Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 19:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Nye spørgsmål om rør (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 14 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 13 Marts 2009 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt Thorhauges I 270  sidste søndag til en hifi messe, Den lyder rigtig godt osse i forhold til de andre rør setups jeg hørte og jeg ved nu at jeg skal ha en rørforstærker og jeg havde egentlig bestemt mig for I 270'eren. Men så begyndte jeg at surfe efter info om rørforstærkere på nettet. Nu er jeg forvirret på et højere plan. Jeg har 6 ohms standerhøjtalere, er det noget problem at sætte dem til en 8 ohms udgang på en rørforstærker? Jeg skal køre min aktive B&W asw 608 via højtalerudgangene, altså i samme udgang som højtalerne. Der står i manualen at de har "imput impedance 33 ohm" Men det er vel et fedt efter som rørforstærkeren vel bare skal levere signal til effekforstærkeren i subben? Jeg har ikke noget problem med at smide 17 kilo efter en rørbamse, da jeg i forvejen var oppe i det prisleje da jeg først tænkte på at udskifte min Atoll med en Bladelius Tyr. Men jeg kunne godt tænke mig at få afklaret disse spørgsmål. Jeg talte selvfølgelig med Steen Thorhauge om hans forstærker, han ku' selvfølgelig svare på det meste, men havde ikke nogen erfaring med at sætte en aktiv sub til rørforstærkere og han nævnte noget med at ydelsen ku' falde(?) i en 6 ohms højtaler sat til en 8 ohms udgang? Men det er jeg ikke helt sikker på jeg har hørt rigtigt, der var jo en del mennesker og musik naturligvis, så jeg kan have hørt forkert.
Til top Vis Svend88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend88

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Sendt: 13 Marts 2009 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

I dit tilfælde har du jo mulighed for at vælge 4ohm udgang hvis forstærkeren har det bedst med det...jeg ville nu gerne se en impedanskurve på højtaleren...jeg tror ikke det det er noget problem. Mht subwooferen så er det heller ikke noget problem...de 33 ohm er alle forstærkere upåvirket af...så carry on.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Sendt: 14 Marts 2009 kl. 08:39 | IP-adresse registreret  

Jeg ku' ikke finde en graf på impedance men måske dette ku' hjælpe til at se om RS1 er et godt match til I270?

http://whathifi.com/Review/Monitor-Audio-Silver-RS1/

Frequency Response: 43 Hz – 30 KHz
Sensitivity (1W@1M): 90 dB
Nominal Impedance: 6 Ohms
Power Handling (RMS): 80 W
Recommended Amplifier Requirements (RMS): 25 - 100 W
Tweeter Crossover Frequency: 3.3 KHz
Drive Unit Compliment:

1 x 6” C-CAM® Bass Mid-range. 1 x 1” (25 mm) gold dome C-CAM® tweeter.

Cabinet Design: Rear Ported, Bass Reflex
Product External Dimensions:
(H x W x D)

312 x 185 x 240 mm
(12 1/4 x 7 1/4 x 11 inch)

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2009 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

Du kan roligt fortsætte...forstærkeren har 4-8 ohm udtag og i dette tilfælde kan du prøve dig frem til det du synes lyder bedst. Der er ingen tvivl om den kan trække dem...de har jo også god følsomhed. Jeg tror der venter dig en positiv overraskelse.

mvh

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Sendt: 14 Marts 2009 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Du kan roligt fortsætte...forstærkeren har 4-8 ohm udtag og i dette tilfælde kan du prøve dig frem til det du synes lyder bedst. Der er ingen tvivl om den kan trække dem...de har jo også god følsomhed. Jeg tror der venter dig en positiv overraskelse.

mvh

Det lyder godt det ser jeg frem til Men dvs at det eneste der sker ved at tilkoble højt. til enten for lav el. for høj ohm er at det ikke lyder optimalt? Kender fra min creek head amp Der er to jackstik.  I den ene er der mere dynamik og klarhed, den anden lyder musikken lidt fjern.

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2009 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Så markant kommer du næppe til at opleve det...i princippet skal man vælge 8ohm udtaget til højtalere med 8ohm impedans eller mere. 4 ohm udtaget benyttes til højtalere med 4ohm eller mere. Det handler altså om at holde sig til forstærkerens 'matching impedans', men må gerne komme over... helst ikke under(det kan rørene ikke lide), men du får ikke problemer.

mvh

Tubes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 14 Marts 2009 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Til Svend88.

> Jeg har hørt Thorhauges I 270  sidste søndag til en hifi messe, Den lyder rigtig godt osse

>  i forhold til de andre rør setups jeg hørte og jeg ved nu at jeg skal ha en rørforstærker

> og jeg havde egentlig bestemt mig for I 270'eren.

Nå du var der også. Ja der var sku noget for de andre at leve op til. Han havde nok det mest musikalske og åbne til messen. Og til 17 - 18 k for den forstærker. Det er et røverkøb. Jeg sagde til konen at jeg var nyforelsket, men hun var ligeglad.

De af Thorhauge anvendte højtalere var nu heller ikke dårlige.

Hørte du historien om den anvendte gammofon. Den var bare flikket sammen af det han havde til rådighed, men den kunne spille. Hvis du så bort for pick-uppen og motoren havde den kostet et par hundrede + en del timer ved drejebænken.

Benny

Til top Vis Tubes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubes

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Sendt: 15 Marts 2009 kl. 06:06 | IP-adresse registreret  

Tubes skrev:
  17 - 18 k for den forstærker. Det er et røverkøb. Jeg sagde til konen at jeg var nyforelsket, men hun var ligeglad.

Hej Tubes Jeg har forberet kærsten på at der skal en rørbamse op i stuen om et par mdr. Jeg har lige højnet VAF på anlægget i går med nye hylder og kabelskjulere, det var hendes eneste krav at kabelrodet kom væk før jeg skifter ud, hun er nu nem på det område 

Ja, Steen er mest til vinyl , men han sagde at den osse lyder godt med CD'er, jeg har købt mig en ret god DAC for nylig, så det skal nok blive godt Hans pladespiller og filosofien om enkelhed i elektronikken tiltaler mig, man betaler for lyd og ikke alle mulige ekstra ting som man ikke har brug for. Jeg har surfet lidt rundt for at se på rørforstærkere i samme prisklasse el. med samme tekniske data. Enten for du meget mindre for 17000 el. osse skal man betale langt mere for det samme. Når man tænker på at han selv samler og tester det ud fra en oprigtig interesse frem for noget som er lavet på samlebånd, samt hvad det koster at få lavet volumeknap i drejet metal og lavet chassis, så er 17 kilo en fair pris.

Den lyder rigtig nok meget musikalsk, jeg blev træt i hovedet af at høre på de dyre anlæg, det lød rent og detaljeret, men det blev for klinisk for mig, der manglede i mine ører....ja, musikalitet, det er jo det, det handler om: musikken, at lyden er så behagelig og god at man glemmer anlægget og "glider ind i musikken"

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes