Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 22:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Kan jeg brokoble en Nad 319 og en Audio60 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Svalle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 17 Marts 2009 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Hey boyyys.

Jeg har søgt lidt brokobling, men har endnu ikke fundet noget med hvilken stik der skal til hvad! Jeg ved ikke om det bare er mig den er galt med, men nu har jeg lavet en indlæg ;)

Jeg har lånt en audio 60 af en kolega, en ombyggede en af slagsen, der har været en elektronik inginør på den, og den har fået en del mere liv. den kan lever dobbelt så meget strøm som en standart audio 60, så trods de kun 2x60w i 8ohm, ja så er de godt hjemme.

Jeg har selv en Nad 319 intergreret. Og PT køre jeg lidt med min Nad fos forforstærker, og Audion som efekt. men for en sjov skyld kunne jeg godt tænke mig at prøve poweren fra de begge to på en gang, er det mulig?

Jeg har en L & R preout Og en L & R mainIn på Nadden, og jeg har kun MainIN på audioen! Kan jeg få noget ud af det, eller er det umulig?

Til top Vis Svalle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svalle

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 Marts 2009 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Når du brokobler en stereo forstærker, bliver den jo til en mono forstærker, så skal du drive et sæt højttalere, så vil du benytte Nad'en til den ene kanal og Audio 60 til den anden kanal, det tror jeg ikke vil være en god ide.

Endvidere skal dine forstærkere have en omskifter, så den kan lave et single-ended signal om til et inverted samt et non inverted signal, dertil benyttes en opamp.

Jeg tror det er bedst du opgiver, og så bare nyde musikken som den er.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

Svalle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2009 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Se det var jeg ikke klar over, det dur jo ikke så. men for sjov skyld, hvordan fungere en brokobling med hensyn til stik og kabler? Og hvis man vil brokoble, kræver det to nøjagtige ens forstærker, for at få den samme lyd?

Hvad så men biamping? der bruger man vel også den ene forstærker til endten den ene højtaler, eller til at trække bas eller diskant, og den anden til den anden højtaler? Hvordan fungere det så?

Jeg ved godt det er mange spørgsmål, men er bare så interesseret

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 Marts 2009 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Svalle skrev:

Se det var jeg ikke klar over, det dur jo ikke så. men for sjov skyld, hvordan fungere en brokobling med hensyn til stik og kabler? Og hvis man vil brokoble, kræver det to nøjagtige ens forstærker, for at få den samme lyd?

Hvad så men biamping? der bruger man vel også den ene forstærker til endten den ene højtaler, eller til at trække bas eller diskant, og den anden til den anden højtaler? Hvordan fungere det så?

Jeg ved godt det er mange spørgsmål, men er bare så interesseret

Jeps det kræver to ens forstærkre som hver i sær er i stand til at køre brokoblet, når den benyttes brokoblet skal kun den ene indgang benyttes, selve højttalerne skal kobles til plus udgangene, dog er der en hage ved at benytte brokobling, nemlig den, at hver forstærker ser ind i den halve impedans, så benyttes 8 Ohm's højttalere, ja så vil forstærkeren opfatte det som 4 Ohm, derfor kan man kun benytte 8 Ohm's højttalere ved brokobling, dog går jeg udfra, at der er undtagelser

Ved 4 Ohm's højttalere ser hver forstærker ind i 2 Ohm.

Ved biampning kan du bruge din Nad til at trække hver sin diskant, og så benytte Audio 60'en til at trække hver sin bas enhed, men du skal have mulighed for at kunne tilpasse de to forstærkere til hinanden, da de nok ikke har samme indgangs-følsomhed, måske en af dine forstærkere har et ingangs-potentiomter, så du kan få samme følsomhed på dine amp's

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

Svalle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2009 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene, så blev jeg en lille smugle kloger, dog tror jeg at jeg vil holde mig fra brokobling og biamping til jeg har en Nad efekt. ;)

Men 2x125w nad wat burde også være nok til at trække et sæt B&W 603s3

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes