Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 20:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Szztemte S’er - pick-up problem? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Monkeyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 25 Maj 2009 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

Hej Forum,

Jeg går og lider lidt under at min pladespiller laver nogle forfærdelig stemte S'er på nogle plader. Resten lyder fint og smooth, men hver gang der kommer et S, sidder man og krummer tæer. Fænomenet optræder på både nye og gamle plader, men langt fra på alle indspilninger.

Hvad kan problemet være? Umiddelbart skulle man tro det var nålen eller RIAA'en. Der er ingen problemer med CD'er så resten af kæden er udelukket. - men hvorfor så kun på nogle plader. Man kunne også tro at det fordi pladerne var slidte og eller beskidte, men det er faktisk aller mest udtalt på min helt nye Jason Mraz plade... 

Lyder det som noget, der er nogen der kan genkende? Hvis der var en garvet vinyl-entusiast der straks kunne sige "det der skyldes, at [svar]!", så ville de blive værdsat meget! Alle bud er velkomne!

Mvh

Til top Vis Monkeyboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Monkeyboy

KlipschMania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 25 Maj 2009 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har faktisk samme problem med afsplining af visse af mine skiver. Jeg har benytter en Denon DL-103 pick-up, der er genopstået fra sidst i 80'erne (Brugt måske 1000 timer). Jeg har altid brugt de tydelige SSss'er som udtryk for at pick-uppen trænger til udskiftning. Så det bliver snart gjort.Er din nål af ældre dato?

Til top Vis KlipschMania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KlipschMania

Monkeyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2009 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Nej, den er ret ny - ca. 18 mndr. Men problemet har egentlig været der altid, så jeg kunne godt få den mistanke at den har været skadet fra starten. Mit problem er bare at jeg ikke har lyst til at bruge penge på en ny nål medmindre jeg er rimeligt sikker på at det nålen, og ikke - feks. - RIAA'en den er gal med.

Jeg glemte lige at skrive, at jeg vist nok tror at problemet er mest udtalt på mere dynamiske udladninger i musikken, f.eks. Barry Gibb der går op i den helt høje falset, for nu bare at komme med et eksempel fra weekendens gennemlytning af Saturday Night Fever. Det lyder som en slags forvrængning, men det kan vel også opstå pga. en skade i nålen?

MJohansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 25 Maj 2009 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Tracker du med korrekt vægt ? og er pickuppen ellers monteret korrekt i din arm ?

Hvad er det for noget udstyr ?

/M

Til top Vis MJohansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MJohansen

Monkeyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2009 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Hej MJ,

Det er en budget-model: Project Debut III (i gul, men det er nok ikke problemet ) - med ATH95 pick-up. Jeg har prøvet at skrue lidt op og ned for nåletrykket (den er vist angivet til 17,5 og jeg har prøvet mellem 15 og 20), men da jeg ikke har en pick-up vægt forudsætter det selvfølgelig at jeg kan regne med den skala der står på kontravægten...? Kunne det lyde som for meget eller for lidt vægt?

Det er en Densen RIAA, og Densen udstyr i øvrigt.

ASML
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 25 Maj 2009 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Og det er galt i begge kanaler?
Til top Vis ASML's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ASML

MJohansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 25 Maj 2009 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Kunne måske være for lidt vægt, eller som ASML hinter til din AntiSkate der står forkert.

Hvor i København befinder du dig, jeg kunne måske tales ud i at kigge forbi med både protractors og en vægt, så kan da give den et shot. Send mig evt. en PB.

/M

Til top Vis MJohansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MJohansen

Monkeyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2009 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Det er galt i begge kanaler - tror jeg... Har godt nok ikke været helt henne ved højttalerne og lytte efter.

Tak for tilbuddet MJ - sender lige en PB.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes