Forfatter |
|
Pengzi Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2008 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 46
|
Sendt: 29 April 2009 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Forum,
Vil gerne høre jeres mening om valg af rør-forstærker til et par SF Cremona M højtalere. Ligenu er de blevet drevet af Thule CD-afspiller + IA150B. Lyden er for mig en andelse indelukket, mangler lidt luft omkring og ikke helt "transperant", er altså ikke helt så musikal, som jeg kunne ønsker mig med disse ht'ere. De er ikke specielt svært at drives med 91 db, men er på 4 ohme.
Jeg har nu i et stykke tid gået og læst en del tråd om rør-forstærker og deres fordele i forum og kan forestille mig at det måske er vejen frem til at opnå et musikanlæg, som rigtig synger, men har indentil videre ingen erfaring med rør-forstærkere. Budgettet er ca. 30k, men gerne mindre. Har I nogle forslag, som kan begrundes med en højere pris, vil jeg da også gerne høre om disse :-).
Alle forslag og kommentarer er velkomne !
Med venlig hilsen, Pengzi __________________ Nu med McIntosh og Sonus Faber :-).
|
Til top |
|
|
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
Sendt: 29 April 2009 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke hørt de Cremonaer med rørforstærker. Men jeg har hørt dem spændt for Densen B-250 og 2 stk Densen B-350 monoblokke. Der manglede bestemt ikke luft. Der var stort rum. Og lydbillede var både bredt, højt og dybt. Og stemmerne var super intense, med masser af fylde og detaljer. 
En røramp som får meget ros til prisen er Rogue Audio Cronus. Vassago forhandler dem ! __________________ Mvh Thue
|
Til top |
|
|
Pengzi Forum Bruger

|
Sendt: 05 Maj 2009 kl. 00:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Thuekay,
Det var sjovt, at du lige skulle nævne Cronus, da jeg også selv havde den i tankerne . I hvert fald blev jeg stærkt fristet af et brugt tilbud her på sitet og måtte få den hjem for en lyt sammen med mine SF-Cremona'ere.
De første par plader, jeg hørte med Cronus'en var udmærket, men med en sammenlignet til min Thule ia150b, gav den dog ikke den umiddelbare "kick" som jeg havde håbede. Lyden var noget blødere, der var mere bas og detaljer. "S" var et s osv... i det hele taget mere musikalsk. Dog var jeg ikke helt overbevisende. Men min læsning af de mange diskussionstråd bl.a. fra Music4Life's tråd vedr. netop Cronus'en siger mig, at jeg ikke har fået alt ud af den dejlig amp. Så jeg besluttede mig alligevel at købe den, da prisen kun var halvdelen af hvad listeprisen for den koster...

Cronusen var udstyret med de oprindelige små rør (2 stk. 12AU7 og 2 stk. 12AX7 alle fra Rusland og et stk. 12AU7 af mrk. Siemens med lav støj) og 4 stk. udgangsrør af typen KT77 (også fra Rusland), som ikke var helt standarde for denne amp. Min plan var still og roligt at få skiftet de standarde rør til noget bedre. Da Cronus - så vidt jeg kunne læst mig frem til - kom oprindeligt med 4 stk. EL34, tænkte jeg at det måske var et sted jeg kunne starte og var så heldigt at havde fundet 4 matchede JJ E34L rør (en forbedret version af de standard EL34 rør) i DBA. I aften efter jeg kom hjem fra arbejdet, var de nye rør sat i og bias'erne indstillet og jeg ventede yderligere 20 min. før jeg satte en CD med sangestemme på...

Nej, hold da helt ferie... hvor spiller den godt nu, efter 4-5 cd'ere vil jeg bare høre mere... lyden er meget homogent over hele spektra'et, neutralt men dog varme, detaljeret og har dog ikke mistet musikalitet, med rigtig god 3D perspektiv, man kan nemt skelne hvor hver enkelt instrument er spillet fra. Sammenlignet med Thulen igen, er der stor forskel i næsten alle de områder jeg har nævnt ovenfor. De SF'ere jeg har må siges at en god matcher til den dejlige forstærker. Det bliver meget spændende at prøve nogle af de rigtige gode drive-rør for at se hvor meget mere jeg kan få ud af amp'en.
Så nu er jeg en meget glad musiknyder...
Lidt ekstra info: Cronus'en har ikke svært ved at trække de SF'ere, som er gulvhøjtalere med 2x 7" bas-enheder. ligenu er lydkilden en Thule DVA100, som vil blive udskiftet på et senere tidspunkt. __________________ Nu med McIntosh og Sonus Faber :-).
|
Til top |
|
|
Pengzi Forum Bruger

|
Sendt: 05 Maj 2009 kl. 00:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
De billeder som jeg forsøgte at vedhæfte kommer ikke frem, er der en af jer som kan fortælle mig hvad jeg gør forkert...?
__________________ Nu med McIntosh og Sonus Faber :-).
|
Til top |
|
|
HE88 Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 50
|
Sendt: 05 Maj 2009 kl. 00:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
På et tidspunkt hørte jeg flere forskellige integrede rørforstærker. Jeg faldt for Copland, som kan købes i Topsound. Hvis jeg skulle komme til penge, ville det nok blive den, jeg ville købe. Den koster 23.000 kr.
|
Til top |
|
|
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
Sendt: 05 Maj 2009 kl. 01:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hov. Jeg har læst forkert i dit første undlæg. Jeg har aldrig hørt SF cremona M. Det er SF Cremona Auditor jeg har hørt på Densen. Altså standerhøjttaleren.
Men fedt at Den Cronus nu spiller med dine SF __________________ Mvh Thue
|
Til top |
|
|
anse Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 476
|
Sendt: 05 Maj 2009 kl. 01:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Pengzi.
Uha det lyder sku som om du nyder det, skønt, men ja vi vil se billeder.
Tjek om billederne er jpeg. Måske er det bitmap/gif eller lignende, eller filerne er over 35 kb. i størrelse.
Hent eventuelt billedprogrammet picasa, som er meget nemt at bruge. Mener ikke det findes til mac, som jeg har dig mistænkt for at ha, no offence
God musik til dig.
vh.
Anders
|
Til top |
|
|
ramma Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 969
|
Sendt: 05 Maj 2009 kl. 07:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pengzi skrev:
Hej Forum,
Vil gerne høre jeres mening om valg af rør-forstærker til et par SF Cremona M højtalere. Ligenu er de blevet drevet af Thule CD-afspiller + IA150B. Lyden er for mig en andelse indelukket, mangler lidt luft omkring og ikke helt "transperant", er altså ikke helt så musikal, som jeg kunne ønsker mig med disse ht'ere. De er ikke specielt svært at drives med 91 db, men er på 4 ohme.
Jeg har nu i et stykke tid gået og læst en del tråd om rør-forstærker og deres fordele i forum og kan forestille mig at det måske er vejen frem til at opnå et musikanlæg, som rigtig synger, men har indentil videre ingen erfaring med rør-forstærkere. Budgettet er ca. 30k, men gerne mindre. Har I nogle forslag, som kan begrundes med en højere pris, vil jeg da også gerne høre om disse :-).
Alle forslag og kommentarer er velkomne !
Med venlig hilsen, Pengzi
|
|
|
dit budget på 30k vil kunne købe en MC Intosh MC 275, som er en rørlegende og ikke uden grund
2x75 fuldgode watt __________________ Hifi hilsen Ramma
|
Til top |
|
|
Thomas P Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 284
|
Sendt: 05 Maj 2009 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Pengzi
Jeg har selv SF Cremona, første udgave, og vil gerne dele de erfaringer jeg har omkring forstærkere til dem.
Jeg er altid blevet fortalt at de er svære at trække, kræver megen effekt for at åbne op osv, men jeg er ikke enig.
Jeg har efterhånden prøvet lidt forskelligt, fra 200W hybrid, rør ind - transistor ud, 150W rør monoblokke med forskellige rør pre-amps, men spiller idag med en 20W single ended klasse A, og tro mig, det er kvaliteten af forstærkeren og ikke ydelsen der får disse højtalere til at blomstre.
Hvis rummet er akustisk velfungerende, vil du ved selv så lav en effekt ikke mangle lydtryk, eller kontrol over f.eks bunden, men burde som jeg, opleve et nærmest holografisk bredde og dybde perspektiv.
Mange har tilsyneladende nok den lidt fejlagtige opfattelse at SF er blød, svampet og farvet med fokus på klassisk gengivelse. Igen, det er ikke min erfaring efter at have haft dem i et par år. Nærmest det modsatte, en meget åben højtaler som er i stand til øjeblikkelig at gengive f.eks klangforskellen i de rør du anvender.
Smag og behag er forskellig, men mit råd er, kvalitet frem for ydelse.
Held og lykke med at finde det rigtige.
Mvh
Thomas P
__________________ "I don't care for fancy music
if my feet can't shuffle around"
Lynyrd Skynyrd
|
Til top |
|
|
Music4life Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3766
|
Sendt: 05 Maj 2009 kl. 19:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Pengzi
Du har vist valgt amp . Kører dine SF i 4 ohm ? ( der er en årsag til at jeg spørger). Du kan nemlig skifte impedans på Cronus. Normal indstillingen er 8 ohm på Cronus
Prøv at skifte indgangsrørene ud til fordel med Phillips rør efter Mullard standard. Philips blev i 60'erne prod. efter engelsk Mullard standard
Jeg tabte underkæben af denne upgrade
Sender dig lige en PB til en flink mand som sælger ud af sine mange rør. Både nos og andet godt fra lager. Vi vil se lidt billeder . Har du fundet ud af at uploade ?
__________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
Til top |
|
|
lexus Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1037
|
Sendt: 05 Maj 2009 kl. 19:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
spændende tråd,har osse cronus spændt
til audio note E......lytter lidt til de gode råd
med andre rør 
|
Til top |
|
|
Music4life Forum Bruger

|
Sendt: 05 Maj 2009 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
lexus skrev:
spændende tråd,har osse cronus spændt
til audio note E......lytter lidt til de gode råd
med andre rør 
|
|
|
Cronus er god i standard forklædning, men du skylder dig selv en tjeneste for den amp rykker ved opgradering. Simpelthen en åbenbaring at opgradere med nye rør, hvis det dog er lyden man sigter efter. Højttalervalg, øvrigt setup m.m har jo også noget at sige.
Lexus, hvad har du selv prøvet af tuberooling (ingenting eller ?) __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
Til top |
|
|
Pengzi Forum Bruger

|
Sendt: 06 Maj 2009 kl. 08:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Anse og Music4Life,
Det med upload billederne, er det korrekt at jeg skal først få dem oploade på en anden site (f.eks. Picasa) og derefter linke billederne her i tråden - Jeg kan altså ikke oploade billeder direkte til HIFI4ALL?
Så skal billederne helst være jpg samt under 35 kb?
Jeg må prøve igen, når jeg kommer hjem fra arbejdet i aften .
Ha' en god dag til alle!
Pengzi __________________ Nu med McIntosh og Sonus Faber :-).
|
Til top |
|
|
anse Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 476
|
Sendt: 07 Maj 2009 kl. 19:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Igen.
Nej du skla bare uploade dem her på den knap med et kamera på. Den næstyderste.
Og så bare holde dem uder 35 kb . Faktisk må de heller ikke være for brede, vist max 640 pix. Hvis de bliver for brede kan du trække i dem og få dem til at fylde mindre.
vh.
Anders
|
Til top |
|
|
Pengzi Forum Bruger

|
Sendt: 07 Maj 2009 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Anse,
Ja, helt ærligt, når jeg trykke på ikonet med kamera-symbolet, kommer der et nyt vindue op med "Sti til billede:" og ind i feltet står der "http:\\". Der findes ikke den almindelig "Browse" knap, så jeg kan vælge mine billeder... meget frustrerende . __________________ Nu med McIntosh og Sonus Faber :-).
|
Til top |
|
|
lexus Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1037
|
Sendt: 07 Maj 2009 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej Music4,nej har ikke prøvet med andre rør,men overvejer
det stærkt..Har bla. været hos ABaudio,han mener bare at
skifte det miderste af de små ville jeg kunne opnå meget......
(bare jeg kunne det med billeder.....er en nørd...not!!)
|
Til top |
|
|
Pengzi Forum Bruger

|
Sendt: 07 Maj 2009 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej M4L,
Tak for kontakte-info til "rør-manden" . Jeg har nu skrevet med vedkommende. Jeg har dog et par spørgsmål:
1) der er i alt 2x 12AX7, men 3x 12AU7 rør. Jeg forstår at de to 12AX7 og de to yderste to 12AU7 skal være parvis, altså så "matched" som muligt. Nogengang, når man ser på tilbud på rør - f.eks. på ebay, er der angivet noget testresultat (i mA). Hvad står de tal for, er det jo stor mA, jo bedre rør får man. eller?
2) mht. det mideste 12AU7, hvad er kravene, mener at have læst et sted, at de skal være så "støjfri" om muligt, men skal man sætte et 12AU7 rør med god kvalitet, f.eks. de Mullard rør du talte om?
Stadig helt rundt på gulvet for hvor godt det nye anlæg lyder . Jeg tror at hvis jeg flytter lidt rundt og kunne trække ht'erne lidt mere ud fra væggen, lyder det endnu bedre ! __________________ Nu med McIntosh og Sonus Faber :-).
|
Til top |
|
|
Pengzi Forum Bruger

|
Sendt: 07 Maj 2009 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Music4life Forum Bruger

|
Sendt: 07 Maj 2009 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pengzi skrev:
Hej M4L,
Tak for kontakte-info til "rør-manden" . Jeg har nu skrevet med vedkommende. Jeg har dog et par spørgsmål:
1) der er i alt 2x 12AX7, men 3x 12AU7 rør. Jeg forstår at de to 12AX7 og de to yderste to 12AU7 skal være parvis, altså så "matched" som muligt. Nogengang, når man ser på tilbud på rør - f.eks. på ebay, er der angivet noget testresultat (i mA). Hvad står de tal for, er det jo stor mA, jo bedre rør får man. eller?
2) mht. det mideste 12AU7, hvad er kravene, mener at have læst et sted, at de skal være så "støjfri" om muligt, men skal man sætte et 12AU7 rør med god kvalitet, f.eks. de Mullard rør du talte om?
Stadig helt rundt på gulvet for hvor godt det nye anlæg lyder . Jeg tror at hvis jeg flytter lidt rundt og kunne trække ht'erne lidt mere ud fra væggen, lyder det endnu bedre !
|
|
|
Hey Pengzi
Jeg har skifet prerørene som skrevet på cronus til nævnte typer. Så går man ikke galt i byen!
Det med mA er jeg ikke den rette at spørge. Mon ikke en anden kan svare på dette ?. men det må være noget med spændingen på røret eller
Kunne godt forestille mig at det lyder himmelsk hos dig i dette øjeblik . Bare vent til at du får nye prerør i . Prøv de mullard typer hvis han har flere tilbage. __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
Til top |
|
|
Music4life Forum Bruger

|
Sendt: 07 Maj 2009 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
lexus skrev:
hej Music4,nej har ikke prøvet med andre rør,men overvejer
det stærkt..Har bla. været hos ABaudio,han mener bare at
skifte det miderste af de små ville jeg kunne opnå meget......
(bare jeg kunne det med billeder.....er en nørd...not!!)
|
|
|
jamen lexus, så har du noget til gode. Har skifet alle prerør. Hvorfor nøjes __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
Til top |
|
|