Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 01:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Hvor lang tid er jeres anlæg tændt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 30 Juni 2009 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Hejsa lovers of music nørder!

Jeg gik lige og tænkte over hvor lang tid mit anlæg egentlig står tændt af gangen, det svinger selvfølgelig meget, men nogle dage står det og "summer" hele dagen, ikke fordi jeg hører musik hele tiden overhovedet ikke. men Det kan da ikke være godt for anlægget at blive lukket ned og startet op over 3-4 omgange i løbet af en dag?? Nu har jeg 3 effekter samt alt muligt andet der står og arbejder, og min diskant effekt er klasse A, og den er nød til at være gennemvarm for at have den lyd jeg vil have. Jeg gør så som regel det at når jeg holder pause fra musikker sætter jeg den over på klasse AB, for varmeudviklingens skyld, og ikke mindst miljøet, Så bliver den da ikke helt kold.

Men hvad gør i?

Hvor meget tid bruger i på at lytte på musik om dagen, kommer det også i flere omgange? og hvor tit lukker i anlægget ned? Og hvis nogen af jeg har et bud på hvad der er bedst for anlæggets levetid, hvor tit skal man lade det stå tændt, og hvornår burdte man slukke det?

Mvh: Martin

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 30 Juni 2009 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Mit står altid tændt. Kun hvis vi feks er væk over en weekend eller på ferie bliver det slukket.

Det sjove er, at vi i de sidste par år har brugt mindre og mindre strøm, men det må så komme andetsteds fra

mvh

Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

mortenstryhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2006
Sendt: 30 Juni 2009 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Præsten skrev:

Det sjove er, at vi i de sidste par år har brugt mindre og mindre strøm, men det må så komme andetsteds fra

He he - sådan er det også hos mig. Selvom både fjernsyn, anlæg og computer kører rigtig, rigtig meget, så kalder DONG Energy mit strømforbrug for minimalt :)

Til top Vis mortenstryhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mortenstryhn Besøg mortenstryhn's Websted

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2009 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

mortenstryhn skrev:
Præsten skrev:

He he - sådan er det også hos mig. Selvom både fjernsyn, anlæg og computer kører rigtig, rigtig meget, så kalder DONG Energy mit strømforbrug for minimalt :)

HEHE, så er der jo kun vaskemaskinen, ovn og opvasker tilbage.. og evt. varmt vand... -er disse noget du så bruger??

Jeg kender også til flere med varmeudviklingsforstærkere der har deres anlæg tændt altid, mest af alt for lyden ér bedre selvfølgelig, men det er da også nemmere bare at gå hend og trykke play, og evt. justerer på volumen, frem for at man skal til at starte det hele op i en bestemt rækkefølge, og så vente timer på at det lyder godt og sammenhængende.

Hvad med digital(uden varme) folket, kan I hører om jeres anlæg lige er startet op eller det har kørt i dage?

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Sendt: 30 Juni 2009 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Mit plejer at være tændt fra jeg kommer hjem fra skole/arbejde til indtil jeg går i seng. Kan ikke se nogen grund til at have det
tændt om natten. Bruger også 2 PA effektforstærkere som trækker en del mere strøm end hjemmeforstærkere tror jeg.
Hvis fruen i hytten er hjemme før mig, bliver det selvfølgelig også tændt inden jeg kommer hjem
Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

Gammelsmølf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2008
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 30 Juni 2009 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Jeg ser det som et bidrag til husets varmeforsyning. Jeg slukker for mine effektforstærkere, de koster ca. 40 kr døgnet, hvis de stod tændt konstant!

Men resten af anlægget er næsten altid tændt. Ferier og tordenvejr, så er det slukket og stikkene fysisk ude fra kontakten!. Lyn er ligeglade med om kontakten er off! - de skal nok komme igennem! Så når meteologerne lover torden, ja så slukker jeg for musikken.

god sommer

Til top Vis Gammelsmølf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gammelsmølf

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 30 Juni 2009 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Forstærkerne bliver slukket når jeg ikke hører musik. Klasse A rørforstærkere æder en del strøm, og producerer også en del varme, som jeg ikke ligefrem mangler for tiden

CD-spiller, tuner m.m. er altid tændt.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 Juni 2009 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Jonas_h skrev:
Bruger også 2 PA effektforstærkere som trækker en del mere strøm end hjemmeforstærkere tror jeg.

Det tror jeg nu sådan set ikke, de gør. Det er sjældent, at PA grej kører med nævneværdigt høj bias, hvorfor de oftest bruger MINDRE strøm end eksempelvis rørdimser eller kl. a forstærkere.

Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Sendt: 30 Juni 2009 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

brok skrev:

Jonas_h skrev:
Bruger også 2 PA effektforstærkere som trækker en del mere strøm end
hjemmeforstærkere tror jeg.

Det tror jeg nu sådan set ikke, de gør. Det er sjældent, at PA grej kører med nævneværdigt høj bias, hvorfor de oftest
bruger MINDRE strøm end eksempelvis rørdimser eller kl. a forstærkere.

Brok

Jamen det er jo bare gode nyheder i mine ører :)
Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

Kenneth_P
Branchemedlem
Branchemedlem
Anmelder i Fidelity og på nomono.dk

Bruger siden: 03 Maj 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 Juni 2009 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Anlægget står tændt 24/7. Når lysten til at høre musik melder sig, så skal anlægget jo være parat til at yde sit bedste. Dog tror jeg at jeg ville tænke anderledes hvis jeg kørte med klasse A- eller røreffekt.

Udstyret har også godt af ikke at blive tændt og slukket hele tiden...

Skribent/anmelder i Fidelity og på nomono.dk/.se
Til top Vis Kenneth_P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth_P Besøg Kenneth_P's Websted

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2009 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Er der så nogen der tør sige, at fx ens forstærkere ville holdere længere ved at stå tændt hele livet, end at blive tændt fx 2 timer dagligt... ved godt at det er svært at sige direkte, men hvis der er soft-start indbygget, slår det jo ikke elektronikken lige så hordt, som hvis der ikke var. Man kan næsten føle hvor ondt det gør når store forstærkere uden soft-start starter op... -BANG
Nu er der jo forskel på forstærkere og en rørforstærker ville jo pludselig ikke holde længe på et sæt rør, hvis den skulle stå tændt konstant.
Nu har jeg ikke rør (endnu) men synes igen og igen at støde på en stand-by knap på disse, og også on/off knap. Det handler vel om, om der skal være lidt temp. og spænding i dem??

Mvh: Martin

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Sendt: 30 Juni 2009 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Har også min NAD S300 til at være tændt længe af gangen (5-6 timer), men slår så fra tid til anden over på mit sekundære anlæg fordi jeg synes forstærkeren bliver farligt varm.

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 30 Juni 2009 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Mit grej er tændt lige ind til kæresten slukker det 
Til top Vis virious's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af virious Besøg virious's Websted

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Sendt: 30 Juni 2009 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

jeg tænder mit i weekenden og det tager en time så køre det bare, grunden til jeg kun har det tændt i weekenden er at jeg på verdage kke gider og have det tænt til almenelig tv lytning og så er der en anen ting det er at jeg har rør der er svære at få fat i igen så dem vil jeg selfølige også spare på, 300B rør er nogle dyre drenge  så spare man jo også på strømmen 
Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 Juni 2009 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Mit står (som mange andres vist) tændt konstant. Det bliver kun slukket hvis vi skal væk i længere tid.

Min effekt er classe D så den nbruger ikke så meget strøm når den står i "tomgang". Tror heller ikke pre eller cd æder alverden !

alpape
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Januar 2007
Sendt: 30 Juni 2009 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Man slukker jo heller ikke for en vandseng, i den tid man ikke er der

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 30 Juni 2009 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

M.M.M. skrev:
Nu har jeg ikke rør (endnu) men synes igen og igen at støde på en stand-by knap på disse, og også on/off knap. Det handler vel om, om der skal være lidt temp. og spænding i dem??

Med mindre forstærkeren er til guitar, eller er opbygget med senderrør, er der ikke noget at bruge standby til. På guitarforstærkere er standbyknappen der så gruppen kan holde en rygepause, og så få liv i forstærkeren med det samme når de kommer tilbage - uden at forstærkeren står og brummer mens de er væk. Senderrør skal varmes op inden højspændingen sluttes til - det gælder måske også de små af slagsen som 211 og 845. I forstærkere med "almindelige" rør som f.eks. EL34 og 6L6 er der intet at bruge standby til. Men knappen er der ofte alligevel på grund af alle de bekymrede rør-ejere

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Tylle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 02 Juli 2009 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Tænder kun mit når jeg skal høre musik, hvilket vel sker et par gange om ugen - kan jo ikke sidde der hele dagen

Setup: Crown Studio Reference II, Crown K1, Audiolab 8000C, H/K HD970, Cerwin Vega AT-100, 18" sub
Til top Vis Tylle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tylle

HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Sendt: 02 Juli 2009 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Tylle skrev:
Tænder kun mit når jeg skal høre musik, hvilket vel sker et par gange om ugen - kan jo ikke sidde der hele dagen

Samme her... Mit bliver så nok tændt ca 1 gang om dagen. Buges både til musiklyd, filmlyd og tv-lyd.

Jeg er helt sikker på at det er vores opvaskemaskine samt vaskemaskine der er den største post på vores elregning her i hytten :)

Old_school
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 Juli 2009 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Mit snart 3 mdr gamle Jungson anlæg har været slukket nu i 2mdr. pga fejl på Quad højtalerne, men mon ikke det er klart til at blive tændt igen i løbet af efteråret?!WinkWink
Til top Vis Old_school's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Old_school

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes