Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 19:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: OTL - egnede højttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 15 Maj 2009 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

Jeg vil egentlig gerne fortsætte det jeg af lidt omveje fik startet op i tråden http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=74399&P N=1 - hvilke højttalere egner sig til OTL...

Jeg er ved at få bygget et sæt OTL monotrin der hver består af 8 stk. 6C66C rør (med al den varme og det enorme el-forbrug det giver, ja). På papiret kommer effektopgivelsen til at lyde på 160-180 watt, men det vil også være muligt at tage f.eks. de 4 rør ud og så nøjes med ca. 75 watt.

Hvilke højttalere kunne være ideelle partnere til sådanne OTL monotrin?

Jeg har kunnet læse mig frem til at Martin Logan CLS (den første udgave) skulle passe perfekt pga. højimpedant opførsel, mens de efterfølgende ikke er fordi de dykker til 3 ohm eller endda 1,5 ohm. Quad 2905 synes jeg også virker som en kandidat i gruppen af helt nye højttalere, men hvad er der ellers? Ifølge konstruktøren skulle de faktisk (med alle 8 rør) kunne drive højttalere ned til 3 ohm, men et minimum omkring 6-8 ohm er jo nok ideelt.

Og medbyg er bestemt også en mulighed, altså en gennemtestet konstruktion som jeg selv skal samle og lave kabinetter til (eller købe).

Så... Gode emner efterlyses

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 Maj 2009 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

Glemte at skrive: Jeg køber gerne brugt, og prisrammen er nogenlunde fleksibel, op til 30.000 er det jeg gerne vil ofre, og også mere hvis jeg føler at det er nødvendigt for at få den helt rigtige højttaler.

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 15 Maj 2009 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har haft en GRAAF GM-20 i mange år og har prøvd den med lidt forskellig HT. Som du sier skal du finde en HT der ikke dipper i
impedanskurven. Jeg har prøvd Quad ESL-63, men det blev alt for kedelig for mig. Elektrostater har jo sine kvaliteter, men jeg må have noget
med saft og kraft og dynamik. En lidt nyere Merlin VSM er super. Du får ikke den voldsomme bassen, men de spiller bare helt fornemt.
Superdetaljeret, dynamisk, dybt sømløst lydbillede, smukt. De kan være lidt svære at få til, så man skal være klar over at det kan være lidt frem
og tilbage med plassering, kabler etc før de spiller optimalt. Men når de gør det er det også meget godt.

http://www.merlinmusic.com/

Hvis du vil importere nogle brugte fra USA, er der alltid nogle for salg på Audiogon. De ligger på $2000-$5000 alt efter alder og model.

Ellers har jeg haft gode erfaring med Proac Respons 2. De har en meget fin impedans. Det er stativHT, men Response 2,5 er større og har også
en super OTL impedanskurve der nesten ikke faller under 8OHM. Det er også fornemme HT IMO, noget af det samme som Merlin, men lidt
varmere i klangen og ikke så detaljerede og sofistikerede.

De skulle være ganske nemme at få fatt på brugt. Måske er har også nogle af de andre halvfemsermodellerne til Proac samme egenskaber.

http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/196proac/

Hvis jeg var i dine sko havde jeg ogå sæt nærmere på Living Voice, en eller anden OBX variant. 94dB og også eget impedansvennelige.

http://www.6moons.com/audioreviews/livingvoice3/obxrw.html

Også verdt å sjekke opp er de små modeller til Kharma, de skulle du også kunde finde brugt innenfor dit budsjett.
Så har vi Silverline og nogle Opera modeller, de kænder jeg ikke til.

I tillegg er der horn og fuldtoner, jeg ved ikke om det er noget der apllerer.

Mvh Asbjørn
Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Maj 2009 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Hej Nightpuma

Tak for forslagene. Merlin og Proac har jeg i hvert fald hørt meget positivt om, så dem noterer jeg lige ned. Og Living Voice kommer da lige med.

Jeg har hverken hørt horn eller fuldtoner, men har da bemærket at der af og til er nogle af hver til salg. Zingali hører jo ind under horn, og jeg fik et godt indtryk af model Client til en messe i Odense for et par år siden. Fuldtoner ville nok kunne komme på tale hvis de er tilstrækkeligt udstrakte, men jeg ville da ikke være afvisende - men så skulle jeg nok være nogenlunde sikker på den enkelte models kvaliteter.

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2009 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Ja der er lidt av hvert at velge i når man ser seg lidt om.

http://www.transcendentsound.com/speakers_for_otl_amplifiers .htm

Over kan du se en lille liste med nogle flere. Hvis du kan lide en rigtig, rigtig dynamisk HT, blir det ikke så meget bedre end Merlin med OTL. Jo nyere model dess bedre. Personlig har jeg kommet til den opfating at det skal være op mod 100dB og helst 16OHM for at musikken skal slippe fri. Jeg bruger nå HT fra

http://www.musicalaffairs.com/index_en.php

De har fuldtoner fra PHY-HP og falder nesten ikke under 16 OHM. Spiller helt fantastisk IMO. Problemet med OTL er at når rørene går sender de ofte ud DC som brenner af voicecoilen i et design ude delfilter til at beskytte enhederne.

Asbjørn
Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 Maj 2009 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

Nightpuma skrev:
Hvis du kan lide en rigtig, rigtig dynamisk HT, blir det ikke så meget bedre end Merlin med OTL. Jo nyere model dess bedre.

Merlin har jeg tidligere hørt godt om, og de er også pæne, så det kunne være en oplagt mulighed.

Nightpuma skrev:
Personlig har jeg kommet til den opfating at det skal være op mod 100dB og helst 16OHM for at musikken skal slippe fri.

Hvor "stærk" en forstærker har du gjort dig denne erfaring med? Mine OTL skulle jo blive ganske kraftige, og selv om de ikke kan drive de slemme impedanser, så skulle de godt kunne klare 8 ohm nominalt og ned til 4 ohm kortvarigt. Men ja, jo højere, jo bedre.

Det kan også være at jeg med genboen finder ud af at lave et par magnestater der har en høj impedans, men nu må vi lige se.

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2009 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:

Nightpuma skrev:
Hvis du kan lide en rigtig, rigtig dynamisk HT, blir det ikke så meget bedre end Merlin med OTL. Jo nyere model dess bedre.

Merlin har jeg tidligere hørt godt om, og de er også pæne, så det kunne være en oplagt mulighed.

Nightpuma skrev:
Personlig har jeg kommet til den opfating at det skal være op mod 100dB og helst 16OHM for at musikken skal slippe fri.

Hvor "stærk" en forstærker har du gjort dig denne erfaring med? Mine OTL skulle jo blive ganske kraftige, og selv om de ikke kan drive de slemme impedanser, så skulle de godt kunne klare 8 ohm nominalt og ned til 4 ohm kortvarigt. Men ja, jo højere, jo bedre.

Det kan også være at jeg med genboen finder ud af at lave et par magnestater der har en høj impedans, men nu må vi lige se.

Jeg har brugt alt ifra 6-20W på de. Man behøver jo ikke så meget med så høj følsomhed.

Jeg har lest den andre tråden din, og alt ialt har jeg det intrykket at du ikke helt har forstått hvor viktig det er med en høy impedans. I og med at du får bygget en forstærker med så mange watt, er der nok watt til at trekke lavere impedanser også. Men ved siden av at dine forstærkere vil trives best med høy impedans, så er det slik at med OTL'ere, så synker effekten kraftig når impedansen faller. Det vil si at hvis du har en HT der faller til 4 OHM i mellembassen, så får du et et stort dip i effekten også der. Og det lyder ikke så godt. Det finnes mange HT der passer godt til OTL, så du behøver ikke at finde et kompromiss.

Lykke til.

Mvh Asbjørn

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes