Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 23:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Stue i ubalance (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Pingel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 07 September 2009 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Jeg har et problem, og har haft det gennem længere tid. Jeg har rokeret rundt, justeret, skiftet grej og i længere tid troede jeg at det var rod med mine ører (- kan stadig være tilfældet), men det er der stadig: Min højre side har højere output end venstre side.

Min stue er godt og vel kvadratisk 5,5 X 5,5m med højt til loftet. I venstre side er der en åben dobbeltdør ind til en lidt større stue, og i højre side er der en karnap på godt og 2 kvadratmeters penge med vinduer mod vejen.

Når jeg spiller musik skal den højre højttaler gerne 8 cm længere frem end den venstre førend jeg få et perfekt centreret lydbillede. Det er jo lidt træls, men til at leve med omend det ser lidt skævt ud.

Mit spørgsmål går egentlig på, om det er løsning rent fysisk at flytte højttaleren, eller om jeg skal justere balancen på min Benchmark DAC som har den mulighed hvis man går udenom dens indbyggede volumekontrol. Men så fratager det mig muligheden for at køre direkte gennem min effekt, og jeg skal derfor igennem min pre-amp.

Hvilken løsning giver det mest korrekte lydbillede (man skal jo tage højde fra ændrede refleksione osv.) at flytte højttaleren eller tweake balancen i DAC´en (eller balanceknappen på pre amp...)?

Mvh.

Til top Vis Pingel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pingel

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 September 2009 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Hvis det kun betyder, at du skal flytte en højttaler 8 cm, så vil jeg foretrække den løsning frem for en bearbejdning af signalet.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

sonny73
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 07 September 2009 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

jeg ville da også minde at der at flytte den 8 cm er den bedste løsning hvis du har erfaret at den virker og hjelper på lyden...

hvad så med akustiken i den rum du spiler i 5.5-5.5 plus høj til loftet .... lyder ikke godt da den er næsten kvadratisk    .... umildbart en af værste kombinationer til rum klang, reflektioner samt akustik..

Til top Vis sonny73's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sonny73

Pingel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2009 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Interessant var det her i dag da jeg rykkede lidt mere rundt...Rykkede jeg begge højttalere cirka 20 cm bagud, ja så udlignede forskellen sig 

Der må være tale om en hvis spejlingseffekt fra min karnap som er lettere femkantet/rund - hmmm det bliver jeg vidst aldrig helt færdig med. Det er skidesvært at finde en balance mellem side og bagvæk uden enten at pumpe bassen, eller miste perspektiv...

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 08 September 2009 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Lytterummet er bare det mest besværlige at have med at gøre. Har selv 'en skråvæg op i kip og lidt ned igen. Lige meget hvad jeg stiller op kan det kun vende én vej pga. rummet og så har jeg resonanser i bas. Medmindre jeg trækker ht'erne så langt ind i rummet, at det ikke er muligt at foretage sig ret meget andet end at høre musik (minuswaf!) Så jeg føler med dig! 
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 September 2009 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

Prøv at bytte om på højttalerne så venstre kommer til at stå til højre og højre til venstre, for at teste om det kan være en smule forskel på højttalerne. Husk at bytte kabler også

Pingel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2009 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Jeg har byttet rundt på kabler og højttalere, og testet alverdens faser, så der er ikke så meget at gøre der. Men det overrasker mig alligevel at den karnap kan sluge så meget, i forhold til en åben dør ind til en stor stue...

Øv!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes