok til film for mit vedkommende.

du kan sagtens sætte både dvd, ps3 og mp3 til en almindelig stereoforstærker.

man får meget bedre lyd ud af en desideret cd-afspiller end en dvd-afspiller. det samme gælder for en traditionel stereoforstærker i forhold til en surroundforstærker. så gør op med dig selv om du hører mest musik eller ser mest film. og husk at man sagtens kan få god filmlyd ud af et stereoanlæg, men ikke helt så god musiklyd ud af et surroundanlæg.

mvh

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

Heat7
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2009 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Ok mange tak.

Så vælger jeg nok et stereo setup med CD afspiller i den billigere ende, da lydkvaliteten nok betyder mere end om det er surround. Så kan jeg altid bruge det til dedikeret stereoanlæg hvis jeg senere får lyst og råd til surround.

- Tror du at nogle af de nævnte eller billige fostærkere  har problemer med at køre nogle af de nævnte højtalere, hvad med evt B&W 685?

- Vil de nævnte højtalere være i stand til at spille uden en Sub som trods alt er en stor merudgift for et billigt anlæg ( højtalerne står listet som at kunne gå ned til ca 45 hz)?

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2009 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

jeg har ikke erfaringer med hverken dali, b&w eller cambridge, så jeg kan ikke rigtig hjælpe dig med dine spørgsmål.

du kan evt søge inde i højttaler forummet. der er masser af tråde om indkøb af nye højttalere.

men tror du bliver glad for et stereo setup.

Heat7
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2009 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

OK tak for hjælpen.

Har dog søgt i forum i dage men har ikke kunne finde noget med den slags højtalere og små forstærkere, de fleste har jo noget lidt mere kraftfuldt til deres højtalere.

Der er nok ikke andet for end jeg må ned i HFK (har desværre ikke andre alternativer i ODense) og håbe på en god forklaring/vurdering og håbe de gider demonstrere forskellige kombinationer i denne prisklasse. 

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2009 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

ellers kan du virkelig komme langt ved at købe brugt.

findes der virkelig ikke andre hifipushere i odense end hifiklubben?

mine erfaringer med hifiklubben er ikke så gode. de virker mere interesseret i at sælge hvad som helst frem for at tilfredsstille kundens behov.

Heat7
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2009 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Nej, der findes den der Wassabi og KTradio og hvist en mere jeg ikke kan huske, men de er alle uden for kategori,(grundet pris og/eller produkter)

Havde også lyst til at prøve nogle Monitor Audio Broncs BR2 højtalere, men skal helt til Århus for det, og så har de ikke de samme anlæg hellere.

Nej HFK er nok lidt mainstream, og ikke sikkert de kan/vil give mig tilstrækkelig prøveforhold, men kan jo altid prøve, men derfor skulle jeg gerne have det grænset lidt ned.

Har kigget meget brugt den seneste måneds tid, men der er næsten intet for min smag og pengepung. I den prisklasse skal jeg næsten have det fra fyn, da det simpelthen bliver så dyrt som nyt hvis jeg skal hente på f.eks sjælland. Dertil lig at garanti selvfølgelig betyder noget og specielt for mig som ikke ved hvad jeg skal lytte/kigge på ved brugt i en værdibedømmelse.

Samtidig kan jeg kun kigge efter nyere produkter da jeg intet ved om de ældre og de ældre er mest brune gulvhøjtalere der bliver solgt, og ikke lige det jeg leder efter. Men når forstærker og CD afspiller begge ligger omkring 2000 kr og højtalere omkring 1000-2000 stykket, så bliver det svært at finde meget billigere brugt, når det nu gerne skulle være standerhøjtalere som jeg ved har bare en rimelig værdi. Kender intet til holdbarhed af forstærkere, afspillere og højtalere hellere.

Ikke så nemt at være uvidende

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2009 kl. 08:31 | IP-adresse registreret  

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=59173897

http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/cd-afspiller/camb ridge_azur_540c_v2_cd-afspiller_soelv.htm

husk at reolhøjttalere bør stå på nogle gode stativer og at et et sæt hurtigt kommer til at koste omkringe 1000 kr. det er svært at anbefale højttalere til andre uden at kende deres præference og lydideal. så der må du selv ud og lytte til lidt forskelligt.

god jagt.

Heat7
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2009 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Hehe ja den har jeg hørt på som du måske kan se. Men den er tidlgere købt brugt og der er ingen kvitering, så vil jeg næsten hellere give 600-700 mere for en ny med garanti osv. Kan se den står meget indelukket så ved ikke hvilken stand sådan en kan være i og hvor længe den holder. Har overvejet om man skulle prøve at få den ned i pris og så håbe på det bedste.

Har også regnet med standere, og synes umiddelbart bedst om de Soundstyle HFK har til 1299 kr. og ville ellers gerne købe standere brugt, men det er der selvfølgelig ingen der sælger.

Ja noget tricky med hvilke højtalere der passer til en, ville også gerne høre de Monitor Audio BR2 de har i Tapeconnection, men skal så til Århus og høre dem.

Et af de største problemer er stadig at jeg ikke ved hvor meget effekt de forskellige ht kræver og derfor om gode ht bliver spildt på en billig forstærker ed 2x45 W. F.eks kan det måske ikke betale sig at købe B&W 685 eller de BR2 alligevel?

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 12 Marts 2009 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Der ligger jo også Vassagohifi i Odense, men de fleste produkter dér, ligger nok over den nævnte prisklasse!

MEN alligevel vil jeg da foreslå dig, på lang sigt, at overveje en Audia Flight One forstærker. Den spiller glimrende stereo og kan udvides til surround, ved at supplere med en 3-kanals forstærker.

Der er en brugt på ksb:

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=111276

Så er der bare lige det med prisen  Men du kan måske nøjes med mindre, mens du sparer op...

http://www.vassagohifi.com/products/audia/

Og ja, jeg ved godt dette er noget af det overkill, som du frabedte i første indlæg... Men jeg mener det er noget i den stil, man skal op i, hvis man både vil have god lyd til stereo og film. Og det er jo hverken forbudt at drømme eller have fremtidsplaner

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes