Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 01:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Q: slitage på forstærkere, hvordan? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Moebius
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 26 Februar 2004 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg går lidt og overvejer at indkøbe 5-6 brugte effektforstærkere til et komplet surround anlæg. Ofte kan man jo gøre sig en god handel på ebay eller den blå, og da jeg er lidt af en udstyrsfetichist så tænkte jeg det kunne være fedt med en ordentlig stak effektforstærkere.

Men så melder spørgsmålet sig: hvad skal man være opmærksom på ved køb af brugte effektforstærkere?

Jeg kunne forestille mig at der var en vis slitage på lyttere og lign. men hvor meget betyder det i forhold til en 10 år gammel sag?

Har bl.a. kigget på en del Rotel modeller (990rb, 980rb, 960rb) og Denon (POA 4400 og POA 6600), da man kan få begge mærker rimeligt billigt i den blå og på ebay. Men omvendt har de jo nogle år på bagen så hvad siger I til det?

Morten

Til top Vis Moebius's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Moebius

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 26 Februar 2004 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Moebius skrev:

Hej

Jeg går lidt og overvejer at indkøbe 5-6 brugte effektforstærkere til et komplet surround anlæg. Ofte kan man jo gøre sig en god handel på ebay eller den blå, og da jeg er lidt af en udstyrsfetichist så tænkte jeg det kunne være fedt med en ordentlig stak effektforstærkere.

Men så melder spørgsmålet sig: hvad skal man være opmærksom på ved køb af brugte effektforstærkere?

Jeg kunne forestille mig at der var en vis slitage på lyttere og lign. men hvor meget betyder det i forhold til en 10 år gammel sag? Jeg har fået at vide at lyttere har en gennemsnits alder på 12 år, så en 10 år gammel effekt forstærker har ca. 2 år tilbage før elektrolytterne skal udkiftes. (Hvis man vel og mærke kan finde samme elektrolyttere, ellers kan man nok skifte dem ud med noget bedre)

Har bl.a. kigget på en del Rotel modeller (990rb, 980rb, 960rb) og Denon (POA 4400 og POA 6600), da man kan få begge mærker rimeligt billigt i den blå og på ebay. Men omvendt har de jo nogle år på bagen så hvad siger I til det? Hvad med en Marantz MA-22 eller marantz MM-9000 den først nævnte skulle være en klasse for sig. (Jeg har ikke selv lyttet til det)

Morten

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

Moebius
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2004 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Kan man generalisere over levetiden på forskellige komponenter? hvordan ved man at det er ved at være tid til at udskifte evnt. komponenter (kan man høre det?), det afhænger vel også af hvor meget den pågældende forstærker har kørt (selvom det nok er umuligt at sige noget fornuftigt om i den konkrete situation).

Er det kun lytterne der bliver slidt mærkbart? kan man så nøjes med at skifte lytterne?

Jeg kender ikke til de pågældende marantz forstærkere, men er de til at få til en billig penge? jeg har fundet en del denon forstærkere på den blå til en fair pris.

Men jeg vil da gætte på at mange af de forstærkere jeg har kig på har mindst 10 år på bagen?!

Morten

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 Februar 2004 kl. 06:26 | IP-adresse registreret  

Problemet med elektrolytter er at de udtørrer og dermed mister deres evne som strømreserve!!! De kan nemt udskiftes med nye af samme type og det giver dividende!!!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

dohh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Sendt: 27 Februar 2004 kl. 07:48 | IP-adresse registreret  

yep, rigtigt. Så i princippet kunne man have brugt forstærkeren meeget lidt - og alligevel opleve fænomenet.
Der eksisterer også det man kalder "termisk"-påvirkning. Ved tænd/sluk brug over en lang årrække... Dette slider også på komponenterne - altså at blive opvarmet og kølet ned, opvarmet - kølet ned...osv. (=strøm gennemstrømning) Derfor anbefaler man jo også typisk at lade forstærkeren stå tændt. Tildels giver det bedre lyd, men opretholder levetiden.

Er det en traditionel forstærker opnår man også potmeter-slitage ved hyppig brug af fx. volume-knappen. Sådanne ting kan irritere lidt, hvis den ene kanal pludselig falder ud..

Men alt kan laves!

Til top Vis dohh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dohh

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Sendt: 27 Februar 2004 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:
Problemet med elektrolytter er at de udtørrer og dermed mister deres evne som strømreserve!!! De kan nemt udskiftes med nye af samme type og det giver dividende!!!

Er der nogen nem måde for ikke-indviede (læs "ingen teknisk indigt") til at teste/høre dette - jeg skal selv lægge ører til en POA2200, som sikkert har en del år på bagen, her i weekenden. Nogle forslag til hvordan jeg afgør elektrolytternes tilstand (og hvad koster et sæt nye)?

Jan P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 Februar 2004 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

Som det ganske rigtigt siges har elektrolytter en temmelig veldefineret levetid, som sen eneste komponent. Og som dohh siger, skades komponenterne af temperaturændringer. Det vil især gå ud over transistorer, der er i plastikhus (metal holder noget bedre!).

CHTT - Jeg tror ikke, at du kan teste lytterne uden videre, men til gengæld vil du sjældendt være i tvivl om en eller flere er defekte...

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Februar 2004 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Udtørrede elektrolytter betyder normalt en mere svampet og knap så præcis bas Det er bare ikke nemt at høre når man hører en ny forstærker for første gang og ikke har noget at sammenligne med

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2004 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

CarrotMan skrev:
Udtørrede elektrolytter betyder normalt en mere svampet og knap så præcis bas Det er bare ikke nemt at høre når man hører en ny forstærker for første gang og ikke har noget at sammenligne med

/U.

Tak til Carrotman - jeg vil prøve at lave en A-B sammenligning med min receiver og POA2200 og nogle bastunge numre til at teste med. Så vil jeg da håbe det falder ud til POA'ens fordel  - selv om det ikke giver noget indtryk af om POA'en er værre/bedre end den burde være .

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 27 Februar 2004 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

CHTT skrev:

F.Christians skrev:

Er der nogen nem måde for ikke-indviede (læs "ingen teknisk indigt") til at teste/høre dette - jeg skal selv lægge ører til en POA2200, som sikkert har en del år på bagen, her i weekenden. Nogle forslag til hvordan jeg afgør elektrolytternes tilstand (og hvad koster et sæt nye)?

Jeg har selv flere ældre forstærkere der brummer i højtalerne så det er noget man skal lytte efter når man køber brugt, og da jeg har en meget følsom højtaler  høres det tydeligt.

Jeg ved ikke om det er trafoen der gør det men regner med det da den også selv brummer, og så forstærkes lyden meget af kabinettet på forstærkeren for hvis jeg trykker/løfter på forstærkeren så forsvinder det næsten helt, og det er meget irriterende.

men de er stabile nok uanset hvordan jeg spiller og hvad jeg sætter til.

Poul-erik.

Til top Vis Poul-erik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Poul-erik

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Sendt: 27 Februar 2004 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Moebius skrev:

Kan man generalisere over levetiden på forskellige komponenter? hvordan ved man at det er ved at være tid til at udskifte evnt. komponenter (kan man høre det?), det afhænger vel også af hvor meget den pågældende forstærker har kørt (selvom det nok er umuligt at sige noget fornuftigt om i den konkrete situation).

Er det kun lytterne der bliver slidt mærkbart? kan man så nøjes med at skifte lytterne?

Jeg kender ikke til de pågældende marantz forstærkere, men er de til at få til en billig penge? Marantz MA-22 sælges parvis (det er 2 kanals effekt forstærker) brugtpris ca. 4000-6000 Kr. MM-9000 er 5 kanals effektforstærker brugtpris ca. 4000-6000 Kr.jeg har fundet en del denon forstærkere på den blå til en fair pris.

Men jeg vil da gætte på at mange af de forstærkere jeg har kig på har mindst 10 år på bagen?!

Morten

De andre spørgsmål har du fået svar på.

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

dohh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Sendt: 27 Februar 2004 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

hvis du trykker/løfter og det forsvinder er det fordi forstærkeren har et svagt stelpunkt (stelbrum) Du fungerer som afleder idet du tager fat i den. Med mindre du mente mekanisk brum? altså at du fysisk kan høre støjen kommer fra trafo?

Som tidligere sagt bliver en gammel forstærker mere svampet og træt jo ældre den bliver. Man lægger ikke mærke til det uden sammenligningsgrundlag. Og hvis du sammenligner en poa med en receiver tror jeg du vil blive "snydt" mht lyden. For poa skal nok sgu nok håndtere basserne på en lidt anden måde!

Til top Vis dohh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dohh

marvin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 Februar 2004 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Moebius skrev:

Hej

Jeg kunne forestille mig at der var en vis slitage på lyttere og lign. men hvor meget betyder det i forhold til en 10 år gammel sag?

Har bl.a. kigget på en del Rotel modeller (990rb, 980rb, 960rb) og Denon (POA 4400 og POA 6600), da man kan få begge mærker rimeligt billigt i den blå og på ebay. Men omvendt har de jo nogle år på bagen så hvad siger I til det?

Morten

Hej morten.

Jeg har lige købt en 9 år gammel rotel 990rb og den spiller perfekt. Med hensyn til slitage så kan du hurtig høre på vedkommende om han har kørt den i sænk. Med det mener jeg at den jeg købte den af har kone og børn, så det er begrænset hvad han kunne tillade sig. Og selvfølgelig skal man lige tjekke dyret inden man køber. evt. tage låget af og lige sikre sig. Men rotel er efter min erfaring en af de mærker som skiller sig ud når vi taler om forholdsvis mid price effekt forstærkere så hvis bare dyret virker så kan det sagtens betale sig at skifte lytterne ud.

Moebius
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2004 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

marvin skrev:

Hej morten.

Jeg har lige købt en 9 år gammel rotel 990rb og den spiller perfekt. Med hensyn til slitage så kan du hurtig høre på vedkommende om han har kørt den i sænk. Med det mener jeg at den jeg købte den af har kone og børn, så det er begrænset hvad han kunne tillade sig. Og selvfølgelig skal man lige tjekke dyret inden man køber. evt. tage låget af og lige sikre sig. Men rotel er efter min erfaring en af de mærker som skiller sig ud når vi taler om forholdsvis mid price effekt forstærkere så hvis bare dyret virker så kan det sagtens betale sig at skifte lytterne ud.

Hej

Jeg købte selv en Rotel 990rb for godt 2 år siden og den spiller stadigt forrygende (syntes jeg). Derudover har jeg 2 stk. 960rb som jeg bruger brokoblet til at trække min center og min sub, så jeg har en del erfaring med Rotel allerede

Jeg syntes ikke umiddelbart at min 990'er virker svampet i lyden, påtrods af at den MÅ have en del år på bagen udfra hvornår den ophørte med at blive produceret.

Før jeg gik over til Rotel kørte jeg med 2 stk. POA 4400 fra Denon som jeg da også var meget tilfredse med.

Men det lyder altså til at følgende områder skal man være specielt opmærksomme på ved køb af brugte forstærkere:

- lytterne tørrer ud (sådan rent fysisk eller er det bare "slang" for en anden kemisk proces?)

- transistorer bliver slidt, dog plastik i højere grad end metal (vil gætte på at de fleste normale forstærkere har plastik?)

Transistorerne vil jeg tro er noget sværere at skifte end lytterne da man så skal igang med den helt store lodekolbe (der sidder vel som regel en del i en forstærker?). Lytterne burde være lige til at skrue ud og skifte, men omvendt så koster de nok også mere end transistorer i løs vægt, oder was?

Ellers tak for de mange konstruktive råd og informationer. Det er virkelig min opfattelse at man kan gøre mange gode køb på brugtmarkedet (90% af mit anlæg er købt brugt), specielt inden for områder som forstærkere hvor den teknologiske udvikling ikke længere går helt så hurtigt (modsat f.eks. dvdafspillere og lign.). Der kommer self. nye digitale forstærker typer, men de lyder ikke altid bedre end traditionelle forstærkere, men bliver oftere udfra devisen om mindre massefylde og en højere virkningsgrad. Men jeg har stadig masser af plads til nye forstærkere

Morten

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 27 Februar 2004 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

ved  POA-2200 skal du huske at kontrolere on/off kontakten grundigt, de har det med at blive "trætte" en original Ny Koster opmod 600,- for en udskiftning hos hofiklubben, dog kan en uoriginal "shadow" kontakt købes hos brink til ca. 25,- jeg har haft 3 POA-2200 igennem mit setup, det er en meget kraftfuld amp. Men ja lyt efter brum og kontroller kontakten.

Der er et bestemt sted på forstærkkredsene at en del transistoerer sidder samlet meget tæt denne del af printet bliver meget varm og her kan brum opstå, dog kan det fikses med en hurtig efterlodning med en loddetin af bedste kvalitet.

En anden kilde til brum kan være irrede stelforbindelser til forstærkekredsene, rens dem med en stålbørste og lidt kontakt-rens og den kører derudaf.

alt under 2000,- er en god handel fra din side

Til top Vis Kedde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kedde

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Sendt: 27 Februar 2004 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Moebius skrev:

- lytterne tørrer ud (sådan rent fysisk eller er det bare "slang" for en anden kemisk proces?)

- transistorer bliver slidt, dog plastik i højere grad end metal (vil gætte på at de fleste normale forstærkere har plastik

lytterne tørrer rent faktisk ud helt bogstaveligt. Den væske (elektrolytten) der er inde i kondensatoren fordamper stille og roligt hvilket medfører en lavere kapacitans. Jo varmere forstærkeren har været desto hurtigere går det.

Den eneste forskel på metal og "plast"transistorer er indkapslingen og den burde ikke have nogen betydning for ældning/slidtage.

Det er ikke umuligt at skifte lytter i en forstærker, hvorimod det at skifte transistorer kræver noget mere arbejde. Desuden kan det være meget svært at skaffe nye transistorer af den rigtige type.

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

Jan P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 Februar 2004 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

CarrotMan skrev:

Den eneste forskel på metal og "plast"transistorer er indkapslingen og den burde ikke have nogen betydning for ældning/slidtage.

Selve huset går i stykker, da det ikke tåler temp.ændringer.

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 27 Februar 2004 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

damn, det er altså ikke billigt at skifte lytter... 1473 ex. moms hos www.elfa.se , hvis jeg skal skifte de 16 lytter imine POA'er....
Til top Vis Kedde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kedde

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2004 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Så blev der lyttet: Ingen brum - hverken i HT eller fra Trafo, ingen løse kontakter og en dejlig god kontrol over bassen. Sikke meget smæk der er i den boks! Jeg tror sgu' jeg beholder den  

Fruen var den første der bemærkede den ekstra gode bas - så er det jo ikke helt skidt

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 27 Februar 2004 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Min Quad brummede noget for et par år siden. Jeg fik skiftet lytterne og brummet forsvandt.

Min Luxman er på samme alder som Quad'en. Den har lige været til rep.
Jeg havde faktisk regnet med at lytterne skulle skiftes, selvom jeg ikke kunne høre dem brumme.
High End musikservice målte den i gennem på alle leder og kanter og konkluderede blandt andet at der ikke er nogen grund til at skifte lytterne......
Til gengæld ved jeg nu at den kan levere 2x82 watt uden at forvrænge

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum