Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 20:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: får stød hele tiden (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 21 Januar 2010 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

hej endnu engang.

håber i kan hjælpe mig da jeg snart er ved at være træt af at få et rap over fingrene hver gang jeg tænder mine effektblokke.

mit anlæg er som flg:

imac->dacmagic->passiv preamp-> 2x ear icepower moduler.

kan se at kablet der går ned til selve effektblokkene ikke er stelforbundet på selve rca stikkene. kan dette have noget at sige med den konstante
elektrisitet apperaterne bærer rundt på?

ud over det sidder der alm netkabler i effektblokkene. disse tror jeg ikke er jordet på nogen måde. stikdåsen de er placeret i, er sådan en billig
en fra hjem og fix. vil det være i dette område jeg skal ind og fokusere? evt med nogle bedre skærmede kabler plus jordede stik?

håber i kan hjælpe mig, så jeg slipper for at være i stødet 24/7 er sgu trættende i længden

so long
Til top Vis Bonde1985's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bonde1985

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Januar 2010 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

- ikke at jeg har løsningen på dit problem, men vil blot fortælle at jeg havde samme problemer ( oplevede det nu mere som "spænding" der lå henover kontakten, mere end at jeg fik et egentligt "rap") med mine eAR 1001 blokke - forestiller mig derfor at det er selve eff.trinene som er "fejlkonstrureret", mere end at det er et kabel-issue.

MVH

Jesper

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 Januar 2010 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Prøv at vende strømstikket i kontakten og se om det giver noget.
Det hjalp herhjemme på mine eAR..

Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2010 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

thuekay skrev:
Prøv at vende strømstikket i kontakten og se om det giver noget.Det hjalp herhjemme på mine eAR..

det er da et forsøg værd. men er strøm ikke bare strøm. sys det mærkeligt hvis så lidt kan gøre det? jeg tjekker lige og venner tilbage. kunne jo
være andre har samme problem. ellers må jeg lige tage fat i EAR og se om han har et godt svar:)

Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2010 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

det virker ikke rigtig. man kan stadig fornemme spændingen henover effekttrinene. kan selvfølgelig være at det lige tager lidt tid før end at de af
"afladt"

tager lige kontakt til eAR.

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Sendt: 21 Januar 2010 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Det skal ikke have tid til at ”aflade”

Nu laver man oftest udstyr med mekanisk stel ”fra strømforsyning til kabinet” og elektrisk stel ”fra den interne konstruktion til ea. Rca minus/skærm” meget ofte er den elektriske stel den samme for begge kanaler..!? og nu køre du med konsekvent mono i udgangen, og måske de prøver at trække stel via din dacmagic eller passive pre..?

Er der også spænding hvis dine, mono forstærkere står tændt uden nogen form for signal kabler koblet til..??

Prøv at gå baglæns i kæden ved at koble en ting på af gangen.

Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2010 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:
<P style="MARGIN: 0cm 0cm 10pt" =Msonormal><SPAN style="LINE-HEIGHT: 115%; FONT-SIZE: 10pt"><FONT
face=Calibri>Det skal ikke have tid til at ”aflade”<?:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office"
/><o:p></o:p></SPAN>

<P style="MARGIN: 0cm 0cm 10pt" =Msonormal><SPAN style="LINE-HEIGHT: 115%; FONT-SIZE: 10pt"><FONT face=Calibri>Nu laver man oftest
udstyr med mekanisk stel ”fra strømforsyning til kabinet” og elektrisk stel ”fra den interne konstruktion til ea. Rca minus/skærm” meget ofte er den
elektriske stel den samme for begge kanaler..!? og nu køre du med konsekvent mono i udgangen, og måske de prøver at trække stel via din
dacmagic eller passive pre..?<o:p></o:p></SPAN>

<P style="MARGIN: 0cm 0cm 10pt" =Msonormal><SPAN style="LINE-HEIGHT: 115%; FONT-SIZE: 10pt"><FONT face=Calibri>Er der også
spænding hvis dine, mono forstærkere står tændt uden nogen form for signal kabler koblet til..??<o:p></o:p></SPAN>

<SPAN
style="LINE-HEIGHT: 115%; FONT-FAMILY: 'Calibri','sans-serif'; FONT-SIZE: 10pt; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-fareast-font-family:
Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font:
minor-bidi; mso-fareast-: EN-US; mso-ansi-: DA; mso-bidi-: AR-SA">Prøv at gå baglæns i kæden ved at koble en ting på af
gangen.</SPAN>

Det må jeg lige prøve her i weekenden. Der er hel klart noget med stelforbindelsen. Lader høre fra mig når jeg har fået lokaliseret 'problemet'
tak for hjælpen indtil videre

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 21 Januar 2010 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Jeg ville umiddelbart gætte på der mangler en jordforbindelse. Hvis effektforstærkerne har et indbygget netstøjsfilter (det har de tit for at leve op til div. krav), har du 115V på stel hvis de ikke er jordforbundet.

Det er ikke farligt - kun ubehageligt

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

stiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 21 Januar 2010 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Hej Bonde 1985, jeg havde samme problem i en lejlighed på 2 sal, men kun når det var frostvejr!...
Så jeg opfattede problemet som statisk ladning, grundet frost og måske tør inde-klima. Jeg fik aldrig løst problemet i den bolig, prøvede med og uden gulvtæppe, stel-forbindelser på alle tænkelige måder, på nær jordspyd som sikkert havde løst problemet.  

Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2004
Sendt: 21 Januar 2010 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:
Jeg ville umiddelbart gætte på der mangler en jordforbindelse. Hvis effektforstærkerne har et indbygget netstøjsfilter (det har de tit for at leve op til div. krav), har du 115V på stel hvis de ikke er jordforbundet.

Det er ikke farligt - kun ubehageligt

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Jeg ville også tro at dette er løsningen - jeg har oplevet det med et par opvaskemaskiner hvor der godt nok var jordstik på ledningen, men den var ikke forbundet i stikkontakten.

Årsagen til det er, at man laver netsøtjfiltre med små kondensatorer mellem til stel - selvom disse kondensatorer er små, er de meget større end de "kondensator effekter" der opstår ved en ledingsgennemføring og således ved styres den samlede kapacitans mellem ledning og kabinet, hvilket gør det muligt at designe resten af filtret mere præcist - der er en sikkerhedsmæssig maksimal værdi for disse "afkoblingskondensatorer" der sikre at strømmen som kan løbe ikke er farlig - men derfor er den fortsat ubehagelig - men dette problem løses ved at tilslutte jordlederen - så løber strømmen i den i stedet for dig :)

DIY-tønde
Til top Vis Andvare's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andvare

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Sendt: 21 Januar 2010 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Imac`en kunne tænkes at escalere problemet. Prøv evt at tage den fra, og se om det hjælper. Hvis det gør, så er løsningen her http://www.hifiklubben.dk/produkter/kabel/div-kabeladaptor/a rgon_ground_loop_isolator_.htm
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

Gammelsmølf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2008
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 Januar 2010 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Det har noget at gøre med den tørre frostluft, vi har for øjeblikket. Jeg får stød på min hund!

Til top Vis Gammelsmølf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gammelsmølf

Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2010 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Tweaker skrev:
Imac`en kunne tænkes at escalere problemet. Prøv evt at tage den fra, og se om det hjælper. Hvis det gør, så er løsningen
her
http://www.hifiklubben.dk/produkter/kabel/div-kabeladaptor/a rgon_ground_loop_isolator_.htm

fandt lige ud af at min imac stod helt cleanet op af den passive forstærker. så hver gang jeg rørte computeren fik jeg stød. har skilt de to
elementer fra hinanden nu. indtil videre ser det ud til at virke.

men for at være på den sikre side, tror jeg at jeg vil kigge på sådan en ground-looper plus nogle ordentlige netkabler der er jordet. og hvis det
ikke hjælper skyder jeg skylden på Hr. Isvinter anno 2010

i skal have mange tak for hjælpen indtil videre. dejligt at man sådan kan ping-ponge lidt frem og tilbage.

go weekend til alle

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes