| Forfatter |
|
jetz Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 714
|
| Sendt: 01 Marts 2004 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Davs
Er det muligt at tilslutte en aktiv sub til en almindelig integreret forstærker(Thule IA60b), som ikke har en sub out, som man kender det fra en surroundforstærker?
Har kigget i tidligere tråde, men der er vist ikke noget der kan hjælpe.
mvh
|
| Til top |
|
| |
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
Bruger siden: 25 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5619
|
| Sendt: 01 Marts 2004 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har ladet mig fortælle at hvis der er alm højttalerterminaler (in) på subben, kan du sætte et ekstra sæt ht-kabler til de indgange.. om det virker ved jeg ikke, har ikke haft behov for at afprøve, men det lyder meget logisk
|
| Til top |
|
| |
jetz Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2004 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hhmm det er en aktiv sub, så jeg tror ikke der er nogle almindelige højttaler-terminaler på den. Det du bekriver lyder mere som tilslutning af en passiv sub.....
|
| Til top |
|
| |
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
|
| Sendt: 01 Marts 2004 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har alm ht terminaler på min System Audio SE200
|
| Til top |
|
| |
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
|
| Sendt: 01 Marts 2004 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|

her er et billede af bagsiden af min sub... kan du se terminalerne???
|
| Til top |
|
| |
jetz Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2004 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeps, dem kan jeg fint se ....er det standard på aktive subs? jeg har desværre ikke den jeg skal tilslutte ved mig, men mener ikke den har terminaler, det er vel en indikator for at den ikke ikke ligger i den dyre ende.
Er tilslutning til højt. terminaler på subben, den eneste måde at få lyd fra Thulen og over til den aktive sub?
|
| Til top |
|
| |
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
|
| Sendt: 01 Marts 2004 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
min gamle B&W AS6 havde også disse terminaler, min brors sub fra Dansk Audio Teknik har også, det samme har min søsters sub... men om det er på ALLE ved jeg ikke, jeg tror det.
nogle siger at man kan bruge "tape out" ... men jeg tvivler..
|
| Til top |
|
| |
Kent Medom Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 18
|
| Sendt: 01 Marts 2004 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger selv same opsætning med min marantz stereoforstærker og min B&W ASW 1000. Tilslut forstærkerens højtalerudgange til din ASW (IN), og træk yderligere 2 kabler fra ASW'en (OUT) til dine højtalere. Du skal altså bruge højtalerkabler til tilslutningen fra forstærkeren til ASW'en. God fornøjelse
|
| Til top |
|
| |
jetz Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2004 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK, takker for de gode råd. Jeg havde dog håbet på at der var en anden måde at gøre det på da jeg ikke ønske at sætte et ekstra led på imellem min forstærker og så mine højttalere.
Det der med tape out tror jeg heller ikke meget på. Jeg har kigget bag på forstærkeren og der er en pre-out, er det noget der kan bruges til noget i denne forbindelse?
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 01 Marts 2004 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tape out kan ikke bruges for lydstyrken er fast (dvs. subben spiller
lige højt hele tiden). Pre-out er lige præcis det du skal bruge
/U.
|
| Til top |
|
| |
jetz Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Marts 2004 kl. 08:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker CarrotMan!
Det vil sige at det godt kan lade sig gøre uden at skyde et led ind imellem min forstærker og primær højttalere, det lyder jo godt.
Så hvad jeg kan forstå på dig CarrotMan, så er det så såre simpelt som at jeg skal bare bruge pre-out og så et signalkabel og forbinde det til sub'en.
That sounds like a plan!
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 02 Marts 2004 kl. 09:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
jetz skrev:
Så hvad jeg kan forstå på dig CarrotMan, så er det så
såre simpelt som at jeg skal bare bruge pre-out og så et signalkabel
og forbinde det til sub'en. |
|
|
Det ville jeg gøre
/U.
|
| Til top |
|
| |
jetz Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Marts 2004 kl. 10:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
okelidokeli
|
| Til top |
|
| |
perhorn Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 59
|
| Sendt: 02 Marts 2004 kl. 11:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du har pre-out, har du sandsynligvis også pre-inn. Da skal du tage signalet fra pre-out og tilslutte til din subwoofer. Subben vil derefter filtrere bas signalet til subben (elektronisk delefilter gætter jeg på) og sende de højfrekvente dele retur til forstærkeren (via line out på subben og pre-inn på forstærkeren).
Da får du bas til subben og det resterende til hovedhøjtalerne, hvilket er helt klart at foretrække. Hovedhøjtaleren skal da ikke kæmpe med subbassen, og kan koncentrere sig om det resterende. __________________ Per Horn
|
| Til top |
|
| |
jetz Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Marts 2004 kl. 11:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for tippet, men der er desværre ikke pre-in på forstærkeren.
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 02 Marts 2004 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det bedste er at tilslutte subben via "Pre Out" og "Main In" bøsningerne bag på din forstærker. Disse bøsninger er normalt forbundet med kortslutningsbøjler, men om din forstærker har "Main In" bøsninger ved jeg ikke, men hvis den har så er det den optimale måde at tilslutte subwooferen på. På denne måde bliver signalet delt af det elektroniske delefilter i subwooferen således at subwooferens forstærker tager sig af f.eks. frekevnser under 80 Hz og din effektforstærker (Thule) og dermed dine almindelige højttalere tager sig af signaler over 80 Hz.
Hvis du ikke har "Main-In" bøsninger så kan du stadig forbinde subben via "Pre-Out". Men på denne måde vil dine almindelige højttalere stadig modtage fuldt frekvensområde og det er vigtigt at din sub stilles til kun at gengive den helt dybe bas hvor dine højttalere har givet op. Ulemperne ved denne metode er at det er svært at få en jævn frekvensgang i basområdet. Vasreflekshøjttalere ruller meget stejt af under deres ressonansfrekvens så her er problemet selvfølgeligt ikke så stort og med lidt prøvelytinger / målinger burde der kunne opnås acceptable resultater.
At bruge højttaler terminalerne bag på subben er ikke det optimale. Det er langt smartere (for lyden) at den elektroniske deling finder sted på signal-niveau. Det er iøvrigt ikke alle subwoofere der har højttaler terminaler. De billige B&W subs har det og de dyre har det ikke.
Iøvrigt held og lykke med projektet. Det er tidskrævende og det kræver omtanke at integrere en eller flere subwoofere i et Hi-Fi system. Det er sikkert derfor at 80% af de installationer jeg har hørt ikke har været optimale. Men når det lykkes er det det hele værd. Det er faktisk de færreste, selv Hi-Fi nørder, der har hørt dyyyyb bas. For ægte dyb bas kan simpelthen ikke spilles af de 6" enheder der sidder i mange "high end" højttalere idag.
/Per Ejvind
PS: undskyld jeg har skåret det ud i pap, men måske nogle novicer læser med og gerne vil vide noget om subwoofere. __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
jetz Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Marts 2004 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt fint at få det skåret ud i pap, jeg er selv novice på det her område og jeg kan forstå på det hele at det ikke bare lige er så'en at tilføje en sub til sit setup. (Altså rent lydmæssigt)
Desværre er der ingen "main in" på min forstærker, så mine højttalere må bakse med fuldt frekvensområde.
|
| Til top |
|
| |
angrii Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 119
|
| Sendt: 02 Marts 2004 kl. 18:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Os mig- helt fint skrevet for sån nogen som os...
Men hvorn er det hvis du kun har en pre out på min forstærker- Denon 1803, og bruger denne til min sub. og ønsker at sætte yderlige en effektforstærker til???
takker
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 02 Marts 2004 kl. 18:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Denon 1803 er en Surround receiver. Den har indbygget elektronisk delefilter. Den kan sættes op således at frekvenser over f.eks. 80 Hz sendes til fronthøjttalerne og frekvenser lavere end 80 Hz sendes til Sub Pre out.
Du kan godt forbinde en effektforstærker til Sub Pre out, men den kan kun bruges til at drive en subwoofer med.
Mvh
Per Ejvind
|
| Til top |
|
| |