Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 22:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: EL34 - bias ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KOFS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 08 Maj 2009 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Jeg har mulighed for at justere bias på min kineserslæde - og det er jo fint nok.

Som den pilfinger man er, er det jo oplagt at prøve sig frem med forskellige værdier - men hvor langt må man gå. Jeg synes jeg har set (på nettet) alt fra at man næsten ikke kan splitte noget ad, og til at det lynhurtigt kan gå rivende galt - så indtil videre holder jeg mig i området 40-45 mA (fabrikantens anbefalinger) - hvor det synes mig at 45 mA lyder mere af "rør" og med bedre rum, end 40 mA.

Hva må man dreje sådan nogen Svetlanaer (og er der forskel på hvad de forskellige mærker bør køre med?) op på, og kan der være noget forsyning i kineserskramlets indre der muligvis kan futte af, hvis man laver et forsøg med en bias på 50-55 mA.

... er der nogle generelle tendenser omkring hvad høj/lav bias gør ved lyden ?

På forhånd tak
Karsten

Til top Vis KOFS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KOFS Besøg KOFS's Websted

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 08 Maj 2009 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Alt op til 150mA er tilladt - hvis spændingen er lav nok... Det er maks. effekten på 25+8W der er grænsen, så uden at vide hvilken forsyningsspænding din forstærker kører med, er det svært at komme med et konkret bud.

Hvis du stiller strømmen for højt, kan du ødelægge trafoerne (hvis de er lidt "tyndt" dimensioneret).

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 Maj 2009 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Plejer det ikke at være rørene der tager skade af for høj bias, for jeg syntes ikke at have hørt at traffoeren skulle tage skade, og hvis traffoerene tager skade, hvad er det så der ødelægger disse ?
Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 08 Maj 2009 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

KOFS skrev:
Jeg har mulighed for at justere bias på min kineserslæde - og det er jo fint nok.

Som den pilfinger man er, er det jo oplagt at prøve sig frem med forskellige værdier - men hvor langt må man gå. Jeg synes jeg har set (på nettet) alt fra at man næsten ikke kan splitte noget ad, og til at det lynhurtigt kan gå rivende galt - så indtil videre holder jeg mig i området 40-45 mA (fabrikantens anbefalinger) - hvor det synes mig at 45 mA lyder mere af "rør" og med bedre rum, end 40 mA.

Hva må man dreje sådan nogen Svetlanaer (og er der forskel på hvad de forskellige mærker bør køre med?) op på, og kan der være noget forsyning i kineserskramlets indre der muligvis kan futte af, hvis man laver et forsøg med en bias på 50-55 mA.

... er der nogle generelle tendenser omkring hvad høj/lav bias gør ved lyden ?

På forhånd tak
Karsten

Det er dejligt at pille

http://www.tec-sol.com/products/tubes/svetlana/sv_tech_data. pdf

Maks. ca. 100 mA, men så slides de hurtigt op . Gode rør forøvrigt. Jeg ville køre på omkring det halve, ca. 50 mA. Dette forudsætter måske at du ikke får større udsving i din netspændingsforsyning (du har vel ikke en spændingsregulator på?). Hvis du stiller bias til 50 mA når den er lav, ja så stiger den altså (måske lidt for meget) når din netspænding stiger.

Medlem

Til top Vis Medlem's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlem

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 08 Maj 2009 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Gorm skrev:
og hvis traffoerene tager skade, hvad er det så der ødelægger disse ?

Hvis tråden i udgangstrafoerne er for tynd, kan den blive for varm, så isolationen brænder af. Det er ikke så sandsynligt, men det kan ske hvis der er sparet for meget på materialerne (= billige trafoer).

Det er mere sandsynligt af nettrafoen står af. De bliver tit ret varme ved normal drift, og ekstra belastning kan få temperaturen over de 105°C som isolationen maks. kan tåle. Og hvis du får kortslutninger mellem trådene ved siden af hinanden i primærspolen stiger strømmen, trafoen bliver endnu varmere osv.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

frede4500
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 17 Februar 2006
Sendt: 10 Maj 2009 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

juster aldrig bias uden du kender spændingen og ved hvad du roder med

her er nogle links med info om bias ,der er også et par link til bias calculatorer ,justerer selv min guitar rørtop med el34bstr rør i

du er nødt til at finde ud af hvad spændingen (plate voltage) er til rørene ,det er jo det der bestemmer hvad bias skal justeres til

http://www.ionpool.net/arcade/tech/Weber_Bias_Calculator.htm l

http://www.dreamtone.org/Calculate_Bias_Form.htm

http://www.thomann.de/dk/tube_ampdoctor_biasmaster.htm

http://www.duncanamps.com/technical/lvbias.html

http://www.aikenamps.com/Biasing.html

http://www.mclink.it/com/audiomatica/tubes/el34.htm

mvh frede

Til top Vis frede4500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af frede4500

KOFS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2009 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Voffer er der aldrig noget der er simpelt !!!

Tak for svar til alle. Jeg vil læse lidt på lekturen der er linket til, og se om jeg fatter noget.

MHT plate voltage, piller man så bare et rør ud, og føler efter med tungen (eller evt et målometer) hvor mange volt man mener der ku være.

Er det OK bare at pille rør ud, og tænde for forstærkeren, eller bør de pilles ud parvis (det er en push-pull-ting), eller er det meget meget mere kompliceret ?

\KOF

Til top Vis KOFS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KOFS Besøg KOFS's Websted

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 10 Maj 2009 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Mål hvad spændingen er efter dioder, modstande, kondensatorer osv. på højspændingsedlen, så v. du hvilket område du er i ( mens rørene er i). Hvis du ikke v. hvad jeg mener så ta en ven der har lidt indsigt i ellektronik i hånden. Der er sikkert knald nok på til at slå dig ihjæl, så hvis man ike v. hvad man laver skal man holde nallerne væk.

De fleste rør kan godt tåle en del tæsk ( bare se hvordan tublab gør på diyaudio), men levetiden falder ca. propertionalt med biassen, så hvis du ikke høre nogen forskel er det spild af ' rørtimer '.

Et godt gæt er at din kineserslæde har ensrettet en skilletrafo ( billigt ) og det gir typpisk i 300v området. ( 300v 100ma bias=> 30W, hårdere end det går nok ikke). Fordelen er at du tvinger den op i så meget klasse a som muligt.
Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 10 Maj 2009 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

reenberg skrev:
Et godt gæt er at din kineserslæde har ensrettet en skilletrafo ( billigt ) og det gir typpisk i 300v området. ( 300v 100ma bias=> 30W, hårdere end det går nok ikke). Fordelen er at du tvinger den op i så meget klasse a som muligt.

Hvis trafoer + strømforsyning er dimensioneret efter 40-45mA tomgangsstrøm lyder 100mA som den sikre død - pas på!

Prøv evt. at måle temperaturen på trafoerne efter forstærkeren har kørt nogle timer. Hvis nettrafoen allerede er pænt lun ved de normale 40-45mA, klarer den nok ikke 100mA.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2009 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

msc_5 har helt ret, det var bestemt ikke en opfordring til at nedsmelte din forstærker ;-) bare et udtryk for at du ikke skal være så bange for at pille v. bias'en. Det er sikkert strømforsyningen der gir op før rørene. Hvad er det forresten for en forstærker ?

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 Maj 2009 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Hvis den nu som mange EL34 baserede forstærkere kører på ca 430V og man giver den 100mA i bias så bliver afsat effekt i røret 43W og når det rated til 27W kan man se det hurtig bliver aflivet. Nøjs med det halve...så går det.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

frede4500
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 10 Maj 2009 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

få fat i reparations manualen eller et skematisk diagram .over din forstærker ,der kan man som regel se hvad spænding rørene får min kører på 400v andre på mindre ,prøv at søge på utube ,jeg har set et par videoer ,med justering af bias på instrument forstærkere derinde

prøv også soundtjeks forum der er en del der har styr på bias der ,da næsten alle os musikere spiller på rør slæder

KOFS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2009 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Tak igen for info.

Det er en Classic No16 ( http://www.yushang-audio.com/english/product/yushang-p160.ht m)

I et tilfælde af halvgammellig vildskab  drejede jeg den sku lige op på godt 55 mA i eftermiddags, og det syntes jeg umiddelbart ikke gjorde den store forskel (den smeltede heldigvis heller ikke), så nu er jeg tilbage på de 46-47 stykker jeg har kørt på den sidste tid.

Jeg tror jeg sætter bias-tingen lidt på pause, og venter og ser om ikke der kommer et par gode tweaks til rør-træffet - selvom jeg nok vil bruge et par aftener på diverse links

Sjovt, i øvrigt - det kribler mere i fingrene for at tweake Classic'en, end det har gjort med nogle af mine transistorforstærkere, endskønt det nok er den bedst lydende forstærker jeg har haft ?!?

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2009 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Hvad man ikke kan finde på nette va ;-)

Det er jo ikke så dårlig en rørslæde du leger med her

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadi d=110161&highlight=

Ser ud til der er 437V på røret ( 50 må så gi 22W, det er ok. Tror at forsyningen sagtens kan klare det)

frede4500
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 11 Maj 2009 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

webers bias kalkulator siger ,at ved 437 volt ,skal bias for el34 ved drift være, 40ma for klasse ab drift og for klasse a drift 51,4ma ,så de 40-45ma fabriken anbefaler er helt korrekt ,du skal nok ikke give den mere end 50ma

40ma = 17watt  

45ma = 20watt

50ma = 22 watt

55ma = 24 watt

el 34 kan holde til 25watt dog ikke særligt længe ,jeg holder mig til 70% drift ,så hvis dine rør ikke skal brænde hurtigt af så hold dig under de 45ma ,minegen amp med el34 kører med 18watt på rørene ,for bedte miks mellem levetid lydkvalitet ,der er mere at hente ved højere strøm men det forkorter rørenes levetid betragteligt ,så det er et kompromis , vil man ofre penge på rør hver 3 måned eller hvert andet år

så 45 ma er nok en mellemting mellem klaase a drift og klasse ab ,og 45ma bør også lyde varmere end 40ma

frede4500
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 11 Maj 2009 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:
Alt op til 150mA er tilladt - hvis spændingen er lav nok... Det er maks. effekten på 25+8W der er grænsen, så uden at vide hvilken forsyningsspænding din forstærker kører med, er det svært at komme med et konkret bud.

Hvis du stiller strømmen for højt, kan du ødelægge trafoerne (hvis de er lidt "tyndt" dimensioneret).

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

437 volt 150 ma =66watt  røret dør ved de 25 watt

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 12 Maj 2009 kl. 01:21 | IP-adresse registreret  

frede4500 skrev:

mcs_5 skrev:
Alt op til 150mA er tilladt - hvis spændingen er lav nok... Det er maks. effekten på 25+8W der er grænsen

437 volt 150 ma =66watt  røret dør ved de 25 watt

Ja, som jeg skriver er 25+8W grænsen. Ved 437V er 75mA max. 220V er max. spænding hvis man vil køre med fuld strøm (nok mere sandlynligt i en strømforsyning end i en forstærker...)

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

frede4500
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 12 Maj 2009 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

el34 har et max på 25watt = 100% drift hvilket røret hurtigt brænder af af ,70-80% er max hvis man vil beholde sine rør i mere end et par uger ,at skrue op over de 45ma på mandens amp vil redusere levetiden på røret betragteligt ,og det er så uendeligt lidt man får ud af at skrue biasen op over de 80% (45ma) ,der er betydeligt mede lyd at hente ved atr opgradere komponenter i signalvejen

25+8watt grænsen vil jeg da gerne have forklaret ,kan man drive el34 8 watt over grænsen ,ved noget der svarer til 130%

75ma på biasen brænder helt sikket røret af i løbet af et par dage

kig på overførsels kondensatorerne i ampen istedet ,der er tit noget at hente der med bedre komponenter feks jensen og mundorf kondensatorer ,man også tweake på modstandene ,skifte trafoerne ud med tamradio (tamura) trafoer ,ladelytter osv

svetlana rørene lyder kanont godt ,noget af det bedste jeg kender til ,jeg bruger dog tad el34b str i min guitar amp istedet ,fordi røret er verdens fedeste til at formidle forvrænget lyd ,syntes jeg ,jeg ved ikke om det egner sig til hifi

jeg mailede med glenn croft omkring nye rør til min carisme ,han anbefalede jj tesla rør til carismaen ,han må mene de typer der er lavet hos ie i yougaslavien

til gengæld er jj tesla rør billige ca 75kr pr stk

linker lige til en dansk webshop i tyskland der sælger billige rør ,og tager 8 euro i fragt

http://www.thomann.de/dk/roer_til_roerforstaerkere.html

http://www.thomann.de/dk/jj_nn003_roehre_ecc83s.htm

http://www.thomann.de/dk/jj_nn055_roehre_12au7.htm

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 12 Maj 2009 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

frede4500 skrev:
25+8watt grænsen vil jeg da gerne have forklaret ,kan man drive el34 8 watt over grænsen ,ved noget der svarer til 130%

25W er maks. anodeeffekt. De 8W er maks. skærmgittereffekt. Når du måler katodestrøm er det både anode- og skærmgitterstrøm du måler. Derfor er maks. 33W.

Hvis du regner de brugsforslag der er i Philips' EL34 datablad igennem, anbefaler de tomgangseffekter på 32W, 26W og 28W. Hvis rørene kun kunne klare det i et par dage, tror jeg ikke de ville anbefale det...

Citér:
jeg mailede med glenn croft omkring nye rør til min carisme ,han anbefalede jj tesla rør til carismaen ,han må mene de typer der er lavet hos ie i yougaslavien

Hvis han anbefaler JJ, er det vel dem han mener - de er fra Slovakiet.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

frede4500
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 12 Maj 2009 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

jeg kan ikke finde noget om de max 33w ,ligemeget hvad jeg finder så ,hedder det 25w ,jeg hører lige søren alvin om det her ,han konstruerer og modder røramps ,så han ved det ,og kan forklare mig det

findes der et par links til artikler om dette

men for at sikre en fornuftig levetid på røret ,hart jeg altid fået tudet øret fuldt med at man ikke skal drive rørene til mere end 70%

der findes tabeler ude på nettet omkring dette

og en god artikel hos aikenamp

http://www.aikenamps.com/Why70percent.html

http://www.aikenamps.com/Biasing.html

http://forum.metroamp.com/viewtopic.php?t=12286

lidt mere om el34

http://en.wikipedia.org/wiki/EL34

http://www.r-type.org/pdfs/el34.pdf

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave