| Forfatter |
|
Dennis Frie Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 443
|
| Sendt: 19 April 2009 kl. 15:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har efterhånden prøvet en del forskellige forstærkere, og det er efterhånden rutine lige at måle om der er DC på udgangen inden højttalere bliver tilsluttet. Jeg har erfaret, at der normalt er en lille smule DC på udgangen, men hvor meget er egentlig "normalt" eller ok? Jeg er selvfølgelig klar over, at der ikke må ligge flere volt DC over udgangen, men hvad er normalt, eller et acceptabelt niveau? Det er selvfølgelig optimalt med 0,000 v DC, men det virker til at være en sjældenhed
__________________ Dennisfrie.dk
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 19 April 2009 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er normalt ganske få millivolt og ofte kan det justeres. Du har dog ret i at det kan være svært at ramme præcist 0 millivolt. Flere volt DC burde ikke være muligt på forstærkere med udgangsrelæ, da sikringskredsløbet så burde forhindre at relæet trækkes.
|
| Til top |
|
| |
Dennis Frie Forum Bruger

|
| Sendt: 19 April 2009 kl. 16:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige pt har jeg omkring 0,024 v og 0,014 v DC på udgangen. Det er ganske vist ikke voldsomt meget, men jeg tænkte mere om det var noget man bør gøre noget ved, eller om det er så lidt, at det er uden betydning? Og evt om der var en tommerfinger regel for hvor meget der er normalt/sikkert... Tak for det hurtigt svar
__________________ Dennisfrie.dk
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 19 April 2009 kl. 16:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dennis Frie skrev:
Lige pt har jeg omkring 0,024 v og 0,014 v DC på udgangen. Det er ganske vist ikke voldsomt meget, men jeg tænkte mere om det var noget man bør gøre noget ved, eller om det er så lidt, at det er uden betydning?
Og evt om der var en tommerfinger regel for hvor meget der er normalt/sikkert...
Tak for det hurtigt svar
|
|
|
Hvor meget DC der må være på udgangen, afhænger af hvilken type højttaler du har. Er det f.eks. en type med ekstremt kort svingspole - f.eks. en fuldtone i et horn, vil en smule DC på udgangen af forstærkeren, betyde at enheden kommer væk fra sit centerpunkt i svingspolegabet. Er det derimod nogle meget ineffektive højttalere, med lange svingspoler, er det ikke sikkert det har betydning. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 19 April 2009 kl. 16:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder ikke unormalt, så det mener jeg ikke du behøver at være nervøs for.
Hvilken forstærker er der tale om ?
|
| Til top |
|
| |
Dennis Frie Forum Bruger

|
| Sendt: 19 April 2009 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Hvor meget DC der må være på udgangen, afhænger af hvilken type højttaler du har. Er det f.eks. en type med ekstremt kort svingspole - f.eks. en fuldtone i et horn, vil en smule DC på udgangen af forstærkeren, betyde at enheden kommer væk fra sit centerpunkt i svingspolegabet.
Er det derimod nogle meget ineffektive højttalere, med lange svingspoler, er det ikke sikkert det har betydning.
|
|
|
Tænkte nok det ikke var så enkelt, men man har lov at håbe.  Jeg bruger 2 stk Icepower moduler og et par Dali Grand og Ekta Grand højttalere så de skulle nok kunne klare lidt DC om end jeg da helst ville være fri. Jeg må se om ikke jeg kan komme af med det på den ene eller den anden måde. __________________ Dennisfrie.dk
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 April 2009 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dennis Frie skrev:
Spencer skrev:
Hvor meget DC der må være på udgangen, afhænger af hvilken type højttaler du har. Er det f.eks. en type med ekstremt kort svingspole - f.eks. en fuldtone i et horn, vil en smule DC på udgangen af forstærkeren, betyde at enheden kommer væk fra sit centerpunkt i svingspolegabet.
Er det derimod nogle meget ineffektive højttalere, med lange svingspoler, er det ikke sikkert det har betydning.
|
|
|
Tænkte nok det ikke var så enkelt, men man har lov at håbe. 
Jeg bruger 2 stk Icepower moduler og et par Dali Grand og Ekta Grand højttalere så de skulle nok kunne klare lidt DC om end jeg da helst ville være fri.
Jeg må se om ikke jeg kan komme af med det på den ene eller den anden måde.
|
|
|
Man skal lige være obs på, at når der køres med DC-koblede effekttrin, bliver en lille smule DC på udgangen af forforstærkeren, til en masse DC på udgangen af effekttrinnet.  Der skal nok være nogen der ved lidt omkring ICE-power og DC.  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Dennis Frie Forum Bruger

|
| Sendt: 19 April 2009 kl. 17:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige lavet lidt test, de 0,024 v var vist en lidt uheldig måling - DC'en ligger rimelig fast på henholdsvis 0,002 og 0,014 v, hvorfor jeg ikke gider gøre så meget mere ved det. Undrede mig blot da jeg havde regnet med en anelse mindre DC. Må jeg af nysgerrighed spørge hvad i andre ca har liggende af DC over jeres udgang? Jeg har testet forforstærker - der er intet DC og resultatet er det samme om forforstærkeren er tilkoblet effekttrin eller ej. Hvis jeg lige får lidt tid vil jeg senere forsøge at måle om de 0,014 v DC evt. er at finde i en ubalance i strømforsyningen. Jeg ville dog ikke tro problemet ligger der. __________________ Dennisfrie.dk
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 19 April 2009 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Op til +-30mV må betragtes som normalt, og det skal man overhovedet ikke ligge søvnløs over. Det kan dine højttalere på ingen måde tage skade af. Det står som regel også og driver op og ned lidt med arbejdstemperaturen.
|
| Til top |
|
| |
Dennis Frie Forum Bruger

|
| Sendt: 19 April 2009 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
NriK skrev:
Op til +-30mV må betragtes som normalt, og det skal man overhovedet ikke ligge søvnløs over. Det kan dine højttalere på ingen tage skade af. Det står som regel også og driver op og ned lidt med arbejdstemperaturen. |
|
|
Det lyder godt  Jeg mente heller ikke at det var et faretruende niveau, men da jeg ikke rigtig havde noget at sammenligne med ville jeg hellere spørge herinde __________________ Dennisfrie.dk
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 April 2009 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er ICE-power DC-koblet? Rart at vide, hvis man spiller med højttalere, hvor enhederne ikke er så lette at skaffe.
__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Zeus Zore Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 35
|
| Sendt: 24 April 2009 kl. 05:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
op til 50-100 mV er ok, 1 til 30 mV optimalt! og 0 er nærmest umulig da det er lidt søgende så heller 10 mV end den ligger og svinger mellem -2 og +2 mV-DC på udgangenog det er jo altså Millivolt vi snakker, = ingen ting
og ja nogle kan justeres, det kan man ikke på de meste sony det styr den selv, men målte lige min ene N55ES blok i dag og justeret bias,
DC på udgang = 6 på venstre og 7mV på højre :) gode gamle sony !  __________________ Sound Should be a reproduction of the recording, Not a production of the produced record!.
|
| Til top |
|
| |