| Forfatter |
|
John P. Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 81
|
| Sendt: 01 August 2009 kl. 12:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville gerne koble en effektforstærker til min denon 3803, der trækker et sæt Cerwin Vega 1215mkII. Jeg er dog blevet i tvivl ang. hvilken effektblok jeg skal investere i. Højttalerne er 4 ohm og anbefalet kontinuerlig effekt er 500w, samt 1500w peak. Det skulle gerne gerne ende med fuldstændig kontrol over disse, hvilket min denon ikke er i stand til. De skal bruges til surround og stereo. Jeg har flere spørgsmål:
1. Hvor god er denon'en som forforstærker, kan det svare sig at købe en dyr effekt med god lyd, når de skal spille sammen?
2. Er det mange watt jeg skal gå efter, og ikke så meget lydkvalitet, måske PA-grej. Vil dette kunne høres eller kræver det en bedre forforstærker?
3. Er der nogen idé i monoblokke, eller er kanalseperationen for dårlig i denon'en?
4. Er jeg fastlåst på en bestemt lyd med denon'en eller ændrer det sig meget i forhold til hvilken effekt jeg vælger?
På forhånd tak.
Venlig hilsen John
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 02 August 2009 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
En NAD 218THX burde kunne tøjle dem  . Kan findes til en 3-4K på brugtmarkedet. __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
John P. Forum Bruger

|
| Sendt: 07 August 2009 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svaret Acer. Har selv kigget efter den flere gange, var allerede forelsket da jeg så den første gang i hifiklubben. Men der er langt imellem de gode priser. 3-4K er lige i overkanten i forhold til alder/nypris.
Er der nogen der har lyst til at besvare nogle af de andre spørgsmål skal de være velkomne.
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

|
| Sendt: 09 August 2009 kl. 02:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
3-4k bør være en god pris brugt, bliv nu ikkke nærig  . Troede ikke købemhavnere pruttede om prisen - nørrebro ? __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1489
|
| Sendt: 09 August 2009 kl. 11:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
John P. skrev:
| Jeg ville gerne koble en effektforstærker til min denon 3803, der trækker et sæt Cerwin Vega 1215mkII. Jeg er dog blevet i tvivl ang. hvilken effektblok jeg skal investere i. Højttalerne er 4 ohm og anbefalet kontinuerlig effekt er 500w, samt 1500w peak. Det skulle gerne gerne ende med fuldstændig kontrol over disse, hvilket min denon ikke er i stand til.
|
|
|
Så skal du bruge noget mere strøm
John P. skrev:
1. Hvor god er denon'en som forforstærker, kan det svare sig at købe en dyr effekt med god lyd, når de skal spille sammen? |
|
|
Du skal nok få en god forbedring, men forvent nu ikke at træerne vokser ind i himlen. I øvrigt er det nok dine højttalere der sætter grænsen og ikke dit grej - men det er jo kun et gæt
John P. skrev:
2. Er det mange watt jeg skal gå efter, og ikke så meget lydkvalitet, måske PA-grej. Vil dette kunne høres eller kræver det en bedre forforstærker? |
|
|
Du spørger efter kontrol, og så er det faktorer som dæmpningsfaktor og strøm der spiller ind.
Nu ved jeg ikke hvor højt du spiller, men det kan vist ikke være noget problem med de højttalere, så jeg ville gå efter en strømstærk effektblok.
John P. skrev:
3. Er der nogen idé i monoblokke, eller er kanalseperationen for dårlig i denon'en? |
|
|
Hvis du finder den rigtige monoblok, så er det vel fint, men ikke afgørende.
John P. skrev:
4. Er jeg fastlåst på en bestemt lyd med denon'en eller ændrer det sig meget i forhold til hvilken effekt jeg vælger? |
|
|
Denon er generelt meget lys i klangen og det er diskanten bestemt også normalt i CV, så jeg tror ikke at du kan rette alt for meget med en effekt, men den skal ikke være lys i klangen....
John P. skrev:
På forhånd tak.
Venlig hilsen John
|
|
|
Selv tak 
|
| Til top |
|
| |
John P. Forum Bruger

|
| Sendt: 17 August 2009 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Acer skrev:
3-4k bør være en god pris brugt, bliv nu ikkke nærig . Troede ikke købemhavnere pruttede om prisen - nørrebro ? |
|
|
Hej Acer I forhold til nyprisen for 10-12-15 år siden er 3k da max. pris. Så kan der pruttes derfra - Herlev  Venlig hilsen John
|
| Til top |
|
| |
John P. Forum Bruger

|
| Sendt: 17 August 2009 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meier skrev:
John P. skrev:
| Jeg ville gerne koble en effektforstærker til min denon 3803, der trækker et sæt Cerwin Vega 1215mkII. Jeg er dog blevet i tvivl ang. hvilken effektblok jeg skal investere i. Højttalerne er 4 ohm og anbefalet kontinuerlig effekt er 500w, samt 1500w peak. Det skulle gerne gerne ende med fuldstændig kontrol over disse, hvilket min denon ikke er i stand til.
|
|
|
Så skal du bruge noget mere strøm
John P. skrev:
1. Hvor god er denon'en som forforstærker, kan det svare sig at købe en dyr effekt med god lyd, når de skal spille sammen? |
|
|
Du skal nok få en god forbedring, men forvent nu ikke at træerne vokser ind i himlen. I øvrigt er det nok dine højttalere der sætter grænsen og ikke dit grej - men det er jo kun et gæt
John P. skrev:
2. Er det mange watt jeg skal gå efter, og ikke så meget lydkvalitet, måske PA-grej. Vil dette kunne høres eller kræver det en bedre forforstærker? |
|
|
Du spørger efter kontrol, og så er det faktorer som dæmpningsfaktor og strøm der spiller ind.
Nu ved jeg ikke hvor højt du spiller, men det kan vist ikke være noget problem med de højttalere, så jeg ville gå efter en strømstærk effektblok.
John P. skrev:
3. Er der nogen idé i monoblokke, eller er kanalseperationen for dårlig i denon'en? |
|
|
Hvis du finder den rigtige monoblok, så er det vel fint, men ikke afgørende.
John P. skrev:
4. Er jeg fastlåst på en bestemt lyd med denon'en eller ændrer det sig meget i forhold til hvilken effekt jeg vælger? |
|
|
Denon er generelt meget lys i klangen og det er diskanten bestemt også normalt i CV, så jeg tror ikke at du kan rette alt for meget med en effekt, men den skal ikke være lys i klangen....
John P. skrev:
På forhånd tak.
Venlig hilsen John
|
|
|
Selv tak  |
|
|
Hej Meier Tak for input. Jeg har en anden tråd kørende om en PA-effektblok der virker strømstærk, den yder i hvert fald næsten det dobbelte af af sin 8ohms(2x650w) effekt i 4ohm(2x1200w), http://www.thomann.de/dk/t-amp_ta2400.htm Ville den forringe mit setup med Denon og CV, efter din mening? Hvis der evt. skulle være andre herinde med Cerwin Vega 1215mkII, vil jeg da meget gerne høre om, hvad I trækker dem med? Venlig hilsen John
|
| Til top |
|
| |
Sønnen Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny
Bruger siden: 16 April 2009 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 505
|
| Sendt: 17 August 2009 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har hørt C/V 1215 op til mange gange på en Acurus A 250 pg det kører rigtig godt sammen.
En Acurus A 250 giver ikke op for en C/V 1215.
Acurus A 250 er blødere i lyden end en NAD 218 og på papiret yder de det samme.
I virkelighedens verden er den Acurus A 250 dog noget kraftigere. (314 w i 8 ohm og 580 w i 4 ohm og kan levere masser af strøm)
Vil du have masser af strøm og effekt lig den Acurus A 250 men meget strammere bas og langt bedre lyd i det hele taget, kan du kigge efter en Aragon 4004 (254 w i8 ohm og 611 w i 2 ohm)
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 17 August 2009 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
efter at have læst din tråd vil jeg anbefale dig at kigge på et brugt Nakamichi PA 7 effekttrin.kan nok fås for omkring 6 K. det er ihverttilfælde strømstærk og lyder rigtig godt.
carsten
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

|
| Sendt: 18 August 2009 kl. 08:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
John P. skrev:
Acer skrev:
3-4k bør være en god pris brugt, bliv nu ikkke nærig . Troede ikke købemhavnere pruttede om prisen - nørrebro ? |
|
|
Hej Acer
I forhold til nyprisen for 10-12-15 år siden er 3k da max. pris. Så kan der pruttes derfra - Herlev
Venlig hilsen John
|
|
|
He he, ja det er måske lidt i overkanten - men en fin amp det er det. __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

|
| Sendt: 18 August 2009 kl. 08:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10 skrev:
|
efter at have læst din tråd vil jeg anbefale dig at kigge på et brugt Nakamichi PA 7 effekttrin.kan nok fås for omkring 6 K. det er ihverttilfælde strømstærk og lyder rigtig godt.
carsten
|
|
|
Ja, den er også et oplagt bud men den fylder godt op i stuen . En fed amp til prisen  __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1489
|
| Sendt: 19 August 2009 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
John P. skrev:
Hej Meier
Tak for input.
Jeg har en anden tråd kørende om en PA-effektblok der virker strømstærk, den yder i hvert fald næsten det dobbelte af af sin 8ohms(2x650w) effekt i 4ohm(2x1200w), http://www.thomann.de/dk/t-amp_ta2400.htm
Ville den forringe mit setup med Denon og CV, efter din mening?
Hvis der evt. skulle være andre herinde med Cerwin Vega 1215mkII, vil jeg da meget gerne høre om, hvad I trækker dem med?
Venlig hilsen John
|
|
|
Nu kender jeg ikke den nævnte forstærker i detaljer, men ud fra data ser den stærk ud.
Jeg vil dog gætte på, at du for mere kontrol med den Acurus der er nævnt eller PA7.
God ide at spørge til andre brugere og deres erfaringer - det er jo det det kommer an på, altså hvordan lyder det i virkeligheden
|
| Til top |
|
| |
John P. Forum Bruger

|
| Sendt: 21 August 2009 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sønnen skrev:
Jeg har hørt C/V 1215 op til mange gange på en Acurus A 250 pg det kører rigtig godt sammen.
En Acurus A 250 giver ikke op for en C/V 1215.
Acurus A 250 er blødere i lyden end en NAD 218 og på papiret yder de det samme.
I virkelighedens verden er den Acurus A 250 dog noget kraftigere. (314 w i 8 ohm og 580 w i 4 ohm og kan levere masser af strøm)
Vil du have masser af strøm og effekt lig den Acurus A 250 men meget strammere bas og langt bedre lyd i det hele taget, kan du kigge efter en Aragon 4004 (254 w i8 ohm og 611 w i 2 ohm)
|
|
|
Tak for dit input. Det lyder som 2 spændende muligheder. Jeg kan ikke lige finde nogle til salg i øjeblikket, kan se nogle Acurus A200 og A200x3. Ved du om de også er strømstærke som 250(Der spiller en del over rated output)? Aragon'en læste jeg skulle være designet af en Krell-ingeniør, så den skal der osse holdes øje med. Kender du eller andre til Class D forstærkere? Er de noget værd til fullrange eller er det hovedsaligt til subwoofere de er gode? Venlig hilsen John
|
| Til top |
|
| |
John P. Forum Bruger

|
| Sendt: 21 August 2009 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10 skrev:
carsten |
|
|
Den ser sgu rigtig fed ud den Nakamichi. Den skal lige udsættes for en gang detektivarbejde. Tak for det. Venlig hilsen John
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 21 August 2009 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
John P.
du kan finde meget om den på nettet.Den er rigtig fed den forstærker og da High Fidelity testede den skrev de "strøm og atter strøm" . DE er at finde brugt ind imellem hvis du kigger efter.
Ellers prøv at kigge efter lillebroderen.Min ven og mig kørte til jylland efter et sæt PA 5 mk.2/CA 5 og det kostede 5k.
Det har han ikke fortrudt selv om han peb over bro billetten
carsten
|
| Til top |
|
| |