Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 23:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Effektforstærker til Denon AVR-3803 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
John P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 01 August 2009 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Jeg ville gerne koble en effektforstærker til min denon 3803, der trækker et sæt Cerwin Vega 1215mkII. Jeg er dog blevet i tvivl ang. hvilken effektblok jeg skal investere i. Højttalerne er 4 ohm og anbefalet kontinuerlig effekt er 500w, samt 1500w peak. Det skulle gerne gerne ende med fuldstændig kontrol over disse, hvilket min denon ikke er i stand til. De skal bruges til surround og stereo. Jeg har flere spørgsmål:

1. Hvor god er denon'en som forforstærker, kan det svare sig at købe en dyr effekt med god lyd, når de skal spille sammen?

2. Er det mange watt jeg skal gå efter, og ikke så meget lydkvalitet, måske PA-grej. Vil dette kunne høres eller kræver det en bedre forforstærker?

3. Er der nogen idé i monoblokke, eller er kanalseperationen for dårlig i denon'en?

4. Er jeg fastlåst på en bestemt lyd med denon'en eller ændrer det sig meget i forhold til hvilken effekt jeg vælger?

På forhånd tak.

Venlig hilsen John
Til top Vis John P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af John P.

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 August 2009 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

En NAD 218THX burde kunne tøjle dem . Kan findes til en 3-4K på brugtmarkedet.

John P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2009 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret Acer. Har selv kigget efter den flere gange, var allerede forelsket da jeg så den første gang i hifiklubben. Men der er langt imellem de gode priser. 3-4K er lige i overkanten i forhold til alder/nypris.

Er der nogen der har lyst til at besvare nogle af de andre spørgsmål skal de være velkomne.

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 August 2009 kl. 02:45 | IP-adresse registreret  

3-4k bør være en god pris brugt, bliv nu ikkke nærig . Troede ikke købemhavnere pruttede om prisen - nørrebro ?

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 09 August 2009 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

John P. skrev:
Jeg ville gerne koble en effektforstærker til min denon 3803, der trækker et sæt Cerwin Vega 1215mkII. Jeg er dog blevet i tvivl ang. hvilken effektblok jeg skal investere i. Højttalerne er 4 ohm og anbefalet kontinuerlig effekt er 500w, samt 1500w peak. Det skulle gerne gerne ende med fuldstændig kontrol over disse, hvilket min denon ikke er i stand til.

Så skal du bruge noget mere strøm

John P. skrev:

1. Hvor god er denon'en som forforstærker, kan det svare sig at købe en dyr effekt med god lyd, når de skal spille sammen?

Du skal nok få en god forbedring, men forvent nu ikke at træerne vokser ind i himlen. I øvrigt er det nok dine højttalere der sætter grænsen og ikke dit grej - men det er jo kun et gæt

John P. skrev:

2. Er det mange watt jeg skal gå efter, og ikke så meget lydkvalitet, måske PA-grej. Vil dette kunne høres eller kræver det en bedre forforstærker?
Du spørger efter kontrol, og så er det faktorer som dæmpningsfaktor og strøm der spiller ind.

Nu ved jeg ikke hvor højt du spiller, men det kan vist ikke være noget problem med de højttalere, så jeg ville gå efter en strømstærk effektblok.

John P. skrev:

3. Er der nogen idé i monoblokke, eller er kanalseperationen for dårlig i denon'en?
Hvis du finder den rigtige monoblok, så er det vel fint, men ikke afgørende.

John P. skrev:

4. Er jeg fastlåst på en bestemt lyd med denon'en eller ændrer det sig meget i forhold til hvilken effekt jeg vælger?
Denon er generelt meget lys i klangen og det er diskanten bestemt også normalt i CV, så jeg tror ikke at du kan rette alt for meget med en effekt, men den skal ikke være lys i klangen.... 

John P. skrev:
På forhånd tak.

Venlig hilsen John

Selv tak

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

John P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 August 2009 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:
3-4k bør være en god pris brugt, bliv nu ikkke nærig . Troede ikke købemhavnere pruttede om prisen - nørrebro ?

Hej Acer

I forhold til nyprisen for 10-12-15 år siden er 3k da max. pris. Så kan der pruttes derfra - Herlev

Venlig hilsen John

John P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 August 2009 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Meier skrev:

John P. skrev:
Jeg ville gerne koble en effektforstærker til min denon 3803, der trækker et sæt Cerwin Vega 1215mkII. Jeg er dog blevet i tvivl ang. hvilken effektblok jeg skal investere i. Højttalerne er 4 ohm og anbefalet kontinuerlig effekt er 500w, samt 1500w peak. Det skulle gerne gerne ende med fuldstændig kontrol over disse, hvilket min denon ikke er i stand til.

Så skal du bruge noget mere strøm

John P. skrev:

Du skal nok få en god forbedring, men forvent nu ikke at træerne vokser ind i himlen. I øvrigt er det nok dine højttalere der sætter grænsen og ikke dit grej - men det er jo kun et gæt

John P. skrev:

Du spørger efter kontrol, og så er det faktorer som dæmpningsfaktor og strøm der spiller ind.

Nu ved jeg ikke hvor højt du spiller, men det kan vist ikke være noget problem med de højttalere, så jeg ville gå efter en strømstærk effektblok.

John P. skrev:

Hvis du finder den rigtige monoblok, så er det vel fint, men ikke afgørende.

John P. skrev:

Denon er generelt meget lys i klangen og det er diskanten bestemt også normalt i CV, så jeg tror ikke at du kan rette alt for meget med en effekt, men den skal ikke være lys i klangen.... 

John P. skrev:
På forhånd tak.

Venlig hilsen John

Selv tak

Hej Meier

Tak for input.

Jeg har en anden tråd kørende om en PA-effektblok der virker strømstærk, den yder i hvert fald næsten det dobbelte af af sin 8ohms(2x650w) effekt i 4ohm(2x1200w), http://www.thomann.de/dk/t-amp_ta2400.htm

Ville den forringe mit setup med Denon og CV, efter din mening?

Hvis der evt. skulle være andre herinde med Cerwin Vega 1215mkII, vil jeg da meget gerne høre om, hvad I trækker dem med?

Venlig hilsen John

Sønnen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny

Bruger siden: 16 April 2009
Lokalitet: Øerne
Sendt: 17 August 2009 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt C/V 1215 op til mange gange på en Acurus A 250 pg det kører rigtig godt sammen.

En Acurus A 250 giver ikke op for en C/V 1215.

Acurus A 250 er blødere i lyden end en NAD 218 og på papiret yder de det samme.

I virkelighedens verden er den Acurus A 250 dog noget kraftigere. (314 w i 8 ohm og 580 w i 4 ohm og kan levere masser af strøm)

Vil du have masser af strøm og effekt lig den Acurus A 250 men meget strammere bas og langt bedre lyd i det hele taget, kan du kigge efter en Aragon 4004 (254 w i8 ohm og 611 w i 2 ohm)
Til top Vis Sønnen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sønnen

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Sendt: 17 August 2009 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

efter at have læst din tråd vil jeg anbefale dig at kigge på et brugt Nakamichi PA 7 effekttrin.kan nok fås for omkring 6 K. det er ihverttilfælde strømstærk og lyder rigtig godt.

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2009 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

John P. skrev:
Acer skrev:

Hej Acer

I forhold til nyprisen for 10-12-15 år siden er 3k da max. pris. Så kan der pruttes derfra - Herlev

Venlig hilsen John

He he, ja det er måske lidt i overkanten - men en fin amp det er det.

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2009 kl. 08:43 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

efter at have læst din tråd vil jeg anbefale dig at kigge på et brugt Nakamichi PA 7 effekttrin.kan nok fås for omkring 6 K. det er ihverttilfælde strømstærk og lyder rigtig godt.

carsten

Ja, den er også et oplagt bud men den fylder godt op i stuen . En fed amp til prisen

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 August 2009 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

John P. skrev:

Hej Meier

Tak for input.

Jeg har en anden tråd kørende om en PA-effektblok der virker strømstærk, den yder i hvert fald næsten det dobbelte af af sin 8ohms(2x650w) effekt i 4ohm(2x1200w), http://www.thomann.de/dk/t-amp_ta2400.htm

Ville den forringe mit setup med Denon og CV, efter din mening?

Hvis der evt. skulle være andre herinde med Cerwin Vega 1215mkII, vil jeg da meget gerne høre om, hvad I trækker dem med?

Venlig hilsen John

Nu kender jeg ikke den nævnte forstærker i detaljer, men ud fra data ser den stærk ud.

Jeg vil dog gætte på, at du for mere kontrol med den Acurus der er nævnt eller PA7.

God ide at spørge til andre brugere og deres erfaringer - det er jo det det kommer an på, altså hvordan lyder det i virkeligheden  

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

John P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 August 2009 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Sønnen skrev:
Jeg har hørt C/V 1215 op til mange gange på en Acurus A 250 pg det kører rigtig godt sammen.

En Acurus A 250 giver ikke op for en C/V 1215.

Acurus A 250 er blødere i lyden end en NAD 218 og på papiret yder de det samme.

I virkelighedens verden er den Acurus A 250 dog noget kraftigere. (314 w i 8 ohm og 580 w i 4 ohm og kan levere masser af strøm)

Vil du have masser af strøm og effekt lig den Acurus A 250 men meget strammere bas og langt bedre lyd i det hele taget, kan du kigge efter en Aragon 4004 (254 w i8 ohm og 611 w i 2 ohm)

Tak for dit input.

Det lyder som 2 spændende muligheder. Jeg kan ikke lige finde nogle til salg i øjeblikket, kan se nogle Acurus A200 og A200x3. Ved du om de også er strømstærke som 250(Der spiller en del over rated output)?

Aragon'en læste jeg skulle være designet af en Krell-ingeniør, så den skal der osse holdes øje med.

Kender du eller andre til Class D forstærkere? Er de noget værd til fullrange eller er det hovedsaligt til subwoofere de er gode?

Venlig hilsen John

John P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 August 2009 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

carsten

Den ser sgu rigtig fed ud den Nakamichi. Den skal lige udsættes for en gang detektivarbejde.

Tak for det.

Venlig hilsen John

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Sendt: 21 August 2009 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

John P.

du kan finde meget om den på nettet.Den er rigtig fed den forstærker og da High Fidelity testede den skrev de "strøm og atter strøm" . DE er at finde brugt ind imellem hvis du kigger efter.

Ellers prøv at kigge efter lillebroderen.Min ven og mig kørte til jylland efter et sæt PA 5 mk.2/CA 5 og det kostede 5k.

Det har han ikke fortrudt selv om han peb over bro billetten  

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes