| Forfatter |
|
MGrene Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2009 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 66
|
| Sendt: 08 September 2009 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Forum...
Mit setup er efterhånden blevet opgraderet meget, hvilket gør at der hele tiden kommer et nyt svag led...Denne gang er det mit signalkabel!!!
Da jeg lige har anskaffet mig en Cambridge DAC-Magic, som kan tilsluttes balanceret kabler, vil jeg høre hvad i kan anbefale!
Kablerne behøver ikke være de dyreste og kan egentlig godt nøjes med brugt, men de skal jo self. stadig passe til mit setup...
Mit setup er:
- NAD S300
- Focal Chorus 726V
Kom frisk!
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 08 September 2009 kl. 16:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
MGrene skrev:
|
Hej Forum...
Mit setup er efterhånden blevet opgraderet meget, hvilket gør at der hele tiden kommer et nyt svag led...Denne gang er det mit signalkabel!!!
Da jeg lige har anskaffet mig en Cambridge DAC-Magic, som kan tilsluttes balanceret kabler, vil jeg høre hvad i kan anbefale!
Kablerne behøver ikke være de dyreste og kan egentlig godt nøjes med brugt, men de skal jo self. stadig passe til mit setup...
Mit setup er:
- NAD S300
- Focal Chorus 726V
Kom frisk!
|
|
|
har din forstærker balanceret indgang ? __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
MGrene Forum Bruger

|
| Sendt: 08 September 2009 kl. 16:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
MGrene skrev:
|
Hej Forum...
Mit setup er:
- NAD S300
- Focal Chorus 726V
Kom frisk!
|
|
|
har din forstærker balanceret indgang ?
|
|
|
Det er lige det den har 
|
| Til top |
|
| |
gask Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Marts 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 268
|
| Sendt: 08 September 2009 kl. 16:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg "lytter" lige med idet jeg også lige har anskaffet en Dacmagic, og i øvrigt bruger nogle 12-14 år gamle snoede phone kabler fra Kimber, der dengang kostede omkring 500 kr. Tænkte derfor også om der var noget at hente.
|
| Til top |
|
| |
MGrene Forum Bruger

|
| Sendt: 08 September 2009 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lille tilføjelse...
Jeg har jo selv søgt rundt på diverse sider for at finde et optimalt ballanceret kabel, men tror lidt jeg misforstår det, for det lader til at der er mange forskellige slags balanceret kabler!?
Det jeg skal bruge er hvor det er balanceret i begge ender, altså ikke hvor det i den ene ende er balanceret og i den anden hvor det er sort/rød stik som alm. signalkabel...Håber i forstår!
Kiggede på HFK's hjemmeside og den eneste de har koster 18000,- dette er lige i overkanten, men det er præcis sådan et kabel jeg skal bruge, altså hvor det er balanceret i begge ender. 
|
| Til top |
|
| |
Prinds Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 161
|
| Sendt: 08 September 2009 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Balancerede kabler kan fås masser af steder. Prøv fx at kigge her: http://www.av-connection.dk/?ML=936
Så ser du et udvalg, der prismæssigt ligger betydeligt under de 18.000 kr
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 08 September 2009 kl. 18:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lugter dette ikke bare af en almindeligt proffesionelt mikrofonkabel (XLR-XLR) - eller?
Det kan vel laves/købes til en hund eller to?
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 08 September 2009 kl. 18:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
Lugter dette ikke bare af en almindeligt proffesionelt mikrofonkabel (XLR-XLR) - eller?
Det kan vel laves/købes til en hund eller to?
Vh
Freddy |
|
|
Jo, det er præcist det det er. Ingen større videnskab i det.
|
| Til top |
|
| |
BjarkeHedegaard Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1575
|
| Sendt: 08 September 2009 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sig gerne om det lyder bedre hvis du kaster dig ud i det. Har ladet mig fortælle gevinsten er ikke-eksisterende når man har relativt lidt indstråling og så korte strækninger. Har selv S300 plus DacMagic. ^^
__________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |
Den Blå Fisk Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 629
|
| Sendt: 08 September 2009 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger XLR mellem Dacmagic og min Primare I30, men ved ikke om det er bedre end RCA, da jeg ikke har prøvet den mulighed. Havde i forvejen XLR signalkabler liggende og så kunne jeg lige så godt bruge dem, når muligheden bød sig.
Jeg kan dårligt forestille mig, der er den helt store forskel, og skal man ud at købe XLR, kan man hurtigt komme til at ofre mindst det Dacmagic koster, altså et - i mine øjne - uforholdsmæssigt stort beløb.
Jeg prøver lige RCA i weekenden, hvis jeg får tid, og så kommer der en tilbagemelding.
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 08 September 2009 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uden at skulle invitere til den sædvanlige brand-diskussion mellem woodoo- og fysikregler, så kan jeg da lige oplyse, at de plader og CD'er vi alle går og lytter på langt hen ad vejen (>99%) er indspillet ved hjælp af XLR-XLR-kabler - monteret i fast installation i alle studier og mellem ALLE mikrofoner - øvrige signalkilder (hvor der også tit er alm. 1/4"-jacks og mixerpulte til færdigbehandling inden de går "i trykken" til Hifi-folket.
De XLR-XLR kabler er typisk hjemmelavede og monteret med Neutrik eller Switchcraft stik og et godt skærmet kabel med en fornuftig kappe. Dette kan laves i tilpasset længde, som man selv ønsker det og koster vel i retning af ca. 100 - 150 kr. når kablet er købt på bulk-rulle.
Jeg synes i hvert fald, som et minimum - inden man kaster sig ud i at investere et gigantisk beløb på et balanceret kabel, at man også forsyner sig med et kabel som beskrevet og tester det sideløbende med det dyre kabel. Alt andet ville være tåbeligt efter min mening.
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 08 September 2009 kl. 20:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hos www.av-cables.dk fåes XLR stik til 18 kr/stk (45 kr/stk hvis det skal være luksus) og oxygenfri highgrade kabel til 14 kr/m. Så det behøver absolut ikke at blive en formue, hvis man selv lige kan svinge loddekolben. Hvis ikke kan der fåes færdige XLR kabler til under en "hund". Så det er lige før at Post Danmarks porto bliver det dyreste
|
| Til top |
|
| |
Gammelsmølf Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2008 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 243
|
| Sendt: 08 September 2009 kl. 21:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Balancerede kabler kan nogle gange være en fordel, da det støjende stel ikke er i forbindelse med signalet. Men det er ikke altid den lydmæssigt bedste løsning. Nogle kombinationer lyder bare bedst med rca. Det kommer i høj grad også an på, hvorledes apparaterne er opbygget. Ægte balanceret er en dyr løsning. Men prøv at makke nogle selv eller lån et sæt et sted. mvh
|
| Til top |
|
| |
sonny73 Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 338
|
| Sendt: 09 September 2009 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg er der selv også på jagt after XLR kabler
jev vile gerne bruger dem mellem mine primare endheder... hvis der er rigtig som der stå flere steder på netet , så giver XLR kabler rigtig meget for pengene...og de behoves ikke være dyre
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 September 2009 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Well, nu har jeg bestilt nogen jeg selv lodder sammen, plus nogle ret fede RCA-kabler. Så kan jeg endeligt finde ud af hvad jeg synes lyder bedst. :)
__________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |
plafitracer Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 976
|
| Sendt: 10 September 2009 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er hverken mere eller mindre voodoo i balancerede kabler (XLR) end der er i single-endede kabler (RCA). Mange kabel producenter har samme kabel med begge typer stik, som regel til mere eller mindre samme pris.
Der er samme lydforskelle i balancerede kabler som i single-endede. Et ringe balanceret kabel lyder værre end et godt single-ended - og omvendt.
Nogle sværger til balanceret drift, andre til single-end - det er lidt af en religion.
Eksempel: Audio Research mener at balanceret er det bedste og konstruerer deres forstærkere til balanceret drift. Convergent Audio Tech (CAT) sværger til single-ended.
Begge producenter fremstiller noget af det ypperste man kan købe for penge - bl.a. effekttrin, der starter omkring 100.000,00 kr og op til ca 500.000,00 kr.
Man får, i hi-fi, ikke en skid ud af balanceret drift, hvis ikke der køres balanceret fra source til effekt.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 September 2009 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
plafitracer skrev:
Der er hverken mere eller mindre voodoo i balancerede kabler (XLR) end der er i single-endede kabler (RCA). Mange kabel producenter har samme kabel med begge typer stik, som regel til mere eller mindre samme pris.
Der er samme lydforskelle i balancerede kabler som i single-endede. Et ringe balanceret kabel lyder værre end et godt single-ended - og omvendt.
Nogle sværger til balanceret drift, andre til single-end - det er lidt af en religion.
Eksempel: Audio Research mener at balanceret er det bedste og konstruerer deres forstærkere til balanceret drift. Convergent Audio Tech (CAT) sværger til single-ended.
Begge producenter fremstiller noget af det ypperste man kan købe for penge - bl.a. effekttrin, der starter omkring 100.000,00 kr og op til ca 500.000,00 kr.
Man får, i hi-fi, ikke en skid ud af balanceret drift, hvis ikke der køres balanceret fra source til effekt.
|
|
|
Nu sætter du det også på en spids. Tror ikke der er nogen der regner med, at der er tale om det 7 vidunder. - Ellers kørte al hifi jo nok balanceret ikke sandt? 
Primært synes jeg bare det er sjovt at bikse nogle XLR-kabler sammen, og yderligere er der noget cool over dem. Hvis det lyder lige så godt/bedre er det jo bare super. Nu er jeg generelt ikke overbevist om, at der er meget kvalitetsforskel at finde i kabel, så det er mere projektet. Det er jo en hobby for nogle af os.  __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4930
|
| Sendt: 10 September 2009 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej MGrene!
Jeg har kigget lidt nærmere på billeder af det indvendige i DACMagic og S-300.
Som jeg ser det, så er DACMagic en rigtig balanceret konstruktion med dobbelte kredsløb fra konverterne og frem til XLR-stikkene. Her kan det være en fordel at benytte balancerede kabler, da signalet på DACMagic lige skal en tur igennem et par ekstra komponenter, for at blive "droslet ned" til ubalanceret, hvilket kan forringe signalet.
Men... på en korrekt balanceret konstruktion bør der ikke være forskel mellem XLR eller RCA udgangen. Men det er der desværre ofte alligevel.
Til gengæld ser det ud til, at S-300 er "snyde"-balanceret. Dvs. at der er XLR stik på bagsiden, men at der indvendigt sidder et par komponenter til at "drosle" signalet ned til alm. ubalanceret signal. Dette kan også forringe signalet fra den balancerede indgang. Derfor vil det sandsynligvis være en fordel, at benytte ubalanceret på S-300.
"Snyde"-balanceret benytter producenterne ofte, fordi det ser eksotisk ud med XLR-stik. Og så er det nemmere at sælge dyrt hi-fi udstyr med XLR-stik, på mange udenlandske hifi-markeder.
Så du sidder lidt mellem to stole. Mit råd er at du prøver begge dele af, og vælger det bedste ud fra det. Hører du ikke forskel, så vælg den billigste type stikforbindelse/kabel.
Håber det hjælper dig videre.
Mvh, Mikkel.
|
| Til top |
|
| |
plafitracer Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 976
|
| Sendt: 10 September 2009 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
BjarkeHedegaard skrev:
Nu sætter du det også på en spids. Tror ikke der er nogen der regner med, at der er tale om det 7 vidunder. - Ellers kørte al hifi jo nok balanceret ikke sandt? 
Primært synes jeg bare det er sjovt at bikse nogle XLR-kabler sammen, og yderligere er der noget cool over dem. Hvis det lyder lige så godt/bedre er det jo bare super. Nu er jeg generelt ikke overbevist om, at der er meget kvalitetsforskel at finde i kabel, så det er mere projektet. Det er jo en hobby for nogle af os.  |
|
|
Jeg synes nu ikke jeg sætter noget på en spids - jeg siger netop at det er et spørgsmål om religion - den ene foretrækker balanceret og den anden single-ended - derfor eksemplet med ARC og CAT, der har hver sin filosofi omkring dette emne - forstærkerne fra begge spiller ypperligt og koster som sagt over 100k. Og iflg. CAT er balanceret netop ikke det 8. vidunder (de 7 er allerede definerede i det gamle Grækenland) Og jeg synes det er helt fint at du - og andre - synes det er sjovt at bikse et balanceret kabel sammen hjemme på køkkenbordet (eller et hvilkensomhelst andet sted). Og jeg ønsker slet ikke at gå ind på lydforskelle i kabler - eller mangel på samme...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 September 2009 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
plafitracer skrev:
BjarkeHedegaard skrev:
|
Primært synes jeg bare det er sjovt at bikse nogle XLR-kabler sammen, og yderligere er der noget cool over dem. Hvis det lyder lige så godt/bedre er det jo bare super. Nu er jeg generelt ikke overbevist om, at der er meget kvalitetsforskel at finde i kabel, så det er mere projektet. Det er jo en hobby for nogle af os. 
|
|
|
Og iflg. CAT er balanceret netop ikke det 8. vidunder (de 7 er allerede definerede i det gamle Grækenland)
|
|
|
Haha touché, det er rigtigt.. Det næste kunne være diskussionen om hvor vidt et prisskilt på 100k partout er et kvalitetsstempel, men lad os også lade den ligge. __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |