| Forfatter |
|
M.M.M. Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 565
|
| Sendt: 30 Juni 2009 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa lovers of music nørder!
Jeg gik lige og tænkte over hvor lang tid mit anlæg egentlig står tændt af gangen, det svinger selvfølgelig meget, men nogle dage står det og "summer" hele dagen, ikke fordi jeg hører musik hele tiden overhovedet ikke. men Det kan da ikke være godt for anlægget at blive lukket ned og startet op over 3-4 omgange i løbet af en dag?? Nu har jeg 3 effekter samt alt muligt andet der står og arbejder, og min diskant effekt er klasse A, og den er nød til at være gennemvarm for at have den lyd jeg vil have. Jeg gør så som regel det at når jeg holder pause fra musikker sætter jeg den over på klasse AB, for varmeudviklingens skyld, og ikke mindst miljøet, Så bliver den da ikke helt kold.
Men hvad gør i?
Hvor meget tid bruger i på at lytte på musik om dagen, kommer det også i flere omgange? og hvor tit lukker i anlægget ned? Og hvis nogen af jeg har et bud på hvad der er bedst for anlæggets levetid, hvor tit skal man lade det stå tændt, og hvornår burdte man slukke det?
Mvh: Martin __________________ Mvh: Martin
|
| Til top |
|
| |
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2063
|
| Sendt: 30 Juni 2009 kl. 12:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit står altid tændt. Kun hvis vi feks er væk over en weekend eller på ferie bliver det slukket.
Det sjove er, at vi i de sidste par år har brugt mindre og mindre strøm, men det må så komme andetsteds fra 
mvh
Præsten __________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
| Til top |
|
| |
mortenstryhn Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 43
|
| Sendt: 30 Juni 2009 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Præsten skrev:
|
Det sjove er, at vi i de sidste par år har brugt mindre og mindre strøm, men det må så komme andetsteds fra 
|
|
|
He he - sådan er det også hos mig. Selvom både fjernsyn, anlæg og computer kører rigtig, rigtig meget, så kalder DONG Energy mit strømforbrug for minimalt :)
|
| Til top |
|
| |
M.M.M. Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Juni 2009 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
mortenstryhn skrev:
Præsten skrev:
|
|
|
|
He he - sådan er det også hos mig. Selvom både fjernsyn, anlæg og computer kører rigtig, rigtig meget, så kalder DONG Energy mit strømforbrug for minimalt :)
|
|
|
HEHE, så er der jo kun vaskemaskinen, ovn og opvasker tilbage.. og evt. varmt vand... -er disse noget du så bruger?? 
Jeg kender også til flere med varmeudviklingsforstærkere der har deres anlæg tændt altid, mest af alt for lyden ér bedre selvfølgelig, men det er da også nemmere bare at gå hend og trykke play, og evt. justerer på volumen, frem for at man skal til at starte det hele op i en bestemt rækkefølge, og så vente timer på at det lyder godt og sammenhængende.
Hvad med digital(uden varme) folket, kan I hører om jeres anlæg lige er startet op eller det har kørt i dage? __________________ Mvh: Martin
|
| Til top |
|
| |
Jonas_h Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!
Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 904
|
| Sendt: 30 Juni 2009 kl. 13:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit plejer at være tændt fra jeg kommer hjem fra skole/arbejde til indtil jeg går i seng. Kan ikke se nogen grund til at have det
tændt om natten. Bruger også 2 PA effektforstærkere som trækker en del mere strøm end hjemmeforstærkere tror jeg.
Hvis fruen i hytten er hjemme før mig, bliver det selvfølgelig også tændt inden jeg kommer hjem
|
| Til top |
|
| |
Gammelsmølf Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2008 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 243
|
| Sendt: 30 Juni 2009 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ser det som et bidrag til husets varmeforsyning. Jeg slukker for mine effektforstærkere, de koster ca. 40 kr døgnet, hvis de stod tændt konstant!
Men resten af anlægget er næsten altid tændt. Ferier og tordenvejr, så er det slukket og stikkene fysisk ude fra kontakten!. Lyn er ligeglade med om kontakten er off! - de skal nok komme igennem! Så når meteologerne lover torden, ja så slukker jeg for musikken.
god sommer
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 30 Juni 2009 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forstærkerne bliver slukket når jeg ikke hører musik. Klasse A rørforstærkere æder en del strøm, og producerer også en del varme, som jeg ikke ligefrem mangler for tiden  CD-spiller, tuner m.m. er altid tændt. Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3135
|
| Sendt: 30 Juni 2009 kl. 14:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas_h skrev:
Bruger også 2 PA effektforstærkere som trækker en del mere strøm end hjemmeforstærkere tror jeg.
|
|
|
Det tror jeg nu sådan set ikke, de gør. Det er sjældent, at PA grej kører med nævneværdigt høj bias, hvorfor de oftest bruger MINDRE strøm end eksempelvis rørdimser eller kl. a forstærkere.
Brok __________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
| Til top |
|
| |
Jonas_h Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!
Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 904
|
| Sendt: 30 Juni 2009 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
brok skrev:
Jonas_h skrev:
Bruger også 2 PA effektforstærkere som trækker en del mere strøm end
hjemmeforstærkere tror jeg.  |
|
|
Det tror jeg nu sådan set ikke, de gør. Det er sjældent, at PA grej kører med nævneværdigt høj bias, hvorfor de oftest
bruger MINDRE strøm end eksempelvis rørdimser eller kl. a forstærkere.
Brok |
|
|
Jamen det er jo bare gode nyheder i mine ører :)
|
| Til top |
|
| |
Kenneth_P Branchemedlem

Anmelder i Fidelity og på nomono.dk
Bruger siden: 03 Maj 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 324
|
| Sendt: 30 Juni 2009 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anlægget står tændt 24/7. Når lysten til at høre musik melder sig, så skal anlægget jo være parat til at yde sit bedste. Dog tror jeg at jeg ville tænke anderledes hvis jeg kørte med klasse A- eller røreffekt.
Udstyret har også godt af ikke at blive tændt og slukket hele tiden... __________________ Mange hilsner,
Kenneth
Skribent/anmelder i Fidelity og på nomono.dk/.se
|
| Til top |
|
| |
M.M.M. Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Juni 2009 kl. 17:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der så nogen der tør sige, at fx ens forstærkere ville holdere længere ved at stå tændt hele livet, end at blive tændt fx 2 timer dagligt... ved godt at det er svært at sige direkte, men hvis der er soft-start indbygget, slår det jo ikke elektronikken lige så hordt, som hvis der ikke var. Man kan næsten føle hvor ondt det gør når store forstærkere uden soft-start starter op... -BANG Nu er der jo forskel på forstærkere og en rørforstærker ville jo pludselig ikke holde længe på et sæt rør, hvis den skulle stå tændt konstant. Nu har jeg ikke rør (endnu) men synes igen og igen at støde på en stand-by knap på disse, og også on/off knap. Det handler vel om, om der skal være lidt temp. og spænding i dem??
Mvh: Martin
__________________ Mvh: Martin
|
| Til top |
|
| |
BjarkeHedegaard Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1575
|
| Sendt: 30 Juni 2009 kl. 18:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har også min NAD S300 til at være tændt længe af gangen (5-6 timer), men slår så fra tid til anden over på mit sekundære anlæg fordi jeg synes forstærkeren bliver farligt varm.
__________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |
virious Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 30 Juni 2009 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit grej er tændt lige ind til kæresten slukker det 
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 30 Juni 2009 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg tænder mit i weekenden og det tager en time så køre det bare, grunden til jeg kun har det tændt i weekenden er at jeg på verdage kke gider og have det tænt til almenelig tv lytning og så er der en anen ting det er at jeg har rør der er svære at få fat i igen så dem vil jeg selfølige også spare på, 300B rør er nogle dyre drenge  så spare man jo også på strømmen
|
| Til top |
|
| |
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
| Sendt: 30 Juni 2009 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit står (som mange andres vist) tændt konstant. Det bliver kun slukket hvis vi skal væk i længere tid.
Min effekt er classe D så den nbruger ikke så meget strøm når den står i "tomgang". Tror heller ikke pre eller cd æder alverden ! __________________ Mvh Thue
|
| Til top |
|
| |
alpape Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Januar 2007 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 571
|
| Sendt: 30 Juni 2009 kl. 19:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man slukker jo heller ikke for en vandseng, i den tid man ikke er der  __________________ Where the devil is Greendale ?
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 30 Juni 2009 kl. 20:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
M.M.M. skrev:
| Nu har jeg ikke rør (endnu) men synes igen og igen at støde på en stand-by knap på disse, og også on/off knap. Det handler vel om, om der skal være lidt temp. og spænding i dem?? |
|
|
Med mindre forstærkeren er til guitar, eller er opbygget med senderrør, er der ikke noget at bruge standby til. På guitarforstærkere er standbyknappen der så gruppen kan holde en rygepause, og så få liv i forstærkeren med det samme når de kommer tilbage - uden at forstærkeren står og brummer mens de er væk. Senderrør skal varmes op inden højspændingen sluttes til - det gælder måske også de små af slagsen som 211 og 845. I forstærkere med "almindelige" rør som f.eks. EL34 og 6L6 er der intet at bruge standby til. Men knappen er der ofte alligevel på grund af alle de bekymrede rør-ejere  Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
Tylle Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 490
|
| Sendt: 02 Juli 2009 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tænder kun mit når jeg skal høre musik, hvilket vel sker et par gange om ugen - kan jo ikke sidde der hele dagen  __________________ It's the Crown that makes you king!
Setup: Crown Studio Reference II, Crown K1, Audiolab 8000C, H/K HD970, Cerwin Vega AT-100, 18" sub
|
| Til top |
|
| |
HenrikW Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1177
|
| Sendt: 02 Juli 2009 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tylle skrev:
Tænder kun mit når jeg skal høre musik, hvilket vel sker et par gange om ugen - kan jo ikke sidde der hele dagen  |
|
|
Samme her... Mit bliver så nok tændt ca 1 gang om dagen. Buges både til musiklyd, filmlyd og tv-lyd.
Jeg er helt sikker på at det er vores opvaskemaskine samt vaskemaskine der er den største post på vores elregning her i hytten :) __________________ Focal - Denon - Onkyo - Uhn Tiss Uhn Tiss Uhn Tiss!
Mit Setup - Opdateret 22/1-2009
|
| Til top |
|
| |
Old_school Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 472
|
| Sendt: 02 Juli 2009 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit snart 3 mdr gamle Jungson anlæg har været slukket nu i 2mdr. pga fejl på Quad højtalerne, men mon ikke det er klart til at blive tændt igen i løbet af efteråret?! 
|
| Til top |
|
| |