EMOTION
Jeg købte ovennævnte grammofon hos Audio Consult for en lille måned siden og lovede de tilstedeværende i butikken at skrive her. Jeg er rigtig godt tilfreds med den. Ren og dynamisk i lyden. Bækken og tamburin leder tankerne hen på græshoppernes syngen en sommerdag i sitrende sol mens man ligger i græsset. Jeg ved ikke, hvordan jeg skal beskrive det præcist. Ved digital lyd som fra CD’er taler man også om en klar diskant. Men det har altid virket sterilt på mig. Nu oplever jeg en diskant som er ren og klar uden at være steril. Jeg har aldrig hørt noget lignende fra dåse. Det er bedre end jeg havde turdet håbe på, for min hørelse i det lyse register er ikke så god som i mine yngre dage. Og så er grammofonen smuk som et kunstværk.
Hvad spillede jeg så? Her får I dem i rækkefølge:
1) Bob Dylan, Modern Times. Det var her tambourinen snart påkaldte sig opmærksomhed.
2) Bizet, Carmen, Toreador en garde. Her hørtes dynamikken.
3) Bach, Toccata og Fuga i d-moll BW 565. Den kan også følge med i bassen
4) Keith Jarrett, Kölnerkoncerten, side 1. Uendelig smuk klaverlyd. Klaverlyd er efter min erfaring det vanskeligste at gøre naturtro for mit øre.
5) Talking Heads, Road to Nowhere fra Little Creatures (det blev et kort intermezzo)
6) Keith Jarrett, Kölnerkoncerten, side 2, 3, 4. Fortsat udsøgt vellyd.
7) Ry Cooder, Bop till you drop. Jeg blev lidt skuffet. Diskanten virkede lidt mudret. Jeg bilder mig ind, at jeg var skuffet over diskanten inden jeg pludselig fik mistanke om at den kunne være digital. Og ja, 50 kHz digital mastering står der på coveret.
8) J.J. Cale, V. Nu sikrede jeg mig, at jeg valgte en plade fra før den digitale discount indfandt sig – og jeg kom tilbage til ren vellyd, nu også med en dejlig tør tromme så vidt jeg husker – eller det var måske på Grasshopper, som jeg spillede nogle dage senere?
Siden er der gået meget musik igennem grammofonen. En af gæsterne i butikken nævnte, at J. J. Cale havde lavet en ny vinyl. Den fik jeg i forgårs og har allerede nydt et par gange. Lidt ærgerligt, at det lyder som om J. J. Cale har benyttet digitalt piano på nogle af numrene. Men der er mange dejlige numre på den trods det. Og så Jan Johansson: Jazz på svenska og Jazz på ryska, som jeg investerede i ved samme lejlighed. Her er klaveret ægte.
Venlig hilsen
Ole