| Sendt: 21 Marts 2009 kl. 17:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle - efter lang tids meget lærerig lure-læsning her på siden, er det blevet min tur til at stille et spørgsmål.  Jeg har erhvervet mig en brugt Thule IA50 billigt. Den spiller ganske hæderligt med et par Monitor Audio RS1. Den har bare en grim vane med at sende en god omgang jævnspænding(?) ud, hver gang den slukkes, så basenhederne får en pæn tur udad i vel ca.et halvt sekunds penge ledsaget af en stigende summelyd. Har nu haft min ingeniør-kammerat til at måle patienten igennem, og han har kunne spore fejlen til forforstærker-delen; nærmere bestemt ser det ud som om, der sendes et grimt signal ind på operationsforstærkerne når strømmen tages - fejlen har ikke umiddelbart kunne spores før disse (altså fra indgangene). Fejlen optræder endvidere symmetrisk i begge kanaler. Det kunne virke som om det kredsløb, der skal koble lytterne fra når strømmen afbrydes, reagerer forsinket. Skruer man meget højt op og tager strømmen, sker det af og til at fejlen udebliver. Er der nogen, der kunne komme med nogle vink om hvor fejlen evt. måtte ligge, og hvor det kunne være strategisk at måle? Nedenstående et billede af apperatet med operationsforstærkerne markeret:  Det skal lige for en god ordens skyld bemærkes at jeg ikke er særlig elektronikkyndig, hvorfor ovenstående godt kan fremstå lidt vrøvlet, men håber I forstår trods alt.  venlig hilsen Mads
|