Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2025 | 00:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Tilslutning af anlæg? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Heat7
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2009
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 07 April 2009 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Har lige anskaffet mig en forstærker + Cdafspiller Azur 640 V.2 men der er ikke kabler med.

- Jeg har kigget i manual men kan ikke finde ud af hvilke kabler jeg skal købe tror dog godt jeg kan se hvor de skal sættes i, men forstår ikke helt det med left/right, når det er CD til forstærker?.

- Samtidig ser højtaler tilslutningerne underlige ud, det er nogen man skruer ud, men kan ikke se hvordan højtalerkablet skal sidde, under eller omkring eller hvad?

Til top Vis Heat7's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heat7

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 08 April 2009 kl. 00:33 | IP-adresse registreret  

Hmm

Nybegynder det tror jeg på..

Imellem cd og forstærker skal du have et sæt phono kabler, enten er der farver der for det meste har rød til højre og hvid/sort til venstre kanal, farverne skal passe sammen i hver ende..

Sådan kan sådan en finere slags phono kabel se ud..

Ang dine højttaler terminaler så må der være huller i siden eller i toppen af dem inden mod forstærkerens bagplade, så kører du dine kabel ender i og skruer godt til, igen skal du have farverne til at passe, sort til svort og rød til rød og hvis der ikke er farver på højt kablet og det er et lyst kabel kan du lige give dem en gang med en sprit-tus så du ikke skal tjekke dette hvergang...

Tror ikke din forstærker er så speciel, men du nævner ikke hvad for en det er...

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance

Heat7
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2009 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

Tak

Forstærker er Også en azur 640, ser sådan her ud bagpå:

Heat7
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2009 kl. 00:46 | IP-adresse registreret  

Men har et ældre højtalerkabel som ikke har nogen stik, så det er en blottet ende af ledningen, jeg  brugte til mit gamle anlæg. Er heller ikke rød/sort, men guldfarvet, med vidst en hvis streg på den ene af siderne.

Er lidt i tvivl om de kan sættes ti ldisse udgange på den måde.

Heat7
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2009 kl. 01:00 | IP-adresse registreret  

Forresten, hvor meget betydning har disse phonokabler for lyden?

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2009 kl. 01:02 | IP-adresse registreret  

Well du skal jo bare finde en cd indgang eller en aux og koble et phono kabel imellem forstærker og cd...

Du har 2 sæt at vælge imellem hvad angår højttaler terminaler, der er en A og en B udgang og du vælger så en af dem og får farverne til at passe, det er bare en ekstra mulighed for at have 2 sæt kabler gående fra forstærker til højttaler hvis dine ht'er har mulighed for det samme, hvis ikke så vælger du A eller B...

Der er også muligheder for at bruge hullerne i midten af terminalerne, men det er ikke nogen fordel at montere såkaldte bananstik umildbart da de bare giver mere gods lyden skal igennem, og materialerne i de billige slags er heller ikk noget at råbe hurra for..

Højtt kablerne bruger du bare ledningen med stregen på til den sorte, og den uden til rød..

Alt efter hvor gamle de højttaler kabler er og hvor meget du vil ofre, så vælg et fornuftig phono kabel, og noget nyt ht kabel hvis dit kabel er noget billigt skrammel og meget tyndt, kan du hente noget her..

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2009 kl. 01:05 | IP-adresse registreret  

Heat7 skrev:
Forresten, hvor meget betydning har disse phonokabler for lyden?

Det er en længere forklaring, du bør gå i søgemode og se hvad andre folk skriver, men en opgradering til et fornuftig kabel mellem 200-500kr er en fordel end de billigere lakridser det følger med, men igen er det dine øre der skal vælge om du kan hører forskel eller ej..

Højtt kabel er også vigtig, vælg her et kabel med fornuftig tykkelse da det giver sin fordel især i bassen for det meste, men igen skal man bruge ørene, kan man ikke hører forskel så er det sikkert ingen..

Heat7
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2009 kl. 01:08 | IP-adresse registreret  

Ok altså:

1. mellem A og CD går der to phono kabler, rød til rød og hvid til hvid (kvalitet har lidt betydning).

2. Højtalerkablet med "bare" ender kan måske bruges. Disse røde og sorte ting på udgangene af forstærker, kan skrues ud og jeg kan sætte kabelenderne i "klemme" g skrue til, men er i tvivl om dette er meningen, eller jeg risikere at kortslutte noget?

Heat7
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2009 kl. 01:11 | IP-adresse registreret  

Imbalance skrev:

Det er en længere forklaring, du bør gå i søgemode og se hvad andre folk skriver, men en opgradering til et fornuftig kabel mellem 200-500kr er en fordel end de billigere lakridser det følger med, men igen er det dine øre der skal vælge om du kan hører forskel eller ej..

Højtt kabel er også vigtig, vælg her et kabel med fornuftig tykkelse da det giver sin fordel især i bassen for det meste, men igen skal man bruge ørene, kan man ikke hører forskel så er det sikkert ingen.

Har fulgt interesseret med :-) jeg får dog nok også mulighed for at teste HT kabler senere, men ville gerne bruge de gamle lidt, så jeg kan komme igang hurtigt. Med hensyn til phono, har jeg ikke mulighed for selv at teste, og vill gerne købe hurtigt, så hælder lidt til de billige fra HFK til 49 kr stykket (bandbridge bal 4201) så kan jeg altid skifte dem senere med den pris.

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2009 kl. 01:14 | IP-adresse registreret  

1. Yup

2. Bare husk og få alt kobberet med i terminalernes huller og kommer der ingen lyd ud, så har du ingen kontakt i skrueterminalerne, og må finde hvor kontakten findes henne og skrue dem så langt ud til du finder noget du kan putte kobberet i, eneste problem du kan komme ud for er hvis du kortslutter rød og sort på en af kanalerne, det må du absolut ikke gøre, men sæt strøm til sidst når du har samlet det hele..

Heat7
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2009 kl. 01:14 | IP-adresse registreret  

Hov lige endnu et spørgsmål

Har det nogen betydning hvor tæt mine højtalere står på anlægget. Jeg tænker magnetisk eller lign, hvis vi går ud fra at højtalerne ikke er typen der har magnetisk skærmning. Eller er det kun ved TV det er et problem?

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2009 kl. 01:17 | IP-adresse registreret  

Heat7 skrev:
[

Har fulgt interesseret med :-) jeg får dog nok også mulighed for at teste HT kabler senere, men ville gerne bruge de gamle lidt, så jeg kan komme igang hurtigt. Med hensyn til phono, har jeg ikke mulighed for selv at teste, og vill gerne købe hurtigt, så hælder lidt til de billige fra HFK til 49 kr stykket (bandbridge bal 4201) så kan jeg altid skifte dem senere med den pris.

Det er helt op til dig, men de minder meget om de alm lakridser som fåes til en 20'er andre steder og noget du måske har liggende, men der kommer lyd ud af dem.. :)

Heat7
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2009 kl. 01:17 | IP-adresse registreret  

Imbalance skrev:
i, eneste problem du kan komme ud for er hvis du kortslutter rød og sort på en af kanalerne, det må du absolut ikke gøre, men sæt strøm til sidst når du har samlet det hele..

Hvordan gør jeg det?

Der er som sådan ikke nogen huller i terminalerne (på nær i enden som nok er til bananstik) men de skrues ind mod en lille metalcirkel på bagsiden af forstærkeren, ved ikke om denne kan skabe kontak, eller bananstik måske i virkligheden er nødvendige.

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2009 kl. 01:19 | IP-adresse registreret  

Heat7 skrev:

Hov lige endnu et spørgsmål

Har det nogen betydning hvor tæt mine højtalere står på anlægget. Jeg tænker magnetisk eller lign, hvis vi går ud fra at højtalerne ikke er typen der har magnetisk skærmning. Eller er det kun ved TV det er et problem?

Kun tv, men de skal ha en vis afstand for at yde deres bedste, både imellem hinanden og afstand til side og bagvæg, men kom igang med at få det til at spille, så retter du det til alt efter hvilke muligheder du har..

Heat7
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2009 kl. 01:19 | IP-adresse registreret  

Imbalance skrev:
Det er helt op til dig, men de minder meget om de alm lakridser som fåes til en 20'er andre steder og noget du måske har liggende, men der kommer lyd ud af dem.. :)

Eftersom de næstbilligste koster 358 kr for to og måske ikke er et optimalt valg, så ville det nok være bedre bare at ofre 100 kr på to billige, og så vælge nogle bedre når jeg rent faktisk ved hvilke jeg ønsker at ofre penge på.

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2009 kl. 01:21 | IP-adresse registreret  

Heat7 skrev:

Imbalance skrev:
i, eneste problem du kan komme ud for er hvis du kortslutter rød og sort på en af kanalerne, det må du absolut ikke gøre, men sæt strøm til sidst når du har samlet det hele..

Hvordan gør jeg det?

Der er som sådan ikke nogen huller i terminalerne (på nær i enden som nok er til bananstik) men de skrues ind mod en lille metalcirkel på bagsiden af forstærkeren, ved ikke om denne kan skabe kontak, eller bananstik måske i virkligheden er nødvendige.

Det er den metalskive der har kontakten højest sandsynlig, så lægges kobberet op til dette og hvis der er en skrue i midten, så vælger bare en side du vil have kablet skal være på og strammer til..

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2009 kl. 01:22 | IP-adresse registreret  

Heat7 skrev:

Imbalance skrev:

Eftersom de næstbilligste koster 358 kr for to og måske ikke er et optimalt valg, så ville det nok være bedre bare at ofre 100 kr på to billige, og så vælge nogle bedre når jeg rent faktisk ved hvilke jeg ønsker at ofre penge på.

Det er et sæt vi snakker om, 50, 179 og 249 osv.. :)

Heat7
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2009 kl. 01:26 | IP-adresse registreret  

Ok der står bare 1 stk ved prisen.

Tror det var alt for denne gang. Mange tak for den grundige hjælp

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2009 kl. 01:29 | IP-adresse registreret  

Heat7 skrev:

Ok der står bare 1 stk ved prisen.

Tror det var alt for denne gang. Mange tak for den grundige hjælp

Det er sætvis, det er kun sub og digital kabler de spare det ene kabel væk på...

Well jeg er uden job og sidder jeg bare her og overfalder folk.. ;)

Heat7
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2009 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Øh jeg har nu tilsluttet CD afspiller og forstærker med nedenstående kabler. Mit problem går på at tilslutningen er helt tæt op af hinanden og den guld kant der er yderst til venstre på stikket (som vist på billed) de røre ved hinanden når de er sat til.

Kan dette kortslutte noget eller er alle ydre dele afskærmet?

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes