Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 22:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Er en effektforstærker nødvendig..?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
strecker
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Permanent

Bruger siden: 14 Januar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 04 Februar 2010 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

jeg går og lurer lidt på at smække en effektforstærker på mine fronter ( jamo D590 ) da jeg er begyndt at lytte meget til musik i stereo..  ( hørte det i surround før Dead )

pt. kører jeg Bi-amp til fronterne med min Marantz sr5004 reciver da den har indbygget Bi-amp funktion ( bruger surround back kanalerne ) og er fuld tilfreds med lyden, men man er jo altid nysgerrig om det ka blive bedre Smile

tænkte så på om det ville lave nogen stor forbedring at smide en effektforstærker imellem, eller om det overhovedet er nødvendigt eller om det er spild af penge..??

ved ik så meget om stereo emnet da jeg før i tiden kun har fokuseret på surround...

håber på at et par stereo genier ka hjælpe mig lidt på vejSmile

her er lidt billeder af mit setup hvis det blir nødvendigt:

på forhånd tak.!!
Til top Vis strecker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af strecker

StefanR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Februar 2010 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Hej strecker.

Først... Det kan altid blive bedre
Spørgsmålet er bare om man kan/vil gå distancen.

I dit tilfælde tror jeg faktisk godt der kan være noget at hente ved at få fat i en god effektblok. Mange gange kan en kraftfuld effekt gøre det bedre en et bi-amp setup med "mindre kraftige" kanaler fra en surroundreciever.

Nogle surround anlæg er også gode til stereo (her vil jeg f.eks. nævne Arcam og NAD som jeg selv har haft fornøjelse af). Mens andre kun bør bruges til film. Hvor Marantz lige ligger kan jeg ikke udtale mig om. Uanset hvad tror jeg stadig du vil kunne få bedre lyd ud af højttalerne med 2 monoblokke eller en seperat stereo effektblok.

Hvis du vælger denne løsning skal du så også tænke på at du rent faktisk "spilder" 4 forstærkerkanaler i din Marantz (med mindre du kan assigne dem til andre høttalere en fronterne).
Men da den ikke længere skal drive fronterne, bør strømforsyningen have mere tilovers til at trække de resterende 3 højttalere og du vil dermed også kunne opnå en forbedring rent surroundmæssigt, ved at aflaste Marantz'en.

Der er mange løsningsforslag. Men for at sætte dig igang, så kan du kigge brugtmarkedet igennem efter Arcam P1 monoblokke. Jeg har tidligere set dem til salg til fornuftige priser, de lyder rigtig godt (en ven har et sæt sat til hans Audiovector højttalere). De er ikke ret store, og de er meget diskrete i designet (vil ikke ødelægge din stue selv om de kommer til at stå fremme).
Men der er selvfølgelig også mange andre muligheder. Ovenstående er blot et forslag

Håber du kan bruge det til noget.

/Stefan

Til top Vis StefanR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StefanR

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 04 Februar 2010 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Du kunne også købe en stereo forstærker og sætte den til preout på marantzen. På den måde vil det fungere som en effektblok når du bruger surround. Og du vil have et rent stereo setup når du hører musik.
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

strecker
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Permanent

Sendt: 04 Februar 2010 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

StefanR

det ka jeg absolut bruge til noget...

hvis jeg nu køber en effektforstærker, har jeg så stadig mulighed for at Bi-ampe fronterne ved hjælp af preout ( front left+right & surround back left+ right ) og det kræver vel også at der er 2 stk left og right udgange på den effektforstærker jeg ska købe..?

strecker
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Permanent

Sendt: 04 Februar 2010 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Ascari skrev:
Du kunne også købe en stereo forstærker og sætte den til preout på marantzen. På den måde vil det fungere som en effektblok når du bruger surround. Og du vil have et rent stereo setup når du hører musik.

Min Marantz skulle efter sigende gøre det rimelig godt i stereo og syns også selv det lyder rimelig godt når jeg aktiverer "Pure direct", så er ikke interesseret i at springe den helt over... vil bare gerne ha en kasse i form af en effekt stående i skabet, uden indstillingsmuligheder osv.. den ska bare kunne levere det ekstra power som folk snakker så meget om..

Hyl.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Februar 2010 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Ascari skrev:
Du kunne også købe en stereo forstærker og sætte den til preout på marantzen. På den måde vil det
fungere som en effektblok når du bruger surround. Og du vil have et rent stereo setup når du hører musik.

Kan ikke helt se hvordan det bliver mere stereo ved at bruge en separat stereoforstærker du alligevel forsyner gennem pre-
out fra Marantzen. Det er da kun med til at øge signalvejen og give to forskellige volumenkontroller at justere på.

Når men uden at kende dine højtalere overhovedet, så tror jeg også du vil få noget ud af en effektforstærker. Tror dog ikke
du skal forvente at blive totalt væltet bagover. Jeg har selv smidt en Holfi Power 8 på min Marantz 5003 og første indtryk var
ikke WOW. Men har alligevel ikke fortrudt købet. Især når man giver den lidt gas med volumen er forskellen til at høre. Der
er dog også mere dynamik og "fodtrampeffekt" over musikken nu. Det er lidt svært at sætte en finger på, det nærmeste jeg
kan komme det, er at det simpelthen lyder mere musikalsk, mere "live" og i højere grad indbyder til lige at lytte til et nr
mere

Hvad du skal vælge kommer meget an på budgettet. Jeg er sikker på de Arcam der bliver omtalt er gode, men uden at
kende brugtprisen vil jeg tro det koster en sjat, især når man nu skal have to og nyprisen ligger på 10-15 kilo pr. stk. Skulle
jeg give to forslag i det billigere segment må det være Harman Kardon signature 1.3 og Holfi power 8. Begge kan findes til 2-
4 kilo.
Til top Vis Hyl.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hyl.dk

strecker
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Permanent

Sendt: 04 Februar 2010 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

ska jeg gå efter noget specielt hvis jeg stadig vil køre Bi-amp på mine fronter..??

Hyl.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2010 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Hvis du køber en fornuftig effektforstærker behøver du slet ikke at tænke på bi-amp. Mange "high-end" højtalere har kun et sæt
terminaler af samme grund. Jeg vil anbefale dig blot at købe en kraftig effektforstærker. Når du kører bi-amp over fx en
surroundreceiver er det fordi udgangen kan være begrænset i form af komponentvalg, til ikke at kunne levere fuld effekt i
forhold til hvad strømforsyningen kan levere. Når du køber en alm stereo effektforstærker, vil den være dimensioneret til netop
at levere den fulde effekt på de terminaler der er til rådighed (som oftest kun 2 sæt.)

På mange surroundreceivere får du endda ikke engang noget ud af stuntet, da det er strømforsyningen der sætte
begrænsningen og ikke udgangstransistorerne! Men ord som bi-amp kan i en snæver vending bruges af sælgeren når han skal
sælge den til kunden

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Sendt: 04 Februar 2010 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Til trådopretter jeg synes bare du skal bruge dine fronthøjtaler som du gør med bi-amping, men synes at enten center højtalerne og baghøjtaler skal skiftes ud til dem der passer med jamoerne eller du skal beholde audio pro center højtaleren og skifte resten ud med nogen audio pro der passer med center højtaleren.

Synes bare det er noget underligt noget når nogen bruge et sæt surround højtaler af forskellig mærke og kvalitet, lyden skulle gerne være den samme hele vejen rundt det er det ikke med dit sæt(bare min ydmyge mening).

Tilbage til spørgsmålet, synes kun du skal bruge,købe en kraftig 4 kanals effektforstærker og stadig køre bi-amping, hvis ikke du synes kan spille højt nok med din marentz reciver.

Har du overvejet et sæt nye højtaler ? (5.1 eller bare nye front højtaler som er lidt mere effektive) jeg tænker lidt ala xtz eller monitor audio..... (bare et forslag)

Men for lige at være lidt nysgerrig, er det for at få bedre lyd,højere lydtryk eller begge dele du søger efter at få en effektforstærker ?
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

strecker
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Permanent

Sendt: 05 Februar 2010 kl. 06:16 | IP-adresse registreret  

gasolin skrev:
Til trådopretter jeg synes bare du skal bruge dine fronthøjtaler som du gør med bi-amping, men synes at enten center højtalerne og baghøjtaler skal skiftes ud til dem der passer med jamoerne eller du skal beholde audio pro center højtaleren og skifte resten ud med nogen audio pro der passer med center højtaleren.

Synes bare det er noget underligt noget når nogen bruge et sæt surround højtaler af forskellig mærke og kvalitet, lyden skulle gerne være den samme hele vejen rundt det er det ikke med dit sæt(bare min ydmyge mening).

Tilbage til spørgsmålet, synes kun du skal bruge,købe en kraftig 4 kanals effektforstærker og stadig køre bi-amping, hvis ikke du synes kan spille højt nok med din marentz reciver.

Har du overvejet et sæt nye højtaler ? (5.1 eller bare nye front højtaler som er lidt mere effektive) jeg tænker lidt ala xtz eller monitor audio..... (bare et forslag)

Men for lige at være lidt nysgerrig, er det for at få bedre lyd,højere lydtryk eller begge dele du søger efter at få en effektforstærker ?

jeg har været igennem 4 sæt fronter og 4 centerhøjttalere for at finde noget i det ønskede design der kunne spille sammen og det har jeg fundet med min Audio pro center og mine Jamo fronter...

jeg er fuldt ud tilfreds med mit nuværende setup, men man er vel altid på jagt efter noget bedre lyd og det er det jeg håber på med en effekt.. jeg leder ikke efter mere volume men bedre og renere lyd hvis det ka lade sig gøre med en effektforstærker..

strecker
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Permanent

Sendt: 05 Februar 2010 kl. 06:37 | IP-adresse registreret  

Hyl.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2010 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Da Marantz SR5003 som udgangspunkt er en fin forstærker og ret strømstærk af en surroundreceiver at være, tror jeg ikke de
effektforstærkere du har kig på, vil give det store. Så hellere spare lidt mere op, og ofre måske 3-5 kilo for en god
stereoeffektforstærker. Jeg er ikke engang så sikker på at alle de surroundeffektblokke du har kig på, er meget stærkere end
din Marantz. Jeg ville som sagt personligt spare lidt mere sammen og så ellers bare købe stereo så du får udbyttet i musik.
Forskellen i filmlyd tror jeg vil være meget begrænset. Ved at du kobler de to fronthøjtalere på en effektforstærker, aflaster du
jo samtidigt din receiver og har mere til overs til de resterende kanaler.

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Sendt: 05 Februar 2010 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Hyl.dk

Trådopretter skriver han har en Marantz SR5004
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

strecker
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Permanent

Sendt: 06 Februar 2010 kl. 00:22 | IP-adresse registreret  

har købt en cambridge P500...

den har sgu givet et løft i lyden..!

Hyl.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2010 kl. 01:40 | IP-adresse registreret  

gasolin skrev:
Hyl.dk Trådopretter skriver han har en Marantz SR5004

Same same but different... Ved godt han spiller på 5004, det gik bare lidt hurtigt.

Godt du er blevet glad for investeringen. Jeg kender ikke meget til den model du har købt, men de skulle ikke ligefrem være
prangende i lyden, så du vil nok kunne opnå endnu bedre resultat ved at opgradere ydeligere, men det kan man jo blive ved
med i det unendelige

strecker
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Permanent

Sendt: 06 Februar 2010 kl. 08:20 | IP-adresse registreret  

ja lige præcis

men nu prøver jeg lige denne et stykke tid..

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2010 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Hyl.dk skrev:
Ascari skrev:
Du kunne også købe en stereo forstærker og sætte den til preout på marantzen. På den måde vil det
fungere som en effektblok når du bruger surround. Og du vil have et rent stereo setup når du hører musik.

Kan ikke helt se hvordan det bliver mere stereo ved at bruge en separat stereoforstærker du alligevel forsyner gennem pre-
out fra Marantzen. Det er da kun med til at øge signalvejen og give to forskellige volumenkontroller at justere på.

Når men uden at kende dine højtalere overhovedet, så tror jeg også du vil få noget ud af en effektforstærker. Tror dog ikke
du skal forvente at blive totalt væltet bagover. Jeg har selv smidt en Holfi Power 8 på min Marantz 5003 og første indtryk var
ikke WOW. Men har alligevel ikke fortrudt købet. Især når man giver den lidt gas med volumen er forskellen til at høre. Der
er dog også mere dynamik og "fodtrampeffekt" over musikken nu. Det er lidt svært at sætte en finger på, det nærmeste jeg
kan komme det, er at det simpelthen lyder mere musikalsk, mere "live" og i højere grad indbyder til lige at lytte til et nr
mere

Hvad du skal vælge kommer meget an på budgettet. Jeg er sikker på de Arcam der bliver omtalt er gode, men uden at
kende brugtprisen vil jeg tro det koster en sjat, især når man nu skal have to og nyprisen ligger på 10-15 kilo pr. stk. Skulle
jeg give to forslag i det billigere segment må det være Harman Kardon signature 1.3 og Holfi power 8. Begge kan findes til 2-
4 kilo.

Hvis du har en stereoforstærker sat på surrounden vha. preout får man den ekstra effekt som trådstarter efterlyser. Samtidig får man den lækre bonus at man uden skiften om på kabler osv. har et rent stereo setup til når man høre musik. Når man vil høre musik er surrounden slet ikke tændt.

Hyl.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2010 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Ascari skrev:

Hyl.dk skrev:
Ascari skrev:
Du kunne også købe en stereo forstærker og sætte den til preout på marantzen. På den
måde vil det

mere

4 kilo.
Hvis du har en stereoforstærker sat på surrounden vha. preout får man den ekstra effekt som trådstarter
efterlyser. Samtidig får man den lækre bonus at man uden skiften om på kabler osv. har et rent stereo setup til når man
høre musik. Når man vil høre musik er surrounden slet ikke tændt.

Hvis du forsyner din stereoforstærker gennem preout, skal du da have surroundreceiveren tændt for at der kommer noget
signal? Hvis ikke det du mener at man fx kunne tilslutte en CD-afspiller direkte til stereoforstærkeren og på den måde gå
uden om receiveren.

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2010 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Hyl.dk skrev:
Ascari skrev:

Hyl.dk skrev:
Ascari skrev:
Du kunne også købe en stereo forstærker og sætte den til preout på marantzen. På den
måde vil det

mere

4 kilo.
Hvis du har en stereoforstærker sat på surrounden vha. preout får man den ekstra effekt som trådstarter
efterlyser. Samtidig får man den lækre bonus at man uden skiften om på kabler osv. har et rent stereo setup til når man
høre musik. Når man vil høre musik er surrounden slet ikke tændt.

Hvis du forsyner din stereoforstærker gennem preout, skal du da have surroundreceiveren tændt for at der kommer noget
signal? Hvis ikke det du mener at man fx kunne tilslutte en CD-afspiller direkte til stereoforstærkeren og på den måde gå
uden om receiveren.

Det er det jeg mener

Hyl.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2010 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

Så er vi alligevel enige