Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 20:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Indgange på forstærkeren (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 25 Juni 2009 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Hey H4A

Jeg ville lige høre om der er nogen forskel på de forskellige indgange på en forstærker. Jeg mener, der er nogle der hedder CD, AUX, tuner og tape mm. Men er der nogen forskelle på dem? Jeg har f.eks. en pc, en playstation o.s.v. som jeg gerne vil have over forstærkeren. Umeldbart ville man jo køre det over AUX, men kan man ikke køre PCen over AUX og så playstationen over CD f.eks.? er det bare navne for at man kan kende forskel på hvad der sidder i hvilken indgang, eller er der andre forskelle på den?

Mit andet spørgsmål går på, kan man skade forstærkeren ved at køre ”for meget kraft” ind i den? Hvis man f.eks. tilslutter sin PC ved hjælp af minijack->RCA stik, så kører man jo fra computerens ”højtaler udgang” og til forstærkeren linein, og ikke ligesom, hvis man kører RCA kabler mellem en CD afspiller og forstærkeren..

Håber nogle kan hjælpe, da jeg jo ikke vil ødelægge noget ;)

Mvh. Jesper

Til top Vis mx jelle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mx jelle

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 Juni 2009 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

PC'en har ikke nogen højttalerudgang (der findes undtagelser), så det er med 99% sikkerhed en linieudgang.

AUX, CD mv er bare navne. Den eneste indgang der er speciel er phono. Den er til pladespillere og intet andet.

PC'ere er dog noget støjfyldte og kan brænde indgangen på forstærkeren af. Hvis du sørger for at PC og forstærker er slukket når du sætter kabel til, bør riskoen dog være minimal. Du bør heller ikke tænde og slukke for PC'en med forstærkeren tændt. Du kan også få lavet en galvanisk adskillelse. Blandt andet hifiklubben har apperater til dette.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2009 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Ok, men med "højtaler udgang" mente jeg, at den jo kan slæbe høretelefoner og små passive computer højtalere, derfor troede jeg ikke der var linie-udgange

Men hvis det er linie-udgange, så er der jo også svaret på mit 2. spørgsmål, for så kan de jo ikke give "for meget kraft". så skulle det jo gerne passe

Så der kan ikke ske noget ved det, hvis jeg bare(selvfølgelig) slukker og tager strømen fra både PC og forstærker når jeg slutter det til, og sørger for at slutte forstærkeren når PCen starter op og lukker ned?

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2009 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

mx jelle skrev:

Men hvis det er linie-udgange, så er der jo også svaret på mit 2. spørgsmål, for så kan de jo ikke give "for meget kraft". så skulle det jo gerne passe

Nu er der desværre ikke nogen standarder for hifi (lidt groft sagt), så jeg tror godt du kan overstyre din indgang, men det kan du jo justere dig ud af med mixeren på din PC.

mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2009 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

ok.. hvordan finder jeg ud af, hvor højt jeg kan skrue op i PCen, uden at skade noget ?

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2009 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

mx jelle skrev:

ok.. hvordan finder jeg ud af, hvor højt jeg kan skrue op i PCen, uden at skade noget ?

Med ørerne, eller du kan sammenligne med en CD afspiller. Sæt en CD afspiller til i en indgang, og juster til samme niveau på PC.

mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2009 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

hmm.. nå ja, det du siger med en CD afspiller er smart

Tak for det

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 25 Juni 2009 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

mx jelle skrev:
Jeg ville lige høre om der er nogen forskel på de forskellige indgange på en forstærker. Jeg mener, der er nogle der hedder CD, AUX, tuner og tape mm.

Der kan være en lille forskel i indgangsfølsomhed, men det skal du normalt ikke bekymre dig om (CD kan være mindre følsom end de andre).

Citér:
Mit andet spørgsmål går på, kan man skade forstærkeren ved at køre ”for meget kraft” ind i den?

Nej, men du kan som nævnt brænde indgangsvælger IC'en af (hvis din forstærker er udstyret med sådan en), hvis du kobler tingene sammen med strøm på. Hvis din PC er jordforbundet (3-benet netstik), er der overhovedet ingen fare.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 25 Juni 2009 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Hvis du sørger for at PC og forstærker er slukket når du sætter kabel til, bør riskoen dog være minimal.

Du skal også have netstikket ud af stikkontakten (og/eller strømskinnen), når du tilslutter - af begge apparater!

Kjeldsen skrev:
Du kan også få lavet en galvanisk adskillelse. Blandt andet hifiklubben har apperater til dette.

En god ide.

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2009 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

boholm skrev:

Kjeldsen skrev:
Du kan også få lavet en galvanisk adskillelse. Blandt andet hifiklubben har apperater til dette.

En god ide.

Kan i smide et link, jeg kan ikke umeldbart finde det....

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Sendt: 25 Juni 2009 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Til top Vis BjarkeHedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeHedegaard

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2009 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Hvis du har en surroundforstærker med optisk indgang og dit lydkort har optisk udgang, så er det ligeså godt. Det giver også en galvanisk adskillelse.

mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2009 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Jeg har ingen surroundforstærker, men er meget tæt på at købe en NAD C372 int. forstærker. ellers havde jeg også gjort det på den måde

Den brumen kan jeg godt nikke genkendende til, den er faktisk i mit nuværende anlæg. Jeg troede dog det var pga. de dårlige lakridskabler+ mange samlinger, da det er af ledninger jeg lige havde liggende. Jeg skal have køb nogle ordentlige når jeg får den forstærker

Jeg mener vi har noget lign. den liggende et sted, fra et bilstereo vi havde... jeg kigger lige efter det, og vender tilbage

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2009 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Den brummen kan også godt komme fra kablet. Især hvis det er meget langt. Overvejet Cayin 252/153 i stedet for den NAD?

mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2009 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Vi havde noget liggende som minder lidt om den, ved dog ikke om det er/kan det samme...?

Det er sådan en: http://www.monacor.dk/produkter/bilstereo-tilbehoerdiverse-1 /vnr/064370/

Den er noget billigere end den fra hifiklubben, så hvis den kan det samme, kunne noget tyde på den er af lidt dårligere kvalitet (eller osse tager hifiklubben overpris for deres ting  ) Men den er vel bedre end ingenting, hvis den da kan det samme, og det ville jeg sige den kan...

mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2009 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

BjarkeHedegaard skrev:
Overvejet Cayin 252/153 i stedet for den NAD?

Det har jeg også fået at vide i en tidligere tråd, men jeg ved ikke helt... Jeg syntes nu NAD har fået mange gode ord med på vejen, selvom i godt nok siger der mangler nogle detaljer i lyden... Jeg har kigget en smugle på cayin 252b, men bliver man ikke træt af man ikke kan indstille bass/treble f.eks.

Virker den line ud den har, ligesom en pre out, hvor man kan tilslutte en aktiv sub f.eks. ? Jeg har også læst at cayin er meget lys i lyden og er lidt dominerende i toppen... kan det passe?

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2009 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

mx jelle skrev:

BjarkeHedegaard skrev:
Overvejet Cayin 252/153 i stedet for den NAD?

Det har jeg også fået at vide i en tidligere tråd, men jeg ved ikke helt... Jeg syntes nu NAD har fået mange gode ord med på vejen, selvom i godt nok siger der mangler nogle detaljer i lyden... Jeg har kigget en smugle på cayin 252b, men bliver man ikke træt af man ikke kan indstille bass/treble f.eks.

Virker den line ud den har, ligesom en pre out, hvor man kan tilslutte en aktiv sub f.eks. ? Jeg har også læst at cayin er meget lys i lyden og er lidt dominerende i toppen... kan det passe?

252b er ikke helt så kontrolleret i toppen som 153b er det. Og ja, har hørt dem begge.

mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2009 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

ingen der ved om denne gør det samme som den fra hifiklubben ?

http://www.monacor.dk/produkter/bilstereo-tilbehoerdiverse-1 /vnr/064370/

for det synes jeg da det lyder som om....

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes