Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 15:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Rør lyd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 06 April 2009 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Inspireret af de mange indlæg om rør's fortræffeligheder, har jeg besluttet mig for, at det da skal afprøves.

Jeg er født og opvokset med transistorer, og har egentligt ikke tidligere beskæftiget mig med rør i hifi sammenhæng.

Mit første forsøg er nu gået igang - jeg har lånt en RIAA/forforstærker fra Dynavox model TPR-2 og har sat den sammen med min Beogram 8002 med MMC-2 pickup, efterfulgt af Linn LK1/LK280 forstærkersæt, som spiller ud til et par Beovox Penta højttalere (de passive).

Lige nu efter et par timers lytning, må jeg sige, at jeg IKKE er imponeret.

Lyden igennem TPR-2 er uden top, med undertrykt mellemtone og meget udpræget bas. De mangler tydeligt definition og luft i toppen. Man kan nærmest beskrive det som om der er lagt en godt tyk fjerdyne over højttalerene.

Nu ved jeg godt, at rør skal varmes og og tilspilles, jeg er meget spændt på at se hvordan det udvikler sig over det næste par dage.

Er der andre der har erfaringer med TPR-2, så vil jeg forfærdeligt gerne høre om disse.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 06 April 2009 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Lyden har mere med kredsløb og komponentkvalitet at gøre end rørene. Rør kan lyde meget forskelligt, alt efter konstruktionen. Den Dynavox du har jo lånt, er jo sikkert også i den lidt billige ende 

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2009 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Helt sikkert, den er i den billige kineser ende.

Jeg har også en NAD PP2 kineser transistor RIAA, og den er mange gange bedre end Dynavox'en, tiltrods for at den koster under det halve.

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 April 2009 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

fordig der er rør behøves det ikke lyde godt, komponendterne skal jo og så være med
Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2009 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Ha - problemet løst, nu har Dynavox'en fået nyt liv - det var sørmer en brugerfejl

Det er jo det største problem med kineserudstyr - der er absolut ingen betjeningsvejledning eller dokumentation med.

Så jeg sad noget og grundede over, hvad der kan skære så kraftigt i frekvensgangen fra en pickup - og eneste logiske løsning må være en eller anden form for mistilpasning af belastning og impedans.

Så i mangel på dokumentation, tog jeg apparatet i nærmere øjesyn - og hallo, i bunden sidder en lille dipswitch med 4 kontakter, som bruges til indstilling af gramofonindgangens virkemåde. Så med alle kontakterne sat i stilling MM, kom der ellers liv og luft i lydbilledet igen.

Så nu skal der lyttes og sammenlignes på lidt mere rigtige premisser

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 06 April 2009 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

erlingt skrev:
Ha - problemet løst, nu har Dynavox'en fået nyt liv - det var sørmer en brugerfejl

Pinligt

sh*t happens. God fornøjelse!

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 06 April 2009 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Haha, det er et typisk problem med kineser produkter. Har godt nok også revet mig i håret over manglende manualer flere gange! Kom endelig med flere indtryk. Vil gerne have en erstatning til min PP2.

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 06 April 2009 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

BjarkeHedegaard skrev:
Haha, det er et typisk problem med kineser produkter. Har godt nok også revet mig i håret over manglende manualer flere gange! Kom endelig med flere indtryk.

Det er meget mere spændende, når de omskiftere der er beskrevet i manualen, ikke ligner dem på dit eksemplar

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Kenneth_P
Branchemedlem
Branchemedlem
Anmelder i Fidelity og på nomono.dk

Bruger siden: 03 Maj 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 April 2009 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Rørforstærkere kan lyde ligeså forskelligt som transistorforstærkere, så fordi at du ikke er imponeret over Dynavox' præstationer, skal du endelig ikke lade dig skræmme af rør.

Prøv eventuelt noget i en lidt bedre kvalitet, så vil du opdage at rør har rigtig mange prisværdige egenskaber.

Skribent/anmelder i Fidelity og på nomono.dk/.se
Til top Vis Kenneth_P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth_P Besøg Kenneth_P's Websted

kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Branchemedlem Audioheaven

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 06 April 2009 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Synd og starte sit syn med rør med en dynavox

for få tusind kroner mere, finder man nemt noget brugt rør grej som er klasser bedre end det kina skrammel. Og ja, jeg mener seriøst det noget skrammel.

Til top Vis kennethjensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kennethjensen Besøg kennethjensen's Websted

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 07 April 2009 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:
BjarkeHedegaard skrev:
Haha, det er et typisk problem med kineser produkter. Har godt nok også revet mig i håret over manglende manualer flere gange! Kom endelig med flere indtryk.

Det er meget mere spændende, når de omskiftere der er beskrevet i manualen, ikke ligner dem på dit eksemplar

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Ja den har jeg sgu også været igennem! ^^

I 2 andre: Læser det heller ikke som om, at trådstarter sætter alle rør over én kam?

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2009 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

BjarkeHedegaard skrev:

Ja den har jeg sgu også været igennem! ^^

I 2 andre: Læser det heller ikke som om, at trådstarter sætter alle rør over én kam?

Nej, jeg forsøger absolut ikke at skære alle rør over en kam - dertil er mine erfaringer alt for små.

Min tråd var startet ud fra frustration over at det kunne lyde SÅ dårligt. At det så heldigvis viste sig, at det var den manglende dokumentation, samt min iver efter at komme igang, så var årsag til, at jeg ikke blev opmærksom på switchene i bunden af forstærkeren, er jo bare en lykkelig udgang på problemet.

Men hvis det har interesse, synes jeg absolut vi kan fortsætte tråden til erfaringsudveksling om rørudstyr og "lyden af rør".

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 18 Maj 2009 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Vi fortsætter vel på rørtræffet
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 Maj 2009 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Hvad så nu, synes du stadig din NAD PP2 lyder bedre, for sådan en har jeg stående, fordi jeg ikke har råd lige nu. Men føj
for en riaa, det er uden tvivl noget af det ringeste jeg har stående. Men har så aldrig hørt den Dynavox der, så sammenligne
kan jeg ikke.

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2009 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

LouBP skrev:
Hvad så nu, synes du stadig din NAD PP2 lyder bedre, for sådan en har jeg stående, fordi jeg ikke har råd lige nu. Men føj
for en riaa, det er uden tvivl noget af det ringeste jeg har stående. Men har så aldrig hørt den Dynavox der, så sammenligne
kan jeg ikke.

NEJ for søren - som jeg skrev hurtigt efter, så var det dynavoxen der ikke var sat rigtigt op. Der sidder gemt noge DIP switche i bunden, som lige skal stå rigtigt. Men da der ikke var nogen manuak med til forstærkeren, gik der lige et par timer inden jeg kom tl at kigge i bunden af kabinettet :-)
Da dette kom på plads, var der overhovedet ingen problemer, og lyden er uden sammenligning MEGET bedre end NAD PP2.

Køber du Dynavoxen i Tyskland, så kan den fåes til ca 110€, og det er ikke meget mere end prisen for PP2 hos Hifi Klubben.

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Maj 2009 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Den lille Dynavox TPR-2 er en glimrende RIAA. Læs evt. testen i HF nr. 3/2009.

Du skal dog være opmærksom på, at den langt fra er en optimal rørkobling. Røret kører med ca. 35 Volt DC og de egentlige forstærkende kredsløb er NE 5534 IC'er. Røret sidder kun som en buffer og har endda en forholdsvis høj udgangsimpedans. Den bør ikke belastes med mindre en 50 kohm. Kvaliteten af de anvendte komponenter er ikke imponerende, men passer til prisen.

Det tyske Klang & Ton havde en større artikel om hvordan man kunne gøre den bedre. Langt det meste af modifikationen gik ud på større og bedre strømforsyning samt bedre IC'er og en bedre udgangskondensator.

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2009 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Ja, det er korrekt - jeg har faktisk været så heldig at få artiklen fra Klang+Tone, så der skal også tweakes i denne. Men alene i sin grundudgave, er den betydeligt bedre end NAD PP2

Jeg har fået fat i et "nyt gammelt" britisk rør - og det løftede også lige niveauet et trin. Forøvrigt er det ikke helt korrekt, at den kører med 35v DC. Den har 25VAC, som spændingsfordobles ved ensretningen, så den kører 50v; men det er stadig ret lavt. Det er ikke været nævnt som et problem, dt ville jo ellers være ganse simpelt, at lfodre den med en højre spænding, da strømforsyningen jo allerede er ekstern, og tilsluttes via et stik på bagsiden.

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 18 Maj 2009 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Hvor fandt du artiklen?

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2009 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Sund skrev:
Hvor fandt du artiklen?

Der var faktisk et af medlemmerne her på H4A, som var så sød at scanne den og maile mig den. Så hvis du er interesseret, vil også gerne sende dig en elektronisk kopi - PM mig din mailadresse.

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 18 Maj 2009 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

Mange tak, mail er sendt.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes