Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 04:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Impedans spørgsmål (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Qvist
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 05 Januar 2010 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg skal have koblet to effektforstækere samt et subwoofer modul til sub-udgangen på en rotel rsp976 (surround
forforstæker). Indgangs impedans er hhv 22KOhm på effekterne og 10KOhm på subwoofer modulet. Drevet i parrallel giver
det efter mine beregninger en samlet impedans på ca 5.2KOhm. Jeg kender ikke udgangs impedansen på rsp976, men jeg
har set at f.eks rotel rsp1098 har 250Ohm. Dette giver et forhold på ca 1:21 mellem udgangs og indgangs impedansen. Jeg
mener at have læst at dette forhold mindst bør være 1:50 for ikke at løbe ind i problemer. Mit spørgsmål er om dette er
korrekt og det måske er bedst at lave en aktiv splitning med f.eks denne her:

http://www.av-cables.dk/lydkabler/phono_kabel/phono_switch_s plitter/stereo_phono_splitter_1_til_4_3263_da.html

Mvh Lars         &n bsp;
Til top Vis Qvist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Qvist

Qvist
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2010 kl. 09:04 | IP-adresse registreret  

Ingen input?

X-ray
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 Januar 2010 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes at kunne huske den gamle finger-regel med at 1:10 - skulle være ok! Men der sker ihvertfald ikke noget ved at prøve - jeg mener - du brænder ikke noget af .

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 Januar 2010 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

det du siger er at vil have to subs eller??

alt det med de ohm der glem det - juster dig ud af det på rotel'en.

hvis det er fordi du gerne vil have to subs ska du bare sætte et Y kabel som dette:
http://www.av-connection.dk/?PGr=3559&ML=852

Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 06 Januar 2010 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Jeg skulle lige til at svare dig - og kom du lige ind igen . . .

Skal du have tre forstærkere (stereo?) tilkoblet den ene sub-udgang, Rotelen har? Hvorfor det?

Men ellers:

Joh, ser du . . .

Jo større forskel der er på ind og udgangsimpedans, jo større chance er der for at få signalet korrekt over. Men det er ikke hele sandheden. Der er som regel også kondensatorer både i indgangen og i udgangen, og når man forbinder udgang til indgang, bliver alt dette sat i serie og vil influere på hinanden. Tricket er så at holde udgangsimpedansen så lav som muligt for at denne del ikke kan influere på indgangens "høje" værdier.

IMHO synes jeg, at 250 ohm er noget højt, men det kan så være mig . Jeg har ikke kunne finde noget info på RSP976 angående udgangsimpedansen, sårhh . . .   Og desværre opgives heller ikke egentlige frekvensgrænser.

Man kan måske også parlamentere lidt over de to effektforstærkeres lidt lave (?) indgangsimpedans.

Løsninger? Med kun er splitkabel ville jeg lave en kontrollytning. Jeg går ud fra, at du ikke har mulighed for at få målt frekvensgange? Det er især de høje frekvenser, der vil blive påvirket. Aktiv splitterboks? Absolut en mulighed, men den kan måske godt farve lyden også. Jeg kunne godt forestille mig, at det er en simpel konstruktion med simple billige opamps, så en testlytning ville også her være en god ide. Godt nok skriver de "højkvalitets", meeeeen . . .

Jeg kan ikke - og vil ikke - i denne situation "bare" fortælle dig, hvad du skal gøre. Der er stadig for mange "variabler".

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

Qvist
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2010 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Mange tak for svarene

Det som jeg hører jer sige er at jeg ikke kan brænde noget af hvis sætter det hele i parallel med splitter kabler? I værste
fald vil jeg opleve en faldende kurve i det høje frekvensområde? Eftersom det er et subsignal behøver det ikke være et
problem. Så det er vel bare et spørgsmål om at give det et lyt.

Til den interesseret kan jeg oplyse at det hele går på at rsp976'en skal levere et signal til to subwoofere, hvor den ene
(isobarisk trykkammer) bliver drevet af et sub modul (hypex DS 1.2) med 10KOhm indgangsimpedans og den anden
(isobarisk 4. ordens bandpass) af to effektkanaler (4 kanaler på rotel rb976 brokoblet til 2 kanaler) med 22KOhm
indgangsimpedans hver. Dvs 2 x 22KOhm og 1 x 10KOhm koblet i parallel med 2 splitterkabler.

Det kan måske lyde lidt sært, men det ideen er bandpass subwooferen skal supplere front ht'er i stereo og sammen med
trykkammer subwooferen levere sub kanalen i surround. Sidst nævnte er således slukket når der høres stereo (rsp976'en
har separate volume indstillinger for hver surround mode). Ser udgangen på rsp976 egentlig den samme indgangsimpedans
når sub modulet er slukket?

Band pass subwooferen er jeg i gang med at bygge, men i mit iver havde jeg i planlægningsfasen ikke overvejet impedans
problematikken i forbindelse med linjesignalet

Mvh Lars

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes