Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 19:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Rengøring af klassiker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Wilander
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 27 September 2009 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har fået fingre i en NAD 3020 series 20. Da jeg pillede låget af åbenbarede der sig et tykt lag fedtet støv over alle komponenter mm. Hvordan og med hvad renser jeg forstærkeren mest nænsomt?

- og er der andet jeg skal være opmærksom på inden jeg sætter strøm på den?
Den har ikke spillet de sidste mange år.

Mvh. Bo.

Til top Vis Wilander's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wilander

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 September 2009 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Dette kan gøres på mange måder - og nogle er mere "forfinede" end andre.

Hvis det var mig - så tror jeg, at dette tilfælde, at jeg ville købe en flaske "glasklar" med ammonium til en ti'er (ikke det samme som anioniske tensider) i Brugsen. Åbne forstærkeren så der er fri adgang til det hele - og tømme flasken op i forstærkeren - evt. ad to omgange og gå grundigt efter med en tandbørste alle steder mens forstærkeren er våd - og derefter med dette same skylle efter med selvsamme rengøringmiddel, så alt skidt og snavs kan løbe frit af/ud. Sørg for at have godt lys ved denne operation og stå et sted med det, som kan tåle at der bliver "nasset" lidt. Når du går efter med tansdbørsten, så gør det ikke hårdere, end at samtlige kondensatorer og modstande osv. bliver siddende.Smile

Deretfer ville jeg stille forstærkeren i varme omgivelser - i vinduet - på radiator - evt. v. 40- grader i en ovn (hvis fruen tillader det?) - eller ved brug af en varmeblæser - tørre apparatet HELT

Lade den tørre helt færdigt - og vente et par dage med at sætte strøm til.

Man kan til tider drage fordel af at tilføre svage spændinger i starten (Variotrafo) og langsomt hæve disse mens man kigger efter på et Amperemeter for at se, om apparatet uheldigvis skulle trække for meget strøm. samtidig kan man også her få mulighed for at snuse efter om noget lugter forkert. Hvis du gerne vil være endnu mere sikker, kan du starte ud med nogle sikringer, som er lidt mindre end foreskrevet. Det er til tider også godt for elektrolytkondensatorerne at de laaangsomt får tilført spænding, så de kan vænne sig til drift igen. Denne proces er beskrevet mange steder på nettet - men gælder især gamle rørforstærkere, som skal vækkes "fra de døde".

Good luck!

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2009 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Glemte lige - en måske oveflødig bemærkning:

apparatet skal selvfølgelig ikke på nogen måde være tilkoblet strømkilde under processen - siger sig selv!!!!!!

Tænd under ingen omstændigheder apparatet før operationen med rengøring og tørring er totalt overstået!

Vh

Freddy

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Sendt: 27 September 2009 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Fred, kan din kur nedsætte krybestrømme - eller er det mest kosmetik? (Det giver jo osse en god fornemmelse!)
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2009 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

Arhh...Jeg kender ikke så meget til "krybestrømme" - men man kan vel sige, at hvis man totalrengør apparatet, så har man da reduceret risikoen for evt. errors til et absolut minimum - noget i retning af, hvad fabrikanten oprindeligt havde ment med det.

Jeg tor, at visse komponenter vil have godt af at kunne "ånde", men ellers synes jeg bare, at det er en absolut fed fornemmelse at apparatet er rent også indeni - nogle vil sikkert synes, at det er noget pjat.

Vh

Freddy

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 28 September 2009 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

ikke pjat, men man skal overveje risici for skader mod chancen for forbedring.

Wilander
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2009 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres indlæg. Det lyder godt nok vildt at pjaske det hele til - havde jeg nok ikke selv fundet på  Men billigt.

Har også fundet noget der hedder Servisol elektronik kvik-rens . Er der nogle der har erfaringer med dét?

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2009 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
ikke pjat, men man skal overveje risici for skader mod chancen for forbedring.

Jeg kan godt forstå, hvorfor du lige løfter pegefingeren lidt her - da min fremgangsmåde i dette tilfælde godt kan virke lidt voldsom, men metoden virker fint og er helt skånsom, såfremt der ikke står opladte elektrolytkondensatorer (apparatet havde jo ikke været tændt i mange år) samt at man rent fysisk passer lidt på ikke at gå for hårdt til den med tandbørsten - og allervigtigst - at apparatet for lov til at tørre helt - virkelig helt.

Tørringsprovcessen skal også foregå ret hurtigt (sollys/ovn/varmluftblæser osv.), da der ellers kan dannes korrosionsskader i chassiset mv. hvis man "bare" stiller den hen et sted uden sønderlig ventilation.

Men effektivt er det.

Vh

Freddy

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 September 2009 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Kender ikke lige det produkt...nogenlunde som Freddy har jeg nu og da vasket  et beskidt apparat i køkken vasken med lidt opvaske middel. Så lader jeg det stå på højkant så vandet løber ud og omskiftere og lig. får en gang trykluft. Derpå får den lov at stå en uge på fyret...så er den fin og tør. Der må ikke komme vædske ind i transformatorer, relæer og lign, men print, modstande og kondensatorer tager ikke skade af den behandling

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

Wilander
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2009 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Lige en update på operationen:

Valgte at prøve med en dåse trykluft, som faktisk tog det meste af skidtet.

Da jeg ikke lige havde en variotrafo gik den direkte fra 0-220V. Den overlevede og spiller :-)

Utroligt at man har kunnet klemme så meget musikalitet ind i en kasse til 995,-

Mvh.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 18 Oktober 2009 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Wilander skrev:
Utroligt at man har kunnet klemme så meget musikalitet ind i en kasse til 995,-Mvh.

TAk, Wilander, dejligt at høre. Nogle tror der skal 30kg og lytter på størrelse med øldåser til ordentlig lyd. Nu er vi to der ved at
mindre kan gøre det.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes