Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 13:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Croft eller Audio Note???? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Michaelmollerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 17 Marts 2009 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Jeg står og skal skifte forforstærker og jeg har brug for lidt hjælp. Den skal koples til en Exposure 4DR og en NA spacedeck. Højtalerne er et på godt modificerede JBL L100.

Valget står mellem en Audio note M2 phono og en Croft Charisma.

Audio noten har jeg lånt med hjem og den lyder rigtig godt, problemet er bare at Charismaen står i Jylland og jeg har ikke mulighed for at låne den hjem til et lyt før køb. Er der nogen der har erfaring med de to forstærkere og evtuelt ku fortælle mig lidt om forskellen på dem.

På forhånd tak

Til top Vis Michaelmollerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Michaelmollerup

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 18 Marts 2009 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Michaelmollerup skrev:

Jeg står og skal skifte forforstærker og jeg har brug for lidt hjælp. Den skal koples til en Exposure 4DR og en NA spacedeck. Højtalerne er et på godt modificerede JBL L100.

Valget står mellem en Audio note M2 phono og en Croft Charisma.

Audio noten har jeg lånt med hjem og den lyder rigtig godt, problemet er bare at Charismaen står i Jylland og jeg har ikke mulighed for at låne den hjem til et lyt før køb. Er der nogen der har erfaring med de to forstærkere og evtuelt ku fortælle mig lidt om forskellen på dem.

På forhånd tak

Det er KUN dig selv, der kan træffe dén afgørelse!
Jeg tvivler dog på, at en Croft kan matche en Audio Note M2. M2 er en udædvanligt vellydende forforstærker!  :-)

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

kvickly
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Marts 2008
Lokalitet: Øerne
Sendt: 18 Marts 2009 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Jeg vil tro at Croft'en er et godt valg da der er mange som benytter den sammensætning - opfundet af lydbutikken...ved dog ikke om passiv forforst reducerer dynamikken.

Sælg evt effekten og prøv en røreffekt sammen med M2, men pas på da en Spacedeck kan være lidt tung i bunden..

Der er også NVA forstærkere hvis du vil hoppe ud i udenlandsk køb, de er efter sigende med gode kvaliteter og ikke urimelig prissat, tror der er returret..

Til top Vis kvickly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvickly

Michaelmollerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2009 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Sælger ikke effekten, den er noget af det bedste jeg har hørt. Her er der styr på tingene og en rigtig god fast dyyyb bund.

Havde en AN M2 Phono hjemme på prøve tirsdag. Det spillede rigtig godt, lækker mellem tone og en klar luftig og detaljeret top. Meget lækkert!!! Bunden var en smule slank, men det gjorde faktisk ikke det store, men hvis der er et sted den manglede lidt så var det her.

Har osse kigget lidt på Thorhauges Forforstærker, Den virker rigtig spændende efter det kritik folk har givet den.

Til top Vis Michaelmollerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Michaelmollerup

hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Sendt: 21 Marts 2009 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Kære Michael,

Jeg må opfordre dig at passe lidt på med at investere i en rør pre-amp til en transistor udgangsforstærker. Impedansforholdet er ofte helt forkert. Det er derfor at bunden lyder slank og tynd, og det er ikke det eneste der lider under denne mismatch.

En transistorforstærker har normalt en lav indgangsimpedans og en rør pre har en høj (relativt) udgangsimpedans og det kommer aldrig til at svinge sammen.

mvh.
Kristoffer
Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink

kvaal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2004
Lokalitet: Norge
Sendt: 21 Marts 2009 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Jeg har en gammel Croft super micro a mk2. Den driver en Parasound Z-amp effekt uten problemer. Croften er godt dimensjonert, og slik jeg kjenner Croft-produktene så gjelder det hele veien. Jeg er godt fornøyd med ytelsen.

Croft har en fordel fremfor Audio Note: fravær av printplater. Alt fra Croft er loddet med ledning internt i apparatene.
Til top Vis kvaal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvaal

Kuritsu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Sendt: 24 Marts 2009 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

hasselbaink skrev:
Kære Michael,

Jeg må opfordre dig at passe lidt på med at investere i en rør pre-amp til en transistor udgangsforstærker. Impedansforholdet er ofte helt forkert. Det er derfor at bunden lyder slank og tynd, og det er ikke det eneste der lider under denne mismatch.

En transistorforstærker har normalt en lav indgangsimpedans og en rør pre har en høj (relativt) udgangsimpedans og det kommer aldrig til at svinge sammen.

mvh.
Kristoffer

Sludder og vrøvl!!

Et af de bedst kendte sammensætninger af For/effekt kombier, er netop Rør/transistor. Man for rørklangens gode egenskaber og transistorens kraft til diverse HT'er!! En af de bedste jeg har hørt af slagsen er netop en Croft, af den ene eller anden slags, på en Exposure 4DR.

Derudover kræver alle for/effekt komboer hvad enten det er rør eller transistor, at man finder noget der "spiller" sammen, man kan ligeså nemt finde transistor baseret for/effekt systemer der overhoved ikke fungere sammen, både klang og impedans mæssigt!!

Jeg siger, gå efter Croften, den har også én af de bedste og mest musikalske Riaa'er indbygget

Mvh

Kristian

Til top Vis Kuritsu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kuritsu

Kuritsu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Sendt: 24 Marts 2009 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Granberg skrev:

Slettet af moderator/-A

Det er da noget sludder at man skal passe på med rør/transistor og noget vrøvl at det lyder tyndt og mismatch.

Du giver mig selv ret i at det er en fantasisk kombo!!

Jeg synes udsagnet "at man skal passe på" er noget vrøvl..

Man skal passe på ikke at gå over for rødt lys, for så bliver kørt ned:-)

Han misleder jo den unge mand for et fantasisk musiksystem!!

Mvh

Kristian

Til top Vis Kuritsu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kuritsu

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 24 Marts 2009 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Michaelmollerup skrev:

problemet er bare at Charismaen står i Jylland

Det er p***e træls at danmark er så skide stort et land  Jeg bor i jylland og skal til kbh for at høre en Audio Note dac, skal vi møres på halvvejen, dvs Odense  

hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Sendt: 25 Marts 2009 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Kuritsu skrev:

hasselbaink skrev:
Kære Michael,

mvh.
Kristoffer

Jeg kan høre at det kniber med den tekniske indsigt. Ni ud af ti rør-pre passer ikke til ni ud af ti transistor udgangstrin. Det er simpelthen en fysisk begrænsning, og det kan også høres. Engang var den slags nærmest børnelærdom.

Mvh.

Kristoffer

Sludder og vrøvl!!

Et af de bedst kendte sammensætninger af For/effekt kombier, er netop Rør/transistor. Man for rørklangens gode egenskaber og transistorens kraft til diverse HT'er!! En af de bedste jeg har hørt af slagsen er netop en Croft, af den ene eller anden slags, på en Exposure 4DR.

Derudover kræver alle for/effekt komboer hvad enten det er rør eller transistor, at man finder noget der "spiller" sammen, man kan ligeså nemt finde transistor baseret for/effekt systemer der overhoved ikke fungere sammen, både klang og impedans mæssigt!!

Jeg siger, gå efter Croften, den har også én af de bedste og mest musikalske Riaa'er indbygget

Mvh

Kristian

Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink

Michaelmollerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2009 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Det er i hvert fald sikkert at udgangs impedansen på Audio note M2 er for høj, så den bliver det ikke. Mht snakken om hvorhvidt rør pre og solid state passer sammen så er der da klart kombinationer som fungere. Croft/exposure er en klassiker, Manley shrimp og exposure går også fint. Sidst men ikke mindst har Thorhauge forberedt sin nye pre således at den har lav udgangs impedans så den kan bruges til stort set alle effekt trin.

Det er vel en smagssag om man kan li rør/solidstate komboen, jeg kan i hvert fald.

Umiddelbart er jeg ret sikker på at det bliver en croft, men jeg er stadig meget spændt på om der ikke er nogen der har noget erfaring med Thorhauges intersektion pre.

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 25 Marts 2009 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

hasselbaink skrev:
Kære Michael,

mvh.
Kristoffer

I gamle dage havde man en tommelfingerregel om at udgangsimpedansen på forforstærkeren skulle være mindst faktor 10 mindre end indgangsimpedansen på effektforstærkeren. Så det skulle være til at overskue om det to apparater passer nogenlunde sammen.

Jeg vil tro at mange gamle rørforforstærkere har en høj udgangsimpedans, da en del røreffekttrin havde en indgangsimpedans på 100kohm eller mere. Så kunne man jo sagtens kunne slippe afsted med en høj udgangsimpedans.

Den rørforforstærker jeg har som projekt i år har en udgangsimpedans på ca. 100 ohm. Så det afhænger altså en del af konstruktionen om den er egnet til et transistortrin.
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

frede4500
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 17 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 April 2009 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

croft/exposure er ren magi ,den bedste kombination jeg endu har hørt ,spiller røven ud af bukserne på audio note ,som er analytisk/kedelig/umusikalsk  at lytte på 
Til top Vis frede4500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af frede4500

Michaelmollerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2009 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Der er sket ting og sager siden sidst.

Har haft Croften hjemme og her er den blevet.....

Der er ingen sammenligning mellem den og en audionote M2 phono i mit setup. Den har et sound stage som er helt specielt. Der er hug i bunden, en lækker blød top og stemmer skinner flot og klart igennem. Flot!!!!!

Ved ikke hva der er ved den sammensætning, men hold kæft det spilder godt. Croft Charisma og Exposure 4DR MkII.

Troede forresten heller ikke det var muligt at hive så meget go lyd ud af en Tekni fi K1 til 500 kr. Riaaen er rigtig god! Men det er klart nålen der skal skiftes som det næste. Hvis der er nogen der kender til en Pick up der ville passe perfekt ind i mit setup så gi lyd fra jer. Budget ville være omkring 5-6000.

frede4500
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 14 April 2009 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

garrot/tekni fi/nottingham analogue p77 ,spiller skide godt sammen med carismaen ,og den matcher perfekt til din an spacedeck ,p77 er stadig den mest musikalske pickup jeg endu har lyttet til over carismaen ,jeg spiller selv på en tweaket projekt 6.1 ,forbedret med ny plint af birkekryds ,og så er motoren mekanisk isoleret fra værket ,den er monteret med en projekt 6.9 arm ,fletcher kabler (fedt phono kabel er standard monteret i carismaen til pladespiller signalet) og så har jeg en p77 og en k3 piskup og en omp40 ,ortofonen bliver dog aldrig brugt andet end som demonstration af ,hvordan man ikke skal gøre tingene

blev i min ungdom lokket på mange af ortofons ting bla mc30 super ,mine ører har det stadigt dårligt ved tanken om dens skingrene diskant ,mc20 var faktisk bedre

du skulle overveje at skifte jbl,erne ud med noget i samme kvalitet som resten af anlæget

l100 er en fed højtaler ,havde selv et par for mange år siden ,men den holder ikke idag til high end ,dertil har udviklingen på højtaler fronten været for stor de sidste 30 år

og et sæt l100 kan købes idag for ca 2000kr for et sæt

er du til jbl ,kan jeg da anbefale model 4412a ,dem har vi i studiet og de bliver nok aldrig solgt

Michaelmollerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2009 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Mht Jbl så er det kun enhederne jeg har brugt. Har bygget dem om: Nyt kabinet, nyt delefilter og ny diskant(LE26). Det er den ombygning Troels Gravesen har Udviklet. Den spiller 100 gange bedre end de almindelige L100.

Men Det skal siges jeg har et nyt projekt på beding for jeg ved at det kan gøres meget bedre. Kæmpe Projekt. Også udviklet af Troels gravesen

Har haft mange forskellige højttalere og Senest Audiovector Mi3 avantgarde Arrate LE. Forresten en fin højttaler, men man bliver hurtig træt af den. Der gik ikke mere end et par mnd så begyndte den at være uinteressant! Vi snakker om en speaker til 47K sættet.

Jeg solgte dem, købte et par gamle JBL L100, pillede enhederne ud, byggede et par kabinetter i massiv birkefiner med masser af afstivning og loddede det nye delefilter sammen. Jeg skal love for at jeg blev overrasket over den lyd der kom ud af de gamle enheder, da jeg spændte dem for!! Har i hvert fald ikke fortrudt salget af Audio vectorne.

Får sikkert hug, men det er faktisk rigtigt. Der er meget mere musik i mine JBLer isår diskanten og gengivelsen af stemmer falder meget bedre i min smag. 

Blaes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 14 April 2009 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Hej Mollerup

Kanon combi - Exposure IVDR + Croft - du har der... En super pick-up til den combi ville være en ældre audio note "soara" og tro mig, det funker så du laver i bukserne... af begejstring... Skidt med, at den er slidt, den kan retipes hos Van Den Hul - den er født med hans spids - og dette kan erhverves for ca. 3500,-..

Den spiller med en ro, homogenitet, dynamik som jeg kun har hørt overgået af IO'en og så flyder det totalt ubesværet ud af dine højttalere i en sådan grad at du glemmer alt om hifi og begynder at vende den ene skive efter den anden, mens fødderne pr automatik begynder og danse og det usynlige trommesæt kommer frem....

Mvh

Til top Vis Blaes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Blaes

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 April 2009 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Michaelmollerup skrev:

Har haft Croften hjemme og her er den blevet.....

Der er ingen sammenligning mellem den og en audionote M2 phono i mit setup. Den har et sound stage som er helt specielt. Der er hug i bunden, en lækker blød top og stemmer skinner flot og klart igennem. Flot!!!!!

Ved ikke hva der er ved den sammensætning, men hold kæft det spilder godt. Croft Charisma og Exposure 4DR MkII.

Croft preamps og Exposure poweramps er en legendarisk sammensætning. De matcher bare vanvittig godt.
Vi lader de kloge om at forklare hvorfor
Citér:

Troede forresten heller ikke det var muligt at hive så meget go lyd ud af en Tekni fi K1 til 500 kr. Riaaen er rigtig god! Men det er klart nålen der skal skiftes som det næste. Hvis der er nogen der kender til en Pick up der ville passe perfekt ind i mit setup så gi lyd fra jer. Budget ville være omkring 5-6000.

Man kan jo altid foreslå en Dynavector 10x5, men den er efterhånden blevet så dyr at der er mange andre konkurrenter.
Jeg har haft fat i dens storebror (20H tror jeg), og den passer ikke nær så godt til min Croft Vitale som 10x5'eren gør.

Når du nu er i det land i forvejen, hvad så med at se på Grado's træ-serie? Der er vist een der koster omkring 6K.

Forøvrigt har du helt ret med hensyn til K1. Ser man på prisen er det nærmest naturstridigt, hvad man kan hive ud af den.

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

frede4500
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 15 April 2009 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

her er et link til garrot brothers ,de sender til dk ,købte en ny nål til p77 for et par år siden ,kom af med ca 3500kr dengang ,til 6000kr kan du jo købe en af deres endu bedre pickups

du kan nøjes med p77 nålen da du jo allerede har et hus til den ,det er det samme hus til både k1 ,k3 og p77

forestil dig hvor meget mere lyd der kommer ud af din pickup blot ved at skifte nålen til en bedre

tom fletcher fra nottingham analogue ,har jo forhandlet garrot brothers under eget navn ,og anbefaler dem til sine pladespillere

nu er garrot brothers jo gendannet ,og laver pickupper igen under eget navn

http://www.garrottbrothers.com/

lyder spændende med det troel gravesen projekt ,findes der et link til dette?

lyder som noget jeg selv kunne finde på at kaste mig over

Michaelmollerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2009 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Tak for de mange svar med diverse erfaringer. Jeg har tænkt på Dynavector 10x5 og grado, men den P77 fra garrot brothers lyder spændende. Skal lige ind og google den lidt.

Linket til projektet er http://www.troelsgravesen.dk/JA8008_DTQWT.htm

Jeg sendte forresten en mail til Glenn Croft i sidste uge og spurgte hva han kunne udføre af mirakler med min charisma. Det lød sgu spændende det han kunne gøre. Her er et lille citat fra mailen:

The power supply I propose to fit would however be an improved one from the Absolut 1 and would be combined with even larger transformers [630VA] to move the performance on to a higher level than any Charisma. You will certainly notice a worthwhile improvement.
Best regards,
Glenn.

Det lyder jo fantastisk ikke!!!!
Men nu har jeg allerede gang i for mange projekter:-)
Godt jeg skal ud og fuske i weekenden, har et tagprojekt der skal færdiggøres, så kommer der lidt penge i hifi kassen.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes