Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 19:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Tid til noget andet? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Leise
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 23 Juni 2009 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Hej med jer,

Jeg har besluttet at det er ved at være tid til at prøve noget andet. Sådan rent forstærker-mæssigt. Har pt. en NAD C372 og er egentligt overall ok tilfreds med den, men synes der skal ske lidt nyt 

Jeg har overvejet at det (forhåbentligt) enten skal være en Cayin 252B eller en 153B, der skal indenfor dørene om ikke så lang tid. Men da jeg har nogle rimeligt strøm-hungrende højtalere(læs: B&W 683), så ved jeg slet ikke om det bliver et godt match.  

Hvad jeg kan læse mig frem til her på sitet, så er 252B en sand fornøjelse at lægge øre til, så længe man ikke spænder nogle alt for 'tunge' højtalere for den. Det går jo så nok ikke i mit tilfælde?  Men 2 x 150 watt må da kunne sparke liv i dem? Den har trods alt også en strømforsyning på 750 Va.

153B er umiddelbart min favorit af de to og den får jo også mega-ros. Men 2 x 100 watt og en strømforsyning på 500 Va? Vil det være nok? Jeg er ikke vildt kyndig i HIFI-verden (endnu), men kan se at 153B i kapacitet har 90.000 uF i forhold til 252B'erens på kun 30.000 uF. Hvordan spiller det ind? Forklaring please?

Grunden til jeg overvejer de 'kun' 2 x 100 watt i 153B'eren er at jeg læste at den til hver en tid ville kunne spille sokkerne af Nad C372...

Well - det er mine overvejelser. Håber på lidt kommentarer

Hilsen
Leise

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Sendt: 23 Juni 2009 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Du er velkommen til at komme forbi Roskilde og høre min 153b. Kan jo være du tager den med hjem. ;) Kan love dig for den er bomstærk! Kapaciteten giver mulighed for at holde strømniveauet ved stor belastning i kort tid. Altså burde 153 kunne give nogle bedre "smæk" end 252. Synes personligt 153 lyder noget bedre end 252.

Leise
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2009 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

BjarkeHedegaard skrev:
Du er velkommen til at komme forbi Roskilde og høre min 153b. Kan jo være du tager den med hjem. ;) Kan love dig for den er bomstærk! Kapaciteten giver mulighed for at holde strømniveauet ved stor belastning i kort tid. Altså burde 153 kunne give nogle bedre "smæk" end 252. Synes personligt 153 lyder noget bedre end 252.

Tak for tilbuddet men hvordan er den mht. at kunne holde 'pusten' i længere tid ved moderat volumen? Det sker jo at der fra tid til anden bliver afholdt lidt fest  Vi snakker ikke "Cerwin-Vega-lad-os-smadre-det-hele-med-db, men gider bare ikke en forstærker, der giver op og bliver for varm. Så hvordan er den rent arbejdshest-mæssigt?

mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 Juni 2009 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Det var da en eminent tråd, da jeg lige pt sidder med samme dilemma... NAD C372, cayin 153b eller 252b jeg starter helt fra bunden og det skal være min første hifi forstærker, så jeg har ingen erfaring og noget at sammenligne med.

Jeg var selv hug på NAD C372 indtil nogle herinde sagde, at jeg skulle vælge en cayin 153/252 istedet. Og nu er jeg blevet i tvivl. Jeg går så lidt mere ind for "Cerwin-Vega-lad-os-smadre-det-hele-med-db",  end det lyder til du gør, så den skal gerne kunne holde en god volume i længere tid, selvfølgelig samtidig med, at det lyder ordentligt.

Så jeg følger glædeligt med i din tråd, og håber på du får nogle svar jeg også kan bruge...  hvis du låner/hører en cayin en dag, så skriv endelig og sammenlign dem, så jeg måske kommer lidt mere på sporet af, hvad jeg skal have fat i.

Til top Vis mx jelle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mx jelle

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Sendt: 25 Juni 2009 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

153B er en kraftig og vellydende forstærker, der helt sikkert både ville kunne trække dine B&W, men også være en klar
opgradering fra din 372. Men du skal have i baghovedet, at det er en problematisk forstærker, der sandsynligvis vil give dig
problemer med teknikken. Jeg har selv eget en, og den skulle repareres pga. problemer med indgangsvælgeren.

Min moderator-kollega virious har også haft en 153B, og har også haft problemer med den. Så det virker til at være ret hyppigt
forekommende med den forstærker. Søg lidt på forum, og vær sikker før du bestemmer dig.
Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2009 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

mx jelle: Det er noget tid siden jeg har været der, men sidste gang forhandlede de Cayin som franchiseprodukt i Hifiklubben i
Nørregade, Århus. Så ind og lyt, det er eneste måde at være sikker på den dur.

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2009 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Leise skrev:
BjarkeHedegaard skrev:

Tak for tilbuddet men hvordan er den mht. at kunne holde 'pusten' i længere tid ved moderat volumen? Det sker jo at der fra tid til anden bliver afholdt lidt fest  Vi snakker ikke "Cerwin-Vega-lad-os-smadre-det-hele-med-db, men gider bare ikke en forstærker, der giver op og bliver for varm. Så hvordan er den rent arbejdshest-mæssigt?

Den arbejder faktisk rigtig rigtig godt. Havde dne på et par CV en kort overgang, og fik aldrig sved på panden. Det er garanteret den flotte forsyning der spiller ind her.  Problemer med indgangsvælgeren klarede jeg ved at sætte et løst stik fast.. var for resten den Virious ejede. Og en skam han ikke valgte at fortælle det da jeg købte den af ham. Om alle omstændigheder var det barnemad at fikse, uden at skulle lave noget teknisk eller pille ved noget.

Leise
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2009 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Hvad er det helt præcist ved indgangsvælgeren, der driller på den? 

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2009 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Det er lidt forskelligt, men i midt tilfælde kunne den helt umotiveret finde på at skifte kanal lynhurtigt frem og tilbage. Virious
opdagede at kanalvælgeren var meget følsom overfor IR-signal fra andre fjernbetjener, og især Samsung. Jeg ved ikke om
252B har samme problem.

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2009 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Det med, at den skifter kanal hurtigt, kunne også hurtigt løses med at snurre indgangsvælgeren rundt. Jeg synes bestemt problemerne er små og overskygges ekstremt af lydkvaliteten som er langt over niveauet for NAD C372, så synes du skal overveje det seriøst. Yderligere er der kun problemer med indgangsvælgeren, når man har tilsluttet et tv til forstærkeren.

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2009 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Det er ikke korrekt at der kun er problemer med indgangsvælgeren når TV'et er tilsluttet forstærkeren, og det er heller ikke
korrekt, at man bare kan dreje indgangsvælgeren rundt. Det er måske problemet og løsningen på dit problem, men i mit og
andres tilfælde, har der været andre grunde til problemerne, og andre løsninger.

Jeg prøver ikke at advokere for at vælge en anden forstærker, men på at fortælle at der altså er problemer med den her
forstærker, som man skal tage med i regnestykket, når man bestemmer sig. Jeg vil i det mindste anbefale, at man køber den
fra ny, så garantien dækker hvis problemerne opstår.

Leise
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2009 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Ja, havde også tænkt mig at købe fra ny under alle omstændigheder - bliver der vrøvl med den, ja så ryger den altså tilbage - og det bliver jeg ved med indtil det er løst.
Tror altså det ender med en 153B skavankerne må jeg tage med (hvis der bliver nogle)

Takker for alle input'sne

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2009 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Mastervol skrev:
Det er ikke korrekt at der kun er problemer med indgangsvælgeren når TV'et er tilsluttet forstærkeren, og det er heller ikke
korrekt, at man bare kan dreje indgangsvælgeren rundt. Det er måske problemet og løsningen på dit problem, men i mit og
andres tilfælde, har der været andre grunde til problemerne, og andre løsninger.

Jeg prøver ikke at advokere for at vælge en anden forstærker, men på at fortælle at der altså er problemer med den her
forstærker, som man skal tage med i regnestykket, når man bestemmer sig. Jeg vil i det mindste anbefale, at man køber den
fra ny, så garantien dækker hvis problemerne opstår.

Det er Virious' gamle

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2009 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Ahhh, det kan jeg da godt huske nu du siger det.    

mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2009 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

Jeg havde tænkt mig at købe brugt, jeg er 17 år og har ikke penge til nyt, desværre  så regner med, at jeg skal købe noget brugt, men godt udstyr  hører godt nok alle jer kloge hoveder sige, at cayinen overgår NADen, men NAD har altså også fået rigtig mange gode ord med på vejen af rigitg mange mennesker...

Er det rigtigt er cayinen spiller lidt mere lyst end NADen, som spiller meget varmt og med mere bas ?

Leise
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2009 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Synes nu NAD'en er forholdsvis neutral, dog måske med en lidt 'pumpet' lyd.

mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2009 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

med pumpet mener du så, bassen eller hva ?

Leise
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2009 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

Just præcis. Det er bl.a. derfor jeg gerne vil skifte

mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2009 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

ok... den laver måske meget en dunke dunke bas, i stedet for en ...wu wu wu.. eller hva man skal sige

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2009 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

NAD er nok næppe helt neutralt. Når det handler om hifi, så hører vi forskelligt osv. osv., men klangmæssigt ER den ret farvet.
Den er varm i hele registret, har en lidt mørk og vigende diskant, og bassen er pumpet grænsende til det mudrede og
sumpede. En rigtig behageforstærker på godt og ondt. Her er Cayin langt, langt mere korrekt, og det burde være tydeligt så
snart man hører dem op mod hinanden.

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum